AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #1 Skrevet 3. september 2018 Jeg føler meg nesten unormal. Eldste sov hos oss til nesten to år, med egen seng i rommet så i blant i egen seng, men stort sett aller mest i vår. Nå er yngste 2,5 og det føles helt naturlig at barnet sover sammen med oss. Eldste er trygg og fin og sover både i egen seng og på eget rom uten å komme inn på natta. Jeg er klar over at det er like trolig personlighet som hva vi har gjort, men enn så lenge så har vi ikke brent oss på dette. Nysgjerrig på om vi er en del av en skikkelig minoritet her, siden jeg har fått noen kommentarer fra venninner. Samsovere, finnes dere? Og hvor lenge samsov dere med deres barn? Anonymkode: 625d7...a40
Måbarefåsiat... Skrevet 3. september 2018 #2 Skrevet 3. september 2018 Vi samsov fast til han var 4-5 år. Nå er han 12 og i utrygge perioder (skolestart etc) og ved mareritt etc kommer han inn til oss enda. Jeg vet at mange ikke synes at det er greit, men jeg tenker at så lenge mitt barn trenger mamma, så er jeg her, også om natten. Ingen andre har noe med det å gjøre. 12
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #3 Skrevet 3. september 2018 To og ett halvtåringen sover ennå i dobbeltsenga. Storesøskenet flytta inn på eget rom som treåring. Anonymkode: 1b2b8...7a7 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #4 Skrevet 3. september 2018 I min omgangskrets er samsoving normen, så her føler jeg meg veldig normal. Vi er generelt langt over gjennomsnittet opptatt av hva som er naturlig for mennesket, og det bæres, ammes og samsoves over en lav sko. ❤️ https://www.aftenposteninnsikt.no/kulturtrender/ensom-vs-sosial-s-vn Denne artikkelen sier det veldig fint synes jeg. Å legge unger på eget rom er en nymotens greie, og jeg tror ikke det er fordeler med å bevisst fjerne seg slik fra naturen og instinktet vårt. Her sover femåringen i familiesenga, som er 2,60 bred, med god plass til oss alle tre. Jeg selv sover best alene, så det hender jeg sover på gjesterommet.. 😂 De fleste venninnene mine har familieseng, og sover der med både menn og unger til barna selv ytrer ønske om noe annet. Som vanligvis er i løpet av barneskolen. Femåringen har eget rom, bare uten seng, så det er bedre plass til lek. Anonymkode: a8440...c8a 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #5 Skrevet 3. september 2018 Vi samsover med 4-åringen enda, prøver å få henne over i sin egen seng men det går bra i 1-2 netter og så vil hun ikke lenger... Anonymkode: c81b4...5b1 1
Gjest BearMama Skrevet 3. september 2018 #6 Skrevet 3. september 2018 10 mnd. Sovet i egen seng på eget rom siden.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #7 Skrevet 3. september 2018 Tenker at hver familie gjør det som passer best for dem hadde ikke hatt noe i mot samsoving, men siden begge mine har sovet godt og trygt i egne senger fra de var nyfødte så var det like greit. Da får vi voksne bedre søvn også. Eldste sov på eget rom fra 1 år og det gikk veldig fint, han sov da bedre. Lillesøster blir nok også på vårt rom til rundt 1 år. Anonymkode: 27dfc...526 2
Surriball Skrevet 3. september 2018 #8 Skrevet 3. september 2018 Samsov ca 15 måneder. Kommer nok ikke til å samsove så lenge med et evt neste barn, for jeg sover elendig på det viset, men alternativet var verre. Satser på å ikke være alene med neste baby Folk må gjøre det som passer deres familie best, er min filosofi. 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #9 Skrevet 3. september 2018 Vi samsover med begge på 2 og 4 år. Bryr oss pent lite om alle andres kommentarer til dette Anonymkode: 7d696...5f1 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #10 Skrevet 3. september 2018 Her var det samsoving til hun ble ca 2år, og det gikk fint den første tiden i egen seng på eget rom, men så begynte hun å komme inn på natten og vekket meg hver gang, og jeg hadde vanskeligheter med å sovne så dagene mine tålte ikke så mye for lite søvn. Så siden det så har vi samsover, hun er nå 6 år. Det er bare datteren min og meg så vi sover fint begge to i en dobbeltseng. Jeg tenker at alle får gjøre så best de kan i sin situasjon. Og da det er for mange av de mennsker som mener at alle må følge en slags fasit over hva som er rette normen for mangt og meget deriblant samsoving, så snakker ikke jeg så høyt om at vi gjør det. Er ikke samsoving normen i mange andre kulturer da? For meg er det helt naturstridig å få en baby som man skal putte inn på et mørkt rom alene ved 2 mnds alder. En liten kropp ønsker da varme, trygghet og nærhet den også. Akkurat som oss voksne. For en annen ting jeg tenker på da er at etter å ha sovet helt alene, helt opp til tidlig voksen alder, ja da skal det være vanlig å dele seng med en annen - kjæreste/samboer/kone/mann. Og der ett par velger å sove på hvert sitt soverom, ja da er det jammen meg unaturlig. Anonymkode: 20544...baa 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #11 Skrevet 3. september 2018 Ble meldt til barnvernet av min egen halvsøster siden jeg samsov og ammet min 4 åring i søvn (ammer aldri på dagen). Slik er samfunnet dessverre blitt, og BV var veldig opptatt av at hun måtte over i egen seng. Man skal sykeliggjøre det naturlige og normale, og "gjøre som alle andre". Skremmende og trist. Nå legges hun i egen seng, men kommer inn til meg hver natt, og sover videre der. Anonymkode: f356f...f2b 5
netpuppy Skrevet 3. september 2018 #12 Skrevet 3. september 2018 Sov i samme seng som oss til han var ca 8-9 mnd. Da fikk hverken han eller jeg sove noe særlig når vi delte seng, så la han i egen seng rett ved siden av vår. Der sover han enda, snart to år gammel. 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #13 Skrevet 3. september 2018 Vår er halvannet og jeg ammer og samsover! Skal kjøpe en litt bred seng til det nye rommet hennes nå, så kan jeg sove med henne der ihvertfall hvis hun trenger meg Anonymkode: 59887...90a 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #14 Skrevet 3. september 2018 Har aldri samsovet. Kanskje de få gangene de kom på natten etter mareritt eller hvis de var syke. Stort sett fulgte vi de tilbake i egen seng og lå der til de hadde sovnet igjen. Samsoving er tullete å drive med. Jo før de ligger i egen seng jo bedre er det for alle parter. Anonymkode: 499da...e9a 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #15 Skrevet 3. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ble meldt til barnvernet av min egen halvsøster siden jeg samsov og ammet min 4 åring i søvn (ammer aldri på dagen). Slik er samfunnet dessverre blitt, og BV var veldig opptatt av at hun måtte over i egen seng. Man skal sykeliggjøre det naturlige og normale, og "gjøre som alle andre". Skremmende og trist. Nå legges hun i egen seng, men kommer inn til meg hver natt, og sover videre der. Anonymkode: f356f...f2b Amme en 4 åring? Ærlig talt, det er langt ifra normalt. Anonymkode: 499da...e9a 7
Måbarefåsiat... Skrevet 3. september 2018 #16 Skrevet 3. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Samsoving er tullete å drive med. Jo før de ligger i egen seng jo bedre er det for alle parter. Anonymkode: 499da...e9a Og du er innehaver av sannheten for alle Gratulerer! 9
kaleidoskop Skrevet 3. september 2018 #17 Skrevet 3. september 2018 Just now, AnonymBruker said: Amme en 4 åring? Ærlig talt, det er langt ifra normalt. Anonymkode: 499da...e9a Og derfor er det greit å kontakte barneværnet? For hun skader barnet med amming... Selv om det ikke er normalt har jeg bekjente som har ammet til 6 år. Personlig synes jeg det er for lenge. Men det er faktisk ikke mitt "problem". Så her må alle få gjøre som de vil. 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #18 Skrevet 3. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Amme en 4 åring? Ærlig talt, det er langt ifra normalt. Anonymkode: 499da...e9a Det er ikke "normalt" som i vanlig, men naturlig ammeslutt for mennesker er mellom 2,5-7 år, gjennomsnittlig alder er faktisk 4 år på verdensbasis! Jeg ammer en femåring (i ferd med å selvavvenne nå), og har selv fått tommelen opp fra både lege, barnevernet og helsestasjonen. Folk må virkelig slutte å legge seg oppi hva andre gjør med egne barn, så lenge det faktisk ikke er skadelig for barnet. 😠 Anonymkode: a8440...c8a 6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #19 Skrevet 3. september 2018 Yngste var 11 år. Anonymkode: e36ec...337 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #20 Skrevet 3. september 2018 4 timer siden, Måbarefåsiat... skrev: Vi samsov fast til han var 4-5 år. Nå er han 12 og i utrygge perioder (skolestart etc) og ved mareritt etc kommer han inn til oss enda. Jeg vet at mange ikke synes at det er greit, men jeg tenker at så lenge mitt barn trenger mamma, så er jeg her, også om natten. Ingen andre har noe med det å gjøre. Ikke rart kanskje når han sov så lenge med dere at han fremdeles kommer og sover hos dere som 12 åring....? Anonymkode: e6180...22c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå