AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #1 Skrevet 10. september 2018 Hei! Jeg har alltid ønsket meg 2 barn, men etter å ha gått gravid og komplikasjoner ved fødsel vet jeg ikke om jeg tør flere. Jeg har et barn nå, det første året har vært så tøft! Både pga fødsel, fødselsdeprisjon og skranglet forhold med samboer. Samboer og jeg har fikset forholdet, men vi er ganske enige på at vi ikke tørr flere barn, men så er det samvittigheten min - det er då mange som mener det er egoistisk å ha enebarn! Jeg har så mange positive sider ved å kun ha dette barnet, men så mange negative også! Jeg vet bar ikke .. hva mener dere om enebarn? Anonymkode: 97358...23e
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #2 Skrevet 10. september 2018 Herregud, nei. Tvert imot, så har du tatt et fornuftig og veloverveid valg. Anonymkode: 9f3c7...d46 20
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #3 Skrevet 10. september 2018 Tenker du får de barna du vil ha. Om det er 1 eller 5 er opp til deg. Syntes ikke du skal tenke på om det er egoistisk. Anonymkode: 73142...68a 7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #4 Skrevet 10. september 2018 Hvorfor er det mindreverdig med enebarn? Jeg har ett barn. Ble ikke lett gravid og er veldig takknemlig for barnet mitt. Det ble ikke flere barn på meg fra naturens side, og synes ikke det er greit at hverken barnet mitt eller jeg blir sett på som mindreverdige av den grunn. Anonymkode: 5dfdc...b03 7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #5 Skrevet 10. september 2018 Jeg har ett barn. Et valg jeg har tatt på grunn av grusom fødsel og langvarig depresjon i ettertid. Jeg ser det på denne måten: jeg kan ikke få flere barn fordi det er forventet av meg eller fordi det er synd i det barnet jeg har (som mange tillater seg å si). Det som ville vært egoistisk er å få et barn jeg ikke ønsker kun fordi det hadde vært positivt for det barnet jeg allerede har. Anonymkode: 60a18...468 6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #6 Skrevet 10. september 2018 Jeg har et barn som jeg/vi har 50/50. Allikevel er vi veldig fornøyd med å bare ha et barn. Man må velge det som passer best for seg selv. Valg om barn er egoistisk uansett. Anonymkode: dc80b...22b 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #7 Skrevet 10. september 2018 Vi har ett barn og føler jeg har i pose og sekk! Han har blitt en fantastisk blid fyr som tør å snakke med alle, mye flinkere med voksne enn de fleste kompisene hans, minus en annen som også er enebarn, faktisk! Det kan være tilfeldig, men jeg tror det er fordi han er vant til å være en av oss og ikke en av "barna". Vi har hatt masse tid til å snakke med han, uten å bli avbrutt av en lillebror, vi har sluppet bråk og krangling og har det veldig harmonisk hjemme. Jeg elsker å bare ha ett barn, jeg har tid til å nyte han, liksom. Han er tenåring nå og har masse fine sunne holdninger, nettopp fordi vi har hatt tid til å være sammen med han. De som synes det er egoistisk, har ingen idé om hva de snakker om! 😄 Anonymkode: f9d8b...9ff 8
Perle Skrevet 10. september 2018 #8 Skrevet 10. september 2018 SELVFØLGELIG er det ikke det! Jeg kommer mest sannsynlig til også å få et barn selv dersom jeg er så heldig å i det hele tatt få noen. 6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #9 Skrevet 10. september 2018 Altså det er stort sett best for barnet å vokse opp i en familie med flere barn. Det blir en helt annen opplevelse for barnet og det har lettere for å lære om ansvar osv. Men det er jo ikke egoistisk å ikke få flere barn, spesielt ikke dersom det er større odds for komplikasjoner eller endret livsstil til forsørger. Anonymkode: c9f45...b8d 3
Arkana Skrevet 10. september 2018 #10 Skrevet 10. september 2018 Ingen får barn for barnas skyld, man gjør det for ens egen skyld og det er like (u)egoistisk å ha ett barn som å ha to, fire eller åtte. 8
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 10. september 2018 #11 Skrevet 10. september 2018 (endret) w Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #12 Skrevet 10. september 2018 Akkurat nå, Arkana skrev: Ingen får barn for barnas skyld, man gjør det for ens egen skyld og det er like (u)egoistisk å ha ett barn som å ha to, fire eller åtte. Jo det er folk som får flere barn for barnas skyld og vet om flere som sier at det er årsaken. Fikk selv barn nr 2 i hovedsak for at barnet skulle få søsken. Hadde ikke behov for flere barn selv, eneste ego årsak jeg hadde var i tilfelle noe skulle skje med det første barnet. Fordi det kanskje er lettere å komme over en tragedie dersom man har en til, bare sånn i tilfellet. Anonymkode: c9f45...b8d 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #13 Skrevet 10. september 2018 Syns overhodet ikke det er egoistisk å