Gå til innhold

Til medisinstudenter og sykepleiestudenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringte UIO idag, venta 45 min før noen tok opp tlf, men fikk ikke ordentlig svar.. håper noen her kan være snill og svare

1. Dere som studerer medisin jobber dere ved siden av studiene? Evt hvor?

2. Er det «lov» å jobbe på sykehus som medisinstudent? Evt fra hvilket studie år og hvordan er lønna? 

3. Hvor stor del av medisinstudiet er møtepliktig? Må man møte opp hver dag? 

Jeg har innmari lyst til å bli lege, men har tre barn og skal bytte utdannelse, derfor ingen rett på stip og lån da jeg har brukt opp mine 8 år. Må ha noe inntekt under utdanningen...

Anonymkode: e63b8...ef1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Jeg jobbet som vikar på sykehjem ved siden av medisinstudiet. Enkelte får seg jobb som portører eller pleiemedarbeidere på sykehus.

2. Det er lov så lenge de vil ha deg der. Som medisinstudent kan du få studentlisens fra 5. studieår og da praktisere nærmest som en lege, men med enkelte begrensninger. Enkelte steder som feks hjemmetjenesten vil sannsynligvis gi deg sykepleieroppgaver fra 4. studieår.

3. Aner ikke hvordan det fungerer i Norge da jeg studerte i utlandet.

Anonymkode: cda24...8be

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Jeg jobbet som vikar på sykehjem ved siden av medisinstudiet. Enkelte får seg jobb som portører eller pleiemedarbeidere på sykehus.

2. Det er lov så lenge de vil ha deg der. Som medisinstudent kan du få studentlisens fra 5. studieår og da praktisere nærmest som en lege, men med enkelte begrensninger. Enkelte steder som feks hjemmetjenesten vil sannsynligvis gi deg sykepleieroppgaver fra 4. studieår.

Ja, ok. Takk for svar.. trodde man kunne få jobbe på sykehuset fra første år jeg.. godt å vite. 

Hva med sykepleiere? Kan de jobbe fra 1.stud.år?

Skrevet

Jeg er sykepleierstudent som har fullført 1/3 år på studie, og tar helgevakter og ekstravakter på sykehjem. Jeg har ikke lov til å jobbe på sykehuset enda, da jeg har fått høre at de fleste stedene må man ha fullført 2. studieår. Men sykehjem kan du jobbe på, og dersom du er sykepleierstudent tjener du litt mer enn en vanlig assistent. Lykke til!

Anonymkode: 779c0...47f

Skrevet

Hvorfor vil du bli lege? Hva har du tenkt av spesialisering senere ? Er du klar og motiveret for 18 timers vakter på sykehuset ? 

Anonymkode: 6f52d...376

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg starter som førsteårs medisinstudent i utlandet i år. Snakker du om sommerjobb når du skriver det i punkt 1, eller jobbet du på et sykehjem i utlandet ved siden av studiene? I så fall, fikk du virkelig tid til det?

Sorry, dette ble litt out of topic😊

Anonymkode: ae854...d5a

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du bli lege? Hva har du tenkt av spesialisering senere ? Er du klar og motiveret for 18 timers vakter på sykehuset ? 

... og er du klar for å flytte tre barn sannsynligvis flere ganger i forbindelse med turnus og spesialisering?

Anonymkode: 34b8b...9ff

• Liker 5
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det gir meg mening, angrer veldig på at jeg ikke gjorde det før, ventet til fylte 28 med å begynne (og enda ikke sikkert jeg kommer inn). føler at det er en givende jobb, og det trenger jeg. Jobber i industrien og det gir meg ingenting what so ever! 

Kirurgi og anestesi interesserer meg veldig:)

• Liker 1
Skrevet

Du kan jobbe i helsevesenet som både sykepleie- og medisinstudent helt fra starten av. Du jobber da som pleieassistent, med rundt 300.000 i året i 100 % stilling. Særlig på sykehjem/hjemmesykepleie får de fleste jobbe tilnærmet så mye de vil/orker på grunn av lav bemanning og mange ledige vakter. Som sykepleierstudent er det vanlig å få hjelpepleierlønn etter fullført 2. studieår, som medisinstudent får du ofte sykepleieroppgaver og lønn fra fullført 4. studieår. På sykehus kan du som medisinstudent få stillinger kalt ''medisinstudent med lisens'', denne lisensen får du etter fullført 4. året. Hva de oppgavene innebærer og lønn det vet jeg dessverre ikke. 

Anonymkode: de137...d81

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan jobbe i helsevesenet som både sykepleie- og medisinstudent helt fra starten av. Du jobber da som pleieassistent, med rundt 300.000 i året i 100 % stilling. Særlig på sykehjem/hjemmesykepleie får de fleste jobbe tilnærmet så mye de vil/orker på grunn av lav bemanning og mange ledige vakter. Som sykepleierstudent er det vanlig å få hjelpepleierlønn etter fullført 2. studieår, som medisinstudent får du ofte sykepleieroppgaver og lønn fra fullført 4. studieår. På sykehus kan du som medisinstudent få stillinger kalt ''medisinstudent med lisens'', denne lisensen får du etter fullført 4. året. Hva de oppgavene innebærer og lønn det vet jeg dessverre ikke. 

Uten noen særlig ansiennitet vel og merke.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg starter som førsteårs medisinstudent i utlandet i år. Snakker du om sommerjobb når du skriver det i punkt 1, eller jobbet du på et sykehjem i utlandet ved siden av studiene? I så fall, fikk du virkelig tid til det?

Sorry, dette ble litt out of topic😊

Anonymkode: ae854...d5a

Sommerjobb og ferievikar. Hadd nok sikkert hatt tid til å ta en og annen vakt i utlandet også, men jeg prioriterte å ha fritid. Studerte i et lavkostland så da holder det egentlig lenge med vanlig stipend + studielån.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk:) dette var utfyllende svar. Når man ikke har rett på noe fra lånekassen og har studiegjeld fra før av, må man jobbe med siden av studiene for å fø familien. Mannen har jo jobb med medium lønn, så kjempeille blir det ikke, men  at jeg kan jobbe ved siden av studiene er avgjørende..ikke lett å leve på én lønning når det er tre barn i bildet..

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk:) dette var utfyllende svar. Når man ikke har rett på noe fra lånekassen og har studiegjeld fra før av, må man jobbe med siden av studiene for å fø familien. Mannen har jo jobb med medium lønn, så kjempeille blir det ikke, men  at jeg kan jobbe ved siden av studiene er avgjørende..ikke lett å leve på én lønning når det er tre barn i bildet..

Du må tenke alvorlig over hvor mye tid du vil ha til å jobbe ved siden av. Medisinstudier og tre barn er til sammen en svært stor jobb i seg selv. Har dere regnet på hvor mye du må jobbe for at det skal gå rundt økonomisk? 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må tenke alvorlig over hvor mye tid du vil ha til å jobbe ved siden av. Medisinstudier og tre barn er til sammen en svært stor jobb i seg selv. Har dere regnet på hvor mye du må jobbe for at det skal gå rundt økonomisk? 

Hvor mye jeg må jobbe vet jeg ikke, men tanken er 50% så skal vi prøve å kutte på noen utgifter osv. Jeg er klar over at det blir noen tøffe år, men håper at det er verdt det!

Skrevet

Jeg tok påbygg alene med to barn, uten førerkort  og dårlige bussforbindelser. Gikk buss 6:55 og 16:35 der vi bodde. Kunne ikke bruke barnevogn da det var en skolebuss og ALLTID stappfull, måtte bære minste og leie eldste..leverte i barnehagen og måtte ta ny buss til vgs.(pleide å bli svett av løpingen fra bh for å rekke bybuss til vgs) pluss holdt på med førerkortet samtidig! Var tøft, men jeg klarte det. Vet at med.studier antakeligvis er mye tøffere, men nå er jeg ikke alenemamma, og har bil og førerkort...

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye jeg må jobbe vet jeg ikke, men tanken er 50% så skal vi prøve å kutte på noen utgifter osv. Jeg er klar over at det blir noen tøffe år, men håper at det er verdt det!

Jobbe 50% er mye med tanke på et krevende studie og 3 barn.  Hvorfor ikke heller studere sykepleien som er 3 år og litt lettere enn medisin?

Anonymkode: b3848...44c

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobbe 50% er mye med tanke på et krevende studie og 3 barn.  Hvorfor ikke heller studere sykepleien som er 3 år og litt lettere enn medisin?

Anonymkode: b3848...44c

Ærlig? Jeg har tenkt mye på det, og saken er at jeg er redd jeg angrer at jeg ikke ble lege. Også kan leger gjøre «mer» enn hva sykepleiere kan mtp oppgaver og ansvar..

Og kjenner et par tre sykepleier som klager over lønn osv....

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det gir meg mening, angrer veldig på at jeg ikke gjorde det før, ventet til fylte 28 med å begynne (og enda ikke sikkert jeg kommer inn). føler at det er en givende jobb, og det trenger jeg. Jobber i industrien og det gir meg ingenting what so ever! 

Kirurgi og anestesi interesserer meg veldig:)

Du må gjerne prøve å bli lege, men kanskje sykepleien ikke er dumt heller? Du kan spesialisere deg til å bli anestesi el operasjonssykepleier. Det er stort behov for begge grupper, og de får ofte bedre turnuser enn vanlige sykepleiere, samtidig som deres arbeidsdag er adskillig mer behagelig enn for vanlig sykepleier ved sengepost. Synes det virker veldig interessant å bli operasjonssykepleier, da må du kunne mye om de forskjellige metoden og instrumentene som brukes, og til dels assistere kirurgen. Vi trenger flere sykepleiere så vil absolutt anbefale deg å vurdere dette🙂 

Hilsen sykepleier som også har studert mye annet og hatt andre jobber😉

Anonymkode: 53b6c...e2f

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig? Jeg har tenkt mye på det, og saken er at jeg er redd jeg angrer at jeg ikke ble lege. Også kan leger gjøre «mer» enn hva sykepleiere kan mtp oppgaver og ansvar..

Og kjenner et par tre sykepleier som klager over lønn osv....

Meg igjen. Jobber du full turnus med spesialisering innen f eks operasjon er du oppe i 600 000 i lønn. Jeg synes det er meget bra, men mange har ekstremt høye forventninger for tiden. 

Anonymkode: 53b6c...e2f

• Liker 1
Skrevet

Du kan heller ikke forvente å få LIS1 stillinger med en gang. Hva om du får en stilling langt hjemmefra ? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...