Gå til innhold

Om Gud finnes, er han bare god? Hva er han?

Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Om gud faktisk skulle finnes er han vel de vi kan kalle en psykopat. Leser man bibelen ser man jo hvor syk han er..

Og når noen skal argumentere her og så begynner å fable om engler osv, og faktisk TROR på dette, i år 2005!!! Da blir jeg svimmel, svimmel og redd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chrizzy

Det er vel litt typisk mennesket å tenke godt mot vondt? Tenker på fortellinger, eventyr, filmer etc. Slik er det vel med oss selv også. Ofte kan det jo virke som man kjemper små personlige slag mellom det gode og det vonde inni seg. Om alle vann, og det gode i oss vann alle slag så ville vel verden ha vært en helt annen plass. Gud kan jo for mange bare være et bilde på det gode, de gode kreftene, Gud? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener, om Gud finnes, er han god, bare god? Hva mener vi med Gud, når vi tror, eller tenker på at det finnes en Gud. Er han god?

Hva er Gud? Kjærlighet, eksistensen, det som skapte oss?

Hvorfor skal Gud (om vi mener at Gud er det som skapte oss) bare være god? Kan han være både god og ond, svart hvit, lys og mørke, Yin og Jang? Selve skapelsen, vi fødes, vi dør, det finnes liv og død, lys og mørke. Hva er Gud?

Bare god, bare lys? Begge deler?

Kan du presisere hvilken gud du snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Kan du presisere hvilken gud du snakker om?

Ja det var kanskje litt upresist. Jeg mener egentlig hvilken som helst Gud den som leser dette måtte tro på. Fra hvilken som helst religion, tro eller tanke man måtte ha om en eller annen form for Gud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror det finnes en Gud, og jeg tror også at ALLE mennesker en eller annen gang trenger/vender seg mot Gud. Når nøden er størst så trenger man Gud, men de fleste av oss ber vel kanskje kun når vi er veldig redd for noe/noen?

Personlig tror jeg mye av Bibelen er historier som har blitt til noe annet enn det de opprinnlig var. Mye av det som står i Bibelen vet vi i dag ikke er mulig, men som sagt så er dagens Bibel slett ikke det den engang var.

Jeg synes det er mye fint og lærerikt i Bibelen, mange flotte historier, men tolkningene til enkelte kan jeg styre meg for. (i likhet med hvordan enkelte tolker Koranen) Og om mange finner glede/trøst i å gå i kirken, ja- så værsågod for meg! Heldigvis så finnes det mange flotte kristne, men dessverre så er det mange som ødelegger for resten.

Men om Gud er en kvinne eller mann var vel et annet spørsmål? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tro på Gud er for meg noe direkte. Det eneste jeg møter i forsvar for hvordan det kan eksistere en allmektig god Gud i en verden av fæle ting som skjer, er forsøk som går rundt grøten der de ikke klarer å møte saken direkte. En allmektig allgod gud kan ikke eksistere i en verden med ondskap, en verden der utallige uskyldige barn blir slaktet der så mange ikke gidder å vite om det en gang. Da hadde han håndtert det imens det skulle til å skje. Sånn er det bare. Ufeilbarig logikk.

Enten er han ikke fullstendig god, eller så er han ikke fullstendig allmektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det var kanskje litt upresist. Jeg mener egentlig hvilken som helst Gud den som leser dette måtte tro på. Fra hvilken som helst religion, tro eller tanke man måtte ha om en eller annen form for Gud :)

Okei. Min gud er det maskuline aspektet av det som gudinnen er det feminine aspektet av. Verdensenergien/det gudommelige/kall det hva du vil er både guden og gudinna.

Det gudommelige er verken ondt eller godt. Det er balansen. Helheten. Livskraften. Det som finnes i alt og alle og overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Okei. Min gud er det maskuline aspektet av det som gudinnen er det feminine aspektet av.  Verdensenergien/det gudommelige/kall det hva du vil er både guden og gudinna.

Det gudommelige er verken ondt eller godt. Det er balansen. Helheten. Livskraften. Det som finnes i alt og alle og overalt.

Flott :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Interessant tema.... Har tenkt mye på dette selv, og kommet frem til at jeg tror det finnes en Gud, og at jeg tror på Jesus. Jeg kan derimot ikke klare å tro på alt som står i Bibelen, fordi jeg mener dette er preget av menneskene på en eller annen måte. Det er jo skrevet ned, og hvem har valgt ut hvilke skrifter som skal med? For meg er kampen mellom det gode og det onde ikke en dum tanke. Kanskje litt naivt, men jeg tror Gud er god, og jeg tror det finnes en motsetning, gjerne djevelen. Jeg tenker at disse drar oss i hver sin "retning", om dere skjønner. Og så har vi fri vilje til å velge; det gode eller det onde... Tror jeg har en ganske enkel "gudsdstanke", men det gir meg styrke å tro på Gud.

Dere som ikke tror på noe; har dere andre svar på hva som kommer etter døden? Eller tror dere bare på mennesket som en slags "overmakt" som skal styre alt?

Ikke noe enkelt tema, og mange har litt høytflyvende forklaringer her, men eg , i all min enkelhet, tenker at det er bedre å tro nå, enn å ikke tro og så dø og finne ut at Gud virkelig finnes... :-)

Noen må gjerne argumentere imot... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dere som ikke tror på noe; har dere andre svar på hva som kommer etter døden?

Som levende ikke-død kan jeg si forsvinnende lite om hva som skjer når jeg er død fordi jeg ikke har noen erfaringer med det, og de jeg kjenner som har det, er døde og kan ikke fortelle noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som levende ikke-død kan jeg si forsvinnende lite om hva som skjer når jeg er død fordi jeg ikke har noen erfaringer med det, og de jeg kjenner som har det, er døde og kan ikke fortelle noe om det.

:ler: Ja, for du skjønter jo hva jeg mente......... :roll: Må vel ordlegge meg bedre.... Hva TROR dere kommer etter døden? Bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:ler: Ja, for du skjønter jo hva jeg mente......... :roll: Må vel ordlegge meg bedre.... Hva TROR dere kommer etter døden? Bedre?

Skjønte hva du mente og, sa ikke svaret mitt det, da?

Jeg vet ikke hva som skjer. Mest sannsynlig ingenting, men vi vet jo ingenting, for vi har aldri vært det før.

Kanskje vi blir grus? Kaktuser? Kanskje vi dukker opp i hodet til John Malkovich? Kanskje kommer vi til månen i stratosfæren til planeten i? Eller kanskje vi bare ebber ut og er aldri mer? Det beste er å leve som det siste er tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Interessant tema.... Har tenkt mye på dette selv' date=' og kommet frem til at jeg tror det finnes en Gud, og at jeg tror på Jesus. Jeg kan derimot ikke klare å tro på alt som står i Bibelen, fordi jeg mener dette er preget av menneskene på en eller annen måte. Det er jo skrevet ned, og hvem har valgt ut hvilke skrifter som skal med? [/quote']

:) Ja dette du skriver her er vel slik mange har det i dag. Samtidig så er det jo noe i det kristne sier at man velger på en måte ut bare det som passer en selv. Men vi er vel alle vår egen filosof, og de som engang i tiden trodde sterkt nok på sine egne filosofier skapte kanskje mange av de religionene vi har i dag, utfra sine egne tanker og filosofier. De trodde kanskje nok på det, og var kanskje karismatisk slik at det klarte å overbevise mange andre om at dette var det riktige (her tenker jeg ikke på Jesus for det er ikke slik jeg ser han, jeg ser slik på de som kom etter han). Så hvorfor ikke egentlig, hvorfor ikke stole på seg selv og det man finner ut. Man kan vel i alle fall like gjerne tro på det, som man tror på noe en annen har kommet fram til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SumoBryter
Hvis gud (eksisterte og) er god' date=' hvorfor skal menneskene leve i gudfryktighet?[/quote']

Godt spørsmål! Jeg blir forvirret av kristenheten noen ganger. På en side hvis du ber om tilgivelse for dine"onde" handlinger og tar nattverd går til konfesjon så blir du tigitt, på en annen hånd skal du frykte Gud.

Hvis han er så tilgivende og det er så enkelt hva skal man frykte da? Man kan jo synde så mye man vil da og få tilgivelse. (en del kristne tror ikke på helvete)

Men på en annan hånd skal du ikke irritere Gud for enhver pris for da blir han sint og du kommer til å gå til helvete (kristne som tror på helvete). Og den type Gud kan man jo diskutere da om er god eller ikke. Han er mer som en streng far's figur men å sende et av sine såkalte egne barn til helvete fordi de ikke er akkurat sånn og sånn det ville ikke jeg kalle en god far.

Jeg tror at Guds fryktighet er mer et virkemiddel til å holde befolkningen i sjakk spesielt hvis de ikke er kloke nok til å komme til egne konklusjoner om hva som er rett og galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er definisjonen av ordet gudfryktighet (og gudfryktig), og om det har endra seg opp gjennom tida- noko som ikkje er så uvanleg - kva var definisjonen då det vart teke i bruk?

Den einaste definisjonen er ikkje "å frykta Gud (eller gudane)" - det er òg from, leva i overeinsstemming med levereglane, ...

Elles, å frykta Gud er ikkje det same som å vera redd for Gud, men òg å ha respekt for kor mektig Gud er og kva Han er i stand til å gjera når Han vil. Me har det same i ordet ærefrykt, som ikkje har noko med frykt å gjera - det tyder kort og godt 'dyp ærbødighet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som kristen mener jeg Gud mener godt, men at utfallet ikke alltid blir godt for oss mennesker fordi vi har fri vilje. Jeg mener også at Gud er åpen og tilgivende.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...