Gå til innhold

Nyere bygg er stygge

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er helt enig TS! Mange nye hus er utrolig stygge, de har materialer som kun er valgt fordi de er billige og passer ikke inn i landskapet og området de er bygd. Helt merkelig at vi har gått over til så stygg arkitektur, men det er sikkert fordi det er billigere for byggherrene. Skjønner ikke at så mange vil bo i nabolag fylt av asfalt og firkantede kasser..

Anonymkode: 21d7b...a00

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig TS! Mange nye hus er utrolig stygge, de har materialer som kun er valgt fordi de er billige og passer ikke inn i landskapet og området de er bygd. Helt merkelig at vi har gått over til så stygg arkitektur, men det er sikkert fordi det er billigere for byggherrene. Skjønner ikke at så mange vil bo i nabolag fylt av asfalt og firkantede kasser..

Hmm, det er ikke min erfaring med funkishus. Jeg synes ofte de har svært påkostede materialvalg som f.eks kledning i Accoya eller i det minste royalimpregnert. Og store, dyre vinduer. Polert betonggulv inne, vannbåren varme overalt, smart-hus løsninger, design-kjøkken osv. 

De billige kataloghusene som ser ut som kjedelige skråtak-kasser med den obligatoriske hunden og en karnapp eller to har derimot ofte svært kjipe materialvalg. Juksepanel, lister som ikke engang spikerhullene er sparklet på, billigste type kjøkkeninnredning, laminatgulv osv. 

• Liker 3
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er trendy da må vi huske på. Og da følger saueflokken på. Jeg ler ofte av folk som har kjøpt disse kassene med mye vinduer og ditto innsyn. De ber om råd om å minske innsynet, men vil samtidig ha utsikten og alt lyset som de digre vinduene gir. Logisk? Nei, men så er vi mennesker så ufattelig lite logiske. 

Mange synes disse hvite, tomme kassene ser så flotte ut, men hvor praktisk det er å bo slik det tenker de overhode ikke på. Vel, vel.

Anonymkode: b48f8...009

• Liker 1
Skrevet

Noen plages med innsyn. andre ikke. Vi bor ikke i noe funkishus. men et helt vanlig hus med stuevinduene 1,5m unna en vei som trafikkeres av en god del biler og folk. Trekker aldri for vinduene, innsynet plager oss ikke. Vi liker å kunne se ut ;)

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, -jk- skrev:

Noen plages med innsyn. andre ikke. Vi bor ikke i noe funkishus. men et helt vanlig hus med stuevinduene 1,5m unna en vei som trafikkeres av en god del biler og folk. Trekker aldri for vinduene, innsynet plager oss ikke. Vi liker å kunne se ut ;)

Vi har plen og hekk mellom huset og gata, men jeg ville ikke hatt digre vinduer fra gulv til tak! Setter pris på privatlivet vårt. Trekker kun ned persiennene om kvelden i den mørke årstiden. 

Anonymkode: b48f8...009

Skrevet
På 21.9.2018 den 22.51, AnonymBruker skrev:

He he, ja, lykke til, sier nå jeg. Ingen hus er vedlikeholdsfrie på sikt. Jeg vet dessuten om flere som har kjøpt seg slike nymotens rugekasse-leiligheter som alle ble oppført i en fei. Og jeg vet at mange av disse har gått til sak mot utbyggerne pga feil og mangler i leilighetene, som ble oppdaget relativt raskt etter innflytting. Masse styr, med andre ord. Byggherrene tjener seg søkkrike ved å bygge massevis av leiligheter av dårlig kvalitet. De bruker simple materialer som gips, og kjøkkeninnredninger av simpleste kvalitet, for mest mulig profitt. og kaller det "høy standard". Og folk biter på og tror de har gjort et varp.

Anonymkode: 5cb72...787

Det er vedlikrholdsfritt for oss ja, det er bygget i mur så det holder lenge. vi flytter når det er på tide å pusse opp. Gidder rett og slett ikke. Den store fordelen er også at andre rundt oss er i samme båt. Det kryr av småbarnsfamilier i nybygde hus.

Anonymkode: b4f5b...564

• Liker 1
Skrevet

Uenig med trådstarter. Elsker funkishus med særpreg. Men det betyr ikke at slike billige «liksomfunkishus» er fine. I mine øyne er ikke hus fine bare de har flatt tak. Hater også for mye krimskrams. Blir helt svimmel. Og synes man at funkishus mangler særpreg har man ikke sett mange nok 😊

• Liker 3
  • 1 måned senere...
Skrevet

Smaken kan man ikke arrestere andre på. Det er også forskjell på et hus som ser ut som en hvit sukkerbit og f.eks disse fra samme leverandør  https://urbanhus.no/bolig/  Både utforming og fargevalg er forskjellig. 

For å belyse noe av grunnen til at det bygges mye funkis nå. 

De som bygger hus har helt andre hensyn enn de som ser på dem. Det er få tomter igjen i sentrale strøk. De fleste er både små og på skrå tomt. Du kan benytte 20% av tomten til huset i Bærum f.eks. For å få mest BYA drar man garasjen inn i huset, du kan utvide huset med tilsvarende 18kvm for en bil, men får da de 18kvm i både 2 og 3 etasje uten at husets fotavtrykk er større! Sleng på en takterrasse hvor det er sol hele døgnet noe du kan med flatt tak, så er fordelene mange når det gjelder areal. Terrasse på garasjetaket er også plass spart på arealet.

Skrå hustak er ikke plasseffektive. Det er ikke oppholdsrom, men brukes som bod og på hytter er det lekeplass for barn eller hems til soving. På hus så er det vanskelig å innrede med skrå vegger. Ingen bokhyller, skap kan stå langs vegger. Dette er alternativet til flatt tak. 

Dette må til om man skal maksimere hva man får ut av en kvadratmeter tomt. Utbyggere som kjøper tomter vet det og de som har egen tomt og skal bygge vet det. Det viktigste er enten å få inn mest mulig penger eller benytte plassen for å dekke familiens behov på mindre tomter.

Anonymkode: b5b57...11a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...