Gå til innhold

Frisk hunderase?

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 7.9.2018 den 18.02, Diamant20 skrev:

Shetland sheepdog?

Helt geniale hunder (enkelte er dog veldig late) mtp agiliy og de er veldig lette å trene. Jeg har ikke trent min til noe men hun nekter å gå over eiendomsgrensa uten selen på, går heller ikke ut døra når den er åpen hvis ikke jeg sier hun må det. Ulempen er at man kan få en hund som blir fire ganger så stor som kriteriene sier og de kan ha litt problemer med knær og hofter. 

Anonymkode: 3148f...5a1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jack russell terrier 

Anonymkode: 59264...260

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk igjen til alle som tar seg tid til å svare :) Har notert ned alt dere skriver og skal vurdere disse rasene.

Papillon er sterkt oppe til vurdering, jeg syntes egentlig bare at den er hakket for liten. Er litt redd for å tråkke på den 😂 Vi hadde papillon når jeg var liten og husker den rasen som en flott familiehund.

Anonymkode: 2f919...0c5

Skrevet
On 9/7/2018 at 11:24 PM, AnonymBruker said:

Blandings hunder har vel ifølge statestikk mindre sykdommer enn rase hunder mener jeg å ha lest. 

Anonymkode: a7940...400

Det føres ikke statistikk på dette, så det er det umulig å si noe om. Samtidig er det bare å bruke hodet litt. Om man blander to raser med mye problemer får man ikke mindre problemer. Det blir ikke automatisk bra bare fordi det er en blandingshund. Det kan bli kjempebra og det kan bli dårlig avl. Akkurat som på renrasede hunder om man bare gjør det riktig. Kjøper man en bladingshund vet man rett og slett ikke hva man får fordi det er et sjansespill. At blandingshunder er superhunder er en myte som må dø.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Nutz skrev:

Det føres ikke statistikk på dette, så det er det umulig å si noe om. Samtidig er det bare å bruke hodet litt. Om man blander to raser med mye problemer får man ikke mindre problemer. Det blir ikke automatisk bra bare fordi det er en blandingshund. Det kan bli kjempebra og det kan bli dårlig avl. Akkurat som på renrasede hunder om man bare gjør det riktig. Kjøper man en bladingshund vet man rett og slett ikke hva man får fordi det er et sjansespill. At blandingshunder er superhunder er en myte som må dø.

Dette. 

Jeg har hatt både blandinger og reinrasede og det har vært like mye dyrlegeregninger på begge. Nå har jeg jevnt over vært veldig heldig med hundene mine, men syntes ikke blandingshunden har stukket seg positivt ut helsemessig. Ser det samme hos venner og bekjente med blandingshunder. Noen av dem er aldri syke, mens andre renner ned dørene hos veterinær.

Ellers kan jeg også anbefale papillonen TS :) Jeg er også veldig glad i Border Collie, men den blir kanskje for stor og aktiv ut i fra dine kriterier? 

Skrevet

Jeg vil også ha en selskapshund som ikke er for stor, og jeg har falt ned på at dvergshnauzer er rasen som passer for meg og mitt aktivitetsnivå.

Jeg er i "undersøkelsesfasen" nå, og satser på å ha valp i huset sommeren 2019.

Er åpen for andre raser, men de dvergshnauzerne jeg har truffet har stort sett vært glade, lettvinte og morsomme hunder, så jeg heller foreløpig mot den. Så vidt jeg vet er dette i tillegg rimelig friske hunder, så.

Anonymkode: 2ca4c...7bb

Skrevet
På 7.9.2018 den 23.31, AnonymBruker skrev:

Egentlig ikke, de blir bare ikke testet og loggført like mye. Mange gidder heller ikke utrede dem like mye, siden de koster mindre penger, og oftere ikke har forsikring, og alt dette til sammen gjør at mange heller avliver når problemene kommer. Med ukjent opphav vet man jo heller ikke hva man får, kanskje er det en blaning av to raser med like problemer, eller to individer som er i nær slekt. 

Anonymkode: bc39e...c7e

For en idiotisk kommentar. Tror du de som har blandingshunder bryr seg mindre om hundene sine, eller? De gidder ikke bruke penger og avliver de heller fordi de ikke vil bruke penger? 🙄🙄🙄

Hva med japansk spisshund, dansk svensk gårdshund eller beagle ts?

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, Missyme2 skrev:

For en idiotisk kommentar. Tror du de som har blandingshunder bryr seg mindre om hundene sine, eller? De gidder ikke bruke penger og avliver de heller fordi de ikke vil bruke penger? 🙄🙄🙄

Hva med japansk spisshund, dansk svensk gårdshund eller beagle ts?

http://www.fod.no/adopsjon-av-hund-2/

Blanding, blanding, blanding....

Skrevet

Shetland Sheepdog etter HD og Ad frie foreldre er hunder som kan bli ganske gamle. Buhunden er også et godt alternativ. Minuset med begge rasene er at de er verbale. 😉 

Skrevet

Puddel? Finnes i den størrelsen du ønsker og er generelt friske, kvikke hunder som tilpasser seg eierens aktivitetsnivå. Mange bekymrer seg for pelsstell, men det er veldig enkelt. Vi klipper vår ned hver 10. uke. Du kan velge om du vil gjøre det selv eller hos frisør (koster drøye 1000 kr). Vi børster aldri, men kunne selvfølgelig gjort det hvis vi var litt mer jålete. Pudler er også allergivennlige og lukter lite. Og du slipper å støvsuge hår. Vår puddel har aldri vært syk og er nå 11 år og er like sprek.

Anonymkode: a2945...0a0

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Skjotta skrev:

http://www.fod.no/adopsjon-av-hund-2/

Blanding, blanding, blanding....

https://www.tungehundesenter.no/omplassering/til-omplassering

renraset, renraset, renraset..... dette handler om personer som aldri skulle hatt hund, uavhengig av om det er renraset eller blanding. Man er ikke mindre glad i hunden sin fordi den er mixet, det skjønner vel du også? 

• Liker 3
Skrevet

Lhasa apso. Veldig frisk rase, med herlig personlighet. Lettlært, og veldig behagelig å ha i hus, men du verden som de kan gå langt! Lange turer til fjells, der de løper minst 5 ganger der vi går, og likevel klar for å løpe og leke mer etterpå, om de er ute. Eller til å slappe fullstendig av om de er inne. Men de trenger ikke daglige lange turer. Kan travle dager fint nøye seg med korte. 

Veldig glad i alle mennesker. Veldig barnevennlige, og finnes ikke aggressive mot noen. Kan bjeffe litt på andre hunder, men det kan læres bort. Du kunne satt dem i en kasse med kattunger, eller satt en kanin ved dem, og de hadde ikke skadet dem. 

Vi har våre kortklippet. Ser da ut som valper hele livet. (Med mindre man velger å ha "bart" på dem. Noen liker det, jeg liker det absolutt ikke.) 

Eneste som er litt plagsomt er at ungene i nabolaget står i kø for å passe dem. Også tidlig morgen om helgene. "Kan vi få gå tur med valpene?" spør de. De er altså ikke valper lenger, men de ser likevel ut som valper, og har sjarm som valper. :)

Anonymkode: 34e4a...77a

Skrevet
På 8.9.2018 den 12.46, AnonymBruker skrev:

Buhund, mener buhunden er en av de rimligste å forsikre og de har lite arvelige sykdommer. Dette er jo ikke en ren selskapshund, men tror muligens det blir mitt neste valg.

Har en powder puff med svært god helse , men denne rasen er nok hakket mer usikker. Man må vite hva man gjør før man finner oppdretter, og bruke noen som legger stor vekt på helse og gemytt, importerer foreldreddyr og er 100% ærlige om helsa til hundene de har.

Begge er undervurderte raser, kunne virkelig ikke fått en hund som hadde passet meg bedre enn ccpp’en. Tilpasser seg helt fint 2 timer tur én dag, 10 min neste. Rolig og kosete men samtidig superenergisk, flashy og sjarmerer alle i senk. Har aldri måtte gjort noe særlig oppdragelse, tatt i henne eller sagt «nei», hun har bare forstått ting etterhvert.

Anonymkode: 57b75...24f

Har også ccpp, 13 år gammel og aldri vært syk en dag i sitt liv. 😄

Anonymkode: d8729...f1e

Skrevet
4 timer siden, Ulven skrev:

Shetland Sheepdog etter HD og Ad frie foreldre er hunder som kan bli ganske gamle. Buhunden er også et godt alternativ. Minuset med begge rasene er at de er verbale. 😉 

Sheltien kan prate, bjeffing er det ikke alle som gjør. Min bjeffet ikke før vi senere fikk en hund nr 2 som lærte henne å bjeffe, gneldring har jeg aldri hørt fra de. 

Anonymkode: 3148f...5a1

Skrevet
6 timer siden, Missyme2 skrev:

https://www.tungehundesenter.no/omplassering/til-omplassering

renraset, renraset, renraset..... dette handler om personer som aldri skulle hatt hund, uavhengig av om det er renraset eller blanding. Man er ikke mindre glad i hunden sin fordi den er mixet, det skjønner vel du også? 

Det er nå en gang slik at de som vil ha en hund "bare fordi" som oftest leter etter den billigste hunden de kan finne, og så blir de lei. Seriøse kjøpere leter opp dyktige oppdrettere og betaler det hunden koster. 

Dette er mer synlig med katter. Ingen dumper rasekatter langs veien eller i søppelpose, mens gatemixene dukker opp over alt på denne tiden av året.

Skrevet

Puddel! 

Anonymkode: 1c3d3...565

• Liker 2
Skrevet

TS her

Takk igjen til alle dere som engasjerer dere :) Alt blir notert ned :) 

Som jeg skrev tidligere så spiller det personlig ingen rolle for meg om det er en renraset eller en blanding. Jeg har ingen store planer om utstillinger og lignende. Men jeg vil ha en frisk hund uten en hel masse rasetypiske sykdommer og der føler jeg at jeg spiller litt mer lotto om jeg kjøper en blanding. Så klart kan jeg få en mandagshund uansett, men denne gangen vil jeg prøve å gjøre alt riktig. Jeg har trodd at jeg har sjekket nøye opp før tidligere hundekjøp også, men det viser seg jo i ettertid at sykdommene mine hunder har hatt har vært typiske for rasen, så jeg har ikke sjekket nøye nok. Vet jeg at linjen har vært HD-fri i flere generasjoner er sjansen litt mindre for at min nye hund får HD.

Dette har altså ingenting med at jeg har noe i mot blandinger å gjøre :) Har hatt blandingshund selv og den er dypt savnet 😢

Anonymkode: 2f919...0c5

Skrevet

Se etter en rase som brukes til noe! Hunder som avles til selskap og utstilling har mest plager. Se for eks forskjellene på vanlig Golden og jakt-golden.

Så jeg ville sett på raser sum brukes til gjeting, trekk eller jakt (kanskje ikke retrieverne, de avles mer for selskap nå og mange er utsatt for problemer, for eks flatten)

Anonymkode: 05c9a...4bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...