tingeling Skrevet 15. mars 2005 #1 Del Skrevet 15. mars 2005 Vi får en til pusemjau på fredag!!! Vi har en voksen, nydelig (selvfølgelig) pusefrøken fra før; sterilisert innekatt. Men hun er helt desperat etter selskap når vi kommer hjem hver dag, så vi har bestemt oss for å skaffe en til, så hun får en kompis. Den nye er en hann, 12 uker gammel. Så vi håper at det skal gå bra, siden han er så ung. Noen som har introdusert katter for hverandre og har tips om hvordan vi skal gå frem for at de skal bli best mulig venner? Tingeling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 15. mars 2005 #2 Del Skrevet 15. mars 2005 Regn med fresing og hat den første perioden. Selv om hun kjeder seg, så tillater hun nok ikke hvem som helst inn på sitt teritorium. Jeg hadde 3 morløse kattunger hjemme hos meg i 2 mnd(fosterhjem), og katten min ble IKKE fortrolig med de små på den tiden. Har ingen konkrete råd men prøv f.eks - la den lille være på eget rom, og la det rommet være en trygg sone for den. la den ha sitt eget toalett og egen mat og drikke. la den få "fred" fra stor-pusen. -det samme gjelder for store-pus. egen småpus-fri sone/tid. -la de få oppdage hverandre selv. Ikke trykk trynene deres sammen, "hiiiilse på nyyyypusen daaa..!!". Hold den ene av kattene, når de får oppdage hverandre, så slipper du slagsmål. -vis like mye kjærlighet til stor-pusen som til den lille-pusen. -ha tolmodighet. dette er ikke gjort i en fei! ..men alle katter er forskjellige da. Noen er sære, andre er mer sære. Kos deg med pusene dine! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belba Skrevet 15. mars 2005 #3 Del Skrevet 15. mars 2005 Pass på - vår første katt holdt på å drepe kattungen vi fikk noen år senere. Det kan helt sikkert gå bra også, men pass på å gi mye oppmerksomhet til den eldste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aurélie Skrevet 15. mars 2005 #4 Del Skrevet 15. mars 2005 La kattene få gå inne på hvert sitt rom en liten stund, så lar du kattene bytte rom, slik at de får snuse i fred og ro på tepper og møbler som den andre katten har "markert". Dette funker som en myk start, hvor de blir klar over at "oi, her er det visst en annen katt som har vært, lurer på om den fortsatt er i nærheten". Ellers gjelder det å gi begge kattene like mye oppmerksomhet og kos for at begge skal føle seg trygge. Den lille nykomlingen må føle seg velkommen, den gamle må føle at den fortsatt er verdsatt og "sjef". Som regel går dette bra, særlig i et møte mellom voksen pusemor og liten hannkattunge. Det kan være langt verre dersom du f.eks. har å gjøre med to voksne kattefrøkener.. Snakker av erfaring Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. mars 2005 #5 Del Skrevet 15. mars 2005 Jeg hadde en hannkatt, den aksepterte alle andre katter som bodde hos meg i kortere perioder (omplasserings-katter). De andre kattene hadde heller ikke noen problemer med han. Men seperate matfat er et must! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^me^ Skrevet 16. mars 2005 #6 Del Skrevet 16. mars 2005 slapp av det går helt fint! jeg hadde en hannkatt da jeg fikk en liten hunnkatt på 4 uker, vi introduserte dem og lot dem snuse på hverandre. i begyndelsen ble hannkatten litt arogant og stille. men etterhvert ble de bestevenner, fant de liggende knødd oppi hverandre hele tiden, de lekte mye og ble rett og slett glade i hverandre. hunn katten din får sikkert et morsinstinkt og tar kattunden til seg og får en morsrolle over pusegutten. det går så fint så, bare se til dem hele tiden i begyndelsen så går det nok bra:) lykke til med kattungen!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 17. mars 2005 #7 Del Skrevet 17. mars 2005 Alle katter er forskjellige, så du må bare prøve litt ut og være forsiktig i begynnelsen. Ikke la de være helt alene sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå