AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #1 Skrevet 14. september 2018 Jeg er snart fødeklar førstegangsfødende og bruker siste tiden nå til å tenke litt på amming. Jeg ønsker veldig gjerne å høre erfaringer fra dere som har små, korte, flate eller innadvendte brystvorter! Hvordan gikk ammingen? Hvis den var utfordrende, hva hjalp? Hvis det ikke gikk, hva var grunnen? Hvis amming var vanskelig, gikk det fint å pumpe allikevel? Hva slags produkter anbefaler du, hvis du brukte noen? Jeg har allerede vært i kontakt med ammehjelpen og har snakket med ammepoliklinikken ved sykehuset, så jeg får oppfølging etter fødsel, og har lest bøker, hefter og på nett, men ønsker gjerne høre andres egne erfaringer. Jeg har brukt Niplette og tenkte å ihvertfall ha brystskjold og melkeoppsamler i hus. Er litt usikker på om jeg skal kjøpe pumpe og hvilken, så tar gjerne i mot tips der! Anonymkode: fed26...040
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #2 Skrevet 14. september 2018 Innadvendte brystvorter Anonymkode: 64ac1...059 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #3 Skrevet 14. september 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Innadvendte brystvorter Anonymkode: 64ac1...059 Ja, det er det begrepet ammehjelpen bruker, så da videreførte jeg det. Hvis du er litt barnslig og syntes det var morsomt kan man også si innsunkne eller innovervendte brystvorter. Eller sjenerte. 💪 https://ammehjelpen.no/artikkel/26/Flateinnadvendte-brystvorter Håper også på konstruktive svar TS Anonymkode: fed26...040 6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #4 Skrevet 14. september 2018 Jeg har venninner med god erfaring med brystskjold. Anonymkode: 5ed34...6c4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #5 Skrevet 14. september 2018 Ammingen var et helvete første gang, gikk mye bedre med nr 2. Ikke pump deg når du får brystspreng (3-4 dager etter fødsel). Dette gjorde jeg feil første gang jeg amma.. ble jo mye verre og enda mer smertefullt! Fikk brystbetennelse og mye trøbbel.. 😫 Får du melkespreng (etter økedøgn f.eks) er det derimot bra å pumpe. Det kom lite melk ut når jeg pumpet, men anbefaler forsåvidt Medela Swing likevel. (Pumpen var god, det var puppene min som streika...) Kjøp Mepilex transfer ammeplaster, helt fantastisk mot såre og sprukne brystvorter. Jeg klipte hvert plaster i fire, siden det er ganske dyrt. Obs obs! Oxitosin-nesesprayen er ikke å oppdrive i Norge.. tomt fra leverandør 🤔 Jeg var avhengig av denne med første baby. Har heldigvis klart meg uten med baby nr 2. Ammehjelpen.no er gull! Les deg opp her! Anonymkode: c4b69...84c
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #6 Skrevet 14. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ammingen var et helvete første gang, gikk mye bedre med nr 2. Ikke pump deg når du får brystspreng (3-4 dager etter fødsel). Dette gjorde jeg feil første gang jeg amma.. ble jo mye verre og enda mer smertefullt! Fikk brystbetennelse og mye trøbbel.. 😫 Får du melkespreng (etter økedøgn f.eks) er det derimot bra å pumpe. Det kom lite melk ut når jeg pumpet, men anbefaler forsåvidt Medela Swing likevel. (Pumpen var god, det var puppene min som streika...) Kjøp Mepilex transfer ammeplaster, helt fantastisk mot såre og sprukne brystvorter. Jeg klipte hvert plaster i fire, siden det er ganske dyrt. Obs obs! Oxitosin-nesesprayen er ikke å oppdrive i Norge.. tomt fra leverandør 🤔 Jeg var avhengig av denne med første baby. Har heldigvis klart meg uten med baby nr 2. Ammehjelpen.no er gull! Les deg opp her! Anonymkode: c4b69...84c Tusen takk for råd og tips om produkter! Nå har jeg også lest meg opp på forskjellen mellom brystspreng og melkespreng, så da skal jeg forsøke unngå den fella! 😬 TS Anonymkode: fed26...040
