Gå til innhold

HC kort pga Asperger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vurderer å prøve å dra til legen for å få henne til å skrive en legeerklæring så jeg kan søke HC kort. Men syns det er litt flaut da det ikke er noe galt med meg fysisk. 

Bor i en by og syns det er veldig utfordrende med parkering. Er kanskje ute av huset et par gangen i måneden fordi jeg syns det blir for mye styr. Finner aldri parkering og må kjøre rundt og rundt for å prøve å finne og blir så utrolig sliten av det. Ender ofte med parkering langt unna og syns det er utfordrende med så mye mennesker/bråk, så vil ha kortest mulig å gå sånn at jeg blir «ferdig med det». 

Føler jeg kanskje ville vært litt mer ute av huset om jeg hadde en hc kort. Men vanskelig å legge dette fram for legen. Hun tenker jeg kanskje bare er lat eller noe sånt.. 

Noen andre som vet om det er mulig å få for annet et fysiske problemer? 

Anonymkode: b0227...00c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får nok ikke det på bakgrunn av at det er vanskelig å finne p-plass. Du må ha problemer fysisk. 

Har du utfordringer knyttet til å bevege deg over lange strekninger, kan du ha rett til en parkeringstillatelse

Anonymkode: 42d75...44f

• Liker 4
Skrevet

Følger. Er interessert i det samme selv. 

Anonymkode: d3320...59b

Skrevet

La de få plassene gå til de som har fysiske bevegelsesvansker.

Anonymkode: 07128...692

• Liker 3
Skrevet

Du får ikke hc kort pga psykiske utfordringer 

Anonymkode: 5e682...e07

• Liker 1
Skrevet

Det får du ikke. Jeg har bevegelsesutfordringer men har ikke rullestol,  og jeg fikk ikke..... 

Anonymkode: 0fd35...803

• Liker 1
Skrevet

Nå er det jo like mye styr for alle, selv uten en diagnose. Handikap parkering, er rett og slett for de som ikke klarer å gå lange strekkninger, ikke for alle oss som blir stesset av mye folk.

Anonymkode: 1b80f...5da

Skrevet

Jeg kan jo ikke bevege meg særlig langt pga det blir for utfordrende å gå langt.. ville aldri tatt hc parkeringer der det ikke var nødvendig selv om jeg hadde det kortet. Men bare når jeg virkelig trenger det. Kan jo ikke dra på kino eller noe fordi det blir for vanskelig om jeg må gå for langt 

Skrevet

Jeg er døv og jeg får ikke fordi det er ikke bevegelseshemmede. Veldig rart hvis aspergers får det.

Anonymkode: 63a9e...7d6

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan jo ikke bevege meg særlig langt pga det blir for utfordrende å gå langt..

Av andre grunner? Så vidt jeg vet, så hindrer aspergers deg ikke å gå.

Anonymkode: 63a9e...7d6

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer å prøve å dra til legen for å få henne til å skrive en legeerklæring så jeg kan søke HC kort. Men syns det er litt flaut da det ikke er noe galt med meg fysisk. 

Bor i en by og syns det er veldig utfordrende med parkering. Er kanskje ute av huset et par gangen i måneden fordi jeg syns det blir for mye styr. Finner aldri parkering og må kjøre rundt og rundt for å prøve å finne og blir så utrolig sliten av det. Ender ofte med parkering langt unna og syns det er utfordrende med så mye mennesker/bråk, så vil ha kortest mulig å gå sånn at jeg blir «ferdig med det». 

Føler jeg kanskje ville vært litt mer ute av huset om jeg hadde en hc kort. Men vanskelig å legge dette fram for legen. Hun tenker jeg kanskje bare er lat eller noe sånt.. 

Noen andre som vet om det er mulig å få for annet et fysiske problemer? 

Hva slags steder er det du skal på som du trenger hc-parkering på tenker du?

Uansett så er mitt forslag til deg å heller dra til f.eks kjøpesentre eller legen tidlig på morgenen typ kl 9. Da er det ikke så mange folk ute og jeg regner med at du er uføretrygdet så da burde det jo ikke være noe problem.

Anonymkode: 5f102...7a8

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan jo ikke bevege meg særlig langt pga det blir for utfordrende å gå langt.. ville aldri tatt hc parkeringer der det ikke var nødvendig selv om jeg hadde det kortet. Men bare når jeg virkelig trenger det. Kan jo ikke dra på kino eller noe fordi det blir for vanskelig om jeg må gå for langt 

Jo du KAN bevege deg. Asperger er ikke et kort man kan dra for å slippe å gå. De plassene er reservert for de som faktisk ikke kan bevege seg for langt eller i det hele tatt. Skulle vært rart om alle med psykiske plager skulle fått HC bevis på bakgrunn av «jeg kan ikke bevege meg på grunn av psykisk sykdom» 

Anonymkode: 42d75...44f

• Liker 7
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du klarer å dra på kino der det stappa med folk, høy lyd, popcorlukt og svettelukt så klarer du å gå et par meter ekstra også. Men hvorfor har du problemer med mennesker og bråk som er ute på gata men ikke på kino?? Jeg har selv asperger å kino er en ting jeg aldri hadde klart å dratt på pga alle inntrykkene og høye lyder. Og byen forøvrig holder jeg meg langt unna i rushtiden og nattestid.

• Liker 5
Skrevet

Hadde håpt at man i 2018 anerkjente psykiske lidelser på samme måte som fysiske. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde håpt at man i 2018 anerkjente psykiske lidelser på samme måte som fysiske. 

Det er ikke det det handler om. Klarer man å dra på kino så klarer man jo å gå noen meter ekstra..

• Liker 7
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men de kan jo gå da???  Blir vel ikke lam i beina av det. 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke det det handler om. Klarer man å dra på kino så klarer man jo å gå noen meter ekstra..

Jeg går  ikke på kino. 

2 minutter siden, Joni123 said:

Ja, men de kan jo gå da???  Blir vel ikke lam i beina av det. 

Jeg kan gå ja. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går  ikke på kino. 

Jeg kan gå ja. 

Da tror jeg du bør droppe det. Bare sosial trening for deg å tråkke litt rundt. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo prøve å søke selvfølgelig, det varierer nok hvor strengt ulike kommuner praktiserer dette.

Men det var mye misbruk med HC-tillatelser, fordi de gir gratis parkering og tilgang til HC-plasser, så ble det især i større byer både tildelt og rett ut solgt tillatelser til folk som aldri skulle hatt dem. Så ordninga er nå skjerpa inn veldig - så mye at selv folk som har sterkt bevegelseshemming ikke nødvendigvis får heller :(

Det er egentlig krav nå, om at en har behov for kortet jevnlig, og for å parkere på steder hvor det ikke er mulig å bare endre tidspunkt litt - som å dra i butikken tidligere/senere.

Jeg som ikke kjører selv (pga sykdommen) får heller ikke, selv om er avhengig av rullestol. Det kreves at de som kjører meg skal stoppe ved inngangen, pakke ut rullestolen (på plass som ikke er egna), hjelpe meg over i den - og så kjøre til vanlig plass å parkere. En må være så dement at det er uforsvarlig å forlate meg alene i den tiden det tar å parkere, for at jeg ville fått kortet :(  så da er jeg også avskåret fra å delta på arrangement hvor HC-kortet ville gitt tillatelse til å kjøre inn på området, som ved museum, konsert f.eks. 

Anonymkode: 509f1...ac9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...