Gå til innhold

Fortvilet mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal være den første til å si det, før dere gjør det. Jeg er en dritt, en dårlig og uegnet mamma. Har kommet til punktet hvor jeg kjenner at barnet skyver meg bort pga dramaet rundt henne. 

Må jo fortelle litt. Jenta mi er utrolig masete og krevende. Aldri fornøyd, aldri en takk. Det starter allerede i skolebussen, da ringer hun andre foreldre og maser om å bli med ungene deres hjem etter skolen. Får hun ikke lov, ringer hun meg og spør om vi kan dra i svømmehallen etc, - og om hun får sjokolade når hun kommer hjem. Så kommer hun da, og klager over hvor kjedelig alt er. Om jeg nevner at vi har lekser å gjøre, da starter et HELVETE. 

Vi har et barn til, en stille og rolig jente som blir påvirket av alt levenet hjemme. For leven blir det, hver gang ting ikke går hennes vei. 

Og nå er jeg sliten. Av å skjerme den største og forsøke å være tålmodig og sette rimelige grenser for den minste. 

Har forsøkt å unngå det, men i går tok jeg en prat med henne og forklarte hvor sliten resten av familien blir av denne oppførselen. Hun må bare vite det, for det er et faktum. Jeg håper hun er gammel nok til å forstå og ta litt hensyn, nå som ordene er sagt. Jeg sa også at hun kan glemme hyggelige aktiviteter fra min side, før jeg ser endring i oppførselen.

Vi er en velfungerende familie ellers. Ungene turner, og vi drar i svømmehallen hver uke. På hytta i helgene, fisker etc. Skjønner ikke hva som ligger bak oppførselen. Hun får oppmerksomhet og kjærlighet. 

Hun er en del i trøbbel på skolen også pga utestenging av spesielt 1 barn - og påfunn som ikke alltid er så lure.

Føler alt er min feil. Og nå er jeg bare sliten og lei meg. Verdens verste mor, er vel det jeg er. 

Anonymkode: 5892c...7a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er hun?

Anonymkode: e0217...46e

Skrevet

Har det på samme måte. Kan ikke annet enn å sende deg en klem. Det er utrolig vondt å være mammaen til en bråkemaker. 

Med mitt første barn som var rolig og stille, følte jeg meg som en fantastisk mor. Omgivelsene så på meg som det også.

med barn Nr 2 er jeg verdens verste mor, med alltid stirrende øyne fra andre «fantastiske» mødre i ryggen. 

Savner folk i omgangskretsen min som har barn som er av den aktive og krevende typen. Det er så utrolig slitsomt å være den moren som alltid har masekråka, igangsetteren og bråkemakeren.

og til alle dere som nå vil komme med masse råd om trygge grenser, mer oppmerksomhet og å være i forkant.. å jo da, det har vi gjort til gangs.

var ikke før jeg fikk siste barnet at jeg forsto at noen barn bare er «mer» fra starten av . 

Ønsker deg så lykke til! Vet hva du går igjennom. Klem 

Anonymkode: d0a72...866

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det på samme måte. Kan ikke annet enn å sende deg en klem. Det er utrolig vondt å være mammaen til en bråkemaker. 

Med mitt første barn som var rolig og stille, følte jeg meg som en fantastisk mor. Omgivelsene så på meg som det også.

med barn Nr 2 er jeg verdens verste mor, med alltid stirrende øyne fra andre «fantastiske» mødre i ryggen. 

Savner folk i omgangskretsen min som har barn som er av den aktive og krevende typen. Det er så utrolig slitsomt å være den moren som alltid har masekråka, igangsetteren og bråkemakeren.

og til alle dere som nå vil komme med masse råd om trygge grenser, mer oppmerksomhet og å være i forkant.. å jo da, det har vi gjort til gangs.

var ikke før jeg fikk siste barnet at jeg forsto at noen barn bare er «mer» fra starten av . 

Ønsker deg så lykke til! Vet hva du går igjennom. Klem 

Anonymkode: d0a72...866

Så kom tårene, som var en vond klump i brystet frem til nå. Du satte ord på det. Blikk og bebreidelser fra andre, det er en del av hverdagen. Tusen takk for at du deler hvordan du har det og hvordan det føles. Hjelper å vite at vi er flere. 

Jeg er i akkurat samme situasjon. Eldste er rolig og fornuftig, lett å oppdra. Aldri vært i bråk. Jeg trodde det skyldtes at jeg gjorde rett. Men så kom nr 2, og jeg lurer virkelig på hva galt jeg har gjort.

TS 

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er hun?

8,5 år.

Skrevet

Får oppførselen hennes konsekvenser? Feks at hun ringer og maser på andre foreldre, hva med inndra telefon? 

Noen barn er bare "mer" enn andre, uten at det gjenspeiler foreldre og oppdragelse, men de krever at man tenker og oppdrar på en annen måte enn søsken. Man må tenke nytt og annerledes. 

Kanskje dere bør snakke med hs, få litt input og nye ideer til å takle henne.. Kanskje de har noen kurs dere kan ta. 

Barn har og lov til å være annerledes uten at det er noe feil med de. 

Anonymkode: 907d5...62e

• Liker 10
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får oppførselen hennes konsekvenser? Feks at hun ringer og maser på andre foreldre, hva med inndra telefon? 

Noen barn er bare "mer" enn andre, uten at det gjenspeiler foreldre og oppdragelse, men de krever at man tenker og oppdrar på en annen måte enn søsken. Man må tenke nytt og annerledes. 

Kanskje dere bør snakke med hs, få litt input og nye ideer til å takle henne.. Kanskje de har noen kurs dere kan ta. 

Barn har og lov til å være annerledes uten at det er noe feil med de. 

Anonymkode: 907d5...62e

Internettabb. ble fjernet i går, også alle spill på tlf. Hun respekterer ikke grenser for skjermbruk, og jeg tror faktisk hun stresses av mobilen. Mulighet for å ringe og tekste har hun fremdeles. 

Å være annerledes er lov. Helt sant. Men er det det du mener jeg skal si når jeg sitter i møte med lærer og andre foreldre, for å rydde opp i vanskeligheter? At det er lov å være annerledes? 

TS 

Skrevet

Har dere sjekket for adhd? Denne grenseløsheten og aggresjonen du beskriver kan være et uttrykk for det.

• Liker 10
Skrevet

Min erfaring er at slike barn må settes på plass. Ikke missforstå meg, dere er helt supre foreldre utifra det du skriver! Men jeg lurer på om jenta di for noen konsekvenser pga hennes oppførsel eller det som hun gjør? Dersom dere har prøvd noe slikt tidligere, så må man bare ta strengere tak!

F.eks.

• Hun ringer andre foreldre på tlf? Her hadde jeg dratt inn telefonen i noen dager.
  • Hun vil ikke gjøre lekser? Neivel... inn på rommet med henne, ingen TV, telefon eller noe som er artig.
  • Sterke protester? Mye sinne og skriking? Trolig fordi hun vet hun vinner med dette. Igjen: Inn på rommet med henne.. ingen TV , telefon eller noe annet.

Mulig det høres brutalt ut, men hun må KJENNE PÅ konsekvensene. Ikke bare bli snakke til. Tro meg, barn lærer mye mer av det som blir gjort enn det som blir sagt.

Anonymkode: a560a...18a

• Liker 16
Skrevet

Vi har jevnlige samtaler med helsesøster og helsestasjonen. Dessverre fått avslag i søknad til BUP, om hjelp. 

Syns hun mangler noe impulskontroll. Eks. Hun sitter i badekaret, på kanten står min fulle shampoflaske. Jeg er borte i 2 min. Kommer tilbake, shampoen er tømt. I lek. Og puten av skumgummi, som jeg bruker i badekaret, har hun plukket hull i. Når jeg sier at dette ikke er greit, bryr hun seg ikke. 

TS 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har jevnlige samtaler med helsesøster og helsestasjonen. Dessverre fått avslag i søknad til BUP, om hjelp. 

Syns hun mangler noe impulskontroll. Eks. Hun sitter i badekaret, på kanten står min fulle shampoflaske. Jeg er borte i 2 min. Kommer tilbake, shampoen er tømt. I lek. Og puten av skumgummi, som jeg bruker i badekaret, har hun plukket hull i. Når jeg sier at dette ikke er greit, bryr hun seg ikke. 

TS 

Igjen. Du FORTELLER henne at dette ikke er greit. Du må GJØRE noe! Du må skjønne at denne type oppførsel får konsekvenser. Du må gjerne straffe henne på en eller annen måte, når hun gjør slike ting. Ta fra henne telefonen, sette hun inn på rommet, får ikke gå ut å leke med venner eller lignende. Da vil hun forstå mye bedre at slik oppførsel ikke er greit, og at hun vil få konsekvenser for det.

Tro meg, det er mye enklere og viktigere å gjøre dette nå, en senere når hun blir eldre.  

• Liker 15
Skrevet
4 minutter siden, atropos skrev:

Har dere sjekket for adhd? Denne grenseløsheten og aggresjonen du beskriver kan være et uttrykk for det.

Hun KAN konsentrere seg, dersom aktiviteten er lystbetont nok. For henne. Syns fort at ting blir kjedelig, Og da starter maset, dersom hun ikke får sitte med TV eller mobil. Har ellers symptomer på adhd ja, absolutt. Men vi får henne jo ikke til bup, de avslår søknaden. Frustrerende. 

TS 

Skrevet

Mitt stadig tilbakevendende spørsmål, er: er hun bortskjemt eller er dette diagnose? Jeg blir ikke klok. Kunne skjønt det, hvis hun innimellom virket lei seg for ting hun har ødelagt f.eks. Men nei. Hun virker ikke å bry seg... 

TS 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

8,5 år.

8,5 år, hvorfor har hun med tlf på skolen? 

Anonymkode: 049a3...803

• Liker 12
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

8,5 år, hvorfor har hun med tlf på skolen? 

Anonymkode: 049a3...803

Hvorfor har hun telefon i det hele tatt? 

Anonymkode: f77ba...351

• Liker 13
Skrevet

hva var dere henvist til BUP for, jeg ville ha gått tilbake til legen. for regner med det er han som har henvist og få han til å gjøre det igjen. hvis henvisningen er mangelfull blir man avslått fra BUP, og leger er ikke alltid så tydelige i henvisningene sine. og jeg ville ha bedt om en utredning for ADHD, det er ikke sikkert det er dette og da vet man jo det og kan da forvente en annen atferd fra barnet. barn med ADHD kan ikke tvinges til en annen atferd for atferden er jo en del av hvordan hun er, og må da møtes deretter .. men har hun ingen diagnose vil det også gi deg som forelder et annet utgangspunkt til hva du kan kreve og forvente. jeg tror ikke at bare vis henne hva du mener pedagogikken vil fungere noe særlig, Sansynligvis får du et mye sintere og mer utagerende barn av det. og da er du jo kortere enn når du startet... har dere et familiesenter i nærheten? det er et lavterskel tilbud hvor man kan få råd til hvordan håndtere henne og forstå henne på en annen måte... det er den beste måten å endre hennes atferd på, og gjøre noe med sin egen og familie dynamikken.... det er vell anvendt tid og energi hvis dere  som familie får det bedre... og du har rett, hun er et mer krevende barn en deres eldste...det gjør ikke deg til en dårlig foreldre... du må bare være en annen type forelder for henne...lettere sagt enn gjort jeg vet. jeg håper dere finner noen løsninger som fungerer for dere og at dere får det bedre. ikke gi opp, det vil bli bedre....

Anonymkode: cf01b...961

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen. Du FORTELLER henne at dette ikke er greit. Du må GJØRE noe! Du må skjønne at denne type oppførsel får konsekvenser. Du må gjerne straffe henne på en eller annen måte, når hun gjør slike ting. Ta fra henne telefonen, sette hun inn på rommet, får ikke gå ut å leke med venner eller lignende. Da vil hun forstå mye bedre at slik oppførsel ikke er greit, og at hun vil få konsekvenser for det.

Tro meg, det er mye enklere og viktigere å gjøre dette nå, en senere når hun blir eldre.  

Ja det kan vi jo gjøre. Og da starter et holoi, og vi blir kalt både dritt og dust. Den kampen har vi tatt maaaange ganger, og det er bl.a. den som gjør meg så sliten. For jeg har et annet barn som må skjermes, og det er ikke lett. 

TS 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det kan vi jo gjøre. Og da starter et holoi, og vi blir kalt både dritt og dust. Den kampen har vi tatt maaaange ganger, og det er bl.a. den som gjør meg så sliten. For jeg har et annet barn som må skjermes, og det er ikke lett. 

TS 

Men det at dere har sluttet å gi henne konsekvenser og straff gjør jo at hun ikke forstår at det hun gjør er galt. Nå tror jo hun at det er helt greit. 

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har hun telefon i det hele tatt? 

Kanskje hun er alene hjemme etter skolen? Min åtteåring har også tlf, nettopp fordi h*n av og til er alene hjemme. Men det er begrenset hva telefonen kan brukes til.

Til HI. Jeg har tre barn. To er rolige, samarbeidsvillige og mulig å føre en dialog med. Den ene er stikk motsatt og krever langt strammere tøyler og grenser. Jeg vet hvordan det er å være «den moren». Mitt bidrag til deg er at du må stramme inn grensene og gi konsekvenser som står i forhold til atferden. 

• Liker 1
Skrevet

Hun kommer alene hjem fra skolen,  og trenger mobil. Vil at hun skal kunne nå meg hvis noe skjer på skoleveien mm. 

TS 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...