Gå til innhold

Bærepose: 1,60 kroner

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 8.9.2018 den 21.49, AnonymBruker skrev:

https://www.dinside.no/okonomi/na-har-poseavgiften-kommet/70110251

Hva synes dere om dette?

Selv synes jeg det er nokså irriterende at prisen er nesten doblet. Med tanke på miljøet synes jeg heller de burde hatt krav til resten av varene som finnes i butikken - det er så utrolig mye unødvendig innpakning(splast) på de aller fleste varer! Bæreposene brukes til søppel her jeg bor, så det er jo ikke noe alternativ å begynne å bruke handlenett heller.

Handleposene på Rema er forresten så små og tynne (dårlig kvalitet) at jeg nesten konsekvent heller handler hos Coop Obs. Tør ikke bruke Rema-poser til søppel lenger, fordi de revner så lett. Helt uaktuelt å betale 1,60 kr for noe sånt 😂

Anonymkode: 615df...593

Skulle det vært varene i butikken hadde det blitt mye dyrere så 1,60 for 4 poser er ikke sååå verst. Kjøpt deg bag da vel, tenk litt på miljøet. 

Anonymkode: 29546...7a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1,60 for en pose, men hadde betalt heller for 4 sånne poser enn 1 kr for hver eneste vare. Mye dyrere det. Mat er nokså dyrt fra før

Anonymkode: 29546...7a4

Skrevet

Jeg synest det er bra. Jeg bruker allerede sekk og handlenett fra før når jeg handler (den røde fra Coop, som er helt ypperlig både til å bære og har stor plass). Jeg gjør det hovedsaklig fordi det er mye bedre for meg å få handlet. Jeg må gå opp en lang bakke fra butikken, så å bruke bæreposer er jo et rent mareritt. Det er bonus at man sparer miljøet og penger. 

Når det gjelder å bruke plastploser som avfallsposer så er jeg uenig i at spinninga går opp i vinninga. En eller to ukeshandel ville for meg krevd kanskje 4 plastposer på det meste  (nå bruker jeg ikke det, men tenker om jeg hadde gjort det). Min erfaring fra da jeg handlet med plastposer før var at vi ALDRI gikk tom for plastposer i gamle kollektivet. Det bare hopet seg opp, og tok unødvendig plass. Og den gang bodde jeg i en kommune som ikke hadde kommet særlig langt med kildesortering.

Her i kollektivet (vi er 3 stykker som deler kjøkken) brukes det maks 1-2 avfallsposer i uken på restavfallet som er det avfallet som faktisk krever en pose. Vi har matavfallsposer til matavfall, plasten har vi en plastpose som når den er full legges innholdet i en veldig stor plastavfallspose og plastposen tas med tilbake og brukes igjen til plast. Papp trenger ikke plastpose, det har vi en bøtte og går ut med til papirdunken når den er full. 

Glass og metall blir SELVSAGT resirkulert og lagt på egen plass og plastflasker blir pantet. Jeg foretrekker å bruke solide papirposer til dette og gjenbruke det etter det er resirkulert i containere. De er mye mer solide til glass og metall som ofte blir tungt.

Så ja, hadde alle her handlet med plastposer (de fleste av oss handler med sekk og handlenett på grunn av det praktiske som sagt), så hadde vi fått inn mellom 5-10 plastposer hver uke, der vi bare bruker 1-2 for nødvendig avfall. Da er avfallsposer både rimeligere og bedre for miljøet.

Min påstånd er at dersom man bruker like mange plastposer fra ukeshandel så har man enten veldig dårlig avfallssystem i kommunen, eller så er man alt for lat med tanke på sortering.

Har man dårlig avfallshåndtering i kommunen kan man ofte gjøre en innsats selv med å lage sin egen kompost i hagen (om man har mulighet) og de fleste kommuner som ikke allerede henter plasten tillater likevel at man leverer inn plast til resirkulering. Det anbefales, for det meste av avfallet er faktisk plast og man sparer mye plass i restavfallet. 

Det er klart, jeg skjønner fort at man bruker mange avfallsposer om man har dårlig sortering/er dårlig på det. Det er nettopp ei som flytta ut fra kollektivet som var et mareritt å bo med hva gjelder avfallssortering. Hun kastet glass og metall og PANTEFLASKER i restavfallet fordi hun var så lat. Det var bare så vidt hun orket å sortere matavfall og papp. Var det f.eks. matavfall i en liten plastboks så kasta hun det i restavfallet det også i stedet for å kaste maten i matavfallet og skylle av plasten. Plast sorterte hun nesten ikke uansett hvor rent det var. Det gikk MYE mer restavfall da hun bodde her gitt.

• Liker 1
Skrevet

Idag er første gang jeg har gjenbrukt plastposer, føltes egentlig bra. 

Selv om jeg egentlig er imot denne ekstra avgiften. Jeg rydder noen ganger i året langs fjæra alene og med barna og jeg har bare funnet en plastpose sålangt. Det er helt andre ting som blir kastet i naturen, kaffekopp lokk feks er en versting.

Anonymkode: 24e5c...f5f

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om jeg egentlig er imot denne ekstra avgiften. Jeg rydder noen ganger i året langs fjæra alene og med barna og jeg har bare funnet en plastpose sålangt. Det er helt andre ting som blir kastet i naturen, kaffekopp lokk feks er en versting.

Skal litt til at du finner en hel pose, fordi at de blir til minroplast før du finner de

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Diamant20 skrev:

Skal litt til at du finner en hel pose, fordi at de blir til minroplast før du finner de

Så fort blir dem ikke til microplast. Særdeles lite plastposer som havner i naturen her i Norge iallefall, står vel for 4-5% av alle funn (hold norge rent). Isopor, sneiper, byggematerialer, taustumper, uidentifiserbare plastbiter står for mesteparten. 

Tau er egentlig en versting, disse små plastfibrene deler seg fort opp.  Vi kunne heller hatt noen avgifter mot båtfolket 

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, Inwe skrev:

Dette gjelder vel om du gjenbruker plastposen også? De fleste tar jo en ny plastpose hver gang. Min mor og far har feks sikkert 1000 plastposer i skapet, jeg har en tøypose. Tøyposen var den eneste jeg kunne kjøpe på gartneriet jeg var på, så tenkte det var mer miljøvennlig å gjenbruke den fremfor å kjøpe en ny plastpose for å gjenbruke den i stedet. 

I tillegg til det faktum at jeg ikke kaster tøyposen min da, så den vil ikke havne i naturen eller havet. 

Men de 1000 plastposene til foreldrene dine er likevel mye mer miljøvennlige enn et bærenett av bomull (så lenge de ikke havner i naturen). Uansett om de bare brukes en gang. 

Om man først har kjøpt bærenett er selvsagt det mest miljøvennlige å bruke dem så mye man bare kan. Men å kjøpe nye bærenett av bomull i troen på at man sparer miljøet er så feilslått det kan få blitt. 

Plastposene mine havner heller ikke i naturen eller havet. De havner enten i restavfallet som søppelposer eller i plastavfallet hvis det blir for mange av dem. 

Anonymkode: e0c3d...5c1

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de 1000 plastposene til foreldrene dine er likevel mye mer miljøvennlige enn et bærenett av bomull (så lenge de ikke havner i naturen). Uansett om de bare brukes en gang. 

Om man først har kjøpt bærenett er selvsagt det mest miljøvennlige å bruke dem så mye man bare kan. Men å kjøpe nye bærenett av bomull i troen på at man sparer miljøet er så feilslått det kan få blitt. 

Plastposene mine havner heller ikke i naturen eller havet. De havner enten i restavfallet som søppelposer eller i plastavfallet hvis det blir for mange av dem. 

Link til at mine bærenett er verre for miljøet enn å bruke ørten plastposer? 

Jeg har ikke kjøpt en eneste plastpose på 6-7 år. Bærenettene ble kjøpt for omtrent like mange år siden, og er i bruk flere ganger i uka. 

Anonymkode: 52bc1...626

• Liker 2
Gjest gjestvest
Skrevet

Prisen på pose går vel mer og mer opp, og det blir etterhvert så dyrt at det blir priskrig på pose.  :laugh:

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke kjøpt en eneste plastpose på 6-7 år. Bærenettene ble kjøpt for omtrent like mange år siden, og er i bruk flere ganger i uka. 

Jeg har postet en youtube-video om det på side 1 i tråden. :)

Anonymkode: f58d6...085

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den linken er lagt ut allerede, i denne tråden og den andre jeg linket til. Men her har du den igjen.  

Et bærenett av vanlig bomull må som sagt brukes 7100 ganger før det blir mer miljøvennlig enn en plastpose. Bruker du dem 200 ganger pr. år må du bruke dem i 35,5 år før du kan kassere dem. Og økologisk bomull er mange ganger verre enn vanlig bomull.

Gjenbruksnett i andre materialer er ikke med i undersøkelsen, så de vet jeg ingenting om. De kan være bedre, og de kan være verre.

Skrevet

Hvordan i alle dager kan bærenettet i økologisk bomull være det verste?? Det gir ingen mening. Her kommer det vel rundt 5 plastposer i hus i året, vi bruker bærenett, sekk og hender til å handle i. Har nettopp gått tom for poser, etter at vi fikk et større lager fra en venninne for et drøyt år siden. Må få kjøpt sånne poser på rull til søpla fremover. 

I likhet med @missmcbeal sliter jeg med å være med på "antall poser inn tilsvarer antall søppelposer" teorien, her går det vel 2-3 poser restavfall i mnd. Vi handler sikkert 3-4 ganger i uka.. Vi har Bokashi og kompostbinge til organisk avfall, plast, papir, glass og metall sitering og selvsagt elektrisk avfall, lyspærer/batterier.

I tillegg går alt av brukbare gjenstander og klær til fretex, gamle tekstiler klippes opp til kluter eller sys til bærenett (hvordan slår det ut på miljøregnskapet deres liksom? Må brukes 1 million ganger for å være bedre enn plastpose? 😂).

Plast kan bare gjenbrukes et visst antall ganger (7?), og til syvende og sist er jeg mer bekymret for all mikroplasten enn et økologisk bomullsstoff som kan brukes som kluter, deretter lages tennbriketter av før det er over og ingenting annet enn ren aske gjenstår. Hele konseptet med de utregningeene der er latterlige og ulogiske. 

Vi må uansett slutte å kjøpe plast, det være seg poser eller barberhøvler eller bind, for å ha sjans til å redde stumpene av denne planeten. Og generelt slutte å kjøpe kjøpe kjøpe hele tiden. 

Refuse Reduce Reuse RECYCLE!!! 

Anonymkode: 1e19d...abb

• Liker 3
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i alle dager kan bærenettet i økologisk bomull være det verste?? Det gir ingen mening. Her kommer det vel rundt 5 plastposer i hus i året, vi bruker bærenett, sekk og hender til å handle i. Har nettopp gått tom for poser, etter at vi fikk et større lager fra en venninne for et drøyt år siden. Må få kjøpt sånne poser på rull til søpla fremover. 

I likhet med @missmcbeal sliter jeg med å være med på "antall poser inn tilsvarer antall søppelposer" teorien, her går det vel 2-3 poser restavfall i mnd. Vi handler sikkert 3-4 ganger i uka.. Vi har Bokashi og kompostbinge til organisk avfall, plast, papir, glass og metall sitering og selvsagt elektrisk avfall, lyspærer/batterier.

I tillegg går alt av brukbare gjenstander og klær til fretex, gamle tekstiler klippes opp til kluter eller sys til bærenett (hvordan slår det ut på miljøregnskapet deres liksom? Må brukes 1 million ganger for å være bedre enn plastpose? 😂).

Plast kan bare gjenbrukes et visst antall ganger (7?), og til syvende og sist er jeg mer bekymret for all mikroplasten enn et økologisk bomullsstoff som kan brukes som kluter, deretter lages tennbriketter av før det er over og ingenting annet enn ren aske gjenstår. Hele konseptet med de utregningeene der er latterlige og ulogiske. 

Vi må uansett slutte å kjøpe plast, det være seg poser eller barberhøvler eller bind, for å ha sjans til å redde stumpene av denne planeten. Og generelt slutte å kjøpe kjøpe kjøpe hele tiden. 

Refuse Reduce Reuse RECYCLE!!! 

Anonymkode: 1e19d...abb

Nå er jeg ikke noen ekspert, men slik jeg har forstått det handler problemet med andre materialer om hvor mye mer det blir i klimautslipp under produksjonen, og ikke minst: frakt. Det forårsaker en god del mer å sende alt annet enn plast, fordi plast veier så lite. Blant annet.

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg ikke noen ekspert, men slik jeg har forstått det handler problemet med andre materialer om hvor mye mer det blir i klimautslipp under produksjonen, og ikke minst: frakt. Det forårsaker en god del mer å sende alt annet enn plast, fordi plast veier så lite. Blant annet.

Min tøypose er ikke tyngre enn en plastpose. Den er i tillegg produsert i det landet jeg bor i. Her er forresten plastposene umulig å bruke til søppelbøttene og de storterer ikke plast (de panter ikke engang bokser og glassflasker!!), så her er nok bærenettene veldig mye mer miljøvennlige. 

Jeg kommer til å fortsette å bruke bærenett og sekk, det blir jo brukt til alt annet jeg skal ha med meg rundt også. Ingen dårlig samvittighet (rent bortsett fra at jeg gjerne skulle ha pantet og sortert litt mer). Bærenettet mitt brukes like mye som en veske som en handlepose, og jeg ville ikke brukt en kiwipose som veske. Jeg tror alt handler om hva man gjør det til. 

• Liker 2
Skrevet

Bærenett kan jo brukes til å pakke i hvis man skal ha med noe feks uteklær, strikketøy, tomflasker og lignende

• Liker 1
Skrevet
På 9.9.2018 den 16.28, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du ikke gjenbruke papirposer?
Jeg har en IKEA-pose fra 2015 som lever i beste velgående enda :) 

Fordi papirposene ikke er gjenbrukbare? Papirposene til Kiwi er hvertfall elendige. Følte meg miljøvennlig en dag, og sa ja-takk til papirpose. Jeg tenkte ikke over at det regnet den dagen, og resultatet var at jeg ikke kom meg de 50 metrene hjem med varene. Posen revnet og alt falt ut så godt som umiddelbart etter jeg steg ut av butikken. Fikk heldigvis gratis plastpose etterpå, da. 

Anonymkode: ae94e...0a8

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den linken er lagt ut allerede, i denne tråden og den andre jeg linket til. Men her har du den igjen.  

Et bærenett av vanlig bomull må som sagt brukes 7100 ganger før det blir mer miljøvennlig enn en plastpose. Bruker du dem 200 ganger pr. år må du bruke dem i 35,5 år før du kan kassere dem. Og økologisk bomull er mange ganger verre enn vanlig bomull.

Gjenbruksnett i andre materialer er ikke med i undersøkelsen, så de vet jeg ingenting om. De kan være bedre, og de kan være verre.

Hvis bomull er en slik miljøversting er det jo rart det ikke er enda mer fokus på at vi må resurkulere mere klær og kjøpe mindre!

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, Peonjenta skrev:

Hvis bomull er en slik miljøversting er det jo rart det ikke er enda mer fokus på at vi må resurkulere mere klær og kjøpe mindre!

Ja, det er det. 

Men det er ikke sikkert det viktigste man skal ta med seg fra den artikkelen der er at bomullen er så vanvittig ille, men heller at plastposene som alle er så forbannet på og vil forby faktisk er et ganske miljøvennlig alternativ så lenge vi ikke kaster dem i naturen. Hold styr på plastposene deres, folkens, så er de faktisk ikke noe stort miljøproblem! 

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi papirposene ikke er gjenbrukbare? Papirposene til Kiwi er hvertfall elendige. Følte meg miljøvennlig en dag, og sa ja-takk til papirpose. Jeg tenkte ikke over at det regnet den dagen, og resultatet var at jeg ikke kom meg de 50 metrene hjem med varene. Posen revnet og alt falt ut så godt som umiddelbart etter jeg steg ut av butikken. Fikk heldigvis gratis plastpose etterpå, da. 

Anonymkode: ae94e...0a8

Det er de da? Jeg har aldri opplevd at en papirpose revner (har ikke prøvd kiwi sine), men det er sikkert ikke det mest ideelle hvis det høljer. 

49 minutter siden, Peonjenta skrev:

Det er jo det? De fleste kjedene har jo nå åpnet for at man leverer inn gamle tekstiler til resirkulering og får rabatter på nye kjøp f. eks. Gjenbruk er jo også i vinden, med vintagebutikker, tise og finn.no.

Skrevet

Har alltid med handlenett eller sekk så for meg er det egentlig ikke noe problem. Kjøper grå søppelposer til respavfall, slik som en annen her i tråden skrev tidligere.

Syntes det er bra jeg at det har økt prisen, virker som om folk tenker over det og da kjøper de kanskje mindre poser, eller går over til bruk av handlenett osv :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...