Gå til innhold

Har du hjelpestønad?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis ja - kan du fortelle hva du skrev i søknaden? 

Vurderer å søke siden min samboer hjelper meg mye. Foreldrene mine fikk for meg til jeg var 18 fordi jeg hadde vanskeligheter med renhold, klær osv. 

Noen sier at jeg må søke kommunen om «hjemmehjelp» men jeg er ikke interessert i å ha hjelp av en fremmed.. 

så har du selv eller ditt barn? Kan du skrive hvorfor og hva du skrev i søknaden? Syns det er flaut å utlevere meg sånn til legen.. jeg har forresten høytfungerende autisme og tourettes med følgesdiagnosene angst, ocd og dystymi 

Anonymkode: 3b67e...ab0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil du virkelig heller ha hjelp av samboeren din enn en profesjonell?

Anonymkode: a843c...fe5

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil du virkelig heller ha hjelp av samboeren din enn en profesjonell?

Det skjønner jeg godt at hun vil.  Får hun hjemmesykepleie vil det bestå av mellom 10-40 forskjellige personer av begge kjønn som renner inn og ut dørene dine.  Noen fremmedspråklige både vikarer og fagarbeidere og mange ufaglærte vikarer.  Jeg hadde ikke orket!

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Peonjenta skrev:

Det skjønner jeg godt at hun vil.  Får hun hjemmesykepleie vil det bestå av mellom 10-40 forskjellige personer av begge kjønn som renner inn og ut dørene dine.  Noen fremmedspråklige både vikarer og fagarbeidere og mange ufaglærte vikarer.  Jeg hadde ikke orket!

Heller det enn at kjæresten min skulle hjelpe med "renhold, klær osv". Når det gjelder språk, er det et krav om at man må kunne snakke norsk, så ser ikke poenget ditt der.

• Liker 1
Skrevet

Men, nå det er sagt... Ta kontakt med NAV og søk råd der. Å snakke med fastlegen forstår jeg kan virke utleverende, men dette er jobben deres og de har taushetsplikt.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heller det enn at kjæresten min skulle hjelpe med "renhold, klær osv". Når det gjelder språk, er det et krav om at man må kunne snakke norsk, så ser ikke poenget ditt der.

Nei, det er ikke noe krav til at de som jobber i hj.spl skal kunne snakke eller skrive spesielt god norsk..  Bare de gjør seg sånn noenlunde forstått på jobbintervju så holder det. 

Skrevet
Akkurat nå, Peonjenta skrev:

Nei, det er ikke noe krav til at de som jobber i hj.spl skal kunne snakke eller skrive spesielt god norsk..  Bare de gjør seg sånn noenlunde forstått på jobbintervju så holder det. 

Det stemmer bare ikke. Hjemmesykepleieren skal kunne kommunisere med tjenestemottaker.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer bare ikke. Hjemmesykepleieren skal kunne kommunisere med tjenestemottaker.

Med et nødskrik. Jeg har jobbet innen helse i så mange år at det ikke er slik i realiteten. 

Skrevet

Sliter litt med å forstå på hvilken måte disse diagnosene hindrer deg i å gjøre rent og vaske klær? Hjelpestønad kan gis når evnen til egenomsorg svikter, dag og natt, ute og inne, som det står på NAV sine sider.

Men du må ha erklæring fra fastlege eller spesialist når du søker hjelpestønad ja, hjelpebehovet må dokumenteres. 

Anonymkode: b794f...125

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sliter litt med å forstå på hvilken måte disse diagnosene hindrer deg i å gjøre rent og vaske klær? Hjelpestønad kan gis når evnen til egenomsorg svikter, dag og natt, ute og inne, som det står på NAV sine sider.

Men du må ha erklæring fra fastlege eller spesialist når du søker hjelpestønad ja, hjelpebehovet må dokumenteres. 

Vel kanskje du burde lese om diagnosene før du uttaler deg? Er vel en grunn til at foreldrene mine fikk hjelpestønad til jeg var 18? 

• Liker 3
Skrevet

Så vidt jeg husker skal ikke hjelpestønad heller dekke behov for hjelp til husarbeid (eller handling feks.), det skal dekke hjelp til stell og pleie, følge til lege og sykehus, hjelp til treningsøvelser o.l. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg husker skal ikke hjelpestønad heller dekke behov for hjelp til husarbeid (eller handling feks.), det skal dekke hjelp til stell og pleie, følge til lege og sykehus, hjelp til treningsøvelser o.l. 

Jeg vet. Kan ikke folk holde seg til det jeg spør om her eller? Erfaringer fra folk som faktisk har det selv 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet. Kan ikke folk holde seg til det jeg spør om her eller? Erfaringer fra folk som faktisk har det selv 

Det et tydeligvis ingen som har det. Foreslår nok en gang at du søker råd hos NAV og fastlegen din.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har søkt for mitt barn. De sier at du skal skrive som det er den potensielt verste dagen. Del opp i bolker med klokkeslett og skriv hva som må gjøres i forhold til morgenstellet, dersom du må ha hjelp til transport, hjelp til å bli fulgt til legetimer og møter, hva som må gjøres på ettermiddagen og om kvelden. Dersom det blir for liten plass i svarfeltene i søknadsskjemaene kan du skrive på eget papir og bare skrive "se vedlegg" i svarfeltene, men ikke skriv alt for mye. Tror de sier at de i snitt bruker 45 min på en søknad, så de tar seg ikke tid til å lese mange sider. Det jeg gjorde første gang jeg søkte var å ta med søknaden til legen og få ham til å lese den, så skrev han en legeattest som bekreftet det jeg hadde skrevet. 

Med høytfungerende autisme er du nok ganske sikkert kvalifisert til å få denne stønaden. 

Anonymkode: a7c37...eec

• Liker 1
Skrevet

Frambu har god informasjon om hjelpestønad http://www.frambu.no/tema/rettigheter-og-tiltak/hjelpestonad

Dersom du har et høyt hjelpebehov kan det hende at det også er mulig å søke kommunen om omsorgslønn. For vanlig hjelpestønad er bare 1215 kroner i måneden og du får ikke forhøyet når du er over 18 år. Men da er det altså han som må søke, mens hjelpestønad er en stønad du får. 

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dette selv jeg 😊 Pga. alvorlig, fysisk sykdom som gjør at jeg jevnlig trenger hjelp til feks. hårvask, dusjing, øvelser, hjelp med rullestolen til sykehus og lege, osv. 

Man svarer på spørsmål som - hvilke hjelpebehov har du på morgenen/middagen/kveld/natt? (Og hvem utfører hjelpen, hvor lang tid tar det osv.).

Måtte beskrive hjelpebehovet detaljert og utførlig og måtte sende med ganske omfattende erklæring fra fastlegen og fra spesialist. 

Fikk det innvilget veldig raskt da, tok knapt to dager. 

Skrevet

Takk for svar fra dere to siste :) 

føler det bare blir så flaut å legge ut om hvor lite jeg gjør/kan og hvor mye hjelp jeg må ha. Jeg ser helt normal ut så fastlegen vil muligens tenke jeg er lat? Eller at jeg finner på ting.. 

har skrevet om det jeg trenger hjelp til her før, men da sa folk at jeg heller burde ha noen fra kommunen til å hjelpe meg.. en fra habiliteringstjenesten sa jeg ikke kunne få hjelpestønad, men måtte søke kommunen. Mens kommunen sa jeg ikke var «syk nok» for det selv om habiliteringstjenesten mener det.. så er vanskelig fordi jeg fremstår så fungerende 

Skrevet

Å få hjelpestønad når du har asperger kan du bare glemme. En med asperger er oppegående nok til å vaske og rydde selv. Det ligger i diagnosen, hadde du derimot hatt downs syndrom hadde saken sett annerledes ut. Forresten hvordan klarte du å få deg samboer når du ikke en gang klarer å støvsuge?

Anonymkode: 61019...33a

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å få hjelpestønad når du har asperger kan du bare glemme. En med asperger er oppegående nok til å vaske og rydde selv. Det ligger i diagnosen, hadde du derimot hatt downs syndrom hadde saken sett annerledes ut. Forresten hvordan klarte du å få deg samboer når du ikke en gang klarer å støvsuge?

Anonymkode: 61019...33a

Dette er ikke sant i det hele tatt. De fleste som har barn med asperger og søker om hjelpestønad får forhøyet hjelpestønad sats 2 og disse barna vil som oftest beholde hjelpestønad sats 1 etter at de fyller 18 år. Jeg har en ungdom med asperger og adhd og vi får forhøyet sats 3. 

Jeg syns du viser lite forståelse for diagnosen og de utfordringene det kan medføre. Den medfører ofte en svært ujevn evneprofil som gjør at man kan mestre noe veldig godt, samtidig som man ikke klarer andre ting som virker som en selvfølge for andre. 

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar fra dere to siste :) 

føler det bare blir så flaut å legge ut om hvor lite jeg gjør/kan og hvor mye hjelp jeg må ha. Jeg ser helt normal ut så fastlegen vil muligens tenke jeg er lat? Eller at jeg finner på ting.. 

har skrevet om det jeg trenger hjelp til her før, men da sa folk at jeg heller burde ha noen fra kommunen til å hjelpe meg.. en fra habiliteringstjenesten sa jeg ikke kunne få hjelpestønad, men måtte søke kommunen. Mens kommunen sa jeg ikke var «syk nok» for det selv om habiliteringstjenesten mener det.. så er vanskelig fordi jeg fremstår så fungerende 

Det er en fæl søknad å skrive og sikkert ikke noe lettere å skrive for seg selv enn det er å skrive den for barnet sitt. 

Legen din vet vel om diagnosene dine og bør skrive utifra den og det du opplyser om. Min oppfatning er at det gjerne er mange som mener mye om hva som kan søkes om og ikke og hva du har rett på og ikke. Men det skader ikke å søke og se hva du får. Og gjerne klage dersom du ikke får noe du mener du har rett på. Jeg fikk opplyst på min lokale NAV at vi ikke kunne søke hjelpestønad og syns det var veldig rart siden vi hadde fått opplyst på BUP at vi hadde rett på det. Jeg søkte og fikk innvilget en høy sats, så da stemte jo ikke det jeg fikk opplyst på NAV lokalt. Det er litt dritt dette her med rettigheter og stønader, min erfaring er at man må kjempe litt for å få det man har rett på, det er ingen som gir deg noe som helst oppi hendene. Men det betyr ikke at du ikke har rett på det og kan få det dersom du går inn for det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...