få bare ett barn! Det er deres valg og ingen andre har noe med det å gjøre. Bare vær forberedt på at ikke alle vil være positivt innstilt (=idioter), men stå på ditt og be dem respektere ditt valg, ferdig! Ikke ha dårlig samvittighet, kos deg med barnet ditt og mannen. Det viktigste er at barnet har gode og trygge foreldre, og det sosialiseres uansett mer enn nok i barnehage når den tid kommer. Lykke til! Anonymkode: a2451...2e9 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #14 Skrevet 10. september 2018 Man velger selv det en har lyst til, har man lyst på en drøss unger får man det, har man lyst på en unge så er man fornøyd med det. Ikke alle kan velge av ulike årsaker selvsagt. Minus og pluss med å få et barn, minus og pluss med å få flere barn. Om argumentet er søsken så har man ingen garanti for at to søsken vil være gode venner som voksne. Det største minuset med å få et barn om man blir foreldre i høy alder (og kanskje ikke har stor familie) er nettopp at barnet vil ha svært liten familie når han/hun blir voksen selv, men igjen; ingen garanti for at man er verdens beste venner selv i en stor familie. Alle må gjøre det som passer best for seg selv 😊 Anonymkode: 03d32...80b 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #15 Skrevet 10. september 2018 Må få legge til at jeg syns bruken av «bare» ikke er bra. Vi har ikke «bare» ett barn. Vi har ett barn. Dette er noe som irriterer meg når folk spør. «Har dere BARE h*n?» Bruken av det ordet understreker at det er en vanlig oppfatning om at man MÅ ha flere. Mange som ikke tenker på dem som gjerne ønsker flere, men som ikke får det til eller ikke tør pga. redsel for enda en tøff fødsel og barselstid. For dem kan dette være utrolig ubehagelig og vondt å høre. Jeg opplevde det som fryktelig vondt å måtte høre på mas fra både familie og venner. Jeg ønsket jo at barnet mitt skulle ha søsken, men jeg fant ut at det blir for vanskelig for meg. Anonymkode: 60a18...468 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #16 Skrevet 10. september 2018 Jeg synes man skal ha de barna man vil og ikke få flere bare fordi barn nr.1 skal ha lekekamerater. Allikevel vil jeg si at å dele barndom og liv med søsken er noe jeg aldri ville vært foruten. Jeg skal ha minst 3 barn fordi jeg vil ha mange barn og jeg(og selvsagt min mann) vil ha en stor familie der middagsbordet er fullt, der det alltid er mye liv og vaskemaskinen alltid er stappa med klær. Fødsel nummer én var utrolig tøff for meg, da baby bare så vidt overlevde. Han er i dag aktiv og frisk, og har fått en lillebror. Jeg er gravid med nr.3 og nr.4 ser vel dagens lys om noen år om vi bestemmer oss for det. Anonymkode: c8545...520 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #17 Skrevet 10. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Må få legge til at jeg syns bruken av «bare» ikke er bra. Vi har ikke «bare» ett barn. Vi har ett barn. Dette er noe som irriterer meg når folk spør. «Har dere BARE h*n?» Bruken av det ordet understreker at det er en vanlig oppfatning om at man MÅ ha flere. Mange som ikke tenker på dem som gjerne ønsker flere, men som ikke får det til eller ikke tør pga. redsel for enda en tøff fødsel og barselstid. For dem kan dette være utrolig ubehagelig og vondt å høre. Jeg opplevde det som fryktelig vondt å måtte høre på mas fra både familie og venner. Jeg ønsket jo at barnet mitt skulle ha søsken, men jeg fant ut at det blir for vanskelig for meg. Anonymkode: 60a18...468 Du leser med vrangbriller hvis du tolker spørsmålet "Har dere bare ham?" som at vedkommende mener man MÅ ha flere barn. Det er bare en annen måte å spørre om noen har flere barn på og er ikke ment mer negativt enn å spørre "Har dere bare en bil?" "Har du spist bare en brødskive?" eller "Har du bare en bror?" Anonymkode: 97d52...705 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #18 Skrevet 10. september 2018 Takk for svar dere! Jeg er enig. Ingenting er selvfølge! Etter en utrolig tung tid kjenner man seg ekstra lettet over å være over den perioden og utrolig stolt over å ha "overlevd". Enkelte familiemedlemmer tar det som selvfølge og kommenterer "når er neste?" "tenk når neste kommer" etc... Vi er fornøyd som nå, vi har masse av tid og energi å vie til vårt barn og føler ikke vi mangler noe. Familien er komplett. Takk for svar, igjen ❤ Anonymkode: 97358...23e 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #19 Skrevet 10. september 2018 Jeg er enebarn, har aldri savnet søsken. Anonymkode: 70a91...108 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #20 Skrevet 10. september 2018 Tenkte det samme selv etter første pga prematur fødsel, nå 10år senere er jeg gravid igjen og angrer ikke, det bare tok sin tid. Anonymkode: 2bab7...cbf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå