Gå til innhold

Hva er greia med "kule biler"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er så mange som så gjerne vil ha "kule" biler...Audi, BMW, Mini. Har kjørt en del av de og de er jo fine, men om de er verdt til tider en halv årslønn ekstra jf. konkurrentene? Ikke f*! Så jeg lurer på om noen her kan forklare meg litt av tiltrekningskraften med disse kjøretøya.

Anonymkode: bcb0d...4ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kule biler, sko, klær, vesker. Ingen forskjell egentlig.

Ei veske til 10.000 f.eks når 150kr dekker oppebaringsbehovet.

Når det gjelder bil er det fundamentale at den forflytter seg uten at føreren blir våt i håret. Men det kan gjøres på forskjellige måter.

Med økt pris følger mer kraft, bedre bremser, mindre støy, bedre kjøreegenskaper, mer presis styring, bedre støtdempere og fjærer som gir bedre sikkerhet.

Bedre lyd i stereo anlegget, seter som er komfortable og gir riktig støtte osv osv.

Kjør en Suzuki Ignis og sett deg over i en BMW 5 serie så forstår man umiddelbart hvilken modell som er påkostet og hvilken som er basic.

Endret av Commander
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2018 den 12.13, AnonymBruker skrev:

Det er så mange som så gjerne vil ha "kule" biler...Audi, BMW, Mini. Har kjørt en del av de og de er jo fine, men om de er verdt til tider en halv årslønn ekstra jf. konkurrentene? Ikke f*! Så jeg lurer på om noen her kan forklare meg litt av tiltrekningskraften med disse kjøretøya.

Anonymkode: bcb0d...4ef

Om du ikke forstår det så må du ha lite forståelse for samfunnets mekanismer, samt liten evne til å sette seg i andres sko.

»Kule» biler (du omtaler dog egentlig dyre biler) er ofte flottere å se på, er bedre å sitte i, kjøreopplevelsen er bedre, komforten er bedre, lyddempingen er bedre etc. I tillegg handler det for mange om image.

Jeg synes det er verdt å kjøpe en Alfa Romeo eller Mercedes-Benz kontra en Suzuki eller Hyundai, men jeg er også bilinteressert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppsummert: nei, premiumbiler er overhodet ikke verdt prisen sammenlignet med vanlige europeiske merker. Da beskriver jeg ikke luksusbiler som RR osv. 

F.eks. en godt utstyrt Focus kan være like bra som en A-klasse eller 1-serie. Eller en godt utstyrt Passat kan ha like bra kvalitet som en A4. Man får som regel nyere gadgets i en premiumbil, men bremser, motor, skinn, mykplast, knapper osv er ikke nødvendigvis bedre. Tror man det lurer man seg selv.

Den største forskjellen er når man går fra asiatisk eller amerikansk bil og går til europeisk bil. Asiatiske og amerikanske har merkbart andre kvaliteter som europeere ikke ser på som spesielt premium.

Jeg kjøper selv BMW fordi de har bakhjulsdrift. Interiøret i BMW har frem til nå kunnet være en hvilken som helst 10 år gammel europeisk bil. Men kvalitetsmessig er den ikke noe bedre enn den andre bilen vår som er en Ford. Faktisk knirker interiøret i BMWen, noe det ikke gjør i den 2 år eldre Forden som har gått dobbelt så langt ...

Anonymkode: 6a1f7...286

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan utstyre en Focus så mye du vil, den vil ikke kjøre like godt som en tilsvarende 3-serie uansett.

Utsagnene du kommer med er typisk for noen som aldri har kjørt premiumbil eller som har gått bort fra premium pga budsjett og må fordra seg selv...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, WCKD skrev:

Du kan utstyre en Focus så mye du vil, den vil ikke kjøre like godt som en tilsvarende 3-serie uansett.

Utsagnene du kommer med er typisk for noen som aldri har kjørt premiumbil eller som har gått bort fra premium pga budsjett og må fordra seg selv...

Focus er en langt bedre bil å kjøre enn 3-serie. Tyske biler når dessverre ikke opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte en sånn søppelbil en gang. En volvo v40. Ingenting fungerte med dritten. Hvis du punkterte sa den ikke ifra (den har jo ABS sensorer for faen, hvorfor ikke si ifra at luften er på vei ut?). Mercedesen sier i fra. 

Regnsensor på Volvo funket ikke i det hele tatt. I tillegg høres viskerne ut som en katt som faller ned en vegg og prøver å klore seg fast.

Setter du klimaanlegget på auto dugger faenskapet ned. Du får også tilfeldige overganger mellom ingen vifte og jetmotor. 

På Volvoer fungerer ikke bakdørene når temperaturen bikker 0. Løsning? Stå der som en idiot og åpne og lukke døren 450 ganger. Les på forumene, de foreslår dette som en seriøs løsning...

Volvo har bedriten antispinn, du får ikke spinne litt en gang. V40 hadde dårligere fremkommelighet med piggdekk enn Mercedese med piggfritt (det skulle ikke vært mulig!).

Det første man ser når man starter en Volvo er advarsel om at man ikke har betalt for en jævla Volvo onkell. 

Når man rygger mens man hører på musikk synes volvoen det er hensiktsmessig med 0.5 sekunder stillhet, 0.5 sekunder gnelding (jeg vet da for faen at det er noe bak meg, si ifra når jeg nærmer meg), og 0.5 sekunder med musikk. Det er faen så distraherende. 

Skrur du på setevarmeren i Volvo står den på til neste vinter. Mercedes skrur seg av når du skrur av bilen eller når du har en varm ræv. 

Jeg kunne sikkert skrevet bok om hvordan den frokostblandingsbilen irriterte meg. Jeg kan ikke fatte og begripe at noen vil plages med noe som er så elendig designet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, WCKD skrev:

Du kan utstyre en Focus så mye du vil, den vil ikke kjøre like godt som en tilsvarende 3-serie uansett.

Utsagnene du kommer med er typisk for noen som aldri har kjørt premiumbil eller som har gått bort fra premium pga budsjett og må fordra seg selv...

Focus og 3-serier er ikke sammenlignbare biler. Det er to vidt forskjellige klasser.

Utsagnet du kommer med er typisk for noen som ikke har peiling på bil ...

Anonymkode: 6a1f7...286

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2018 den 12.31, Kendall skrev:

Man lever bare en gang og da vil man ha det beste i livet

Jeg er enig i det, men er en flott bil virkelig det beste man kan ha i livet? For meg virker det ofte som umodenhet og feil prioritering som gjør at folk må ha de flotte bilene. Jeg vet om flere som i sine unge dager skulle imponere og gikk til innkjøp av biler i 300-400000 kroners klassen for enten noe nytt eller litt brukt (ikke "veldig" dyrt, men mye penger likevel). I dag sitter de i leide boliger og klarer ikke spare opp EK til å kjøpe noe, samtidig som de angrer bittert på at den unge umodne personen de var tidligere, ikke evnet å tenke langsiktig den gang.

Det er så mye annet "bedre" man kan ha enn bare en flott bil.. Man kan ha leilighet, hus, båt, hytte, unne seg reiser og jobbe mindre osv.

At man av og til unner seg luksus, det gjør jo alle. Man kjøper et dyrt måltid fremfor å gå på MC Donalds selv om det gjør samme nytte. Men det er noe med sammenhengen av prisen og den faktiske gleden det gir i forhold, som gjør at jeg bare flirer av folk som prioriterer bil fremst.

Men som jeg sier.. Hver gang man gjør en dårlig økonomisk deal, sitter det noen som har gjort en god deal i andre enden. Man trenger idioter for at andre skal være smart i forhold.

Anonymkode: 49e24...16e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2018 den 12.13, AnonymBruker skrev:

Det er så mange som så gjerne vil ha "kule" biler...Audi, BMW, Mini. Har kjørt en del av de og de er jo fine, men om de er verdt til tider en halv årslønn ekstra jf. konkurrentene? Ikke f*! Så jeg lurer på om noen her kan forklare meg litt av tiltrekningskraften med disse kjøretøya.

Anonymkode: bcb0d...4ef

Jeg vil si det er et ungdomsfenomen. På begynnelsen av 2000-tallet hadde jeg en blodsenka mercedes c180 med noen helvetes felger og lavprofils dekk. Den så kul ut, men var helt ubrukelig å kjøre. Ødelagt mercedes kalte jeg det. Nå er jeg voksen å har en ordenlig og praktisk bil som er behagelig å kjøre vinter som sommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i det, men er en flott bil virkelig det beste man kan ha i livet? For meg virker det ofte som umodenhet og feil prioritering som gjør at folk må ha de flotte bilene. Jeg vet om flere som i sine unge dager skulle imponere og gikk til innkjøp av biler i 300-400000 kroners klassen for enten noe nytt eller litt brukt (ikke "veldig" dyrt, men mye penger likevel). I dag sitter de i leide boliger og klarer ikke spare opp EK til å kjøpe noe, samtidig som de angrer bittert på at den unge umodne personen de var tidligere, ikke evnet å tenke langsiktig den gang.

Det er så mye annet "bedre" man kan ha enn bare en flott bil.. Man kan ha leilighet, hus, båt, hytte, unne seg reiser og jobbe mindre osv.

At man av og til unner seg luksus, det gjør jo alle. Man kjøper et dyrt måltid fremfor å gå på MC Donalds selv om det gjør samme nytte. Men det er noe med sammenhengen av prisen og den faktiske gleden det gir i forhold, som gjør at jeg bare flirer av folk som prioriterer bil fremst.

Men som jeg sier.. Hver gang man gjør en dårlig økonomisk deal, sitter det noen som har gjort en god deal i andre enden. Man trenger idioter for at andre skal være smart i forhold.

Anonymkode: 49e24...16e

Jeg er enig i det du sier men andre synes en fin og dyr bil er mer verdt for dem enn for eksempel leilighet eller hytte :) Vi prioriterer forskjellig bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i det, men er en flott bil virkelig det beste man kan ha i livet? For meg virker det ofte som umodenhet og feil prioritering som gjør at folk må ha de flotte bilene. Jeg vet om flere som i sine unge dager skulle imponere og gikk til innkjøp av biler i 300-400000 kroners klassen for enten noe nytt eller litt brukt (ikke "veldig" dyrt, men mye penger likevel). I dag sitter de i leide boliger og klarer ikke spare opp EK til å kjøpe noe, samtidig som de angrer bittert på at den unge umodne personen de var tidligere, ikke evnet å tenke langsiktig den gang.

Det er så mye annet "bedre" man kan ha enn bare en flott bil.. Man kan ha leilighet, hus, båt, hytte, unne seg reiser og jobbe mindre osv.

At man av og til unner seg luksus, det gjør jo alle. Man kjøper et dyrt måltid fremfor å gå på MC Donalds selv om det gjør samme nytte. Men det er noe med sammenhengen av prisen og den faktiske gleden det gir i forhold, som gjør at jeg bare flirer av folk som prioriterer bil fremst.

Men som jeg sier.. Hver gang man gjør en dårlig økonomisk deal, sitter det noen som har gjort en god deal i andre enden. Man trenger idioter for at andre skal være smart i forhold.

Anonymkode: 49e24...16e

Jeg er ikke A4 så svaret mitt vil speiles i det. I dag kjører jeg rundt i en vakker Opel med 160 ivrige diesel-gamper mens drømmen er en Audi. Et raskt og sinna beist. Noe som skiller seg ut fra trauste Yariser, hvite Leafer og konformitets-Volvoer. 

Jeg fant drømme-Audien på audi.no, og jeg skal skrive ut bildet av den og ha det som inspirasjon for å komme videre i livet for med lønna i dagens jobb er drømme-Audien nettopp det: en drøm. Audi tiltaler meg: den oser fart, aggresivitet, maskulinitet, respekt. 

Faktisk stoler jeg mer på litt eldre menn som kjører tysk premium framfor en ung kvinne i noe gammalt ræl. Selv om de kan være mer aggresive er de bedre sjåfører

Det som ikke er drømmen, er brukt stasjonsvogn med Isofix mens vi kjører forbi innkjørselens hvite stalkittgjerder i vårt stille og barnevennlige nabolag med fartsdempere for hver 5. meter. Bakovervendte barneseter, der jeg sitter klar med handlelista til ukeshandelen og mannen kjører (selvfølgelig! Har du noen gang sett en kjernefamilien der kvinnen kjører?!)

For mange på KG er bil bare den greia med ratt og fire hjul som tar deg fra A til B. Men ikke for meg. Bil er viktigere enn alt, bedre enn alt, morsommere enn alt. Hytte, båt, jobbe mindre, reise mer? Jeg trenger ingenting av dette. Vel, kanskje bortsett fra sistnevnte: autobahn nattestid. For å kjøre: det elsker jeg. Jeg kan finne på å kjøre 3-4-5-6-7 timer en helgedag bare på gøy. Å eie en leilighet hadde også vært noe, men heller 40 m2 og Audi framfor 100 m2 og en manuell bensin-Polo fra 2002.

Jeg kommer aldri til å være innenfor rammene i Norge, der jeg med mine venninner diskuterer sykepleierjobbene våre og våre to barn som vi fikk med to års mellomrom og rydder opp etter ubrukelige mannfolk som er 4 år i hodet over et glass rødvin (ha'kke peilig på vin heller!)

Jeg ser også for meg at med en dyr bil har du en støttende forandler bak deg, i hvert fall mer støttende en Opel-forhandleren min har vært. For all del, kan hende jeg tar feil 😛 

Det er jeg trenger her i livet er en rask dieselbil, godt vært, tørr asfalt og en fri og åpen vei. Det er toppen av lykke og til helvete med alt annet! :) 

Anonymkode: a4c85...fd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke A4 så svaret mitt vil speiles i det. I dag kjører jeg rundt i en vakker Opel med 160 ivrige diesel-gamper mens drømmen er en Audi. Et raskt og sinna beist. Noe som skiller seg ut fra trauste Yariser, hvite Leafer og konformitets-Volvoer. 

Jeg fant drømme-Audien på audi.no, og jeg skal skrive ut bildet av den og ha det som inspirasjon for å komme videre i livet for med lønna i dagens jobb er drømme-Audien nettopp det: en drøm. Audi tiltaler meg: den oser fart, aggresivitet, maskulinitet, respekt. 

Faktisk stoler jeg mer på litt eldre menn som kjører tysk premium framfor en ung kvinne i noe gammalt ræl. Selv om de kan være mer aggresive er de bedre sjåfører

Det som ikke er drømmen, er brukt stasjonsvogn med Isofix mens vi kjører forbi innkjørselens hvite stalkittgjerder i vårt stille og barnevennlige nabolag med fartsdempere for hver 5. meter. Bakovervendte barneseter, der jeg sitter klar med handlelista til ukeshandelen og mannen kjører (selvfølgelig! Har du noen gang sett en kjernefamilien der kvinnen kjører?!)

For mange på KG er bil bare den greia med ratt og fire hjul som tar deg fra A til B. Men ikke for meg. Bil er viktigere enn alt, bedre enn alt, morsommere enn alt. Hytte, båt, jobbe mindre, reise mer? Jeg trenger ingenting av dette. Vel, kanskje bortsett fra sistnevnte: autobahn nattestid. For å kjøre: det elsker jeg. Jeg kan finne på å kjøre 3-4-5-6-7 timer en helgedag bare på gøy. Å eie en leilighet hadde også vært noe, men heller 40 m2 og Audi framfor 100 m2 og en manuell bensin-Polo fra 2002.

Jeg kommer aldri til å være innenfor rammene i Norge, der jeg med mine venninner diskuterer sykepleierjobbene våre og våre to barn som vi fikk med to års mellomrom og rydder opp etter ubrukelige mannfolk som er 4 år i hodet over et glass rødvin (ha'kke peilig på vin heller!)

Jeg ser også for meg at med en dyr bil har du en støttende forandler bak deg, i hvert fall mer støttende en Opel-forhandleren min har vært. For all del, kan hende jeg tar feil 😛 

Det er jeg trenger her i livet er en rask dieselbil, godt vært, tørr asfalt og en fri og åpen vei. Det er toppen av lykke og til helvete med alt annet! :) 

Anonymkode: a4c85...fd3

Møller er kjent for rævva service. Se om du finner deg en Mercedes istedet, jeg er meget positivt overrasket over kundeservicen til BO Steen. 

Hilsen tidligere bensin-Opeleier med 140 gamp og sportsknapp

Anonymkode: c4eed...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Møller er kjent for rævva service. Se om du finner deg en Mercedes istedet, jeg er meget positivt overrasket over kundeservicen til BO Steen. 

Hilsen tidligere bensin-Opeleier med 140 gamp og sportsknapp

Anonymkode: c4eed...4eb

Kjenner meg ikke igjen hva du sier om Møller Bil. Alltid fått god service, og har fått reparert på utvidet garanti😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har en Volvo V70 1999 modell som jeg betalte 20000 kr for. Finner ikke bedre bil. Syns den er den fineste bilen «i gata». Du finner ikke bil med bedre seter, de er bedre enn en god sofa. Kjøreegenskapene er en drøm, den kjører seg nærmest selv. Alt er bare velstand 😍 denne bilen kostet jo nærmere en halv million i sin tid så er kanskje derfor 

Anonymkode: 2a5d8...4c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en eldre mitsubishi. Den er litt bulket noen steder og absolutt ikke noe flott bil, men den fungerer. Betalte 11000kr + omregistrering for den. Den var EU-godkjent i to år da jeg kjøpte den. Den har rundt et halvt år igjen til EU-kontroll og jeg har enda ikke hatt reparasjonsutgifter på den. Den vil nok sikkert vrakes ved neste EU-kontroll, men bil i 2 år til 11000kr er så å si gitt bort.

Det er selvfølgelig umulig å forutse hvor lenge en bil varer, og man kan gjerne si at jeg har hatt flaks med kjøpet og at den enda fungerer. Men en fordel med å ha en så billig bil er at dersom den havarerer, så taper man ikke mer enn det bilen er verdt. Havarerer bilen min så taper jeg maks de 11000kr (eller 8000 om man trekker fra vrakpant) som jeg har lagt ut. Det er lite økonomisk risiko med det. Hvis en dyrere bil havarerer, eller eventuelt får veldig mange anmerkninger på EU-kontroll, så må man fort ut med 20-30000kr bare for å få beholde den på veien. Mer enn det to billige biler koster. Videre så pleier man gjerne å måtte fullverdiforsikre en dyr bil pga. det er snakk om mye penger hvis uhellet først er ute. Mens en billig bil som man har råd å miste, slipper unna med bare delkasko eller ansvar. 

Når det kommer til dette med "kule biler" og folk som tar opp store lån for å kjøpe dem, så tror jeg rett og slett det handler litt om folk med dårlig selvtillit eller noe deromkring. De må kjøpe noe "kult" som er lett "synlig" for andre, som et slags symbol på velstand eller noe deromkring. (En flott leilighet er ikke like lett å vise frem.) Mens på hjemmebane må det spises nudler og kneip, og dusjes med kaldt vann fordi 8-10000kr/mnd forsvinner i bilhold og verditap.

Jeg har sagt til meg selv at jeg aldri kommer til å kjøpe en dyr bil, uansett hvor mye penger jeg måtte ha.

Anonymkode: 49e24...16e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2018 den 8.30, Husholdning1 skrev:

Focus er en langt bedre bil å kjøre enn 3-serie. Tyske biler når dessverre ikke opp.

Tror du må våkne opp fra vrangforestillingene dine...

 

På 23.9.2018 den 9.13, AnonymBruker skrev:

Focus og 3-serier er ikke sammenlignbare biler. Det er to vidt forskjellige klasser.

Utsagnet du kommer med er typisk for noen som ikke har peiling på bil ...

Anonymkode: 6a1f7...286

Vidt forskjellige klasser er det ikke, de er størrelsesmessig relativt like blitt. Men en 3-serie er et hav bedre enn en Focus.

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når det kommer til dette med "kule biler" og folk som tar opp store lån for å kjøpe dem, så tror jeg rett og slett det handler litt om folk med dårlig selvtillit eller noe deromkring. De må kjøpe noe "kult" som er lett "synlig" for andre, som et slags symbol på velstand eller noe deromkring.

Det er nok ganske mange som bare er interessert i bil du glemmer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt av komfort i bil, men har aldri prøvd noen av de merkene du nevner. Årsak: syns det virker så jævlig harry å være bilopptatt. Det passer ikke ned imagen min å komme i en Mercedes z🙈

Anonymkode: d7fff...3cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...