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #7 Skrevet 14. september 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har venninner med god erfaring med brystskjold. Anonymkode: 5ed34...6c4 Takk for tips, hvilke utfordringer hjalp brystskjold mot? Har skjønt at de ikke skal brukes ved såre brystvorter, men kan være fine hvis man har flate brystvorter Anonymkode: fed26...040
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #8 Skrevet 14. september 2018 Har innover brystvorter og fikk ikke til amming, selv med skjold. Hos meg er det jo en feil, som gjør at de sitter fast og ved forsøk på å suge så gjorde det ekstremt vondt. Anonymkode: ab33e...aec
Kitcat Skrevet 14. september 2018 #9 Skrevet 14. september 2018 Det går som regel helt fint! Barnet skal ikke suge på brystknoppen, men ha hele tuppen av brystet i munnen med vidåpen munn. Få masse hjelp i starten til riktig sugetak. Legger du barnet til når hodet tipper lett bakover, haken er tett inntil brystet og nesen fri blir sugetaket mest riktig. Prøv å ikke styre så mye med brystet eller brystknoppen, men legg vekt på hvordan barnet legges TIL brystet. Ikke gi brystet til barnet, hvis du skjønner forskjellen. Noen uerfarne sykepleiere kan finne på rare ting som å dra i brystknopp osv, det er meningsløst. Få hjelp av ammehjelper isteden hvis noe er vanskelig. Når melken kommer for fullt dag 2-3 blir brystet hardt og det er vanskelig for barnet å få sugetak. Det er likt for alle, uansett - så ikke fortvil ekstra over det. Pump eventuelt ut littegrann melk i den perioden så brystet blir mykere. Anbefaler IKKE brystskjold Med innadvendte brystvorter kan du lettere bli sår fordi de blir dratt mer ut og ikke er vant til friksjon mot klær etc. Dette gir seg etter en måneds tid hvis du passer litt på. Det beste er å bruke melkeoppsamlingskopper inni bh, da slipper du gnissing og brystene får sirkulert luft hele tiden. Etter amming klemmer du ut litt melk og tørker inni alle sprekker med hårføner på svak varme. Pass på god håndhygiene ved amming, da det spesielt ved sårhet er lett å få bakterieinfeksjon smittende fra fingrene. 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #10 Skrevet 14. september 2018 7 minutter siden, Kitcat said: Det går som regel helt fint! Barnet skal ikke suge på brystknoppen, men ha hele tuppen av brystet i munnen med vidåpen munn. Få masse hjelp i starten til riktig sugetak. Legger du barnet til når hodet tipper lett bakover, haken er tett inntil brystet og nesen fri blir sugetaket mest riktig. Prøv å ikke styre så mye med brystet eller brystknoppen, men legg vekt på hvordan barnet legges TIL brystet. Ikke gi brystet til barnet, hvis du skjønner forskjellen. Noen uerfarne sykepleiere kan finne på rare ting som å dra i brystknopp osv, det er meningsløst. Få hjelp av ammehjelper isteden hvis noe er vanskelig. Når melken kommer for fullt dag 2-3 blir brystet hardt og det er vanskelig for barnet å få sugetak. Det er likt for alle, uansett - så ikke fortvil ekstra over det. Pump eventuelt ut littegrann melk i den perioden så brystet blir mykere. Anbefaler IKKE brystskjold Med innadvendte brystvorter kan du lettere bli sår fordi de blir dratt mer ut og ikke er vant til friksjon mot klær etc. Dette gir seg etter en måneds tid hvis du passer litt på. Det beste er å bruke melkeoppsamlingskopper inni bh, da slipper du gnissing og brystene får sirkulert luft hele tiden. Etter amming klemmer du ut litt melk og tørker inni alle sprekker med hårføner på svak varme. Pass på god håndhygiene ved amming, da det spesielt ved sårhet er lett å få bakterieinfeksjon smittende fra fingrene. Tusen takk for erfaringer og tips! Både jordmor og ammepoliklinikk ved fødeavdelingen har lovd god hjelp etter fødsel med å få på plass amming, så håper det stemmer, men er verdifullt å få høre erfaringer fra de som har hatt litt utfordringer vil ikke ha noen til å dra i brystknoppene mine i hvertfall 😬😬 14 minutter siden, AnonymBruker said: Har innover brystvorter og fikk ikke til amming, selv med skjold. Hos meg er det jo en feil, som gjør at de sitter fast og ved forsøk på å suge så gjorde det ekstremt vondt. Anonymkode: ab33e...aec Takk for at du deler erfaringen din! Jeg prøver å forberede meg på at amming kan måtte utgå, selv om de fleste sier at det stort sett går bra til slutt. Man må vel bare prøve! Fikk du til å pumpe selv om ikke babyen fikk til å suge? Er det forresten noen som har noe erfaring med at det kan det ha noe for seg å begynne å bruke melkoppsamlingskopp allerede før fødselen, hvis man ikke har brystvorter som står veldig ut før fødsel? Eller noe ala disse "brystformere" fra medela? https://www.medela.no/amming/produkter/bryst-pleie/brystvorte-former Ts Anonymkode: fed26...040
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #11 Skrevet 14. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for erfaringer og tips! Både jordmor og ammepoliklinikk ved fødeavdelingen har lovd god hjelp etter fødsel med å få på plass amming, så håper det stemmer, men er verdifullt å få høre erfaringer fra de som har hatt litt utfordringer vil ikke ha noen til å dra i brystknoppene mine i hvertfall 😬😬 Takk for at du deler erfaringen din! Jeg prøver å forberede meg på at amming kan måtte utgå, selv om de fleste sier at det stort sett går bra til slutt. Man må vel bare prøve! Fikk du til å pumpe selv om ikke babyen fikk til å suge? Er det forresten noen som har noe erfaring med at det kan det ha noe for seg å begynne å bruke melkoppsamlingskopp allerede før fødselen, hvis man ikke har brystvorter som står veldig ut før fødsel? Eller noe ala disse "brystformere" fra medela? https://www.medela.no/amming/produkter/bryst-pleie/brystvorte-former Ts Anonymkode: fed26...040 Nei. Mine sitter fast i en streng på en måte, det å pumpe eller suge gjør like vondt som om du skulle dratt ut en negl. Men fikk høre i ettertid at det er mulig å operere, da klipper de av den strengen som holder de inne. Rett og slett feilvare😂 Anonymkode: ab33e...aec
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #12 Skrevet 14. september 2018 Jeg har sånne brystvorter. Fikk ikke til ammingen før babyen var én uke gammel, og da med ammeskjold (brukte Medela). Viktig at du finner riktig størrelse. Pumping var ikke noe problem. Brukte skjold i 5 - 6 uker. Deretter kunne jeg amme uten. Fullammet deretter til 5 måneder og opprettholdt deretter ammingen til 1,5 år. Jeg var også veldig bekymret før fødselen. Første uka var et helvete, men så ordnet det seg til slutt! Lykke til med ammingen og med baby! Anonymkode: 9f9bf...9ed
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #13 Skrevet 14. september 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har innover brystvorter og fikk ikke til amming, selv med skjold. Hos meg er det jo en feil, som gjør at de sitter fast og ved forsøk på å suge så gjorde det ekstremt vondt. Anonymkode: ab33e...aec Samme for meg. Leide Medela pumpe på Rikshospitalet, som man kunne stille inn styrken på. Vanlig Philips Avent funket overhodet ikke. Anonymkode: d11fd...d8f
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #14 Skrevet 14. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er snart fødeklar førstegangsfødende og bruker siste tiden nå til å tenke litt på amming. Jeg ønsker veldig gjerne å høre erfaringer fra dere som har små, korte, flate eller innadvendte brystvorter! Hvordan gikk ammingen? Hvis den var utfordrende, hva hjalp? Hvis det ikke gikk, hva var grunnen? Hvis amming var vanskelig, gikk det fint å pumpe allikevel? Hva slags produkter anbefaler du, hvis du brukte noen? Jeg har allerede vært i kontakt med ammehjelpen og har snakket med ammepoliklinikken ved sykehuset, så jeg får oppfølging etter fødsel, og har lest bøker, hefter og på nett, men ønsker gjerne høre andres egne erfaringer. Jeg har brukt Niplette og tenkte å ihvertfall ha brystskjold og melkeoppsamler i hus. Er litt usikker på om jeg skal kjøpe pumpe og hvilken, så tar gjerne i mot tips der! Anonymkode: fed26...040 Fikk det ikke til med mine brystvorter. Ikke likte jeg å amme heller. Anonymkode: 3a456...18f
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #15 Skrevet 14. september 2018 De fleste barselavdelinger er gode på ammeopplæring. Jeg har også dårlige brystknopper, så måtte forme puppen og stappe inn i ganske liten munn, da det ikke var en naturlig tut ytterst. Men det gikk greit, jeg og baby øvde oss sammen. Brystet må formes med hånden så "noe" stimulerer munnhuletaket til baby, da vil den die. Med andre barnet fikk jeg veldig melkespreng, da måtte jeg bruke brystskjold på morgenen for å klare legge til barnet, brystet var som en bowlingball så klarte ikke forme. Lenger utover dagen ble brystet mindre stint og mykere, så da gikk det greit uten. I starten så pumpet jeg av litt på morgen for å klare legge til baby på hardt bryst. Leide dobbelpumpe Medela på sykehuset et par uker. Medela er absolutt beste pumpemerke. Etter 2-3 uker så er barnet blitt så erfaren at det bare slurper i seg puppen uten at jeg måtte forme puppen, derfra var det plankekjøring! Anonymkode: 4eb98...e3e
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #16 Skrevet 14. september 2018 Jeg har og flate brystvorter. Mine er dog ikke innovervendte, kun flate (knopper seg ikke når jeg fryser engang). Pga at baby er prematur var det ikke aktuelt med amming fra fødselen av, men derimot pumping og flaskemating. Pumpingen har gått kjempefint! Har Medela Swing elektrisk pumpe. Ville, i etterpåklokskapens lys, kjøpt dobbeltpumpe. Men ville ventet med innkjøp av elektrisk pumpe til du ser hvordan det går etter fødselen. Har nå så smått begynt med overgangen fra pumping til amming. Foreløpig med ett måltid i døgnet. Bruker Medela sine brystskjold og synes dette fungerer veldig bra. Lar og baby suge litt rett på brystvorten, men dette blir det mye kav og frustrasjon av for baby da det er vanskelig å få tak. Med skjold får baby skikkelig tak og får i seg et fullverdig måltid. Bruker minste størrelsen da det var den jeg fikk anbefalt på sykehuset. Etter en måned med fullpumping har brystvortene mine begynt å knoppe seg under mating med skjold/ ved pumping. De knopper seg ikke når baby dier uten skjold. Anonymkode: 8849c...ff5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #17 Skrevet 14. september 2018 Jeg hadde også innadvendte brystknopper men de ble godt dratt ut for å si det sånn etterhvert😅 spesielt med baby nummer 2. For babyen spiller det ikke så stor rolle egentlig, fikk hjelp til å legge baby til på barsel men fikk raskt til selv, men måtte være noen dager på barsel for å etablere ammingen. Jeg formet brystet til hamburger før jeg la barnet til og hele areolaen skal jo inn i munnen så sugde barnet. Er jo rundt 10% av befolkningen som har innadvendte brystvorter og ammingen går for de fleste av oss. Noen må amme med skjold de første ukene mens baby blir større i munnen og sterkere å suge. Jeg ble sår og måtte smøre meg med purilan ofte i begynnelsen, men du får riktige salver og produkter på sykehuset. F.eks hvis du trenger skjold så har de flere typer og størrelser og hjelper deg å tilpasse. Anonymkode: 09fb1...a67
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #18 Skrevet 14. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde også innadvendte brystknopper men de ble godt dratt ut for å si det sånn etterhvert😅 spesielt med baby nummer 2. For babyen spiller det ikke så stor rolle egentlig, fikk hjelp til å legge baby til på barsel men fikk raskt til selv, men måtte være noen dager på barsel for å etablere ammingen. Jeg formet brystet til hamburger før jeg la barnet til og hele areolaen skal jo inn i munnen så sugde barnet. Er jo rundt 10% av befolkningen som har innadvendte brystvorter og ammingen går for de fleste av oss. Noen må amme med skjold de første ukene mens baby blir større i munnen og sterkere å suge. Jeg ble sår og måtte smøre meg med purilan ofte i begynnelsen, men du får riktige salver og produkter på sykehuset. F.eks hvis du trenger skjold så har de flere typer og størrelser og hjelper deg å tilpasse. Anonymkode: 09fb1...a67 Barnet mitt gikk ned så kraftig i vekt av å ikke få mat de første 4 dagene at han ikke hadde styrke til å suge i seg noe med bruk av brystskjold. Så vi droppet hele ammingen pga dette. Anonymkode: 3a456...18f
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #19 Skrevet 14. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet mitt gikk ned så kraftig i vekt av å ikke få mat de første 4 dagene at han ikke hadde styrke til å suge i seg noe med bruk av brystskjold. Så vi droppet hele ammingen pga dette. Anonymkode: 3a456...18f Oi det hørtes skikkelig kjipt ut! Jeg fikk heller ikke ordentlig melk inn før rundt dag 5 med begge, men her ga de erstatning i et lite medisinbegre når baby begynte å bli irritert med begge barna. Uten at jeg trengte å ta stilling til det egentlig. Anonymkode: 09fb1...a67
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #20 Skrevet 14. september 2018 58 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Mine sitter fast i en streng på en måte, det å pumpe eller suge gjør like vondt som om du skulle dratt ut en negl. Men fikk høre i ettertid at det er mulig å operere, da klipper de av den strengen som holder de inne. Rett og slett feilvare😂 Anonymkode: ab33e...aec Au, høres vondt ut! 52 minutter siden, AnonymBruker said: Samme for meg. Leide Medela pumpe på Rikshospitalet, som man kunne stille inn styrken på. Vanlig Philips Avent funket overhodet ikke. Anonymkode: d11fd...d8f Takk for tips, skal notere meg Nederland fremfor Phillips! 58 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har sånne brystvorter. Fikk ikke til ammingen før babyen var én uke gammel, og da med ammeskjold (brukte Medela). Viktig at du finner riktig størrelse. Pumping var ikke noe problem. Brukte skjold i 5 - 6 uker. Deretter kunne jeg amme uten. Fullammet deretter til 5 måneder og opprettholdt deretter ammingen til 1,5 år. Jeg var også veldig bekymret før fødselen. Første uka var et helvete, men så ordnet det seg til slutt! Lykke til med ammingen og med baby! Anonymkode: 9f9bf...9ed Tusen takk for erfaring, beroligende å høre at det ordnet seg etterhvert:) Er det vanlig å få låne brystpumpe på sykehuset? Hadde vært greit å prøve før jeg kjøper noe! Ts Anonymkode: fed26...040
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå