Gå til innhold

Nyere bygg er stygge


kikkana

Anbefalte innlegg

Synes folk disse firkantede designerhusene er pene? De ser jo bare ut som noen store brakker.

 

Nå er kanskje jeg litt sær og synes det meste etter 50 tallet er stilløst når det gjelder interiør og bygg. Føles litt som med klær, de er kule i 10 år så går de av moten. Ganske synd for disse byggene setter sitt preg, spesielt i bylandskap.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns de fleste moderne bygg er stygge. Det føles kaldt, tomt og upersonlig å gå blant dem. Jeg håper iherdig på at art nouveau-stilen kommer tilbake for fullt snart. Ekte, vakre kunstverk av noen bygg. 

Anonymkode: b9668...910

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er flotte! Jeg liker enkle, rene, strammel linjer. Blir sliten av for mye gammeldags krimskrams å se på. Jo, jeg kan se at det finnes flotte, stilige gamle bygg, men hadde aldri orket å bo sånn. 

Anonymkode: 177b8...da3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at noen vil bo i de nye firkanta husene. Kjempe stygt! 

Anonymkode: fc490...891

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig TS! Vennepar har svidd av ** millioner på et bokshus i vårt nabolag og selv om det på en måte ser fint og flott ut må jeg si at jeg er glad det ikke er meg. Får brakkefølelsen utenfor inngangspartiet, skolebyggfølelsen i gangen, nordisk noir-følelsen i stua når det er mørkt og American Psycho-følelsen på soverommet deres. 

Der denne stilrene brakka er oppført (sammen med en helt identisk brakke) stod det tidligere en flott villa med egenart og stor eplehage. Deprimerende synes jeg da.

Anonymkode: e1578...e05

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Alle nye hus i gatene rundt der jeg bor,har brune,firkanta bokser med helt flatt tak. Alle sammen! Og de bygges så tett at det verken er plen eller noe form for uteomeråde. Gatene er fullparkert av biler også, fordi det ikke er nok parkeringsplasser. 

Anonymkode: 79c29...724

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bodde tidligere i et slikt nabolag, hele området ble sprengt, flatet ut og der ble det plassert 60-70 slike bokser tett i tett, folk svei av 4-6 millioner for å kunne bo i dette trendy, nye området. Mange av dem skjønte jeg etterhvert hadde makset de kunne på lån for å kunne bo der i en liten boks med en hageflekk på 20kvm.

Innsynet var verst, alle hadde persienner nede dagen lang og alle hus var like. Samme farger, ingen trær, utenfor var det bare asfalt og "trygge" lekeområder. Alt skulle være "rent" og symmetrisk. 

Har siden flyttet til et eldre nabolag og elsker at husene følger terrenget naturlig, store hager og kratt inntil eiendommene, forskjellige størrelser, farger og alt er mer naturlig. Skal aldri tilbake til et slikt trendy nabolag igjen. 

 

Anonymkode: 89cbb...b1b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ts! Alt som bygges nå, er forferdelig triste greier. Det virker som om det er om å gjøre at alle nybygg skal være mest mulig upersonlige og kalde. Det er som om de skyr alt som kan minne om hjemmekos og hygge som pesten. Det samme ser man innvendig også. Gjengangeren er listefrie, hvite eller grå gipsvegger, og nitriste, firkantede skap med glatte fronter. Det jeg lurer på, er hva dette er et symptom på? Hvorfor og hvordan ble det slik? Er det dette folk egentlig ønsker? 

Anonymkode: 5cb72...787

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig. Syns funkisstil er ti ganger finere enn de der nye ferdighusene som liksom er gammeldagse: høye, hvite kasser som ligger dårlig i terrenget, helt uten stor eplehage, men på en halv mål tomt, der garasjen (enda styggere) og asfaltert gårdsplass + platting tar all plassen, rød billig takstein med skråtak, sprosser på vinduene, minikarnapper og utspring, kanskje noen "søyler"  og en kjip balkong som skal gi inntrykk av glassveranda og villa. Ekte, gamle sveitservillaer er fine. Små ferdighus med "liksombestemorstil" er forferdelige. Så flombelyser folk ytterveggene (hva er greia, utelys på veggen på garasjen, veggene rundt huset?), klæsjer på varmepumpe og har carport.

Eksempler på nye stygge hus:

Bilderesultat for ferdighusBilderesultat for ferdighus gammel stil

 

Min smak, selvsagt

Anonymkode: 58545...f1f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hollie skrev:

Synes hus i Norge generelt er stygge. Jeg liker hus du finner i rike amerikanske nabolag. 

Selv foretrekker jeg britiske herskapshus. 

Anonymkode: 962ec...3e5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er én grunn til at det bygges så mange slike trange bokshus: Billigere for byggherren. Den byggtekniske kvaliteten på slike nybygg er gjerne helt elendig, noe boligeiere får merke etter noen år.

Anonymkode: aab1b...408

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker tyske Jugendstilhus. Den stilen før Funkis👎 som nå har blitt forringet av effektivitet og besparelse.  Savner ordentlig håndverk.

Anonymkode: 66d54...2f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker godt nye hus, men de skal bygges i gammel villa stil. Disse nye brunbeiset/gråbeiset husa i firkantet format og flatt tak er ikke pene. Tenker at om 15 år ser man på de som man ser på funkis hus nå. 

Anonymkode: 4d1a5...fdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på. Jeg synes generelt at nyere bygg er finere enn gamle hus med stygge farger. Men noen hus ser ut som er bygget bare for å imponere og det er jo ikke fint..særlig ikke sånn hus som ser ut som de tipper over enda. 
Men stort sett synes jeg nye hus og leiligheter som er hvite eller har en nøytral farge er mye finere enn gamle hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt uenig! Gi meg et moderne hus i stram enkel stil med vedlikeholdsfrie materialer. Uten krinkelkroker, skråtak og sprosser på vinduene. 

Anonymkode: 5f36c...310

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at Norge er et av de landene med minst respekt for egne byggetradisjoner. Det burde være strengt ulovlig å bygge bokshus i områder preget av tradisjonell byggestil. Det ser ut som sår i omgivelsene. 

Der det allerede er rotihop fra 50 tallet får det heller være fritt frem, men Norge er ikke pent bebygget, rett og slett fordi det ser så rotete ut med alle mulige stiler. Hver som bygger tenker på hva de vil ha, og ikke på at det skal passe inn i omgivelsene. 

Heldigvis har vi flott natur, for det vi har skapt og skaper ser ikke pent ut. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke pent nei. Uansett ikke smart å bygge flate tak. Før eller senere blir det problemer vann. Noe av de morsomste jeg ser er de husene som har avløp fra taket gjennom huset. Blir nok fint etter 20-30 år med frost og varme om hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...