Maleficenta Skrevet 30. august 2018 #41 Del Skrevet 30. august 2018 (endret) 13 timer siden, Pipaluk skrev: https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/fastlege-fikk-sparken-etter-spiralnekt/70140278/amp legen tapte saken mot kommunen i tingretten, fikk medhold i lagmannsretten, og den skal nå opp i høyesterett. Legen sier at hvis hun ikke får medhold der så anker hun til strasbourg. Er det god nok grunn i seg selv at man ikke har kompetanse til å sette den inn, slik lagmannsretten brukte som argument for å reservere seg? Hvordan hadde det stilt seg hvis en lege ikke ville utføre dette, uten å ha en religion å støtte seg til? Ateister kan også føle det vanskelig å støtte abort, noen vil heller ikke like at prevensjonsmiddelet kan føre til at egget blir befruktet. Er det da en like akseptabel begrunnelse som det en katolsk lege kommer med? Bør religion stille sterkere enn andre samvittighetshensyn? Syns ikke de kan nekte det nei. Da bør de butte jobb eller spesialisere seg på et felt hvor de ikke må ta stilling til slikt. Endret 30. august 2018 av Maleficenta 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 30. august 2018 #42 Del Skrevet 30. august 2018 1 hour ago, ikkerepresentativ said: Du er ikke sann, altså. Hva faen vet du egentlig om det? Eksen min er lege. Hun fikk aldri sette inn spiral i allmennpraksis. Bestevennen min er lege. Han fikk knapt sy på det lille drittsykehuset hvor han var i turnus. En sykkelkompis av meg jobbet på Oslo Legevakt som turnuslege. Han fikk sy voksne i trynet, etter å ha trent litt på neopren. Forskjell om å ikke vite hvordan å sette inn et spiral og nekter å sette inn på grunn av hjernevasking er stor. Hun burde å ha bare klappet kjeften og da ville ingen å ha reagert. Men hun ville nok vise frem sine høy hest meninger og da får hun bare ta konsekvensene derfra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 30. august 2018 #43 Del Skrevet 30. august 2018 Hva om hun hadde nektet å behandle homofiler fordi hennes religion er mot det? Samme prinsipp - å nekte å behandle på grunn av egen meninger har absolutt ingenting å gjøre i helsetjenester i 2018. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 30. august 2018 #44 Del Skrevet 30. august 2018 Men im legen ikke kan sette inn spiral fordi h.n aldri har gjort det så er det jo lurt å la det være. Men da bør de henvise padienten videre til en gynekolog 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bag Skrevet 30. august 2018 #45 Del Skrevet 30. august 2018 3 hours ago, theTitanic said: Nei det syntes jeg ikke. Skal folk ha en fastlege og en backuplege til alt den førstnevnte ikke vil da? Fastlegeordningen er dårlig som den er om man ikke skal lage til enda mer surr. Det er allerede slik. Noen fastleger er gode på noe og andre på noe annet. Det skjer allerede mye bevegelse av pasienter mellom leger på samme kontor. Hvis du har fått en infeksjon på en utenlandsferie, hvorfor bli fornærmet om fastlegen heller vil sende deg til sin kollega som er bedre på det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bag Skrevet 30. august 2018 #46 Del Skrevet 30. august 2018 3 hours ago, Maleficenta said: Men im legen ikke kan sette inn spiral fordi h.n aldri har gjort det så er det jo lurt å la det være. Men da bør de henvise padienten videre til en gynekolog Hvorfor det når det er andre leger på stedet som kan det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bag Skrevet 30. august 2018 #47 Del Skrevet 30. august 2018 3 hours ago, Outlander said: Hva om hun hadde nektet å behandle homofiler fordi hennes religion er mot det? Samme prinsipp - å nekte å behandle på grunn av egen meninger har absolutt ingenting å gjøre i helsetjenester i 2018. Litt usakelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 30. august 2018 #48 Del Skrevet 30. august 2018 1 minutt siden, Bag said: Litt usakelig? Hvordan? