Gå til innhold

Jeg mot meg


Angelheart2

Anbefalte innlegg

På 12.9.2018 den 16.47, AnonymBruker skrev:

Har hørt mye fint om serien, men som psykisk syk så tørr jeg ikke å se den. I frykt for å sitte igjen med en følelse av at jeg selv ikke er syk nok, de sliter mer enn meg og skamfølelse rundt det. Vil så gjerne se, men tørr ikke. 

Anonymkode: 95c95...d03

Du er redd for å føle at du ikke er syk nok?! Er ikke det oppløftende da, å se at du ikke har det så verst likevel?

Anonymkode: 28724...33a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er redd for å føle at du ikke er syk nok?! Er ikke det oppløftende da, å se at du ikke har det så verst likevel?

Anonymkode: 28724...33a

Om samboeren din dør av kreft tenker du det er oppløftende å se videoer på nettet der folk blir halshugget? De har det tross alt verre når de blir drept grunnet ideologi. Samboeren din døde av kreft? Så heldig du er, da, tenk om du hadde blitt født uten armer og bein og kjæresten din hade blit halshugget. DA hadde du hatt noe å klage over

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2018 den 16.47, AnonymBruker skrev:

Har hørt mye fint om serien, men som psykisk syk så tørr jeg ikke å se den. I frykt for å sitte igjen med en følelse av at jeg selv ikke er syk nok, de sliter mer enn meg og skamfølelse rundt det. Vil så gjerne se, men tørr ikke. 

Anonymkode: 95c95...d03

Forstår deg så innmari godt!

Anonymkode: 0cdab...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, magikeren skrev:

Om samboeren din dør av kreft tenker du det er oppløftende å se videoer på nettet der folk blir halshugget? De har det tross alt verre når de blir drept grunnet ideologi. Samboeren din døde av kreft? Så heldig du er, da, tenk om du hadde blitt født uten armer og bein og kjæresten din hade blit halshugget. DA hadde du hatt noe å klage over

Hæ? Hva faen har kreft og halshugging til felles? Dummeste sammenligninga jeg har hørt!!!

Er liksom så "in" å være psykisk syk nå. Folk kaller ALT psykisk syk: kjærlighetssorg, kjedsomhet, dårlig dag... Bloggere filmer seg selv mens de presser frem noen tårer, og snufser om sitt mørke og mystiske sinn, og ligger i fosterstilling med håret vakkert dandert utover. 

Er mange som ikke vil se slike program, da mange av disse unge menneskene virkelig har reelle problemer å slite med, og ikke bare nedfor pga for få "likes" på insta!

Anonymkode: 28724...33a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hæ? Hva faen har kreft og halshugging til felles? Dummeste sammenligninga jeg har hørt!!!

Er liksom så "in" å være psykisk syk nå. Folk kaller ALT psykisk syk: kjærlighetssorg, kjedsomhet, dårlig dag... Bloggere filmer seg selv mens de presser frem noen tårer, og snufser om sitt mørke og mystiske sinn, og ligger i fosterstilling med håret vakkert dandert utover. 

Er mange som ikke vil se slike program, da mange av disse unge menneskene virkelig har reelle problemer å slite med, og ikke bare nedfor pga for få "likes" på insta!

Anonymkode: 28724...33a

Kreft og halshugging ble heller ikke sammenlignet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2018 den 10.59, _popcorn_ skrev:

Jeg synes ikke det er feil at de som er aktive på sosiale medier "promoterer" at dem er med i serien. Jeg ser det heller som positivt at dem viser fram at ikke alt er rosenrødt, og at alle kan slite med psykisk helse. Malin fra første sesong har brukt sine sosiale medier på å promotere arbeid for bedre psykisk helse, og har fått masse kommentarer om at folk har turt be om hjelp. 
Mange prøver framstå som perfekte på sosiale medier, og jeg synes det er kult at dem tørr vise at dem er med i serien, og at ikke alt er så perfekt som det kan framstå, og at selv om man har suksess på sosiale medier så betyr det ikke at man ikke kan ha problemer. Etter min mening så viser denne serien at psykiske lidelser kan ramme alle. Serien viser at dette kan ramme alle, bloggere, flinke piker, nerder, fattige, mobbeoffer, flyktninger, og også de uten det vi vanligvis kaller vanskelig bakgrunn. 

Malin er jo et klassisk eksempel på en som brukte serien for å promotere seg selv. Grunnen til at hun var med var at hun følte seg for bra for en vanlig jobb, og at hun ville leve av YouTube osv (dette sa hun selv i programmet). Hun avbrøt andre hele tiden og skulle alltid være den som hadde det «verst», selv om det var hun som hadde minst problemer. Syns det er utrolig teit å bruke et slikt program for å få flere følgere, da blir det så useriøst.

Anonymkode: 8932a...4dc

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, magikeren skrev:

Så et par episoder. Greit nok, men lurer på hva psykologen gir dem av råd og tips for å overleve. De snakker om vanskelige greier, men de får ikke noe råd eller tankesett til å hjelpe de overleve problemene sine. Psykologen virker som en person som sliter med sitt også. Kanskje det kommer løsninger senere i programmet?

en psykolog gir ikke nødvendigvis råd, det er minst like viktig å hjelpe pasientene med å reflektere for at de selv skal komme frem til løsninger/andre måter å tenke på 

Anonymkode: 1403e...89a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, magikeren skrev:

Så et par episoder. Greit nok, men lurer på hva psykologen gir dem av råd og tips for å overleve. De snakker om vanskelige greier, men de får ikke noe råd eller tankesett til å hjelpe de overleve problemene sine. Psykologen virker som en person som sliter med sitt også. Kanskje det kommer løsninger senere i programmet?

Du har misforstått. En psykolog er ikke rådgiver og gir ikke råd.   Men hjelper pasienten til å selv reflektere og komme med egne tanker og på den måten komme videre. 

Anonymkode: d2bf6...a1b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Malin er jo et klassisk eksempel på en som brukte serien for å promotere seg selv. Grunnen til at hun var med var at hun følte seg for bra for en vanlig jobb, og at hun ville leve av YouTube osv (dette sa hun selv i programmet). Hun avbrøt andre hele tiden og skulle alltid være den som hadde det «verst», selv om det var hun som hadde minst problemer. Syns det er utrolig teit å bruke et slikt program for å få flere følgere, da blir det så useriøst.

Anonymkode: 8932a...4dc

Kan du ikke dra langt uti skogen med spekulasjonene dine? 

Anonymkode: d2bf6...a1b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2018 den 19.25, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke dra langt uti skogen med spekulasjonene dine? 

Anonymkode: d2bf6...a1b

Spekulasjoner? 

Anonymkode: 8932a...4dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei så sjuuukt nysgjerrig på hva historien til Jamal er! Flott at han klarte å åpne seg, men litt frustrerende at de ikke kan fortelle bakgrunnen. 

Anonymkode: c46b5...339

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blei så sjuuukt nysgjerrig på hva historien til Jamal er! Flott at han klarte å åpne seg, men litt frustrerende at de ikke kan fortelle bakgrunnen. 

Anonymkode: c46b5...339

Kan være ubehagelig å utlevere familie/venner dersom det er årsaken. Sånn sett skjønner jeg Jamal. 

Anonymkode: 3b5b8...3ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være ubehagelig å utlevere familie/venner dersom det er årsaken. Sånn sett skjønner jeg Jamal. 

Anonymkode: 3b5b8...3ba

Joda, jeg skjønner det! Og det er fint at han er med på programmet likevel og at vi får se hvor godt det er for ham å åpne seg. MEN det er likevel noe i meg som seer som blir nysgjerrig på hva de ikke kan fortelle! :P

Anonymkode: c46b5...339

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo ha vært noe med familien siden han måtte flytte hjemmefra. Og hvis de ikke har godtatt at det blir snakket om på TV så er det nok derfor de ikke kunne ta det med. Men skjønner jo at man lurer på hva det er når man får høre så mye om de andre. Synes det er et fint og veldig trist tv-program og håper alle som er med får det bedre etterhvert.

Anonymkode: 6be0b...b20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2018 den 23.04, magikeren skrev:

Psykologen virker som en person som sliter med sitt også. 

WTF? Virker slik? Hva i alle dager mener du med det.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 hours ago, Fjugur said:

WTF? Virker slik? Hva i alle dager mener du med det.

Var helg og fyll da jeg skrev det. Når det er sagt, så virker han som en person som ofte ikke føler seg på bølgelengde med andre mennesker, han virker også relativt sårbar. Blant annet. Han er nok mer usikker på seg selv enn det mange kan tro ved førsteinntrykk

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, magikeren skrev:

Var helg og fyll da jeg skrev det. Når det er sagt, så virker han som en person som ofte ikke føler seg på bølgelengde med andre mennesker, han virker også relativt sårbar. Blant annet. Han er nok mer usikker på seg selv enn det mange kan tro ved førsteinntrykk

Psykologer er jo mennesker de også! :) Det at han har denne sårbarheten mener jeg er en styrke i hans yrke, da han faktisk kan være relatere til pasientene sine. 

Jeg gikk til en psykolog-spesialist for noen år siden. Han er veldig flink og anerkjent psykolog her i landet.

Det er virkelig den beste psykologen jeg har møtt. Han hadde også en slags «sårbarhet» som gjorde han mer menneskelig. Fikk følelsen av at han faktisk forsto meg sånn på ekte, fordi han selv kunne kjenne seg igjen i hva jeg sa. :) Empati og ikke sympati liksom. 

Jeg tror Peder er så flink psykolog som han er, nettopp fordi han viser så mye følelser og menneskelige aspekter. Men jeg tolker han ikke som usikker, tvert i mot. :) 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Suppetuppe said:

Psykologer er jo mennesker de også! :) Det at han har denne sårbarheten mener jeg er en styrke i hans yrke, da han faktisk kan være relatere til pasientene sine. 

 

Jeg sier ikke at det er negativt å være sårbar. Men noen spurte meg om hvilke problemer jeg trodde han hadde, så svarte på det. Store problemer kan i noen tilfeller gi grobunn for stor hjelp til andre mennesker

Når du sier at du ikke opplever han som usikker, så må vi nok være enige om å være uenige. Men igjen, fra min vinkel er ikke det å være usikker en negativ egenskap i seg selv. Faktisk kan det gi større evne til å ta inn andre sine meninger og perspektiver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...