Gå til innhold

2.gangs oppkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart ta oppkjøringen på nytt etter å ha strøket sist.

Strøk på generelle ting. Det som går på bilbehandling/giring, ujevn fart, plassering, tegngiving, osv. Jeg var ikke klar, selv om kjørelæreren mente bestemt at jeg var det. Jeg klarte meg ganske bra på gode dager, men på oppkjøringen var jeg så sinnsykt nervøs at jeg rotet alt til. Rygging ble feil, jeg glemte å sjekke skilt slik at jeg viket for høyre på forkjørsvei, osv. Det ble så dumt😦 Hadde også en ekstra lang oppkjøring. Kjørelærer tror sensor kan ha vært usikker og at jeg ikke var så langt unna å stå.

Nå har jeg hatt ti kjøretimer til og kjørt en del privat. Jeg, samboer og kjørelærer ser at kjøreteknikken er mye bedre.

Men jeg er så redd for å stryke en gang til!😅

Tips til å roe ned før oppkjøring?! Hvordan gikk det med oppkjøring nr 2 for dere som var uheldige første gang?

Anonymkode: 31a07...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå begynner det å bli en liten stund siden, men jeg husker at toeren gikk mye bedre enn første forsøk. Rett nok fikk jeg et rævskinn av en bilsakkyndig på den første oppkjøringen, men en skal jo fremdeles kunne manøvrere kjøredoningen, selv om der er svigermødre, unger eller offentlig ansatte drittsekker på passasjerlisten...

På grunn av at jeg hadde hatt en oppkjøring allerede, var det ikke en ny situasjon, så mye av usikkerhetsmomentet var borte. At bilsakkyndige var et normalt menneske hjalp nok litt, da jeg var mentalt forberedt på noe mer sosial tyggemotstand.

Tenk på at ved oppkjøring skal du ikke vise at du er en "perfekt" sjåfør, men at du er trygg å slippe ut på veiene for å fortsette øvingskjøringen på egen hånd.

Kommuniser med sensor. Dropp småprat om vær og vind, politikk og ekser. Men snakk om kjøringen din. Tenk høyt. Spesielt hvis du merker at du gjør feil, så si det: "Oi, det ble litt feil, jeg burde først sjekket om det kom noen fra høyre..." "Ingen på fortauet? Jess, da svinger vi!". Så unngår du at du blir trukket for noe de tror du ikke kan. Du skal faktisk kjøre ganske dårlig for å stryke, hvis ikke du gjør noen kardinalfeil, som å bryte vikepliktsregler og fartsgrenser. Mange av de "negative" tingene som ble nevnt fra din første oppkjøring, er ting som ikke hindrer deg å få førerkortet i seg selv, men er medvirkende årsaker når de hoper seg opp. Mange av disse forsvinner når nervøsiteten senkes og du får mer praktisk rullings på plass.

Tror det stemmer det som sies: Hvis ikke bilsakkyndig hadde vært i tvil om du skulle bestå, ville ikke oppkjøringen blitt forlenget. Ergo greide du det - nesten. Til tross for nervøsitet.

 

Uansett, bør du ha i bakhodet andre gang:

Du har allerede hatt en generalprøve.

Du skal ikke bevise at du er perfekt, men trygg.

Du har fått kjørt endel siden, og er jaffall ikke dårligere.

Uansett om du stryker andre gang, endrer det ingenting i ditt liv. Du har ikke førerkort i dag. Det verste som kommer til å hende deg om du stryker igjen, er at morgendagen blir lik gårsdagen.

 

Lykke til!

Endret av Kamikatze
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et hyggelig og nyttig svar! 😀

Jeg tror det er håp hvis jeg klarer å holde nervøsiteten unna. 🙄 

Anonymkode: 31a07...d3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg endelig førerkort! Stor lettelse!!👍😀 

Anonymkode: 31a07...d3d

Gratulerer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 19.9.2018 den 12.58, AnonymBruker skrev:

Da har jeg endelig førerkort! Stor lettelse!!👍😀 

Anonymkode: 31a07...d3d

Så bra! Grattis!

 

Hvordan gikk oppkjøringen? Hjalp det å ha en oppkjøring fra før som "generalprøve"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Kamikatze skrev:

Så bra! Grattis!

 

Hvordan gikk oppkjøringen? Hjalp det å ha en oppkjøring fra før som "generalprøve"?

Tusen takk😉

Usikker på om det egentlig hjalp. Jeg følte meg like nervøs som under første oppkjøring. Enda mer redd for å stryke siden "alle" visste at jeg skulle kjøre opp den dagen.

Men det som hjalp, var at jeg følte meg litt flinkere til å kjøre bil 😁 Jeg har øvet mye i mellomtiden.

I tillegg klarte jeg godt sikkerhetsspørsmålet denne gangen. Første gangen ble jeg bedt om å skru på bakre tåkelys. Dette gikk fint. Men da jeg skulle ut for å sjekke at de var på, ble jeg mer usikker da jeg trodde de var lengre nede på bilen (som de fremre tåkelysene). Denne gangen skulle jeg finne symbolet til airbagene i bilen, og deretter ble jeg spurt om det var regler for hvem som kunne sitte i passasjersetet fremme i bilen. Det var jo et greit spørsmål 😁

Sensoren var også flinkere til å holde samtalen i gang, noe som gjorde meg mer avslappet i bilen enn sist. 

Jeg var nervøs hele tiden, men klarte å kjøre trygt og forsvarlig, overholde vikeplikten min og samtidig holde litt flyt. Stoppet også for et par bilister som skulle til venstre på en vei der det var veldig mye kø. Tror det også ble sett på som positivt, da jeg brukte 3 sekunder og sparte dem for lang tid med venting. 😊 Da jeg skulle parkere, holdt jeg på å kjøre inn på handicapplass, men så det i tide og kom fint mellom stripene i luken ved siden av. 

Da jeg hadde parkert sa han at han bare skulle skrive ned litt, og etter det skulle jeg få resultatet. Dette var akkurat som sist, og et øyeblikk der var jeg overbevist om at jeg hadde strøket igjen.

Men da bestod jeg altså, og det var så fantastisk godt! 😀 Har kjørt MYE siden jeg fikk førerkortet. Stresser litt med å parkere på trange parkeringsplasser, men ellers går det som en drøm. Har mye mer fokus på trafikken nå uten kjørelærer eller sensor ved siden av meg 😁👍

Anonymkode: 31a07...d3d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 15.9.2018 den 10.08, AnonymBruker skrev:

Jeg skal snart ta oppkjøringen på nytt etter å ha strøket sist.

Strøk på generelle ting. Det som går på bilbehandling/giring, ujevn fart, plassering, tegngiving, osv. Jeg var ikke klar, selv om kjørelæreren mente bestemt at jeg var det. Jeg klarte meg ganske bra på gode dager, men på oppkjøringen var jeg så sinnsykt nervøs at jeg rotet alt til. Rygging ble feil, jeg glemte å sjekke skilt slik at jeg viket for høyre på forkjørsvei, osv. Det ble så dumt😦 Hadde også en ekstra lang oppkjøring. Kjørelærer tror sensor kan ha vært usikker og at jeg ikke var så langt unna å stå.

Nå har jeg hatt ti kjøretimer til og kjørt en del privat. Jeg, samboer og kjørelærer ser at kjøreteknikken er mye bedre.

Men jeg er så redd for å stryke en gang til!😅

Tips til å roe ned før oppkjøring?! Hvordan gikk det med oppkjøring nr 2 for dere som var uheldige første gang?

Anonymkode: 31a07...d3d

Jeg skal snart ha oppkjøring og har strøket på akkuratt det samme som deg. Ha var det som gjorde at du klarte å endre deg og få det bedre til? Har du noen tips hvordan jeg kan bli kvitt disse problemene?

Anonymkode: aada2...6af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopiert fra annen post:

Noen tips: Sitt riktig i bilen; (Når du sitter komfortabelt inntil ryggstøtte) Ratt: håndledd på toppen av rattet hvis du stekker ut armene, og legger de på toppen av rattet, -ta så grep "Klokka ti på to" (ofte mulig å justere ratt ut/inn) God kontakt med pedaler, uten og overdrive, bruk litt tid til å justere avstand ratt / pedaler, -vinkel rygg, så du har god kontakt med bilen, og sitter i en komfortabel stilling.

Se  l a n g t  fremover! -Dette kjøper deg tid inn i situasjoner... Gjør unna arbeidsoppgaver tidlig.

Eksempel: Du nærmer deg en rundkjøring... Siden du ser langt frem, oppdager du den tidlig. Du har god tid til å bytte fil, 

om du trenger det, -god tid til å klarere blindsone, Gire ned tidlig. Fartsavpasning inn mot situasjoner er jo selvfølgelig også med på å redusere arbeidsbelastning / "stress". Siden de "jobbene" er gjort, og du ligger i riktig fil, riktig gir og justerer farten inn,

Kan du rolig konsentrere deg om selve rundkjøringen... Du har kontroll... Da ser du etter luke i trafikken... Gire ned mer ..?

Må du stoppe ..? Gir da ned i første, så du er klar når du skal sette fart igjen, Du har kontroll, og kan planlegge bruk av blinklys...

Det handler om å ligge i forkant... Da har du ingen grunn til å stresse ! Se langt fremmover, gjør unna arbeidsoppgavene tidlig,

Fartsavpassning. -Selvfølgelig utvilt, og i grei form. ( God frokost etter en god natt`s søvn.) Detta går bra !

Senk skuldra, går bra.

 

A.(CAVE:Fnatt)

 

Endret søndag, 11:52 av Sliten&kjørt51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2018 den 10.42, Kamikatze skrev:

Rett nok fikk jeg et rævskinn av en bilsakkyndig på den første oppkjøringen, men en skal jo fremdeles kunne manøvrere kjøredoningen, selv om der er svigermødre, unger eller offentlig ansatte drittsekker på passasjerlisten...

Du er iværtfall ikke så liten att du skylder på alle andre, bare det er jo en start:-)

Ja, mye rart en må deale med i traffiksystemet 🙂

Kan kaste ett blikk over i Oppkjøringsnerver , -Nailer det  -neste gang !

Å Duhh.: "Da har jeg endelig førerkort! Stor lettelse!!👍😀" ( Litt lenge våken, og en smule for kjapp- Eller treg...)

( Skal utvikle en teknikk så jeg kan hoppe på tunga mi... Tips ? )

Og: G R A T U L E R E R  !

A.CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2018 den 18.07, AnonymBruker skrev:

Jeg skal snart ha oppkjøring og har strøket på akkuratt det samme som deg. Ha var det som gjorde at du klarte å endre deg og få det bedre til? Har du noen tips hvordan jeg kan bli kvitt disse problemene?

Anonymkode: aada2...6af

TS her. 

For min del kjørte jeg MYE mellom de to oppkjøringene. Plutselig gikk det kjøretekniske helt automatisk, og da trengte jeg egentlig bare konsentrere meg om trafikken.

Gjorde fortsatt små feil, men sensoren synes likevel at jeg var god nok. 

Det eneste du trenger er mer mengdetrening. Så enkelt, og så vanskelig, altså.

Og når det er sagt, hadde jeg en hyggeligere sensor også. Det er mye nerver på en slik dag, så en blid og sosial sensor som får deg til å slappe av, gjør det i alle fall ikke verre 👍

Masse lykke til! 

Anonymkode: 31a07...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 18.11.2018 den 20.30, AnonymBruker skrev:

TS her. 

For min del kjørte jeg MYE mellom de to oppkjøringene. Plutselig gikk det kjøretekniske helt automatisk, og da trengte jeg egentlig bare konsentrere meg om trafikken.

Gjorde fortsatt små feil, men sensoren synes likevel at jeg var god nok. 

Det eneste du trenger er mer mengdetrening. Så enkelt, og så vanskelig, altså.

Og når det er sagt, hadde jeg en hyggeligere sensor også. Det er mye nerver på en slik dag, så en blid og sosial sensor som får deg til å slappe av, gjør det i alle fall ikke verre 👍

Masse lykke til! 

Anonymkode: 31a07...d3d

Av og til sliter jeg med å både følge med på skilt og langt fremover og å se om rundkjøringen har vei tin venstre før jeg har lagt meg feil. Jobbet du mye med å klare å se langt fremover? og liksom vite hva som skal skje?

 

Anonymkode: aada2...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...