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bag Skrevet 30. august 2018 #49 Del Skrevet 30. august 2018 4 hours ago, theTitanic said: Nei det syntes jeg ikke. Skal folk ha en fastlege og en backuplege til alt den førstnevnte ikke vil da? Fastlegeordningen er dårlig som den er om man ikke skal lage til enda mer surr. Vil du bli fornærmet også om din fastlege fortalte at han aldri hadde satt spiral før og mente det var best om en kollega gjorde det? Eller stiller du gladelig opp som forsøkskanin? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 30. august 2018 #50 Del Skrevet 30. august 2018 3 hours ago, Outlander said: Hva om hun hadde nektet å behandle homofiler fordi hennes religion er mot det? Samme prinsipp - å nekte å behandle på grunn av egen meninger har absolutt ingenting å gjøre i helsetjenester i 2018. Det er forskjell på "egne meninger." Det er ikke lov å diskriminere pga. legning, men det tas i stor grad hensyn til at mange mener menneskelivet starter ved befruktning. Det er heller ingen som pålegges å utføre en abort hvis de mener det er galt. Jeg er usikker på hva jeg mener om de forskjellige aspektene her, men jeg synes det er flott at myndighetene anerkjenner at man ikke uten videre kan slå fast når menneskelivet starter. For en lege som mener det starter ved unnfangelsen, er det jo ikke snakk om "kvinnens kropp", men om to forskjellige individer, akkurat som det vil være snakk om to individer for de fleste av oss i uke 25, f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 30. august 2018 #51 Del Skrevet 30. august 2018 42 minutter siden, Bag skrev: Vil du bli fornærmet også om din fastlege fortalte at han aldri hadde satt spiral før og mente det var best om en kollega gjorde det? Eller stiller du gladelig opp som forsøkskanin? En lege BØR ha gjort det før. Virkelig! Men nei det hadde jeg ikke. Jeg ville gått til et privat legesenter, fått time på dagen hos en spesialist og betalt hva det koster. Men det er ikke alle som har råd til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 30. august 2018 #52 Del Skrevet 30. august 2018 Hva leger mener om abort driter jeg i. Man går til lege for at de skal gjøre en jobb og da får de gjøre den helt uavhengig av om de er imot abort, homofili, vaksinering, prevansjon eller whatever. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bag Skrevet 30. august 2018 #53 Del Skrevet 30. august 2018 1 hour ago, theTitanic said: Hva leger mener om abort driter jeg i. Man går til lege for at de skal gjøre en jobb og da får de gjøre den helt uavhengig av om de er imot abort, homofili, vaksinering, prevansjon eller whatever. Så hvis legen forteller at han ikke lærte det i sitt studie, aldri har gjort det og anbefaler en kollega, så vil du likevel kreve at han gjør det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bag Skrevet 30. august 2018 #54 Del Skrevet 30. august 2018 1 hour ago, theTitanic said: En lege BØR ha gjort det før. Virkelig! Men nei det hadde jeg ikke. Jeg ville gått til et privat legesenter, fått time på dagen hos en spesialist og betalt hva det koster. Men det er ikke alle som har råd til det. Men nå er realiteten at medisinstudie ikke er likt overalt. Selv de som kommer fra samme studie spesialiserer seg gjerne litt selv om de er fastleger. Fastleger er ikke klin like. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 30. august 2018 Forfatter #55 Del Skrevet 30. august 2018 2 timer siden, Bag skrev: Det er allerede slik. Noen fastleger er gode på noe og andre på noe annet. Det skjer allerede mye bevegelse av pasienter mellom leger på samme kontor. Hvis du har fått en infeksjon på en utenlandsferie, hvorfor bli fornærmet om fastlegen heller vil sende deg til sin kollega som er bedre på det? Underlivsundersøkelse er mer intimt enn en annen infeksjon. Grunnen til at man har en fastlege er at legen du velger og kjenner skal gjøre den private delen. En må kunne stole på at legen faktisk legger viljen til og utfører dette, til beste for pasienten. Jeg vet at slike ting ikke er så populært blant mange fastleger. Om de bare skal få slippe må pasientene vente lengre for å få gjort det hos en kollega. Jeg har mannlig fastlege og ønsket en intim undersøkelse av en av de kvinnelige legene på kontoret. Det tok så lang tid å få time at jeg bestemte meg for han kunne utføre det likevel. Om det blir valgfritt å sette inn spiral så risikerer pasientene å vente lengre enn de trenger. jobber du på et lite sted med store avstander så bør du sette deg inn i det, i følge gynekologene og jordmødre er det ikke veldig vanskelig å lære det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 30. august 2018 Forfatter #56 Del Skrevet 30. august 2018 1 time siden, linsejesus skrev: Det er forskjell på "egne meninger." Det er ikke lov å diskriminere pga. legning, men det tas i stor grad hensyn til at mange mener menneskelivet starter ved befruktning. Det er heller ingen som pålegges å utføre en abort hvis de mener det er galt. Jeg er usikker på hva jeg mener om de forskjellige aspektene her, men jeg synes det er flott at myndighetene anerkjenner at man ikke uten videre kan slå fast når menneskelivet starter. For en lege som mener det starter ved unnfangelsen, er det jo ikke snakk om "kvinnens kropp", men om to forskjellige individer, akkurat som det vil være snakk om to individer for de fleste av oss i uke 25, f.eks. En abort er et foster som skal fjernes. Ved spiral KAN det skje at et befruktet egg ikke får festet seg. Det har ikke skjedd ennå, og hva som skjer er utenfor fastlegens kontroll. De potensielle befruktede eggene er ikke fastlegens pasienter men tilhører pasienten. Jeg vil si at det er en ganske stor forskjell her og abort av et foster. Leger har ikke lov til å reservere seg mot spiral. I dette tilfellet blir det vanskelig da kommunen har samtykket til en muntlig avtale om reservasjon og hvor det senere kom nye retningslinjer rundt dette. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 30. august 2018 #57 Del Skrevet 30. august 2018 2 hours ago, Bag said: Det er allerede slik. Noen fastleger er gode på noe og andre på noe annet. Det skjer allerede mye bevegelse av pasienter mellom leger på samme kontor. Hvis du har fått en infeksjon på en utenlandsferie, hvorfor bli fornærmet om fastlegen heller vil sende deg til sin kollega som er bedre på det? Det er ikke det samme. Om min lege hadde sagt at hun reserverer seg mot spiral fordi hun mener det er moralsk feil ville jeg senere vegret meg veldig for å be om en test for klamydia for eksempel. Man skal ikke føle at legen dømmer en for sine valg. Det er faktisk viktig at en lege og en pasient har tillit til hverandre sånn at pasienten også kommer med problemer som kan være litt flaue eller lignende. Derfor skal ikke legen uttrykke sine personlige meninger. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 30. august 2018 #58 Del Skrevet 30. august 2018 59 minutter siden, Bag skrev: Så hvis legen forteller at han ikke lærte det i sitt studie, aldri har gjort det og anbefaler en kollega, så vil du likevel kreve at han gjør det? Da er det noe i veien med studiet også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 30. august 2018 #59 Del Skrevet 30. august 2018 12 minutter siden, Gliffy skrev: Det er ikke det samme. Om min lege hadde sagt at hun reserverer seg mot spiral fordi hun mener det er moralsk feil ville jeg senere vegret meg veldig for å be om en test for klamydia for eksempel. Man skal ikke føle at legen dømmer en for sine valg. Det er faktisk viktig at en lege og en pasient har tillit til hverandre sånn at pasienten også kommer med problemer som kan være litt flaue eller lignende. Derfor skal ikke legen uttrykke sine personlige meninger. Nemlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 30. august 2018 #60 Del Skrevet 30. august 2018 59 minutter siden, Bag skrev: Men nå er realiteten at medisinstudie ikke er likt overalt. Selv de som kommer fra samme studie spesialiserer seg gjerne litt selv om de er fastleger. Fastleger er ikke klin like. Like trenger de ikke være. Men studiet bør omfatte dette. Spiral er veldig vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå