AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #21 Del Skrevet 3. oktober 2018 Katten.2.0 skrev (På 18.9.2018 den 22.56): Hvordan kan vi selv kalle oss nordmenn - går vi tilbake nok mange generasjoner så vandret vi jo ut fra afrika/midt-østen/hvorenn gjeldende teorier tror det er. Ekspander Det viser seg til og med at vi en gang for lenge siden pulte noen få neandertalere og at det finnes litt av disse i oss. Mye morsomt å tenke på når det kommer til genetikk. Eller så kan man jo også misbruke genetikken, under rasismens fase, som er noen milimeter fra å gjøre, men mindre h*n er en sånn "jesus elsker alle barna"-type. Anonymkode: ff94a...4b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #22 Del Skrevet 3. oktober 2018 Er du født av to norske foreldre, så er du norsk. Alt annet defineres ikke som norsk. Anonymkode: 023c1...4cf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #23 Del Skrevet 3. oktober 2018 Daniel123 skrev (På 3.10.2018 den 18.39): Herregud for et fodummende innlegg. Genetisk har vi alle vår opprinnelse fra Afrika; de små genetiske variasjonene som finnes blant Homo sapiens, er fullstendig ubetydelige. Kulturelle variasjoner er dog av fundamental betydning. Etnisitet er flytende og relativt. Jeg kjenner faktisk en nordmann med indiske foreldre, men som føler liten tilknytning til India; vedkommende er norsk som alle andre; at hans genetikk er litt forskjell er totalt irrelevant for etnisiteten hans. Jeg må seriøst slutte å tilbringe tid inne på dette forumet. Man blir jo degenerert av å lese tilbakestående meninger. Ekspander Det beste med folk er at de skal være sååå bastante pga at de har lest noe og så står de ribbet tilbake når det viser seg at de tar feil. https://illvit.no/dyr/aper/jeksel-endrer-synet-pa-menneskets-opprinnelse Dette kommer til å bli omskrevet flere ganger i historien fremover. Anonymkode: fe3f8...cd5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiger1974 Skrevet 3. oktober 2018 #24 Del Skrevet 3. oktober 2018 AnonymBruker skrev (På 19.9.2018 den 11.27): Så det du sier er altså at dersom besteforeldre er fra f.eks Afrika, dine foreldre har aldri satt sine føtter i Afrika, og du aldri har satt dine føtter i Afrika, så er du fortsatt ikke norsk?? Selv om du heter Øyvind, er mørkhudet, aldri vært i den verdensdelen som dine besteforeldre er fra så er du altså ikke norsk?? Forøvrig så har ingen dyr statsborgerskap. Så heter ditt kjæledyr afrikansk pinnsvin så heter det afrikansk pinnsvin, det refererer til arten pinnsvin. Anonymkode: 23c1e...063 Ekspander Da er selv ikke Øyvind norsk, nei - riktig! Jeg kan heller aldri bli kinesisk selv om jeg får navnet Chen og flytter til Kina eller blir født der. TS snakker om hva man er biologisk. Statsborgerskapet teller ingenting i dette spørsmålet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiger1974 Skrevet 3. oktober 2018 #25 Del Skrevet 3. oktober 2018 Lalala123 skrev (På 23.9.2018 den 20.51): Hvis man er født og oppvokst i Norge, så er man norsk, men har en annen etnisk opprinnelse om foreldrene er fra ett annet land? Ekspander Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 3. oktober 2018 #26 Del Skrevet 3. oktober 2018 AnonymBruker skrev (På 3.10.2018 den 19.51): Er du født av to norske foreldre, så er du norsk. Alt annet defineres ikke som norsk. Anonymkode: 023c1...4cf Ekspander Jo det gjør det. Dummeste jeg har lest i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #27 Del Skrevet 3. oktober 2018 AnonymBruker skrev (På 3.10.2018 den 19.51): Er du født av to norske foreldre, så er du norsk. Alt annet defineres ikke som norsk. Anonymkode: 023c1...4cf Ekspander Enig Peonjenta skrev (På 3.10.2018 den 22.17): Jo det gjør det. Dummeste jeg har lest i dag. Ekspander Uenig Anonymkode: fe3f8...cd5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiger1974 Skrevet 3. oktober 2018 #28 Del Skrevet 3. oktober 2018 AnonymBruker skrev (På 3.10.2018 den 19.51): Er du født av to norske foreldre, så er du norsk. Alt annet defineres ikke som norsk. Anonymkode: 023c1...4cf Ekspander Så riktig, og ingen kan si dette i mot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 4. oktober 2018 #29 Del Skrevet 4. oktober 2018 AnonymBruker skrev (På 3.10.2018 den 19.51): Er du født av to norske foreldre, så er du norsk. Alt annet defineres ikke som norsk. Anonymkode: 023c1...4cf Ekspander Hva det vil si å være norsk kan knyttes til etnisitet eller statsborgerskap. Hva folk legger vekt på, og i hvilken grad folk legger vekt på det ene eller det andre, i forhold til hva det vil si å være norsk, varierer. Statsborgerskap kan være en ganske overfladisk greie som ikke nødvendigvis sier så mye om ens tilknytning til folket man deler statsborgerskap med. I tillegg er etnisitet et ganske diffust begrep. Hvilke kriterier som legges til grunn for en etnisitet kan det være mange og sprikende meninger om. Hvis det å være født av to norske foreldre er definisjonen på hva det vil si å være norsk, kan man videre stille spørsmål ved hva det er som gjør to norske foreldre til norske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 4. oktober 2018 #30 Del Skrevet 4. oktober 2018 AnonymBruker skrev (På 3.10.2018 den 18.42): Tenk at du har fått tre likes. Det er en skam. Anonymkode: ff94a...4b8 Ekspander Det der var et skammelig banalt forsøk på hersketeknikk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #31 Del Skrevet 4. oktober 2018 Jeg har bodd i Norge helt siden jeg var 1 år. Kan jeg kalle meg norsk da? Ingen av foreldrene mine er norske, har heller ikke norsk statsborgarskap (Skal få snart) Anonymkode: c6849...326 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #32 Del Skrevet 4. oktober 2018 AnonymBruker skrev (På 4.10.2018 den 8.55): Jeg har bodd i Norge helt siden jeg var 1 år. Kan jeg kalle meg norsk da? Ingen av foreldrene mine er norske, har heller ikke norsk statsborgarskap (Skal få snart) Anonymkode: c6849...326 Ekspander Nei, men hvis du ble adoptert fra et annet land kan du det. Anonymkode: 712ee...f50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 4. oktober 2018 #33 Del Skrevet 4. oktober 2018 AnonymBruker skrev (På 3.10.2018 den 18.41): Et genetikkspørsmål krever et genetikksvar. Vi stammer alle fra Homo Sapiens. Vi har som mennesker ikke delt oss i ulike arter som for eksempel ulven har, i hundetyper. Ærlig talt, TS. Det er forskjell på gener og geografi. Dette blir for dumt. Anonymkode: ff94a...4b8 Ekspander Bildet er mer komplekst enn hva du legger opp til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 4. oktober 2018 #34 Del Skrevet 4. oktober 2018 AnonymBruker skrev (På 4.10.2018 den 8.55): Jeg har bodd i Norge helt siden jeg var 1 år. Kan jeg kalle meg norsk da? Ingen av foreldrene mine er norske, har heller ikke norsk statsborgarskap (Skal få snart) Anonymkode: c6849...326 Ekspander Når man har bodd i Norge siden man var ett år gammel, har man åpenbart en sterk tilknytning til landet uansett hvor ens foreldre kommer fra. I stedet for å sette et sterkt skille mellom norsk og ikke-norsk, er jeg mer tilhenger av at grensen kan være mer flytende. I ditt tilfelle synes jeg diskusjonen da burde dreie seg om i hvilken grad du er norsk, heller enn at vurderingen begrenser seg til at du enten må defineres som kun norsk eller ikke-norsk. Så lenge jeg har levd har det tross alt vært vanlig å omtale mange som 50% det ene og 50% det andre. Da burde det kunne være rom for andre prosentfordelinger også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oardnji Skrevet 4. oktober 2018 #35 Del Skrevet 4. oktober 2018 AnonymBruker skrev (På 3.10.2018 den 22.06): Det beste med folk er at de skal være sååå bastante pga at de har lest noe og så står de ribbet tilbake når det viser seg at de tar feil. https://illvit.no/dyr/aper/jeksel-endrer-synet-pa-menneskets-opprinnelse Dette kommer til å bli omskrevet flere ganger i historien fremover. Anonymkode: fe3f8...cd5 Ekspander Står jo til og med i artikkelen at det de har funnet ikke enda kan tilknyttes sterkt nok til å være en bærekraftig teori. Så enn så lenge står teorien om at vi er afrikanere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 4. oktober 2018 #36 Del Skrevet 4. oktober 2018 Oardnji skrev (På 4.10.2018 den 9.38): Står jo til og med i artikkelen at det de har funnet ikke enda kan tilknyttes sterkt nok til å være en bærekraftig teori. Så enn så lenge står teorien om at vi er afrikanere. Ekspander Ettersom det har skjedd genetisk videreutvikling blant den delen av menneskeheten som i sin tid utvandret fra Afrika, blir det misvisende å omtale alle mennesker kollektivt for afrikanere. Et mindretall av oss mennesker er afrikanere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiger1974 Skrevet 4. oktober 2018 #37 Del Skrevet 4. oktober 2018 AnonymBruker skrev (På 4.10.2018 den 8.55): Jeg har bodd i Norge helt siden jeg var 1 år. Kan jeg kalle meg norsk da? Ingen av foreldrene mine er norske, har heller ikke norsk statsborgarskap (Skal få snart) Anonymkode: c6849...326 Ekspander Nei, du kan nok aldri kalle deg norsk - du vil bli norsk statsborger da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #38 Del Skrevet 4. oktober 2018 AnonymBruker skrev (På 3.10.2018 den 22.06): Det beste med folk er at de skal være sååå bastante pga at de har lest noe og så står de ribbet tilbake når det viser seg at de tar feil. https://illvit.no/dyr/aper/jeksel-endrer-synet-pa-menneskets-opprinnelse Dette kommer til å bli omskrevet flere ganger i historien fremover. Anonymkode: fe3f8...cd5 Ekspander Men før vi begynner å skrive om historien vår, er det god grunn til å krydre den nye undersøkelsen med en viss porsjon skepsis. Det mener flere forskere, som påpeker at tannsettet ikke er nok til å utpeke primaten som slektningen vår. Blant annet paleoantropolog Bernard Wood ved Washington University. ”Vi vet fremdeles ikke om disse kjevene og tennene stammer fra en ape med menneskelignende trekk, eller fra en hominid med apelignende trekk,” hevdes det overfor ScienceNews. " Som vanlig strides de lærde. Majoritetsoppfatningen blant forskere er fremdeles at mennesker har sin opprinnelse i Afrika. Spesielt med hensyn til at alle forskere særlig ønsker å finne et første X, og at de ofte trekker forhastede konklusjoner slik at deres resultater ikke godkjenner kravene til C14-dateringer. Anonymkode: ff94a...4b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #39 Del Skrevet 4. oktober 2018 Klossmajor skrev (På 4.10.2018 den 9.00): Bildet er mer komplekst enn hva du legger opp til. Ekspander Mitt svar la nettopp opp til at det krever et mer komplekst syn enn det ts her fremviser, som er et ensidig syn. Sammenligningen mellom ulv og menneske var bare en påpekning. Jeg har ikke gitt et genetikksvar. Jeg har etterspurt svar som faktisk handler om genetikk. hvis du føler deg kompatibel til å gi et, er det selvfølgelig bra. Anonymkode: ff94a...4b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #40 Del Skrevet 4. oktober 2018 Oardnji skrev (På 4.10.2018 den 9.38): Står jo til og med i artikkelen at det de har funnet ikke enda kan tilknyttes sterkt nok til å være en bærekraftig teori. Så enn så lenge står teorien om at vi er afrikanere. Ekspander Japp, enn så lenge:-) Anonymkode: fe3f8...cd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå