Gå til innhold

Alternativ til alternativ julekalender, barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, hva skal jeg finne på til årets julekalender? En mulighet, og kanskje en veldig god mulighet, er å kutte kalender helt. Lite stress, miljøvennlig og økonomisk. Men så er det noe med at jeg ønsker å glede ungene også, da....

Tidligere år har vi hatt pakkekalender. Det blir det ikke i år. 3 barn x 24 gaver = galskap. For dyrt, og i etterkant irriterer jeg meg over alle smådingsene som bare blir til rot. Det er grenser for hvor mange viskelær, hårstrikker og kulepenner de trenger.

Aktivitetskalender har vi også forsøkt - men for et vanvittig stress det ble å skulle finne på aktiviteter og ikke minst gjennomføre! Desember er en fullpakket måned som det er. Tre barn medfører en mengde avslutninger, konsert, Lucia etc. Vil gjerne ha noen rolige ettermiddager hjemme også.

Så - kloke hoder - har dere en idé til en kalender som kan la seg gjennomføre, uten at den blir for dyr, eller at den øker desemberstresset ytterligere. Takknemlig for forslag!

Anonymkode: 2ec4d...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg var lita gjorde foreldrene mine sånn (vi var 4 barn): vi fikk hver vår billige kalender med sjokolade. Fra den 20-24 desember kom nissen og la en pakke i en kurv ved døren. Pakkene inneholdt julepynt/juleting som f.eks snøkule, kjøleskapsmagnet eller julefigur. Den 24 desember fikk vi alle en film på deling. Dette var det store høydepunktet! Og vi såg filmen sammen tidlig om morgenen. Vi fikk også en pose med mye godt + juletegneserie fra nissen. Dette er mine tradisjoner, og det var sååå koselig. Søskenbarn og venner hadde pakkekalender, men jeg var aldri sjalu eller hadde ønske om det - for de fikk ikke film fra nissen! 

Anonymkode: b0fc2...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiviteene trenger jo ikke være så voldsomt tidkrevende? Lese et eventyr om ettermiddagen f.eks?

Anonymkode: 1e44f...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig sjokoladekalender er mer enn nok. Vi har hatt legokalendere noen år og de er kjempefine, men har vært mye likt fra år til år så tar en pause nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med en sjokoladekalender, og om søndagene så får de/gjør dere noe annet i tillegg? Type film, juleblad, hele familien går på kino å ser julefilm, bake pepperkaker, julegrøt med mandel, tur i skogen og tenne bål og grille pølser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en slags kombo av hjemmelaga sjokoladekalender + aktivitetskalender.

Altså, de fleste dagene er det bare en sjokoladebit på størrelse med twist. Noen dager, er det ting til juleforeberedelser og andre julesyssler vi likevel gjør sammen, for det meste her hjemme. En ny pepperkakeform og glasurpakker til dagen vi baker pepperkaker. Papp og juleglansbilder, til dagen vi lager julekort til besteforeldre. Rett-i-koppen kakao eller popcorn til dagen vi ser en julefilm. Osv

Koster litt, men siden det er ting vi likevel ville ha kjøpt og brukt, så blir det totalt sett ikke dyrere :) 

Anonymkode: aadc4...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min får pakkekalender og jentungen får når hun blir stor nok. Jeg har gjort det slik at 7 pakker er ting han får år etter år, som pynt til rommet, juletrepynt, i tillegg får han litt av lørdagsgodte i kalenderen på lørdagen. Han får også alltid ny tannbørste eller andre ting han trenger. Da blir det ikke like mange små ting som ender opp som søppel og det gir gjenkjennelse og tradisjon. Jeg og min bror fikk gaver annenhver dag, det var ikke noe problem for oss, bare en vane.

Anonymkode: 3c0b8...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bittesmå opplevelser eller aktiviteter med barna?   Lage muffins, fotmassage (sønnen min elsket det) spille ludo, gå tur i skogen, høytlesing? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en appelsin og nellikspiker? 

Hos oss synes jeg dette fokuset på kalender har tatt helt av så vi tester dette i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt å gi en pakkekalender til hvert av barna der hver pakke er noen biter av en helhet. (Noen legoklosser, eller noen puslespillbiter) Og 24. desember så er hele greia ferdig. Enten hele puslespillet, eller hele lego-esken.
Dette er litt jobb. For det må være mulig å komme litt videre hver dag. Altså må man først sortere alle delene og så legge dem i pakker i riktig rekkefølge. (Lego trenger bruksanvisning som printes fra nett.)

Prisen bestemmer du litt selv. Men det blir hvertfall ikke så masse småting i hus.

Det hender jeg "krydrer" med andre småting jeg uansett hadde kjøpt. Men det blir litt sporadisk.

Anonymkode: d88bd...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivtetene dere allrede må på, kan vel være en del av kalenderen? og lage en blanding av aktiviteter og pakker. 

Anonymkode: 03988...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Ett legosett (stort), print ut bruksanvisningen fra nett, en side av gangen, åpne opp og fordel (i rekkefølge) passe antall brikker pluss tilsvarende bruksanvisning i 24 pakker (eller 48, alt ettersom). Rekkefølgen er jo uhyre viktig her, så du må nok bruke en kveld eller to på å ordne det. Barna  får ikke se resultatet/hva det skal bli/hele bruksansvisningen, bare for dagens brikker etter hvert, så det er en spenning. På julaften har de fått et stort lego-city hus eller lignende.

2) Kjøp gammeldagse fotoalbum, og print ut bilder av dem selv til å putte i, fra fødsel til i dag. Putt bildene kronologisk i konvolutter, albumet får de 1.desember. Stor stas.

Anonymkode: 0020e...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor alle disse pakkekalenderne? Som liten så fikk vi sjokoladekalender, det holdt for oss. Hvorfor skal det ikke holde for dagens unge?

Jeg liker å svare på mine egne spørsmål; fordi det alltid er foreldrene som setter standarden for hva som er gøy. Slutt med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode forslag! Skal tenke litt til, men mulig vi lander på sjokoladekalender og noe ekstra (enten en liten ting eller en aktivitet) i helgene. TS.

Anonymkode: 2ec4d...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...