Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som tittel sier så er jeg gravid og allerede rukket å være en dårlig mor og snust igjennom deler av svangerskapet. Var veldig flink i starten og slutta fram til jeg var rundt 14 uker på vei. Så sprakk jeg.. Har også tatt en sjelden røyk i ny og ned. Snusinga har vært av og på og nå sitter jeg selvfølgelig og føler meg som verdens største drittkjærring fordi jeg har vært så svak. 

Det jeg selvfølgelig tenker på nå er hva i helvette har jeg gjort og hvilke skader kan jeg ha påført den lille? Klarte endelig å kaste alt i uke 29. Alt har virka bra på alle svangerskapskontroller. Fin hjerterytme på fosteret, magen har vokst og utvikla seg som det skal osv. På ultralyd var alt bra og babyen er aktiv. Fastlegen min er klar over røyking men snusinga har jeg vært en idiot og holdt skjult.

Skjønner at jeg kommer til å bli skjelt ut nå, men ønsker veldig gjerne å høre fra andre som har vært i samme situasjon som meg.

Anonymkode: f79d4...777

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange som føder helt friske barn etter å ha røykt/snus i svangerskapet, men ikke alle.
Selv hadde jeg en mor som røykte som en skorstein, og fikk kraftig astma. Jeg tror uansett snus er bedre enn røyk.

Hva du allerede har gjort får du ikke gjort noe med, men du kan velge å la være heretter - og håpe det ikke har skadet barnet ditt.

Anonymkode: 6eebb...95f

Skrevet

Snus er ikke bedre enn røyk, nei, da snusen ligger en stund i munnen og nikotinet virker over tid. Nikotinet gjør at fosteret tilføres mindre oksygen og næring gjennom morkaken. 

Jeg regner med du allerede er gjort kjent med informasjonen her? https://helsenorge.no/gravid/royking-snus-og-graviditet

Skader kan være for tidlig fødsel, dødfødsel, lav fødselsvekt, leppe-gane-spalte og pustestans. 

Det er ikke mye du kan gjøre fra eller til utover å fortsette å ikke snuse eller røyke. 

Anonymkode: c1e0e...a1d

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snus er ikke bedre enn røyk, nei, da snusen ligger en stund i munnen og nikotinet virker over tid. Nikotinet gjør at fosteret tilføres mindre oksygen og næring gjennom morkaken. 

Jeg regner med du allerede er gjort kjent med informasjonen her? https://helsenorge.no/gravid/royking-snus-og-graviditet

Skader kan være for tidlig fødsel, dødfødsel, lav fødselsvekt, leppe-gane-spalte og pustestans. 

Det er ikke mye du kan gjøre fra eller til utover å fortsette å ikke snuse eller røyke. 

Legen sa at hvis jeg ikke klarte å slutte å røyke var snus bedre. :P 

Skrevet

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Legen sa at hvis jeg ikke klarte å slutte å røyke var snus bedre. :P 

Da bør du bytte til en lege som er oppdatert i forhold til offentlige retningslinjer. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet at det blir sett på som stygt. Men jeg røyket også under mine svangerskap. Begge barna er friske og fine. Før i «gamle dager» var det mange som røyket under svangerskap, og det ble født velskapte barn da også. Selvfølgelig er det aller beste å slutte, men det som er gjort, er gjort. Og det at du stresser og er bekymret er verre for barnet. Så ta det med ro og slapp av. Du har klart å slutte nå, så jeg må si jeg synes du er flink. 

Anonymkode: 8433d...ffc

Skrevet

Ts her.

Jeg har lest alt jeg kommer over, og alle artikler sier det samme om lav fødselsvekst, spontanabort, leppe/gane spalte, dødfødsel osv osv.. 

Derfor jeg ønsker å høre ifra andre som har vært like dumme som meg for å få litt mer info enn det generelle man finner på nettet. Skal rett og slett ikke gjøre annet enn å holde meg i nakkeskinnet resten av svangerskapet og håpe at jeg ikke har gjort en skade. Er selv resultat av en mor som røyka tett gjennom hele svangerskapet. Så skjønner ikke hvorfor jeg har vært så dum heller

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at det blir sett på som stygt. Men jeg røyket også under mine svangerskap. Begge barna er friske og fine. Før i «gamle dager» var det mange som røyket under svangerskap, og det ble født velskapte barn da også. Selvfølgelig er det aller beste å slutte, men det som er gjort, er gjort. Og det at du stresser og er bekymret er verre for barnet. Så ta det med ro og slapp av. Du har klart å slutte nå, så jeg må si jeg synes du er flink. 

Anonymkode: 8433d...ffc

Takk for svar! Det er veldig godt å høre at alt er bra med dine! Ja kjenner jeg er stressa og det har jo vært en av flere grunner til at jeg har tydd til den idiotiske nikotinen også selv om det ikke er en unnskyldning. Blir liksom en ond sirkel. 

Flink har jeg ikke vært men det skal jeg være heretter :) var veldig godt å hive all snusen jeg hadde igjen i do og bare dra ned

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som føder helt friske barn etter å ha røykt/snus i svangerskapet, men ikke alle.
Selv hadde jeg en mor som røykte som en skorstein, og fikk kraftig astma. Jeg tror uansett snus er bedre enn røyk.

Hva du allerede har gjort får du ikke gjort noe med, men du kan velge å la være heretter - og håpe det ikke har skadet barnet ditt.

Takk for svar! Det er veldig leit å høre at du har slitt med helse fordi din mor røyka. Min røyka også tett under hele svangerskapet og røyka også inne mens jeg var liten men jeg slapp billig unna. Ja har inger planer om å begynne igjen samme hvor ubehagelig det er å være uten

Skrevet

Jordmor sa til meg at barn som er blitt utsatt for snus/ nikotin i svangerskapet blir født med mer eller mindre grad av abstinenser. Av hvordan den nyfødte oppførte seg kunne hun se hvem som hadde snust 9/10 ganger.

Anonymkode: 5a77f...3b9

Skrevet

Jeg tenker at det iallefall er bra at du klarte å slutte helt i uke 29, tviler på at babyen blir født med abstinenser når den har fått de siste 11 ukene uten nikotin. 

Har selv jobbet på fødeavd som barnepleier, og man kunne tydelig se hvilke babyer som var blitt utsatt for nikotin under svangerskapet da de var mye mere urolige og gråt mere enn babyer av ikkerøykende mødre. Den uroen de hadde var vond å se på. 

Anonymkode: 7ff5d...ed7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...