Gå til innhold

Hvorfor spiser feite folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest HerrBæsjerumpehull

Hvis du først skal sammenligne en overvektig menneskekropp med en bilmotor, kunne du i det minste brukt som eksempel en gammel dieselbil som går på frityrolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok du må lese deg kraftig opp, da det du påstår ikke kunne vært mer feil.

Anonymkode: 245a3...481

Unnskyld, ketose, det er å kutte karbohydrater såklart. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke en overvektig å kutte ut matinntaket absolutt for å gå ned i vekt, ihvertfall ikke over tid og i det lange løp. For lavt kaloriunderskudd fører til sparebluss i kroppen og så fort kroppen får mat igjen vil den tviholde på alt og omdanne det til fett for å ha noe å tære på til neste sulteperiode. Mange meninger om sparebluss som med alt annet. 

Et absolutt stopp vil i tillegg føre til mangelsykdommer på sikt. Det er da minst like farlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, veggteppe skrev:

Unnskyld, ketose, det er å kutte karbohydrater såklart. :) 

Japp. Hjernen trenger btw heller ikke karbohydrater, som du påstod i samme innlegg.

Anonymkode: 245a3...481

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

Det hjelper ikke en overvektig å kutte ut matinntaket absolutt for å gå ned i vekt, ihvertfall ikke over tid og i det lange løp. For lavt kaloriunderskudd fører til sparebluss i kroppen og så fort kroppen får mat igjen vil den tviholde på alt og omdanne det til fett for å ha noe å tære på til neste sulteperiode. Mange meninger om sparebluss som med alt annet. 

Et absolutt stopp vil i tillegg føre til mangelsykdommer på sikt. Det er da minst like farlig. 

Nope. Ketose, my friend.

Anonymkode: 245a3...481

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Ordentlig dundre på hundre her! :)

Jeg har masse "ekstra kalorier" lagret på kroppen min. Hvis jeg skulle plutselig slutte å spise hadde jeg følt meg rævva, på akkurat samme måte som alle slanke rundt meg hadde følt seg hvis de sluttet å spise. (Kanskje til og med deg, TS?) Jeg hadde blitt veldig sulten og ukonsentrert. Jeg hadde blitt kvalm, gretten og sliten, både fysisk og psykisk. Jeg hadde begynt å bli svimmel og sikkert til slutt begynt å besvime. Jeg hadde fått ekstreme magesmerter, når kroppen min begynte å si ifra for fullt at jeg MÅ spise. (Ja, jeg har vært i den situasjonen selv når jeg fikk en fantastisk ide om å gå ned i vekt ved å slutte å spise i tenårene.) Og går man veldig lenge kan det være svært farlig for kroppen generelt, spesielt hjertet.

Men joda, kroppen min har ekstra fett som den kan bruke av når det er dårlig med mat. Men symptomene på å ikke få i seg næring (fett, protein, karbohydrater, vitaminer og mineraler) hadde likevel vist seg, da kroppsfettet mitt bare hjelper til med å ikke dø så fort. Den kan ikke ta hele ansvaret med å leve.

Men jeg hadde nok overlevd lengre uten mat enn noen som hadde tilnærmet null kroppsfett på seg, så det er vel den store forskjellen. Selv om opplevelsen hadde vært forjævlig.

Anonymkode: eebea...edb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er ofte plaget med at jeg forsøker å tenke logisk, noe som ofte ikke passer. Men nå er det en ting jeg går å lurer på: Hvorfor spiser feite folk?

Maten er jo energien som får kroppen til å virke, drivstoffet man går på. Når jeg fyller bensin på bilen, så driver jeg ikke og fyller litt hver dag, men venter til pila begynner å nærme seg det røde, eller i hvert fall når varsellampa lyser. Om jeg vil kjøre fortere, eller kjører et tyngre lass el.l, så får jeg jo ikke mer energi av å fylle på mer bensin. (Skjønt det går nok kortere tid før jeg må fylle igjen)

Hvis du trenger 2400 kcal per dag for at kroppsmaskineriet ditt skal virke, men er 10kg overvektig, så har du 10 x 7700 kcal på tanken. Det burde rekke til 32 dager.

Kalorier inn minus kalorier ut er jo den magiske formelen og på innsiden har du 77000 kcal. En kalori er en kalori er en kalori. Ikke sant?

Så hvorfor spiser man egentlig om man er overvektig?

Anonymkode: e7ce9...a91

Hvorfor har du sex eller onanerer? Fordi det frigjør endorfiner. Det er samme greia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Japp. Hjernen trenger btw heller ikke karbohydrater, som du påstod i samme innlegg.

Anonymkode: 245a3...481

Hjernen går utelukkende på glukose, som bare finnes i stivelse. Alle cellene i kroppen er avhengig av glukose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kroppen brenner 2500 kalorier hver dag og du spiser 1900, så vil du ha forbrent 4200 kalorier i uken. Ergo du vil sakte men sikkert gå ned i vekt samtidig som di spiser mat. Den magiske formelen er ikke å sulte seg selv, man må bare brenne mer flere kalorier enn man spiser. 

Anonymkode: 67fa1...09d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bryr du deg om hvor mange ganger enkelte putter inn i kjeften sin? Går det utover deg kanskje?

Endret av Nera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Japp. Hjernen trenger btw heller ikke karbohydrater, som du påstod i samme innlegg.

Anonymkode: 245a3...481

nei, det er vel primært fett. Den trenger nok biiittelitt karbohydrater, men kan så som si fungere nesten helt uten ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor spiser man egentlig om man er overvektig?

Jeg tror nok egentlig du tuller, for du vet jo at alle trenger mat.

Det jeg derimot lurer litt på er hvorfor de spiser så mye. La oss nå si at man våknet opp en dag og plutselig var feit, det skjer jo ikke, men la oss si det for eksempelets skyld. For å beholde all denne vekten på så er man nødt til å spise så man har et greit kalorioverskudd hver eneste dag. Hvis man går ned til kaloriunderskudd så vil man jo gå ned. Om man spiser 1700-2000 kalorier om dagen så vil man gå ned i vekt, nesten uavhengig av aktivitetsnivå.

Og nå kommer sikkert mange til å si at de ikke spiser så mye osv., men det gjør de fleste altså. Jeg tror bare ikke de legger merke til det. Jeg spiser fem måltider om dagen og småspiser og spiser godteri og drikker vanlig cola med sukker nesten hver dag. Jeg kommer ikke opp i de matmengdene mine tykke venner spiser, og de sier de ikke spiser mye.

Anonymkode: f9311...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bilen går rundt og har lyst på mat? Tror du den tenker på det? Og har bilen mulighet til å spise selv, hvis den ønsker? 

Den som er overvektig VET at man ikke skal spise for mye, men det er enklere sagt enn gjort. Men du har sikkert stålpsyke, og forstår vel ikke at det går an. Ingen overvektige som er det på gøy. Det er tungt å være på diett.  

Anonymkode: 1ed90...82b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok egentlig du tuller, for du vet jo at alle trenger mat.

Det jeg derimot lurer litt på er hvorfor de spiser så mye. La oss nå si at man våknet opp en dag og plutselig var feit, det skjer jo ikke, men la oss si det for eksempelets skyld. For å beholde all denne vekten på så er man nødt til å spise så man har et greit kalorioverskudd hver eneste dag. Hvis man går ned til kaloriunderskudd så vil man jo gå ned. Om man spiser 1700-2000 kalorier om dagen så vil man gå ned i vekt, nesten uavhengig av aktivitetsnivå.

Og nå kommer sikkert mange til å si at de ikke spiser så mye osv., men det gjør de fleste altså. Jeg tror bare ikke de legger merke til det. Jeg spiser fem måltider om dagen og småspiser og spiser godteri og drikker vanlig cola med sukker nesten hver dag. Jeg kommer ikke opp i de matmengdene mine tykke venner spiser, og de sier de ikke spiser mye.

Anonymkode: f9311...af4

Jeg har vært tykk, men spiste ikke mer enn andre. Jeg spiste for lite og uregelmessig og endte med å spise for mye karbohydrater når jeg først spiste. Nå er kostholdet endret og jeg spiser mer enn før, bare annerledes :) karbohydrater er byttet ut med masse grønnsaker og proteiner. Det liker min kropp bedre, orker får ikke blodsukkersving. 

Anonymkode: 1ed90...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ts, du virker jammen meg reflektert :) Men det er jo egentlig bare forferdelig synd på deg, som oppriktig tror at verden er svarthvit.. Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AmandaVI skrev:

Hjernen går utelukkende på glukose, som bare finnes i stivelse. Alle cellene i kroppen er avhengig av glukose.

Så hvordan overlever man da i ketose, når det ikke finnes et gram glukose i kroppen?

Anonymkode: 245a3...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvordan overlever man da i ketose, når det ikke finnes et gram glukose i kroppen?

Anonymkode: 245a3...481

Fordi man har glukoselagre i kroppen kalt glykogen. Før eller siden tar disse også slutt og da blir man utmattet og mister yteevne.

Endret av AmandaVI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AmandaVI skrev:

Fordi man har glukoselagre i kroppen kalt glykogen. Før eller siden tar disse også slutt og da blir man utmattet og mister yteevne.

Blir man hjernedød når det går tomt?

Anonymkode: 725a1...e30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AmandaVI skrev:

Fordi man har glukoselagre i kroppen kalt glykogen. Før eller siden tar disse også slutt og da blir man utmattet og mister yteevne.

Disse er helt borte på mindre enn 3 døgn. Kroppen klarer seg meget fint uten glukose. Du er svært feilinformert.

Anonymkode: 245a3...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse er helt borte på mindre enn 3 døgn. Kroppen klarer seg meget fint uten glukose. Du er svært feilinformert.

Anonymkode: 245a3...481

Belær oss du som er meget velinformert da. 

Anonymkode: 725a1...e30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...