Gå til innhold

Seroquel og gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før gikk jeg fast på seroquel 25 mg hver kveld for angst/uro og søvn, har slitt før med selvskading og den henger alltid latent som en der når jeg får angst. Fikk inntrykk av legen at det går greit å ta seroquel ved behov men nå har jeg ikke tatt det på 6 mnd, er altså i 3 trimester og snakket med legen sist om det når jeg skulle prøve å slutte med det i starten av graviditeten. Det gikk veldig fint og har klart meg uten. Men nå føler jeg sterkt behov, vet ikke om det er greit å ta det nå når kroppen min ikke har tatt det på så langt tid. Har veldig angst og er veldig lei meg- tror jeg trenger det og så en god natt søvn, så jeg ikke gjør noe dumt. Og legekontoret er jo stengt, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre. :( Vet ikke om det er riktig å spørre her heller... tror ikke jeg klarer å ringe noen heller, 😖 Alt føles veldig galt 😕

Anonymkode: 2676e...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig lite forskning på antidep og graviditet, men noen studier viser at barn tar skade av at mor tar pillene

Anonymkode: 28f34...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

Graviditet, amming og fertilitet

Graviditet: Sikkerhet og effekt ved bruk under graviditet er ikke klarlagt. Studier på dyr har vist reproduksjonstoksisitet. Skal kun brukes under graviditet hvis fordelene oppveier mulig risiko. 

Nyfødte eksponert for kvetiapin i løpet av 3. trimester, har risiko for bivirkninger og bør derfor overvåkes nøye."  Sitat fra pakningsvedlegget. Viss du tar en på 25 mg så tviler jeg på at barnet får skader av det, men kan du ringe legevakta å spørre hva de anbefaler? 

Anonymkode: 03e36...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Ringe legevakten er jo en veldig god ide, men klarer ikke å snakke når jeg er sånn her, klarer ikke å ringe eller bruke stemmen min, eller be kjæresten elelr andre om noe, er bare stum og redd. Angrer for at jeg ikke har dobbeltsjekket dette med legen på forhånd😕 Men skal gjøre det på mandag. Jeg er ganske sikker på at hun mente ved behov gjennom svangerskapet, og hvis ikke denne irriterende angsten gir seg innen en stund så får jeg ta 25 mg og si det til legen mandag... Det er hva jeg faller på. Men skal prøve litt andre tiltak først og håpe det går over av seg selv. Men hvis det står mellom seroquel og noe annet destruktivt tror jeg seroquel er der mest fornuftige valget. Takk igjen for gode svar!!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Takk for gode råd. Ringe legevakten er jo en veldig god ide, men klarer ikke å snakke når jeg er sånn her, klarer ikke å ringe eller bruke stemmen min, eller be kjæresten elelr andre om noe, er bare stum og redd. Angrer for at jeg ikke har dobbeltsjekket dette med legen på forhånd😕 Men skal gjøre det på mandag. Jeg er ganske sikker på at hun mente ved behov gjennom svangerskapet, og hvis ikke denne irriterende angsten gir seg innen en stund så får jeg ta 25 mg og si det til legen mandag... Det er hva jeg faller på. Men skal prøve litt andre tiltak først og håpe det går over av seg selv. Men hvis det står mellom seroquel og noe annet destruktivt tror jeg seroquel er der mest fornuftige valget. Takk igjen for gode svar!!!! 

Absolutt bedre å ta seroquel enn å gjøre noe annet som kan skade deg eller barnet! 

Men, kan du ikke copy/paste det du skrev her og sende til samboer/venninne/familie på en melding hvis det er vanskelig å uttrykke deg? 

Anonymkode: 68d62...cc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relis.no er riktig sted å søke informasjon om legemidler som er trygge i svangerskap og ved amming. 

Her er link om Seroquel og graviditet du kan lese; 

https://relis.no/sporsmal_og_svar/4-7122?source=relisdb

Kvetiapin er det samme som Seroquel. 

Jeg hadde dratt på legevakt, viktig at du behandles hvis du er syk, både for deg og babyen. Men det beste er da å få lavest mulig dose nok til å holde deg stabil. Siden du har klart deg såpass lenge uten kanskje du klarer deg på en langt lavere dose enn før du var gravid. Legevakt kan hjelpe deg der hvis det ikke kan vente til mandag. Masse lykke til ♥️

Endret av Miss.Wildfox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk❤️ Er så redd for å bli sett på som dramaqueen og oppmerksomhetssyk,... Leste litt på relis, tatt minste dosen.Jeg skal ta kontakt med fastlegen mandag for å fortelle om i dag og høre hva hun tenker ift seroquel i slike tilfeller. Om jeg fortsetter å være dårlig i helga så skal jeg snakke med/skrive til kjæresten min at jeg tror jeg trenger hjelp og ta turen til legevakten. Klarer ingenting i natt, må bare prøve å sove. Takk igjen for masse støtte, dere har hjulpet meg mye❤️  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seroquel er ikke antidepressiva, det er antipsykotika.

Har du noen som kan ringe legevakt for deg? Samboer, søsken, foreldre...? 

Jeg vil regne med det skal gå greit å ta i kveld om du kjenner et sterkt behov for det, men jeg vil ikke si noe for sikkert da jeg ikke har så store kunnskaper om legemiddelet. 25mg er jo tross alt ikke all verdens dose når det kommer til Seroquel. 

Anonymkode: 827d3...415

Seroquel depot er vel også for depresjon? Eller tar jeg feil? 

Anonymkode: 8d592...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seroquel depot er vel også for depresjon? Eller tar jeg feil? 

Anonymkode: 8d592...810

Depot betyr bare at det brytes ned i kroppen over tid. 

Anonymkode: 984cb...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen
lillesky (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...