AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #21 Skrevet 14. september 2018 Vil bare legge til - det kan være du kvalifiserer for TT-kort (drosjekort, gjerne x antall reiser, prosentvis avslag el.l - ulikt rundt om). Eller grunnstønad transport, om du ikke klarer å bruke offentlig transport, og sliter med parkering så må bruke taxi i stedet. Så kan en evt søke på grunnlag av fordyret transport. Lenge siden jeg har lest vilkårene for disse nå, men det er ordninger som er ment å dekke litt videre behov enn HC-kort i hvert fall, sånn som jeg husker det. Undersøk det? Anonymkode: 509f1...ac9 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #22 Skrevet 15. september 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Vurderer å prøve å dra til legen for å få henne til å skrive en legeerklæring så jeg kan søke HC kort. Men syns det er litt flaut da det ikke er noe galt med meg fysisk. Bor i en by og syns det er veldig utfordrende med parkering. Er kanskje ute av huset et par gangen i måneden fordi jeg syns det blir for mye styr. Finner aldri parkering og må kjøre rundt og rundt for å prøve å finne og blir så utrolig sliten av det. Ender ofte med parkering langt unna og syns det er utfordrende med så mye mennesker/bråk, så vil ha kortest mulig å gå sånn at jeg blir «ferdig med det». Føler jeg kanskje ville vært litt mer ute av huset om jeg hadde en hc kort. Men vanskelig å legge dette fram for legen. Hun tenker jeg kanskje bare er lat eller noe sånt.. Noen andre som vet om det er mulig å få for annet et fysiske problemer? Anonymkode: b0227...00c Handicapparekrings tillatelse får du når beina ikke kan brukes over noe strekning, enten fordi beina og eller ting knyttet til beina inskrenker din bevegelsesradius. Aspergers sitter meg bekjent "i hodet" og ikke i beina, enkelt forklart. Ergo vil du ikke få noe HC kort på grunn av aspergers. Spørsmålet blir vel mer om du er skikket til å kjøre bil, når du reagerer så voldsomt på omgivelsene dine. Folk som sitter i rullestol og folk med en rekke andre utfordringer knyttet til fysisk bevegelse utenfor bil sliter med å få HC kort. HC plasser er et knapphetsgode, for de få. Skulle alle med aspergers og andre tilsvarende lidelser får HC kort så blir der ingen HC plasser igjen til dem som ikke kan gå eller trille fra A til B. Men bevares, du kan alltid spørre legen din, sende inn en søknad og se at du får et avslag. Det har vært en kraftig innstramming i HC kortordningen etter at det kom nye regler. Da mange misbrukte ordningen for å slippe å betale bompenger. Anonymkode: fc5d9...1dd 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #23 Skrevet 15. september 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil bare legge til - det kan være du kvalifiserer for TT-kort (drosjekort, gjerne x antall reiser, prosentvis avslag el.l - ulikt rundt om). Eller grunnstønad transport, om du ikke klarer å bruke offentlig transport, og sliter med parkering så må bruke taxi i stedet. Så kan en evt søke på grunnlag av fordyret transport. Lenge siden jeg har lest vilkårene for disse nå, men det er ordninger som er ment å dekke litt videre behov enn HC-kort i hvert fall, sånn som jeg husker det. Undersøk det? Anonymkode: 509f1...ac9 Grunnstønad til transport er nesten umulig å få for nye brukere. Da skal søker dokumentere et behov med kvitteringer over noe tid. Det kan ikke ts vise til, slik hen beskriver sin situasjon. TS viser heller ikke til et behov for transport fordi hen har faste aktiviteter hen driver med og er engasjert i. Å uttale deg om ting du ikke har peilingnpå og å gi ts falske forhåpninger er heller ikke særlig smart. Du er utgått på dato i dine råd for lengst. Anonymkode: fc5d9...1dd 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #24 Skrevet 15. september 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde håpt at man i 2018 anerkjente psykiske lidelser på samme måte som fysiske. Anonymkode: d3320...59b Jeg visste ikke at asperger var en psykisk lidelse. Anonymkode: ec3f3...07a 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #25 Skrevet 15. september 2018 16 hours ago, AnonymBruker said: Du kan jo prøve å søke selvfølgelig, det varierer nok hvor strengt ulike kommuner praktiserer dette. Men det var mye misbruk med HC-tillatelser, fordi de gir gratis parkering og tilgang til HC-plasser, så ble det især i større byer både tildelt og rett ut solgt tillatelser til folk som aldri skulle hatt dem. Så ordninga er nå skjerpa inn veldig - så mye at selv folk som har sterkt bevegelseshemming ikke nødvendigvis får heller Det er egentlig krav nå, om at en har behov for kortet jevnlig, og for å parkere på steder hvor det ikke er mulig å bare endre tidspunkt litt - som å dra i butikken tidligere/senere. Jeg som ikke kjører selv (pga sykdommen) får heller ikke, selv om er avhengig av rullestol. Det kreves at de som kjører meg skal stoppe ved inngangen, pakke ut rullestolen (på plass som ikke er egna), hjelpe meg over i den - og så kjøre til vanlig plass å parkere. En må være så dement at det er uforsvarlig å forlate meg alene i den tiden det tar å parkere, for at jeg ville fått kortet så da er jeg også avskåret fra å delta på arrangement hvor HC-kortet ville gitt tillatelse til å kjøre inn på området, som ved museum, konsert f.eks. Anonymkode: 509f1...ac9 Takk. Visste ikke at det var så vanskelig å få HC-kort. Ja, trist at personer som har et svært reellt behov ikke alltid får denne hjelpen. Anonymkode: d3320...59b
blomsterhei Skrevet 15. september 2018 #26 Skrevet 15. september 2018 Alle syntes det er styr å kjøre rundt og rundt etter parkerings plass. Nei du får ikke HC kort.
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 15. september 2018 #27 Skrevet 15. september 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg visste ikke at asperger var en psykisk lidelse. Anonymkode: ec3f3...07a Det er en utviklingsforstyrrelse, nevro psykiatrisk lidelse
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #28 Skrevet 15. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg visste ikke at asperger var en psykisk lidelse. Anonymkode: ec3f3...07a I NAV-systemet sorteres Asperger under psykiske lidelser, sammen med utviklingshemninger, lærevansker og hjerneskader som f.eks. demens. Psykisk lidelse (i NAV-sammenheng) er mye mer enn angst og depresjon. Anonymkode: 3f562...5b4 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #29 Skrevet 17. september 2018 På 15.9.2018 den 17.31, AnonymBruker skrev: I NAV-systemet sorteres Asperger under psykiske lidelser, sammen med utviklingshemninger, lærevansker og hjerneskader som f.eks. demens. Psykisk lidelse (i NAV-sammenheng) er mye mer enn angst og depresjon. Anonymkode: 3f562...5b4 Hvorfor kalles det da for et syndrom, og ikke en lidelse? Anonymkode: ec3f3...07a
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #30 Skrevet 17. september 2018 Her er det nok kommunale forskjeller og jeg kan ikke si noe med sikkerhet, men snakk med legen din og forhør deg om legen er villig til å hjelpe deg å søke. Om du har krav på det eller ikke er noe som må vurderes av parkeringsselskapet og det er ikke overraskende om det er forskjeller fra kommune til kommune. Selv har jeg en sønn som har barneautisme og psykisk utviklingshemming, han kan gå (løper mest, stikker av) og vi fikk innvilget hc-bevis uten problem (første søknad innvilget da han var 3 år gammel). Anonymkode: d3057...1a9
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #31 Skrevet 17. september 2018 På 15.9.2018 den 12.41, AnonymBruker skrev: Grunnstønad til transport er nesten umulig å få for nye brukere. Da skal søker dokumentere et behov med kvitteringer over noe tid. Det kan ikke ts vise til, slik hen beskriver sin situasjon. TS viser heller ikke til et behov for transport fordi hen har faste aktiviteter hen driver med og er engasjert i. Å uttale deg om ting du ikke har peilingnpå og å gi ts falske forhåpninger er heller ikke særlig smart. Du er utgått på dato i dine råd for lengst. Anonymkode: fc5d9...1dd Men jekk deg ned 5 hakk da menneske - var da ytterst tydelig på at 1. det var lenge siden jeg sjekket reglene sist og 2. det er noe som kan undersøkes eventuelt om er mulig eller ei per nå. 3. har på ingen måte implisert at det er enkelt å få Det er faktisk noe som kan sjekkes ut. Og ville heller ikke vært første gang en trådstarter ikke gir fullt bilde av egen situasjon i trådstart. Anonymkode: 509f1...ac9
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #32 Skrevet 17. september 2018 På 15.9.2018 den 15.46, AnonymBruker skrev: Takk. Visste ikke at det var så vanskelig å få HC-kort. Ja, trist at personer som har et svært reellt behov ikke alltid får denne hjelpen. Anonymkode: d3320...59b Ja, sant håper det er noe folk kan tenke litt på - når en krever innstramminger av ordninger fordi noen få som ikke burde få klarer å lure seg til det - så ender det alltid opp med å gå ut over de som faktisk har behov for det pleide ikke å være så vanskelig, da jeg først ble syk - jeg har hatt kortet, før, da jeg ironisk nok var mindre syk enn nå 😕 Anonymkode: 509f1...ac9
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #33 Skrevet 17. september 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det nok kommunale forskjeller og jeg kan ikke si noe med sikkerhet, men snakk med legen din og forhør deg om legen er villig til å hjelpe deg å søke. Om du har krav på det eller ikke er noe som må vurderes av parkeringsselskapet og det er ikke overraskende om det er forskjeller fra kommune til kommune. Selv har jeg en sønn som har barneautisme og psykisk utviklingshemming, han kan gå (løper mest, stikker av) og vi fikk innvilget hc-bevis uten problem (første søknad innvilget da han var 3 år gammel). Anonymkode: d3057...1a9 Det er ikke parkeringsselskapet som avgjør søknader om HC kort, men kommunenes samferdselsavdeling. Nye regler kom for få år siden der det har blitt kraftige innstramminger i alle kommuner fordi reglene skal være lik i alle EØS landene da kortet kan brukes i alle EØS land når det først er tildelt en søker/bruker. Barn stiller i en egen gruppe med hensyn til HC kort, men du opplyser ikke om du har fått kort etter reglene før eller etter innstrammingen og nye regler. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-03-18-260/KAPITTEL_10#§64 ny forskrift kom 1.1.2017, med overgangsregler frem til 31.03.17. Har du fått kort etter gamle regler er det ikke en selvfølge at du får fornyet kortet etter nye regler når kortet går ut på dato. Anonymkode: fc5d9...1dd
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #34 Skrevet 17. september 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke parkeringsselskapet som avgjør søknader om HC kort, men kommunenes samferdselsavdeling. Nye regler kom for få år siden der det har blitt kraftige innstramminger i alle kommuner fordi reglene skal være lik i alle EØS landene da kortet kan brukes i alle EØS land når det først er tildelt en søker/bruker. Barn stiller i en egen gruppe med hensyn til HC kort, men du opplyser ikke om du har fått kort etter reglene før eller etter innstrammingen og nye regler. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-03-18-260/KAPITTEL_10#§64 ny forskrift kom 1.1.2017, med overgangsregler frem til 31.03.17. Har du fått kort etter gamle regler er det ikke en selvfølge at du får fornyet kortet etter nye regler når kortet går ut på dato. Anonymkode: fc5d9...1dd Søkte om fornyelse av kortet i år (mars syns jeg å huske) og med «parkeringsselskapet» mener jeg det kommunale, her jeg bor er det de vi søker til iallfall Anonymkode: d3057...1a9
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #35 Skrevet 17. september 2018 Er ganske sikker på at ts kun skal ha kortet fordi det gir rett til gratis parkering Anonymkode: 5f102...7a8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå