Gå til innhold

Alternativ til kjøttdeig?


PhilosopherSe7en

Anbefalte innlegg

Er der noen gode alternativer til kjøttdeig som kan brukes i taco, gryterett osv? Er så sykt lei kjøttdeig, det smaker jo ingen verdens ting, er kun fyllmasse. Så da lurer jeg enkelt og greit på om der finnes noen gode alternativer til kjøttdeig og som gjør at en fortsatt kan servere taco, spise gryteretter og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjampingjog synes jeg er beste alternativet for kjøttdeig, enda litt lite smak, som jo ofte er meningen med kjøttdeigretter, da det er andre smaker som skal frem, men enda en god smak som passer det meste.

Anonymkode: b4959...c52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingkjøttdeig og svinedeig smaker enda mindre enn vanlig kjøttdeig.  Karbonadedeig smaker også mindre enn kjøttdeig da den har mindre fett, fett bærer smak.  Prøvd lammekjøttdeig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes bønner er veldig godt. :) Ellers kan du selvsagt prøve andre typer kjøtt, men kjøtt i seg selv har jo ofte ikke så mye smak og må tilsettes ulike krydder.

Anonymkode: 82cda...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt smaker jo egentlig ingenting. Du må bruke godt krydder ☺️

Anonymkode: 50dbf...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjampingjog synes jeg er beste alternativet for kjøttdeig, enda litt lite smak, som jo ofte er meningen med kjøttdeigretter, da det er andre smaker som skal frem, men enda en god smak som passer det meste.

Anonymkode: b4959...c52

Høres spennende ut, hvordan tilbereder du det for forekseempel taco? Tar du bare noen hermetikk bokser champignon oppi panna og tar på tacokrydder? Blir det litt "gummi" å spise så tett i tett med sopp, eller mixer du med kjøttdeig og annet? 

Anonymkode: 3855c...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, popstar skrev:

Jeg bruker en del kidneybønner og røde linser til taco og gryteretter.

Moser du bønnene eller kutter du en og en i to, eller spiser de hele? 

Anonymkode: 3855c...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å lage "kjøttdeig" av linser, løk og sopp (ikke bokssopp, men fersk), som jeg steker sammen med krydder. Kjempegodt!

Liker også å bruke bønner i tillegg til linser av og til, for å få en litt hardere konsistens på en måte:)

Anonymkode: 46d8a...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker aldri kjøttdeig til noe som helst.

Taco kan lages med feks høyrygg, svinenakke eller hel lammebog som tilberedes på lav varme over lang tid med gode krydder, og så strimles opp tilslutt. Evt kjapt stekt og krydret entrecôte eller kyllingfilet som skjæres i skiver/strimler. 

Alle stykningsdeler av kjøtt som trenger lang varmebehandling kan også brukes i gryteretter. Det kommer an på oppskriften man bruker. Når det gjelder "spaghetti med kjøttsaus" til hverdags bare utelater jeg kjøtt fullstendig, og bruker kun grønnsaker og kanskje litt salte ansjos, evt litt bacon.

Ellers er god lammekjøttdeig et fint alternativ nå på høsten til feks burgere og kjøttboller - sistnevnte gjerne smaksatte med krydder fra Midt-Østen. Og får man tak i god kjøttdeig av hjort kan man lage supre burgere og kjøttboller med smak av vilt (og tilbehør som passer til).

Anonymkode: 7047b...cb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Moser du bønnene eller kutter du en og en i to, eller spiser de hele? 

Anonymkode: 3855c...d87

Jeg spiser dem hele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres spennende ut, hvordan tilbereder du det for forekseempel taco? Tar du bare noen hermetikk bokser champignon oppi panna og tar på tacokrydder? Blir det litt "gummi" å spise så tett i tett med sopp, eller mixer du med kjøttdeig og annet? 

Anonymkode: 3855c...d87

Aldri hermetiske. Ferske som deles i små biter, freses i smør og kryddrer med krydder. Da blir ikke soppen gummi.

Anonymkode: b4959...c52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres spennende ut, hvordan tilbereder du det for forekseempel taco? Tar du bare noen hermetikk bokser champignon oppi panna og tar på tacokrydder? Blir det litt "gummi" å spise så tett i tett med sopp, eller mixer du med kjøttdeig og annet? 

Anonymkode: 3855c...d87

Rasp fersk championg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blanding av løk, sjampinjong og bacon smaker godt. Kan godt blandes med linser også.  Så kan strimlet lårfilet av kylling brukes, gjerne sammen med løk og godt krydder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingkjøttdeig, karbonadedeig og lignende er samme sak, og smaker like trist.

Skal prøve med sjampingjong, linser og bønner, tror det kan være en grei erstatning. Takker for tips :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blander 50/50 kjøttdeig med raspet gulrøtter. Billigere, sunnere og smaker likt. Stek det sammen, slik at gulrøttene får like lang steketid, og blandes godt inn i smaken til kjøttdeigen. 

Når det er sagt - vi bruker aldri kjøttdeig til taco lengre. Heller hakket scampi (fordi de store er håpløse å spise/fordele på taco, kylling osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...