waco Skrevet 18. august 2002 #1 Del Skrevet 18. august 2002 Fant en knallgod artikkel som forklarer på en grei måte hvorfor jeg er for innvandring, og lurer på om noen har vett nok til å svare seriøst på følgende påstander. (det er ikke mine ord, men meningene mine er identiske) Fyrst av alt vil eg gjerne understreka at det finst problem med innvandring, blant problema er ghettodannelsar, kulturkollisjonar og overrepresentasjon av enkelte typar kriminalitet blant innvandrarar. Eg trur imidlertid at dette er problem som let seg løysa, og eg er tilhengjar av innvandring. Det er fleire grunnar til det: 1. Eg har ei liberal innstilling, skal ein trekkja konsekvensen av ei liberal innstilling må ein også godta at menneske frå andre land har rett til å bu i Noreg, slik nordmenn har rett til å slå seg ned i utlandet. Dersom ein forsvarer sin eigen rett til å bu i USA, Saudi-Arabia, Kenya eller Portugal må ein òg forsvara folk frå andre land sin rett til å busetja seg i Noreg. Takka vere EØS-avtala kan ein grekar i dag busetja sett i Noreg heilt fritt, medan ein frå andre sida av grensa til nabolandet Bulgaria ikkje kan det. Det er ikkje liberal politikk. Sjølv om eg seier dette har eg forståing for at ein må ha ei viss regulering - dette er naudsynt av omsyn til overbefolkning, miljø og lokale ressursar. 2. Det er ingen tvil om at innvandringa kan føra til berikelse av Noreg både økonomisk og kulturelt. I dag ser ein dette gjennom nye, spanande mattradisjonar, musikk og anna kultur, samt gjennom samfunnsnyttige, samfunnsøkonomiske og bedriftsøkonomiske tiltak sett i gang av innvandrarar frå ulike land. Sjølv om eg seier dette ser eg at kulturkollisjonar og uønska tradisjonar innvandrarar kan ta med seg (t.d. omskjæring) er problem. Det er også eit problem at enkelte innvandrargrupperingar er overrepresentert på enkelte kriminalstatistikkar, t.d. er folk frå Rest-Jugoslavia oftare involvert i narkotikahandel. Sjølvsagt skal folk som bryt lova på slikt vis straffast, og har dei ikkje norsk statsborgarskap (men derimot f.eks. serbisk) bør dei sendast ut av landet dersom det ikkje er svært, svært tungtvegande grunnar til noko anna. Omskjæring i seg sjølv, eller for den del kvinneundertrykking, i innvandrarkulturar er ikkje eit argument mot innvandring i seg sjølv. Det er lite truleg at nordmenn vil byrja med omskjæring fordi innvandrarar frå enkelte afrikanske land gjer det, og å argumentera mot innvandring fordi dette førekjem blir som å argumentera mot å reisa til Danmark fordi det har hendt at nokon har vorte kidnappa der. Det er dessutan eit heller patetisk forsøk på å skåra billege politiske poeng på andre si liding, når haldningane som ligg bak ofte skin gjennom og er: "Det er fælt at dei driv med omskjæring her så me får senda dei heim slik at dei kan driva med det der i staden". Omskjæring er eit problem ein er nødt til å bekjempa på andre måtar enn ved innvandringsstopp, og det gjeld både i Noreg og i verda som eining. 3. Det er masse flotte jenter (og gutar, vil eg anta) i utlandet. Eg likar jenter (og det finst dei som likar gutar). Det gjer ikkje noko at nokon av dei kjem hit. Sjølvsagt er giftemål "internt" i etniske grupperingar og "internt" i religiøse grupper ikkje uvanleg - så det spørs jo kva sjanse eg har - men at "interne" giftermål er vanleg er ikkje noko typisk for t.d. muslimar. Det kan ikkje seiast å vera uvanleg blant nordmenn i utlandet, blant praktiserande kristne eller blant sosialistar heller. Som gut vil eg gjerne ha mogleiken til å bli kjent med søte innvandrarjenter, og det er også ein grunn til å vera for innvandring. 4. Historia viser at land som har hatt ein liberal innvandringspolitikk, men samstundes har fått til ei skikkeleg integrering, har tent på dette. Nederland fekk si storhetstid på grunn av innvandring av jødar og andre religiøse minoritetar, Bergen vart ein rik by på grunn av tysk og nederlandsk innvandring, eksempla er fleire og læresetninga om at "Fleire etniske grupper ein stad automatisk fører til bråk" er berre vissvas. Dersom ein leitar i historia vil ein oppdaga at alle land, uavhengig av etnisk oppbygging, har vore i bråk. Dei som ikkje har vore i krig på lengst tid er sveitsarane, og der snakkar dei ikkje mindre enn fire ulike språk og har fleire religiøse grupperingar. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nathalie Skrevet 18. august 2002 #2 Del Skrevet 18. august 2002 Nå er ikke jeg innvandringsmotstander, men jeg ville bare kommentere litt likevel. Jeg synes det var mange gode tanker der, og var enig i det meste. Det eneste jeg reagerte på var at det var en ganske teit grunn å være for innvandring pga at "jeg vil bli kjent med søte innvandrerjenter, for jeg liker jenter" Det ble et teit argument, og temmelig tynt. Jeg er for innvandring (med fare for å bli misforstått; - i begrensede mengder), men ingen av argumentene mine er fordi jeg vil bli kjent med kjekke innvandrergutter... Det er ikke et særlig overbevisende argument... Men ellers var det gode argumenter som jeg støtter!! ...faktisk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 18. august 2002 #3 Del Skrevet 18. august 2002 Hadde vært fint om offentlge debatter i denne saken kunne hatt et tilnærmet likt saklighetsnivå - det er så mye desinformasjon og halve sannheter/usannheter som preger debattene. Jeg prøver å se på det ut fra et "omvendt" bilde: Vi norske nordmenn/kvinner fra Norge mener å ha rett til å bosette oss der vi ønsker - som innvandrere, og ute holder vi godt på vår kultur. Og jo lengre unna Norge - eller jo lengre tid borte, jo norskere tradisjoner har vi. Klart vi skal følge vårt verskaps lover, men vår religion vil vi å få utøve som vi vil. Bor vi i et land som har en svært fremmed kultur, sender vi våre barn hjem for å bli gift, eller oppsøker miljøer der vi bor som er, eller ligner norske. Det er slett ikke sikkert vi vil lære oss språket der vi bor (jfr. nordmenn bodsatt i Spania) Dersom nordmenn gjør noe kriminelt i utlandet straffes de der. er de norske statsborgere hender det at de utvises. Dessuten har vi utleveringsavtaler med mange land. Utenlandske kriminelle blir straffet i Norge, og dersom det ikke medfører livsfare, og forbrytelsen er alvorlig nok, utvises de. er de norske statsborgere må de behandles som det. Norge hadde ikke vært det det er hvis vi ikke hadde fått impulser utenfra. Vi har fra gammelt av dansk, svensk, tysk innflytelse - og seinere amerikansk. Det gjelder både kunst, mat og økonomi, og mye av det har blitt en integrert del av det som er norsk. Nå får vi impulser fra landr vi ikke kjenneer så godt. Også her må vi gjøre valg - for det er ikke alt i andre kulturer som lar seg integrere i det norske (kjønnslemlestelse og tvansgifte er kultur, ikke religion). Historisk: Vi ville ikke at det danske språk skulle "danke ut" det norske. På sikt vil det nok bli mer vanlig med "blandingsekteskap" (for et ord!) Men vi har en laaaang vei å gå, og vi må passe oss vel for å generalisere - "innvandrere" er ikke en ensartet gruppe - like lite som muslimer er det. Sier vi det, bør vi også mene at kristne er en gruppe - og det vet vi ikke er sant. Og vi behøver heller ikke ta til oss alt fra andre heller. Sukk - egenlig er det greit med innvandring, så lenge innvandrerne ikke synes eller ihvertfall gjør som oss - hører jeg i debattene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. august 2002 #4 Del Skrevet 18. august 2002 tror ikke på denne bullshiit propagandaen personlig så ville jeg ha satt flesteparten av invandrere i konsentrasjonsleire Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 18. august 2002 #5 Del Skrevet 18. august 2002 En del av dem har vært der alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 19. august 2002 Forfatter #6 Del Skrevet 19. august 2002 Bettie, du veit at når man svarer på dusteinnlegg så opprettholder man dusteinnlegg på tråden her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2002 #7 Del Skrevet 19. august 2002 Er det noen som har lagt merke til at de fleste som kommer med til dels rasistiske utsagn her inne, er de som har flest skrivefeil?? Ikke kom med det sprøytet om dysleksi etc. Det er ofte rasistenes unnskyldning på KG, det er en provokasjon mot de som virkelig har lese-og skrivevansker. Nei, fordommer henger sammen med uvitenhet og lav Iq!!! :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 19. august 2002 #8 Del Skrevet 19. august 2002 Er det noen som har lagt merke til at de fleste som kommer med til dels rasistiske utsagn her inne, er de som har flest skrivefeil?? Ikke kom med det sprøytet om dysleksi etc. Det er ofte rasistenes unnskyldning på KG, det er en provokasjon mot de som virkelig har lese-og skrivevansker. Nei, fordommer henger sammen med uvitenhet og lav Iq!!! :evil: jamen kjære gjest, da har du jo selv særdeles lav iq - så fordømmende du er........ Fra mitt ståsted må moder Noreg gjerne åpne dørene på vidt gap for alskens innvandrere og asylsøkere...... men først når samtlige nordmenn har et tilfredsstillende liv... først når våre eldre har et fullverdig tilbud som sikrer dem en verdig alderdom.... først når syke får legebehandling og opphold på sykehus når de trenger det - og ikke etter at det er for sent.... først når foreldre med funksjonshemmede og psykisk utviklingshemmede barn slipper å si fra seg omsorgsretten for barnet sitt fordi de ikke makter å være i full jobb samtidig som de skal ta seg av et 100% pleietrengende barn.... Først DA kan man åpne dørene, og når det skjer skal det være på VÅRE premisser, og VÅRE lover og regler skal følges til punkt og prikke. 10na :D med til dels rasistiske utsagn OG høy IQ og uten skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 19. august 2002 Forfatter #9 Del Skrevet 19. august 2002 Tina jeg tror ikke at du bør fremheve IQ din som et interessant trekk, uten at jeg skal gå noe nærmere inn på det her.... Hver eneste dag dør tyve tusen barn av urent drikkevann. Så lenge mennesker er i nød, er det vår absolutte plikt å hjelpe mennesker.... så mange som mulig, istedetfor å finne opp problemstillinger for å nekte mennesker innreise.... Norge er kåret til verdens beste land og bo i.... og du vil vente på "et tilfredstsillende liv" som du selv sier...? Waco Forakt er ørefik på avstand! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 19. august 2002 #10 Del Skrevet 19. august 2002 Waco, jeg forstår veldig veldig godt at du ikke vil gå nærmere inn på min IQ, det hadde ikke jeg heller villet gjort dersom jeg var deg, hvilket jeg ikke er................ Norge ER et tilfredsstillende land å bo i for MANGE av oss, MEN på langt nær for alle. Er sultende mennesker i Afrika mer verdt enn gamle, syke og pleietrengende i Norge????? 10na :D med forakt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 19. august 2002 Forfatter #11 Del Skrevet 19. august 2002 Er sultende mennesker i Afrika mer verdt enn gamle, syke og pleietrengende i Norge????? - Selvfølgelig.... gamle har levd livet sitt... dette var en teit sammenligning... kan du ikke finne på noe bedre da? Waco Som ikke kan forstå hvorfor damer ikke bare kan holde seg hjemme.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lisa-Beth, ikke innlogget Skrevet 19. august 2002 #12 Del Skrevet 19. august 2002 Kjære 10na! Når det gjelder rasister, har jeg null-toleranse! :evil: Når noen åpenlyst går ut med utsagn om at man ønsker alle innvandrere i konsentrasjonsleire, forstår jeg ikke hvordan man kan la være å reagere. Siden du reagerte så sterkt på mitt innlegg, definerer du deg som rasist?? Jeg har ikke debattert åpne grenser, fri flyt etc.... men jeg står ved min påstand om at folk med rasistiske holdninger, ikke akkurat tilhører de best skolerte her i landet. Rasisme bunner i uvitenhet, og hvorfor er man uvitende? Fordi man ikke har kunnskap til å forstå sammenhenger. Det gjøres utallige spørreundersøkelser, både useriøse og fra departementet, om folks grunnleggende holdninger til mennesker av annen rase enn hvit, og det er dokumentert at det er langt flere folk uten utdanning som har rasistiske holdninger enn blant folk med høyere utdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 19. august 2002 #13 Del Skrevet 19. august 2002 Waco, du skal huske på at disse eldre du snakker så nedsettende om faktisk er de som har lagt grunnlaget for at du kan leve som du gjør, røyke den hasjen du vil og spise Pommes Frites til du sprekker.......... Det finnes også barn som er syke og pleietrengende Waco, men, ifølge deg, er altså barn uten rent drikkevann i Afrika mer verdt enn norske barn som ender på gamlehjem i en alder av 10 år fordi det Norske samfunnet prioriterer U-hjelp og tilrettelegging for innvandrere fremfor en skikkelig helse og sosialpolitikk som ville sikret disse NORSKE barna et verdig liv........... Tenker at du ikke har barn selv jeg Waco.......... 10na :D som ikke forstår hvorfor enkelte menn er så lite mandige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 19. august 2002 #14 Del Skrevet 19. august 2002 Lisa-Beth, når noen tillegger meg kommentarer som jeg overhodet ikke har kommet med, har også jeg null toleranse :x Jeg har ikke sagt at jeg ønsker alle innvandrere i konsentrasjonsleire. Jeg definerer meg selv overhodet IKKE som rasist, jeg er kun et menneske (med flere års universitetsutdannelse bak meg og innehaver av en lederstilling), som mener at det blir fundamentalt feil å pøse ut med millioner av kroner til u-hjelp og ta imot x-antall innvandrere når NORDMENN lever under fattigdomsgrensen. DET blir feil etter min mening. Dessuten, jeg vil gjerne lese de undersøkelsene du snakker om, hvor finner jeg disse??????? 10na :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 19. august 2002 #15 Del Skrevet 19. august 2002 Har endelig fått logget meg inn; Gjest som skrev innlegg om lav iq blant rasister. Jeg er veldig skuffet over deg, 10na! Har lest flere av innleggene dine og syntes du har vært kul, men fy f... for noen holdninger du avslører! Helt usaklig å sette svake grupper opp imot hverandre. Dessuten, når får vi et perfekt samfunn hvor ingen lider?? Ifølge deg, er det først da vi er istand til å hjelpe andre i nød, dvs. aldri. Vi i vesten har en forbanna plikt til å hjelpe!! Hvis du er litt informert, så vet du at i mange tilfelle er andre lands elendighet et indirekte resultat av Vestens verdenspolitikk. Hvis du ikke er informert om det, vil du ikke hjelpe fordi du anser disse menneskene som mindre verdt! Du er f... meg iskald! :evil: Lisa-Beth Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 19. august 2002 #16 Del Skrevet 19. august 2002 Nei 10na, kanskje ikke sultende barn i afrika er mer verd en gamle i norge. Men det er ikke ulandstendenser i norge uansett hva du sier! I norge har vi (stort sett) tilgang på mat, vi har stort sett tilgang på drikke, og vi har stort sett det ganske bra! Sultende og syke barn i afrika (og andre uland), har ikke dette! De har ikke tilgang på skolegang, de har ikke tilgang på noen gang å få noe bedre liv, dersom ikke den lille andelen av rike land her oppe i overfloden gidder å hjelpe til litt!! dessuten, tror du virkelig at alle gamle hadde fått ett tilfredsstillende liv dersom vi ikke tok inn innvandrer? eller ikke "ga slipp på" pengene våre før alle i norge var fornøyd? Tror du forsåvidt at det noen gang kommer til å skje? uansett all verdens penger? For det første, så hadde vi ikke hatt nok norske normenn fra norge som ønsker å ta vare på våre gamle og syke, dersom vi ikke fikk mennesker utenfra norge til å hjelpe oss hadde vi hatt enda større problemer med mangel på arbeidsplass! Vi hadde heller ikke hatt rene sykehus, eldreboliger eller mye annet, dersom det kun skulle være ola og kari normann i norge! Alle de vaskejobbene som idag taes av utlendinger, tror du vi lett hadde klart å satt norske normenn fra norge inn i dem? vil vi ha vaskejobber vi da? For å dekke opp legemangelen, er det også flere og flere av norges leger som ei heller er norske normenn fra norge! Og kjære 10na, hvordan mener du at våre kjære gamle skulle kommet seg fra A til B dersom vi ikke hadde drosjesjåfører nok? I vår hverdag har vi vel knappes tid til å kjøre våre gamle rundt om når de blir så gamle at de mister lappen(de av dem som gjør det da...) Vi bruker penger på veeeldig mye rart her i norge synes jeg! Det er liksom heeelt greit at vi bygger opera til mange mange manger kroner, bygger ut sykehus, uten at det blir annet en mindre sengeplasser, legger ned gamlehjem å bygger opp aldersboliger hvor man kun kan være frisk for å få plass(men de er veeeldig fine og dyre og flotte), bygger