Gå til innhold

Hvilken bil bør jeg skaffe meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt firmabil i 13 år ser det nå ut som jeg må kjøpe min egen bil. Og jeg er relativt lost 😂

Så jeg lurer på om noen har noen forslag til en fornuftig bil jeg kan kjøpe meg?

Dette er det jeg har tenkt hittil:

Budsjett, maks 320 000

Brukt, men relativt ny bil (2-3 år gammel)

Suv eller stasjonsvogn ( trenger ok bagasjeplass) Vi er 2 voksne og 1 barn, men har alt for ofte med oss for mye ting.

Bensin, og gjerne automat.

Ok motor, jeg er vant til å kjøre mye, og liker å kjøre bil.

Har sett på stasjonsvogns utgaven av Ford Focus, men vil gjerne ha noen innspill. Har kjørt Passat eller A4 de siste årene, men har egentlig ikke lyst til å bruke så mye penger på bil 😊

Anonymkode: aa455...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig har jeg en kjøpt meg en helt ny Peugeot 2008 Allure, med bensin og automatgir, til et godt stykke under 300 000 kr. Det er etter min mening relativt bra bil. Hvis dere ikke har noen planer om flere barn innen kort tid, og klarer dere med 350 liters bagasjerom (godt utformet), passer denne perfekt. Uproblematisk å få med seg en barnevogn eller et par kofferter i den. Om dere trenger litt mer plass, kan dere alltids slå ned det ene baksetet. Da vil naturlig nok bagasjeplassen øke tilsvarende.

Ellers er Peugeot 3008 et meget godt alternativ. Hvis du søker på 1-3 år gamle biler, vil du helt sikkert finne en bil som passer din maksgrense.

Har tidligere hatt Ford Focus stasjonsvogn, og vil ikke nøle et sekund med å anbefale den utgaven. Meget driftssikre og behagelige biler å kjøre. Om du er flink til å vedlikeholde en slik, vil det være en maskin som går og går i mange år fremover.

Her er et knippe andre biler jeg tenker at du kan ta en nærmere titt på:

Mercedes Benz C-klasse:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=129014337

Dacia Duster:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=127266896

Honda HRV:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=127764660

Skoda Octavia:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128568389

Lykke til med bilkjøpet! :) 

 

Anonymkode: 7c483...239

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for forslag, og at du tok deg tid til å linke til mye forskjellig. Her skal jeg studere 😊

Anonymkode: aa455...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for forslag, og at du tok deg tid til å linke til mye forskjellig. Her skal jeg studere 😊

Anonymkode: aa455...ef2

Bare hyggelig. Håper du finner en god bil. Blir spennende å se hva du til slutt vurderer. :) 

Anonymkode: 7c483...239

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for tiden nesten umulig å se forbi Kia når det gjelder fornuftige bilkjøp. 7 års garanti, markedets mest fornøyde nybilkunder, og langtidspålitelighet på nivå med Toyota. Jeg ville ha sett på Optima stasjonsvogn (finnes også som avgiftsglad hybrid) eller Carens, som er en sjuseter, men veldig praktisk.

Anonymkode: cbf45...26a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig en Honda HRV, automat, bensin. Helt ny for ca 320 000.

Den er en drøm å kjøre og har svært god og fleksibel bagasjeplass. Kjempefornøyd! 

2018-modeller på finn.no med 3500 km har ofte gått langt mindre (typ 20-30 km) og er nye, men forhandler har ikke lov til å annonsere de som nye. Det var en positiv overraskelse 😃

Anonymkode: 7b8b8...ac8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips, da skal jeg fortsette å lese meg opp. Og bestille en haug med prøvekjøringer 😂

Anonymkode: aa455...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli gøy dette når du liker å kjøre bil. :) Husk at du har makten i møtet med selger og ikke la deg presse. Mange bilselgere kan være ganske ekle.

Anonymkode: cbf45...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan bli gøy dette når du liker å kjøre bil. :) Husk at du har makten i møtet med selger og ikke la deg presse. Mange bilselgere kan være ganske ekle.

Anonymkode: cbf45...26a

Ja, jeg er spent selv. Er vant til å kjøre mye, mellom 45-50 000 i året, så jeg er nok litt kresen når det gjelder bil😂 Men når jeg bytter jobb nå så blir det langt unna så mye kjøring, så jeg bør slakke av på krava....

Heldigvis så jobber jeg med salg selv, så jeg tror jeg kan de fleste triksene en bilselger kan komme opp med 😆

Anonymkode: aa455...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er for tiden nesten umulig å se forbi Kia når det gjelder fornuftige bilkjøp. 7 års garanti, markedets mest fornøyde nybilkunder, og langtidspålitelighet på nivå med Toyota. Jeg ville ha sett på Optima stasjonsvogn (finnes også som avgiftsglad hybrid) eller Carens, som er en sjuseter, men veldig praktisk.

Anonymkode: cbf45...26a

Skjønner ikke hvorfor Toyota stadig trekkes frem som «gullstandarden», Toyota er ikke ledende på noe som helst måte lenger. I Asia er Kia og Huyndai klart mest pålitelig med de japanske (Toyota, Mazda, Honda, Mitsubishi, Subaru, Suzuki) i så og si samme brakke etter dem.

Personlig ville nok en Optima stasjonsvogn blitt min neste bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er vant med å kjøre såpass mye, og kanskje har lett for å fortsette med det på et og annet vis, kan du jo se på Volvo også. Setene deres er bare helt uslåelig gode. Alt annet er pent å se på, men hverken superpraktisk eller superpålitelig lenger.

@WCKD, her inne vet man aldri hva som er referanserammen til folk, men at Toyota er pålitelig er jo allmenn kjent. Tenk så lang tid det tok før folk skjønte at tyske biler er skrot! Masse trøbbel, påtagende fra midten av 90-tallet, og først 15 år senere begynte nordmenn å oppfatte det.

Uansett så er både Kia og Toyota trygge valg, selv om jeg vil påstå at de nyeste Kia er bedre på omtrent alt. Noen av de har litt dårlig sikt ut og knotete sittestillinger for høye folk (jeg er 194cm), men det må man bare prøve seg ut av.

Anonymkode: cbf45...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

men at Toyota er pålitelig er jo allmenn kjent. Tenk så lang tid det tok før folk skjønte at tyske biler er skrot! Masse trøbbel, påtagende fra midten av 90-tallet, og først 15 år senere begynte nordmenn å oppfatte det.

Det er jo rimelig ironisk at du presterer å komme med disse to selvmotsigende argumenterer dine. Toyota var kanskje nærmest skuddsikkert 1990-2005, men nå til dags er det ikke noe bedre enn de andre japanske merkene. Strengt tatt er det bedre kvalitet hos for eksempel Honda og Subaru.

Men som du selv sier, tar jo minst 15 år før nordmenn flest oppdager det 😉

Opel Astra Sports Tourer er forøvrig også en god bil med overraskende gode seter. Det samme gjelder Peugeot 508 SW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, WCKD skrev:

Det er jo rimelig ironisk at du presterer å komme med disse to selvmotsigende argumenterer dine. Toyota var kanskje nærmest skuddsikkert 1990-2005, men nå til dags er det ikke noe bedre enn de andre japanske merkene. Strengt tatt er det bedre kvalitet hos for eksempel Honda og Subaru.

Men som du selv sier, tar jo minst 15 år før nordmenn flest oppdager det 😉

Opel Astra Sports Tourer er forøvrig også en god bil med overraskende gode seter. Det samme gjelder Peugeot 508 SW.

Toyota ligger selvsagt langt foran Honda i kvalitet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, WCKD skrev:

Skjønner ikke hvorfor Toyota stadig trekkes frem som «gullstandarden», Toyota er ikke ledende på noe som helst måte lenger. I Asia er Kia og Huyndai klart mest pålitelig med de japanske (Toyota, Mazda, Honda, Mitsubishi, Subaru, Suzuki) i så og si samme brakke etter dem.

Personlig ville nok en Optima stasjonsvogn blitt min neste bil.

Hyundai og Kia når nok ikke helt opp der. Gode biler, og bedre enn tysk selvsagt, men fortsatt litt å gå før de tar igjen Toyota. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kia og Hyundai er uansett foran Toyota når det kommer til antall feil.

Når det kommer til opplevd kvalitet ligger selvfølgelig de tyske premiummerkene foran, men de har også en helt annen prisklasse.

Endret av WCKD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, WCKD skrev:

Kia og Hyundai er uansett foran Toyota når det kommer til antall feil.

Når det kommer til opplevd kvalitet ligger selvfølgelig de tyske premiummerkene foran, men de har også en helt annen prisklasse.

Feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, WCKD skrev:

Flott. Det gleder meg at Kia og Hyundai har klatret til topps 😄

Håper de har gjort det samme hos ADAC også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt teit å krangle om statistikk på den måten der når TS vil vite noe helt annet? Dere kan fint åpne en egen tråd.

Anonymkode: cbf45...26a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke litt teit å krangle om statistikk på den måten der når TS vil vite noe helt annet? Dere kan fint åpne en egen tråd.

Anonymkode: cbf45...26a

Dette er informasjon som er meget nyttig for alle bilkjøpere. Det er viktig at kjøp av bil ikke gjøres på grunnlag av feilaktige utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...