AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #41 Skrevet 12. september 2018 Jeg hadde anbefalt italiensk mynde til deg. Null pellstell og en frisk rase. Eneste ulempen er at de trenger klær fra sen høst til tidlig vår. De er ikke glad i kulde og regn og kryper gjerne under dyna om de får lov til det. De må få springe fra seg løs noen ganger i uken. Ganske liten hund, men ikke knøttliten. Anonymkode: ecdde...b9e
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #42 Skrevet 12. september 2018 Norsk lundehund, norsk elghund, finsk lapphund eventuelt om den ikke blir for stor?, bichon frise, shih tzu, bichon havanais, jack russell terrier, dansk svensk gårdshund... Kan jeg spørre hvilke raser du hadde? Greit å notere seg bak øret hva man evt. skal styre unna. Anonymkode: 8d30c...455
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #43 Skrevet 12. september 2018 Når vi valgte rase valgte vi ut i fra hvor lenge rasen har eksistert og om rasen fortsatt har sitt opprinnelige utseende. Vi endte opp med en rase som vi ikke kjente til fra før og som det finnes så mange av. En rase som ikke har for store øyne, for korte bein eller kort snute. En mellomstor rase med forventet levealder på 14-17 år. Men, det er klart man har jo aldri noen garanti. Alle dyr kan bli syke på lik linje som med oss mennesker. Anonymkode: f1016...ed3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #44 Skrevet 12. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Se etter en rase som brukes til noe! Hunder som avles til selskap og utstilling har mest plager. Se for eks forskjellene på vanlig Golden og jakt-golden. Så jeg ville sett på raser sum brukes til gjeting, trekk eller jakt (kanskje ikke retrieverne, de avles mer for selskap nå og mange er utsatt for problemer, for eks flatten) Anonymkode: 05c9a...4bd Jeg er bare redd for å ta meg vann over hodet ved å skaffe en hund som krever for mye. Jeg elsker Border Collien. Mine foreldre hadde en tidligere og det tror jeg er den snilleste hunden jeg noensinne har truffet. Den var bare med på alt den ❤️ Men å finne en som er så rolig og krevde så lite som den mine foreldre hadde blir vel som å leite etter nåla i høystakken De fleste av dem har jo et relativt greit energinivå 😂 Nå er vi ganske aktive så ikke sikkert det er noe problem, men jeg må ha en hund som ikke går ut av sitt gode skinn fordi noen dager nødvendigvis ikke blir full fart. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Norsk lundehund, norsk elghund, finsk lapphund eventuelt om den ikke blir for stor?, bichon frise, shih tzu, bichon havanais, jack russell terrier, dansk svensk gårdshund... Kan jeg spørre hvilke raser du hadde? Greit å notere seg bak øret hva man evt. skal styre unna. Anonymkode: 8d30c...455 Jeg har hatt golden, schæfer og cavalier. Schæferen kjøpte jeg fordi dette var barndomsdrømmen min og jeg sjekket ikke så nøye opp. Har jo lært i ettertid at disse dessverre er avlet helt feil. De to andre fikk jeg anbefalt som friske raser, men golden fikk HD og cavalieren fikk noe med hjertet. Jeg kan så klart ha hatt skikkelig uflaks, men har lest meg opp på i ettertid at dette dessverre er problemer som kan gå igjen hos disse rasene. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når vi valgte rase valgte vi ut i fra hvor lenge rasen har eksistert og om rasen fortsatt har sitt opprinnelige utseende. Vi endte opp med en rase som vi ikke kjente til fra før og som det finnes så mange av. En rase som ikke har for store øyne, for korte bein eller kort snute. En mellomstor rase med forventet levealder på 14-17 år. Men, det er klart man har jo aldri noen garanti. Alle dyr kan bli syke på lik linje som med oss mennesker. Anonymkode: f1016...ed3 Ja alle dyr kan bli syke. Det er helt klart og det er jo en risiko. Man kan aldri helgardere seg dessverre. TS Anonymkode: 2f919...0c5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #45 Skrevet 12. september 2018 Jeg har en acd (australian cattle dog) ikke en vanlig rase i Norge, men utrolig herlig hund. Trenger mosjon for å ikke bli overvektig, men når hun er "av" er hun veldig rolig. Lettrent, lojal og veldig fin rundt ungene. Anonymkode: 3bc5b...ebd
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #46 Skrevet 12. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en acd (australian cattle dog) ikke en vanlig rase i Norge, men utrolig herlig hund. Trenger mosjon for å ikke bli overvektig, men når hun er "av" er hun veldig rolig. Lettrent, lojal og veldig fin rundt ungene. Anonymkode: 3bc5b...ebd Fine hunder, absolutt. Men det er ikke den friskeste rasen som er, og jeg ville i så fall vært ekstremt nøye med valg av oppdretter. Hadde personlig aldri kjøpt acd i Norge. Anonymkode: da101...1b5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #47 Skrevet 12. september 2018 Cairn terrier 👍 Da vi skaffet oss det, hadde vi undersøkt mye rundt før vi landet på denne rasen. Som en siste sjekk hørte vi med en veterinær-venn av oss, og han sa at det var den rasen han hadde minst besøk av på klinikken, så da satset vi på at det betydde at den er frisk. Vår er 8 år nå og har ikke vært så mye som forkjølet i hele sitt liv 😅 Anonymkode: c19dc...bc5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #48 Skrevet 12. september 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt golden, schæfer og cavalier. TS Anonymkode: 2f919...0c5 Ah ok, ja, alle disse er jo kjent for omfattende helseproblemer. Tenkte også på Cairn Terrier som jeg ser er blitt nevnt nå. Håper du finner en rase som passer deg, og at du slipper å få problemer med sykdom i fremtiden. Vi har hatt leonberger, og det blir ikke flere - den har slitt mye med helsen også. Den ene andre rasen vi har er kjent for å ha helseproblemer, men har vært veldig frisk hele veien - men kommer nok ikke til å tørre å ha flere i tilfelle vi ikke er like heldige med en eventuell fremtidig. Anonymkode: 8d30c...455
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #49 Skrevet 12. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fine hunder, absolutt. Men det er ikke den friskeste rasen som er, og jeg ville i så fall vært ekstremt nøye med valg av oppdretter. Hadde personlig aldri kjøpt acd i Norge. Anonymkode: da101...1b5 Min er 10 år og frisk 😁 men hun er importert da... kjenner ingen andre med denne rasen, så vet lite om norske linjer. Anonymkode: 3bc5b...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #50 Skrevet 12. september 2018 Jeg bare lurte på om du kjøpte cavalieren av noen på cavalierklubben sin oppdretterliste? Anonymkode: 6d311...d04
Kvartz Skrevet 13. september 2018 #51 Skrevet 13. september 2018 Engelsk cocker spaniel er også fine hunder, men veldig aktive.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå