Gå til innhold

Frisk hunderase?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha måttet avlive vår tredje hund grunnet arvelige sykdommer er jeg og samboer nå på jakt etter en FRISK hunderase! Jeg vet at man aldri har noen garanti for at de er fullstendig friske uansett, men hvilken raser bør man absolutt styre unna?

Vi ønsker en liten selskapshund (ikke bitteliten, men ikke en mellomstor hund heller) som kan fungere som et familiemedlem. Vi er mye ute i skogen og trener lydighet/agility for gøy. Har altså ingen andre ambisjoner enn å få oss en ny bestevenn. Er derfor heller ikke på jakt etter en hund som krever ekstreme mengder med mosjon.

Setter pris på alle tips til raser vi kan sjekke ut :) 

Anonymkode: 2f919...0c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bichon frise? Vår holdt seg frisk og kjapp i 16 år.

Anonymkode: d0f54...109

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bichon frise? Vår holdt seg frisk og kjapp i 16 år.

Anonymkode: d0f54...109

Vi har tenkt litt på den da det er perfekt størrelse for oss og de vi har truffet av rasen har hatt et herlig temperament :) Men er det ikke veldig mye pelsstell? Vi er som sagt mye ute og ser for meg at de må vaskes og børstes fire ganger om dagen for å se sånn nogenlunde respektable ut 😂

Skrevet

Sjekk forsikringsselskapenes priser på hundeforsikring. Der har du svaret.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, T-Rex skrev:

Sjekk forsikringsselskapenes priser på hundeforsikring. Der har du svaret.

Det var et veldig godt tips! Mon tro om de har noe slikt liggende ute? Takk!

Skrevet

Shih -tzu.

Anonymkode: cd709...70e

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var et veldig godt tips! Mon tro om de har noe slikt liggende ute? Takk!

Det er ikke sikkert du finner en prisliste, men du kan legge inn en og en rase i kalkulatoren til Agria dyreforsikring, i alle fall. 

Jeg har naturlig nok ikke sjekket alle raser selv, men mange terriere er jo ganske robuste. Parson russel er, så vidt jeg vet, en rimelig frisk rase, så hvis dere liker terriere kan jo det være en rase som er verdt å sjekke. Den ligger på samme forsikringspris som f.eks buhund, som er kjent for å være en rase med svært god helse, så det skulle i alle fall være en god pekepinn. 

Skrevet
1 minutt siden, Ullvott skrev:

Det er ikke sikkert du finner en prisliste, men du kan legge inn en og en rase i kalkulatoren til Agria dyreforsikring, i alle fall. 

Jeg har naturlig nok ikke sjekket alle raser selv, men mange terriere er jo ganske robuste. Parson russel er, så vidt jeg vet, en rimelig frisk rase, så hvis dere liker terriere kan jo det være en rase som er verdt å sjekke. Den ligger på samme forsikringspris som f.eks buhund, som er kjent for å være en rase med svært god helse, så det skulle i alle fall være en god pekepinn. 

Takk for tips :)

Syntes lissom jeg hadde sjekket nøye opp rundt de jeg har hatt også.... Men tydeligvis ikke godt nok. To måtte avlives pga alvorlig HD og en pga hjerteproblemer. Dette var vist nok typisk for rasene. Utrolig trist at vi avler frem "problemhunder" 😢 

Skrevet

Shetland sheepdog?

• Liker 2
Skrevet

Polarhunder er friske raser, men de krever mye stell og mosjon :) 

Anonymkode: eb0fc...bec

Skrevet

Et annet tips er å styre unna de mest populære rasene (ref NKK sin statistikk). Idet en rase blir populær så oppstår det også useriøs og ukritisk avl hvor profitt er drivkraften heller enn rasens ve og vel. 

• Liker 5
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips :)

Syntes lissom jeg hadde sjekket nøye opp rundt de jeg har hatt også.... Men tydeligvis ikke godt nok. To måtte avlives pga alvorlig HD og en pga hjerteproblemer. Dette var vist nok typisk for rasene. Utrolig trist at vi avler frem "problemhunder" 😢 

Hva skjedde? Hvilke symptomer hadde hundene?

Anonymkode: a6732...efa

Skrevet

Blandings hunder har vel ifølge statestikk mindre sykdommer enn rase hunder mener jeg å ha lest. 

Anonymkode: a7940...400

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blandings hunder har vel ifølge statestikk mindre sykdommer enn rase hunder mener jeg å ha lest. 

Anonymkode: a7940...400

Egentlig ikke, de blir bare ikke testet og loggført like mye. Mange gidder heller ikke utrede dem like mye, siden de koster mindre penger, og oftere ikke har forsikring, og alt dette til sammen gjør at mange heller avliver når problemene kommer. Med ukjent opphav vet man jo heller ikke hva man får, kanskje er det en blaning av to raser med like problemer, eller to individer som er i nær slekt. 

Anonymkode: bc39e...c7e

• Liker 6
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Egentlig ikke, de blir bare ikke testet og loggført like mye. Mange gidder heller ikke utrede dem like mye, siden de koster mindre penger, og oftere ikke har forsikring, og alt dette til sammen gjør at mange heller avliver når problemene kommer. Med ukjent opphav vet man jo heller ikke hva man får, kanskje er det en blaning av to raser med like problemer, eller to individer som er i nær slekt. 

Anonymkode: bc39e...c7e

Ha! Alle eksperter vet at blandingshunder har sterkere genetikk på generell basis. 

Norge har lite erfaring med blandinger. I land de er mer vanlig....Trodde du at blanding bare er av 2 raser?😂  Flertallet har flere raser i seg.

Ps anbefaler å sjekke på de største internasjonale forsikringsselskapene.... blandinger er billigst å forsikre. Tror du det er fordi forsikringsselskapene ikke vet bedre eller er snille?  ....

Anonymkode: bb487...887

• Liker 2
Skrevet

Takk for råd og tips alle sammen :)

Til AB som lurte på hva som skjedde med de jeg hadde:

De med HD ble sjekket for dette og det ble oppdaget. De hadde noen fine år før de etterhvert ble stivere og fikk vondt. Valgte å avlive når ikke det var forsvarlig å holde dem i live lenger. De ble 6 og 8 år gamle.

Hjerteproblemene på den siste ble oppdaget under en ordinær helseundersøkelse når den var ung. Den levde i flere år uten problemer. Etter noen år ble den medisinert, men så ble formen akutt dårlig og vi måtte avlive. Den ble 7 år gammel. Denne hadde også svak grad av HD, men var aldri plaget av dette.

Har en helt frisk hund nå, men savnet etter to er stort 😢

Jeg er åpen for blandingshund, men ikke "bakgårdsoppdrett". Jeg vil vite helsehistorie osv til helst hele slekten 40 år tilbake i tid (satt på spissen) og dette har sjeldent blandingshunder. Er foreldre, besteforeldre, oldeforeldre osv alle HD-frie er jo sjansen en smule mindre for at valpen vil utvikle dette....

• Liker 1
Skrevet

Buhund, mener buhunden er en av de rimligste å forsikre og de har lite arvelige sykdommer. Dette er jo ikke en ren selskapshund, men tror muligens det blir mitt neste valg.

Har en powder puff med svært god helse , men denne rasen er nok hakket mer usikker. Man må vite hva man gjør før man finner oppdretter, og bruke noen som legger stor vekt på helse og gemytt, importerer foreldreddyr og er 100% ærlige om helsa til hundene de har.

Begge er undervurderte raser, kunne virkelig ikke fått en hund som hadde passet meg bedre enn ccpp’en. Tilpasser seg helt fint 2 timer tur én dag, 10 min neste. Rolig og kosete men samtidig superenergisk, flashy og sjarmerer alle i senk. Har aldri måtte gjort noe særlig oppdragelse, tatt i henne eller sagt «nei», hun har bare forstått ting etterhvert.

Anonymkode: 57b75...24f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...