Gå til innhold

Tar du bussen likevel om du mangler billett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har flyttet til en by hvor kollektiv transport er så og si ''et must''. De er fullstappet hver dag, uansett hvilken dag på døgnet. Jeg merker at brukere kan gå på bussen bak uten at bussjåfør har kontroll over hvem som går på og hvem som betaler. 

Det er i grunn veldig lett å gå på bussen uten å betale. (vet det er billettkontroll noen ganger) 

Det spørsmålet mitt er, har du noen gang gått på bussen uten å betale i håp om at ingen merker det? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
21 minutter siden, Oddy skrev:

Har flyttet til en by hvor kollektiv transport er så og si ''et must''. De er fullstappet hver dag, uansett hvilken dag på døgnet. Jeg merker at brukere kan gå på bussen bak uten at bussjåfør har kontroll over hvem som går på og hvem som betaler. 

Det er i grunn veldig lett å gå på bussen uten å betale. (vet det er billettkontroll noen ganger) 

Det spørsmålet mitt er, har du noen gang gått på bussen uten å betale i håp om at ingen merker det? 

I feks Oslo er det kun opp til deg selv om du har billett. Bussjåfør skal bare sjekke billett på de grønne bussene. Har reist uten billett noen ganger, ikke med vilje som regel. Er for redd for å få bot. Det er så dyrt og opplever ofte kontroll.

Skrevet

Ja det har jeg. Men kjøper stort sett alltid billett.

Anonymkode: e696a...9d7

Skrevet
2 hours ago, Oddy said:

Det har jeg gjort i årevis, flere ganger i uken. Aldri opplevd kontroll. Men når jeg begynte på universitetet igjen nå denne høsten så kjøpte jeg student-månedskort bare for å være på den sikre siden nå som jeg tar bussen hver dag.

Anonymkode: 250d7...6f8

Skrevet

Nei, jeg bruker ikke tjenester uten å betale for meg.

Anonymkode: dd1e9...f73

• Liker 4
Skrevet

Nei, det har jeg ikke. Bor i Oslo, og aldri sneket på buss/trikk/bane. Årsaken mine for å ikke snike: 

• Jeg anser det som stjeling å bruke tjenester som koster penger, uten å betale for seg 
  • Hvis alle kjøper billett vil kollektivtilbudet kunne bli bedre 
  • Ved å la være å kjøpe billett snylter du på de som faktisk betaler for seg: de bidrar til at du kan kjøre buss gratis 
  • Det er skamfullt å bli tatt i kontroll foran alle: alle ser at du er en som sniker og sylter på andre 
  • Det koster mye penger å bli tatt i kontroll. I Oslo ligger vel bota på 900 kroner nå. Et månedskort koster vel 700 kroner. 

Fått bot et par ganger allikevel: ene gangen hadde jeg trodd at jeg fullførte kjøpet på mobilen, men hadde glemt å trykke på siste knappen. Andre gangen var telefonen min tom for strøm (var før det ble ladere på bussen). Begge gangene har jeg klaget, og fått medhold.

Skrevet

Nei, det har jeg aldri turt. Det var ydmykende nok å stå i skammens kø på Nasjonalteateret for å få bot en gang jeg hadde fått feil stempel på et flunkende nytt ukekort (dette var en god del år siden, reisekort av papp med stempel var fortsatt en greie), og alt pga en gnom som hadde glemt å stille datoen. Fikk refusjon etter mye om og men, men man føler seg ikke høy i hatten når slikt skjer. Sørger alltid for å ha oppdatert billett på mobilen, og dugelig med strøm. 

Skrevet

Nei, jeg snylter ikke av fellesgoder. Det er å stjele fra fellesskapet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har periodebillett og slipper å tenke på å spare penger på å snike på bussen. Anbefales, det gir enorm frihetsfølelse å kunne være storforbruker av kollektivtrafikk.

Skrevet

Nei det tør jeg ikke! I Oslo er det kontroll hele tiden på rutene jeg tar. Opplever kontroll flere ganger i uken. Man trenger ikke å vise billett til sjåføren, men de har mer kontroller enn andre steder. Noe så flaut å bli tatt... Og i tillegg koster det mye. Men har et par ganger glemt at månedskortet har gått ut. Da har jeg blitt stresset og kjempeglad for at det ikke var kontroll! 

• Liker 2
Skrevet

ALDRI! Jeg stjeler ikke fra mine medpassasjerer

Skrevet

Jeg kjøper studentbillett selv om jeg ikke er student. Betaler 350 kr i steden for 7-800 i mnd.
Om det dukker opp kontroll så sliter jeg, men dette har jeg gjort i 3 år nå uten at jeg har sett en eneste vakt.

Anonymkode: a32f1...90b

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Liker å vite at jeg har alt på det rene og at jeg har betalt det jeg skal.

Her er det også ofte kontroll på bussene så jeg hadde ikke turt uansett.

Skrevet

Ja, men da pga det ikke var mulig å kjøpe bilett ved bussen ved teknisk museum og det øsregnet, slik mobilen tok kvelden og jeg ikke fikk lastet ned noe app, da var jeg oppgitt og gadd ikke mer. Skulle tro vi som ikke bor i byen kunne få kjøpt biletter uten mobil, men fant ingen løsning der og da.

Anonymkode: 6330e...a5f

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Nei, men jeg har ufrivillig gjort det. Når man går på trikken og ingen av valideringsautomatene fungerer, har man ikke bestandig så mye valg. Husker dette var et problem da jeg bodde i Oslo for noen år siden, og jeg opplevde det på nytt da jeg var på besøk i sommer. Har ikke smarttelefon, så er avhengig av reisekort som jeg fyller på etter behov. 

Anonymkode: eb1d5...a3f

Skrevet

Jeg gjorde det ofte som barn.....
Vi hadde busskort via skolen, men klarte ofte å glemme busskortet hjemme 😕 (Vi hadde gratis buss ettersom vi bodde mer enn så og så mange km fra skolen) Sjåføren kunne jo sagt nei, men ettersom de sjåførene visste hvilke barn som bodde på den strekningen, så gikk det greit.

Skjedde en gang i Oslo hvor jeg ble tatt i kontroll.. XD
Jeg visste faktisk ikke at man måtte stemple billetten før man gikk på banen :fnise: 
Ettersom i andre byer så kjøpte man billett og den var gyldig mellom x-x..
Fortalte dette til kontrolløren og det gikk fint.. (+ jeg sitter ofte å fikler med billetten, så selv om den var "gyldig" så var den nesten revet i stykker) Fikk streng beskjed om å huske det til neste gang 😛

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper studentbillett selv om jeg ikke er student. Betaler 350 kr i steden for 7-800 i mnd.
Om det dukker opp kontroll så sliter jeg, men dette har jeg gjort i 3 år nå uten at jeg har sett en eneste vakt.

Anonymkode: a32f1...90b

Hva i all verden er vitsen med det? Blir du kontrollert er bota like stor..

Anonymkode: dd1e9...f73

• Liker 9
Skrevet

haha, ja mange ganger. Har stort sett betalt for meg. Er både sniker og betaler ;) 

Anonymkode: 0456c...d2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...