Gå til innhold

Gir du driks når du spiser ute.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, tipser ikke her hjemme. Ser ingen som helst grunn til det. Er bare dumt fordi arbeidsgiveren da legger tipsen i lønna. Så er man i en ond sirkel istedenfor å sette opp lønna. Da er det mange andre man skulle ha tipset også, hvorfor stoppe på servitørene liksom? Er veldig mange yrker som yter en form for service. 

Anonymkode: 2b3de...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mer naturlig å gi tips i restaurantbransjen her i landet enn det er å tipse barnehagelærere eller revisorer. De som tipser her til lands dummer seg ut og gjør mennesker i bransjen en enorm bjørnetjeneste. Slutt med det!

Tips eksisterer i land som ikke har ordnede lønnsforhold for blant annet servitører, slik at de er avhengig av tips for å overleve. Vi har ingen kultur for slikt her.

Anonymkode: d66a0...c76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi tips i Norge er idiotisk, servitører får skikkelig lønn her.

Anonymkode: abc66...bf7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2018 den 9.24, AnonymBruker skrev:

Å gi tips i Norge er idiotisk, servitører får skikkelig lønn her.

Anonymkode: abc66...bf7

Nei det får de ikke. Nettopp fordi det enda finnes idioter som tipser. 

Anonymkode: b355e...564

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne ikke falt meg inn å gi tips i Norge. Servitørene fortjener anstendig lønn, ikke veldedighet fra tilfeldige kunder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir men skjønner ikke hvorfor, de har jo omtrent likt betalt dom de som f.eks jobber på Cubus.  Ingen tipser butikkdamene på Cubus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipser så og si aldri. Men siden venninna mi tipser, så føler jeg også at jeg bør når vi er ute og spiser sammen, for å ikke virke kjip.. 

Anonymkode: 7478a...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, runder gjerne opp til et passende tall, men det er som oftest ikke snakk om mange kronene. 

Jeg blir nesten daglig tipset på jobb og jeg jobber på bensinstasjon! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, FantasDick skrev:

Nja, runder gjerne opp til et passende tall, men det er som oftest ikke snakk om mange kronene. 

Jeg blir nesten daglig tipset på jobb og jeg jobber på bensinstasjon! :ler:

 

Fra folk som betaler kontant da?   Eller har du en egen bruker slik at alt overskudd fra vakta di tilkommer deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Peonjenta skrev:

Fra folk som betaler kontant da?   Eller har du en egen bruker slik at alt overskudd fra vakta di tilkommer deg? 

Fra de som betaler med kontanter ja, og det er veldig mange her ute på bygda! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stort sett alltid hvis jeg er fornøyd. Hvor mye avhenger av hvor mye jeg har brukt men pleier å bli minst 10%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom til å tenke på en episode i Praha i tsjekkia, meg og en venn var ute og spiste. Hadde ikke lært oss kursen enda engang, så vi tipset ikke var bare glad vi klarte å gi rett sum. Hun kastet tallerken på bordet med vekslene og var skikkelig forbannet😂 tuslet oss fint ut kan man si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, FantasDick skrev:

Fra de som betaler med kontanter ja, og det er veldig mange her ute på bygda! :hoho:

 

Slutt å gi tips. Er fra bygda selv og det skader bransjen. Det er noe som heter yrkesstolthet og du føler ikke på den når du må egle deg innpå de som tipser. Om jeg ikke betjente i riktig rekkefølge risikerte jeg enten sjikanering/vold eller tapt tips. Halvparten av min energi gikk på å prioritere penger og personangrep. 

 

Gi faen i å tipse. 

Anonymkode: b355e...564

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, luckystrikee skrev:

Kom til å tenke på en episode i Praha i tsjekkia, meg og en venn var ute og spiste. Hadde ikke lært oss kursen enda engang, så vi tipset ikke var bare glad vi klarte å gi rett sum. Hun kastet tallerken på bordet med vekslene og var skikkelig forbannet😂 tuslet oss fint ut kan man si

I Tsjekkia var det utrolig ufint gjort av dere. Bli i Norge neste gang. Forstår servitøren godt. 

Anonymkode: b355e...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipser så og si aldri. Men siden venninna mi tipser, så føler jeg også at jeg bør når vi er ute og spiser sammen, for å ikke virke kjip.. 

Anonymkode: 7478a...3e8

Det er jo nettopp når man tipser at man er kjip...

Anonymkode: d66a0...c76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å gi tips. Er fra bygda selv og det skader bransjen. Det er noe som heter yrkesstolthet og du føler ikke på den når du må egle deg innpå de som tipser. Om jeg ikke betjente i riktig rekkefølge risikerte jeg enten sjikanering/vold eller tapt tips. Halvparten av min energi gikk på å prioritere penger og personangrep. 

 

Gi faen i å tipse. 

Anonymkode: b355e...564

Jeg tipser ikke? :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/20/2018 at 3:17 PM, HankySpanky said:

Driks?

Lest for mye Donald???

 

TIPS heter det. =D

Kommer an på, rundt 50-60 kr om måltidet er rundt 500-800, litt avhengig for å få et rundt og fint tall på sluttregningen.

Både driks og tips er i i følge norsk ordbok tillatte benevnelser på drikkepenger. Tips har dessuten flere betydninger (å tipse noen som i å gi vedkommede et råd), og dermed er driks den mest presise benevnelsen i dette tilfellet.

Anonymkode: abbad...13f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...