nye veier og tunneller til tog og baner og veier... - og hvorfor det? Fordi VI i velferdslandet skal få det enda bedre, enda rasker og enda enklere! Men DET kan vi ikke gi slipp på for at våre gamle skal få en verdig alderdom!! Da får heller de pokkers utlendingene lide litt til, om de blir skutt i krig eller sulter i ørkene driter vel vi i,så lenge vi kan kjøre fort, rekke flyet, gå i operaen, bo i herskapsboliger og koooose oss! Og ikke minst, klage over hvor dårlig vi har det! Herregud, vi skjønner jo egentlig ikke hva dette maset er engang? det er jo ikke vår skyld at de ikke klarer seg sjæl der nede i solsteika? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 19. august 2002 Forfatter #17 Del Skrevet 19. august 2002 Ja...hva skal vi si... tror nok ikke det er de eldere som lar meg røyke den hasjen jeg vil.... og spise den pommes frites jeg liker.... Kommer alderdommen som en overraske på noen? Blir man "plutselig" gammel? Det er rett og slett ansvarsfraskrivelse å skylde på "et langt og traust liv"... hadde man hatt et minimum av vett, så hadde man lagt opp til sin egen alderdom, tatt litt mer ansvar for sitt eget liv, istedet for å få av alle andre hele tiden. Som kjent ble folketrygden innført i 67, og det er veldig få gamle mennesker som var gamel før 67, som lever ennå.... Ergo mener jeg, man har en plikt til å ta vare på seg selv, deretter seg selv og til slutt seg selv, derfor bør alle som vil bosette seg her i landet, under forutsetning at man belaster kun seg selv... Og gamle bygde landet er en frase jeg har hørt nok ganger..... er det virkelig slik da? Vi vet jo at tyskland mellom 40-45 bygde mer infrastruktur i nordnorge enn norge klarte HELE den samlete tid etter førtifem? Broer, veier, industri... haha narr meg ikke til å le.... japanere har en verdig aldersdomskultur.... de gamle har bygd opp landet.... russere... fra revolusjonen i 1917, til første mann ut i rommet, det er slike ting det står respekt av... men nordmenn? Nei, et utakknemlig bortskjemt folkeferd... som ikke evner og tenke selv... som overlater alle avgjørelser til alle andre.... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 19. august 2002 #18 Del Skrevet 19. august 2002 Følg med bedre i "timen", 10na! Hvis du leser tråden fra begynnelsen av så ser du en Gjest som skrev at han/hun hadde helst sett innvandrerne i konsentrasjonsleir, har da IKKE påstått at det var deg som skrev det! :evil: Du reagerte så sterkt på min reaksjon på DET innlegget, det syntes jeg var rart! Dessuten, du vet sikkert også at det er ikke pengemangel som gjør at helse-Norge går på krykker..... Norge har penger nok, det er disponeringen av midlene som gjør at ting kommer så skjevt ut. Ikke bland det inn i vår plikt til å hjelpe mennesker i nød. Det vet vel du med den lange universitetsutdanningen din... :blunke: Lisa-Beth Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 19. august 2002 #19 Del Skrevet 19. august 2002 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...rticleID=383752 Til Aline som sier: I norge har vi (stort sett) tilgang på mat, vi har stort sett tilgang på drikke, og vi har stort sett det ganske bra! Ja, ja fakta taler for seg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 19. august 2002 #20 Del Skrevet 19. august 2002 Lisa-Beth, jeg VET at det er feildisponering av moder Noregs midler som gjør at situasjonen er slik den er idag. Slik jeg ser det har Norge PLIKT til å hjelpe sine egne FØR en pøser ut millioner på millioner av kroner, samt å omdisponere midlene slik at fordelingen blir mer rettferdig (les: satsing på eldreomsorg og helse/sosialsektoren generelt sett FØR ny opera bygges i Oslo) Og til slutt, om du er skuffet over meg og mine holdninger..... det er vel det jeg bryr meg minst om her i verden. Iskald?? i denne sammenheng ubetinget JA!!! Men meningene og standpunktene mine har jeg, og de står jeg for. Forresten, kan du gi meg linkene til de undersøkelsene du snakket om??? Eller var det bare et lite oppspinn fra din side og et krampeaktig forsøk på å gjøre innlegget ditt bittelitt interessant??? 10na :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå