AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #21 Del Skrevet 7. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye det koster å kjøre 3-5 km avhenger jo av både drivstoffpriser og bilens forbruk. (og forsikringer osv) Men de fleste biler bruker mindre enn én liter bensin per mil. Du kan eventuelt sjekke statens satser for kjøregodtgjørelse per km. Den er vel 3,50 per km? Dette skal dekke drivstoff, forsikring og slitasje. Og så runder du opp litt opp det blir for dumt å gi den 14,50 Eventuelt. Tilby deg å betale det en bussbillett ville kostet for samme strekningen Anonymkode: 94cee...bef Synes jeg ser det "Jeg har regna litt på det før jeg kontaktet deg, så her har jeg laget mat også får du 24 kr..nei vent, vi stoppa innom butikken.. 32 kr for bensin ihvertfall, og 2 kr for tyggisen og 11 kr for forsikring..". Seriøst. Hva har man venner for? Hadde det vært hver eneste dag, greit, men det er det ikke. Anonymkode: 1f2dd...2d8 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #22 Del Skrevet 7. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye det koster å kjøre 3-5 km avhenger jo av både drivstoffpriser og bilens forbruk. (og forsikringer osv) Men de fleste biler bruker mindre enn én liter bensin per mil. Du kan eventuelt sjekke statens satser for kjøregodtgjørelse per km. Den er vel 3,50 per km? Dette skal dekke drivstoff, forsikring og slitasje. Og så runder du opp litt opp det blir for dumt å gi den 14,50 Eventuelt. Tilby deg å betale det en bussbillett ville kostet for samme strekningen Anonymkode: 94cee...bef Smiler litt her jeg sitter 14.50,- i kjøregodtgjørelse til venner som tjener godt over 600 000,- i året. Men om det er det som skal til for å få besøk så betaler jeg 😄 Jeg tenker at de kanskje ikke helt ser pengeverdien i hjemmelaga mat, at det kanskje føles bedre med målretta penger? Jeg har rett og slett ikke tenkt på det sånn. Men nå gjør jeg det TS Anonymkode: ef0e4...d1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 7. september 2018 #23 Del Skrevet 7. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bor i Nord-Norge så en elektrisk stol eller scooter er ubrukbar 8-10 måneder i året. Men takk for forslaget TS Anonymkode: ef0e4...d1f Nei, det er klart. Da har du jo ingen glede av den de månedene du kan bruke den. Vil du egentlig finne en løsning, eller vil du bare ha medlidenhet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #24 Del Skrevet 7. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Smiler litt her jeg sitter 14.50,- i kjøregodtgjørelse til venner som tjener godt over 600 000,- i året. Men om det er det som skal til for å få besøk så betaler jeg 😄 Jeg tenker at de kanskje ikke helt ser pengeverdien i hjemmelaga mat, at det kanskje føles bedre med målretta penger? Jeg har rett og slett ikke tenkt på det sånn. Men nå gjør jeg det TS Anonymkode: ef0e4...d1f Noen ganger handler det ikke om pengene, men at den personen som kjører deg føler at du tar dem for gitt. "Du som tjener så mye burde da kunne kjøre meg gratis". Du kan se at andre mennesker kan oppleve det som litt frekt, at du tar dem for gitt, at du tar det for gitt at de skal bruke sin tid og sine penger på å kjøre deg. Det er nok ikke slik du ønsker fremstå, men noen ganger tolker andre mennesker oppførselen din mellom linjene, og det kan oppstå misforståelser. Men som sagt, det handler som regel ikke om pengene i seg selv, men det at andre mennesker føler at du verdsetter dem og ikke tar dem for gitt. At du ikke forventer at de skal kjøre deg, eller tenker at det ikke er ork for dem å bruke den halvtimen frem og tilbake. Som jeg skrev, så ville jeg forsøkt å snakke med dem om en løsning der begge er fornøyde og enige. Kanskje er det at du betaler litt mer for mat når de henter deg, eller at de får en liten sum for kjøringen osv. I noen tilfeller er det nok å bare ta opp tema og vise raushet, og den andre vil vise raushet tilbake og begge føler seg sett og hørt Anonymkode: 7e725...458 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #25 Del Skrevet 7. september 2018 Hei TS. De er ikke dine venner om du må betale for bensin, lunsj osv osv bare fordi du har MS. Jeg har selv venn med ms og vi gjør ting sammen hele tiden. Jeg derimot har full forståelse for vedkomendes situasjon og vi tilpasser alt etter det. Jeg kjører når vi må, ellers fordeler vi kostnadene likt uansett hva vi gjør. Av og til tar vi en sjanse på noe som er litt risky... dvs at dett er fare for at han blir sliten. Så sier jeg. blir du sliten, så skal jeg bære deg! Han svarer f.eks: med din kondis, ender vi nok opp at deyt blir jeg som må bære deg.... Og vi bare ler av det... poenget er at vedkommende ikke lar seg stoppe av ms. Vær åpen om din situasjon, og hvis de er dine venner bør de ha forståelse... Anonymkode: d2f14...769 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #26 Del Skrevet 7. september 2018 19 minutter siden, Brunhilde skrev: Nei, det er klart. Da har du jo ingen glede av den de månedene du kan bruke den. Vil du egentlig finne en løsning, eller vil du bare ha medlidenhet? Jeg er løsningsorientert. Jeg er ikke ute etter medlidenhet. Jeg er ute etter ei helårsløsning. Og du, folk flest er borte på ferie om sommeren, når jeg kan bruke denne. Jeg bor etter E6n så jeg vet ikke helt jeg, en handikappa person etter en tungt trafikkert vei på en scooter. Jaja. LOL! Hvorfor blir du så sur selv om jeg ikke tar i bruk forslaget ditt? TS Anonymkode: ef0e4...d1f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 7. september 2018 #27 Del Skrevet 7. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er løsningsorientert. Jeg er ikke ute etter medlidenhet. Jeg er ute etter ei helårsløsning. Og du, folk flest er borte på ferie om sommeren, når jeg kan bruke denne. Jeg bor etter E6n så jeg vet ikke helt jeg, en handikappa person etter en tungt trafikkert vei på en scooter. Jaja. LOL! Hvorfor blir du så sur selv om jeg ikke tar i bruk forslaget ditt? TS Anonymkode: ef0e4...d1f Jeg blir ikke sur, jeg blir oppgitt over at du forkaster flere gode forslag. Først kan du ikke bruke scooter fordi den ikke kan brukes 8-10 måneder i året. Så kan du ikke ha den fordi folk har ferie om sommeren, og sist, når du skjønte at det argumentet kunne imøtegås, ja da bor du slik at du må kjøre langs en trafikkert vei. Flytt. Ta lappen for handikapbil. Sitt alene. Jeg bryr meg egentlig ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #28 Del Skrevet 7. september 2018 1 minutt siden, Brunhilde skrev: Jeg blir ikke sur, jeg blir oppgitt over at du forkaster flere gode forslag. Først kan du ikke bruke scooter fordi den ikke kan brukes 8-10 måneder i året. Så kan du ikke ha den fordi folk har ferie om sommeren, og sist, når du skjønte at det argumentet kunne imøtegås, ja da bor du slik at du må kjøre langs en trafikkert vei. Flytt. Ta lappen for handikapbil. Sitt alene. Jeg bryr meg egentlig ikke. Jeg har kun forkastet ditt forslag. Jeg skulle ikke behøve å utbrodere hvorfor. Jeg vet best hvorfor det ikke er et godt forslag, og det må du bare godta uten å slenge dritt til meg. Det var en tabbe å prøve å forklare deg hvorfor. Det er bare ei dårlig løsning. Ok? Ta lappen? Når den er tatt fra meg på grunn av MS? Om du ikke bryr deg, ikke skriv mer her da vel for jeg synes du er slem med meg. Jeg har ikke gjort deg noe, har jeg vel? TS Anonymkode: ef0e4...d1f 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #29 Del Skrevet 7. september 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei TS. De er ikke dine venner om du må betale for bensin, lunsj osv osv bare fordi du har MS. Jeg har selv venn med ms og vi gjør ting sammen hele tiden. Jeg derimot har full forståelse for vedkomendes situasjon og vi tilpasser alt etter det. Jeg kjører når vi må, ellers fordeler vi kostnadene likt uansett hva vi gjør. Av og til tar vi en sjanse på noe som er litt risky... dvs at dett er fare for at han blir sliten. Så sier jeg. blir du sliten, så skal jeg bære deg! Han svarer f.eks: med din kondis, ender vi nok opp at deyt blir jeg som må bære deg.... Og vi bare ler av det... poenget er at vedkommende ikke lar seg stoppe av ms. Vær åpen om din situasjon, og hvis de er dine venner bør de ha forståelse... Anonymkode: d2f14...769 ❤️ så fine dere er, du er en god venn! TS Anonymkode: ef0e4...d1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #30 Del Skrevet 7. september 2018 Uff! Så slapt av vennene dine! Anonymkode: 7b7e3...0b2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 7. september 2018 #31 Del Skrevet 7. september 2018 Vel, hvis vennene dine er som majoriteten på kg, tror de jo at du eier både hus og slott, og tjener graps på å titte ut av vinduet. Da forventer de nok at du skal komme kjørende med din private limosin og la sjåføren din åpne døren for dem. De forventer selvsagt også at du skal spandere på byens fineste restaurant - noe må du jo bruke noen av millionene dine på. Fra spøk til alvor - har du krefter til å starte med en hobby? En som får deg ut av huset? Da har du straks et samtaleemne når du skal treffe vennene dine. Gjør deg selv litt opptatt og utilgjengelig - det fungerer ofte slik at folk plutselig får øynene opp for deg, og ønsker litt av hverdagen din..man vil alltid ha det man ikke kan få. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 7. september 2018 #32 Del Skrevet 7. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, ingen assistent. Det er kun forflytning som er direkte vanskelig. Ellers klarer jeg det meste selv. Jeg bør nok sjekke ut det med assistent. Kanskje jeg har krav på det? Takk skal du ha for rådet TS Anonymkode: ef0e4...d1f Er du medlem i MS-grupper på Facebook? Der finner du likesinnede og mange vet hva du kan søke om, hva du har krav på osv... Det virker som du er ganske ung, på disse sidene får du masse hjelp fra andre som er i samme situasjon som deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 7. september 2018 #33 Del Skrevet 7. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har Multippel Sklerose og får bare 10 t/r på reisekortet mitt i året. Når venner spør om vi kan henge sier jeg at kortet er oppbrukt og at de kan komme til meg, eller de kan hente meg for de har bil, så sier de nei for at det er et ork å kjøre i 10-15 minutter. Jeg blir sittende veldig mye alene når det er slik. Hvordan skal jeg forklare at jeg er for syk til å sykle eller gå? Og at jeg blir veldig ensom? Det virker som at de tror at jeg er lat og ikke vil sykle/gå. Anonymkode: ef0e4...d1f Be dem om å komme og hente deg mot at du er med på å spleise på bensin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #34 Del Skrevet 7. september 2018 10 minutter siden, Vera skrev: Vel, hvis vennene dine er som majoriteten på kg, tror de jo at du eier både hus og slott, og tjener graps på å titte ut av vinduet. Da forventer de nok at du skal komme kjørende med din private limosin og la sjåføren din åpne døren for dem. De forventer selvsagt også at du skal spandere på byens fineste restaurant - noe må du jo bruke noen av millionene dine på. Fra spøk til alvor - har du krefter til å starte med en hobby? En som får deg ut av huset? Da har du straks et samtaleemne når du skal treffe vennene dine. Gjør deg selv litt opptatt og utilgjengelig - det fungerer ofte slik at folk plutselig får øynene opp for deg, og ønsker litt av hverdagen din..man vil alltid ha det man ikke kan få. Jeg kommer meg jo ikke ut av huset da jeg har så lav sum på TT-kortet. Nå er det oppbrukt. TS Anonymkode: ef0e4...d1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #35 Del Skrevet 7. september 2018 10 minutter siden, Dævendøtte skrev: Er du medlem i MS-grupper på Facebook? Der finner du likesinnede og mange vet hva du kan søke om, hva du har krav på osv... Det virker som du er ganske ung, på disse sidene får du masse hjelp fra andre som er i samme situasjon som deg. Nei, jeg har ikke Facebook lengre. Jeg hadde så mange dårlige opplevelser med Facebook. F.eks: Jeg la ut et bilde av at jeg var på trening (på et rehabiliteringssenter). Da la en person igjen en kommentar om at han hata folk som skryter på Facebook, og så fikk jeg høre at jeg umulig kunne være syk når jeg trente. Enda jeg tagga rehabiliteringssenteret jeg var på. Jeg ble bare lei meg, så jeg fant ut at det var best å ikke ha Facebook. Kanskje jeg bør revurdere? Bare være medlem av grupper og ikke være venn med noen? Takk for forslaget, det skal jeg tenke mer på Jeg er 21 år. Anonymkode: ef0e4...d1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #36 Del Skrevet 7. september 2018 41 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er løsningsorientert. Jeg er ikke ute etter medlidenhet. Jeg er ute etter ei helårsløsning. Og du, folk flest er borte på ferie om sommeren, når jeg kan bruke denne. Jeg bor etter E6n så jeg vet ikke helt jeg, en handikappa person etter en tungt trafikkert vei på en scooter. Jaja. LOL! Hvorfor blir du så sur selv om jeg ikke tar i bruk forslaget ditt? TS Anonymkode: ef0e4...d1f Du svarte på en "Det er synd på meg måte". Tenkte jeg overreagerte på svaret ditt, men ser på de andre svarene at du virker litt stakkarslig. Kanskje du ordlegger deg litt feil? Anonymkode: bb9e6...5ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #37 Del Skrevet 7. september 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Synes jeg ser det "Jeg har regna litt på det før jeg kontaktet deg, så her har jeg laget mat også får du 24 kr..nei vent, vi stoppa innom butikken.. 32 kr for bensin ihvertfall, og 2 kr for tyggisen og 11 kr for forsikring..". Seriøst. Hva har man venner for? Hadde det vært hver eneste dag, greit, men det er det ikke. Anonymkode: 1f2dd...2d8 Jeg forsøkte å illustrere at TS ikke skal betale 100 kr for en tur på 3 km Er ellers veldig enig med brukeren som sier det ikke handler om pengene, men om at vennene ikke skal føle seg tatt for gitt. Jeg var lenge eneste i vennegjengen med lappen, og det ble utrolig slitsomt med at det ble forventet sjåførtjenester. Dette handler mer om kommunikasjon enn om de kronene, men det kan bety mye om en sier "og selvsagt betaler jeg bensinen om du tar deg tid til hente meg". De fleste vil nok avslå betalingen. Men kanskje de vil føle seg mer verdsatt? Anonymkode: 94cee...bef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #38 Del Skrevet 7. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du svarte på en "Det er synd på meg måte". Tenkte jeg overreagerte på svaret ditt, men ser på de andre svarene at du virker litt stakkarslig. Kanskje du ordlegger deg litt feil? Anonymkode: bb9e6...5ee Ja, kanskje jeg ordlegger meg feil. Jeg er ikke stakkarslig i virkeligheten. Heller det stikk motsatte? Kanskje det er derfor det blir litt stakkarslig her, når jeg letter hjertet mitt anonymt. Beklager det altså Uansett, jeg sendte sms til ei venninne nå, og tilbydde å betale busspenger om hun ville komme på besøk. Da ville hun så da vet dere det, jeg har tatt i bruk et forslag og det fungerte Hurra!!! TS Anonymkode: ef0e4...d1f 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 7. september 2018 #39 Del Skrevet 7. september 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer meg jo ikke ut av huset da jeg har så lav sum på TT-kortet. Nå er det oppbrukt. TS Anonymkode: ef0e4...d1f Hvordan er det med kollektiv transport? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #40 Del Skrevet 7. september 2018 4 minutter siden, Vera skrev: Hvordan er det med kollektiv transport? Vi har bare skolebussen i min kommune. TS Anonymkode: ef0e4...d1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå