Gå til innhold

Bør det være valgfritt for leger å sette inn spiral?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/fastlege-fikk-sparken-etter-spiralnekt/70140278/amp

legen tapte saken mot kommunen i tingretten, fikk medhold i lagmannsretten, og den skal nå opp i høyesterett. Legen sier at hvis hun ikke får medhold der så anker hun til strasbourg.

Er det god nok grunn i seg selv at man ikke har kompetanse til å sette den inn, slik lagmannsretten brukte som argument for å reservere seg?

Hvordan hadde det stilt seg hvis en lege ikke ville utføre dette, uten å ha en religion å støtte seg til? Ateister kan også føle det vanskelig å støtte abort, noen vil heller ikke like at prevensjonsmiddelet kan føre til at egget blir befruktet. Er det da en like akseptabel begrunnelse som det en katolsk lege kommer med? Bør religion stille sterkere enn andre samvittighetshensyn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En lege kan nekte, en fastlege ikke. 

Har man privat klinikk og ikke mottar lønn fra staten/arbeidsgiver kan man gjøre som man vil, men så for man blir arbeidstaker så må man gjøre det arbeidsgiver vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt enkelt dette. I Telemark er det en lege som reserverte seg mot spiral av religiøse grunner. Hun fikk sparken. I steden fikk de en mannlig lege med utdanning fra Sveits. Han har aldri lært å sette spiral og aldri noen gang gjort det. Han reserverer seg fordi han ikke har kompetanse. Han har de ikke noe problem med og han får beholde jobben.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man jobber som fastlege og ikke har kompetanse til å utføre en såpass enkel medisinsk handling som å sette inn en spiral er det kanskje på tide med et oppfriskningskurs...?

Har man som lege samvittighetskvaler med å forsyne pasientene sine med prevensjon bør man ikke jobbe som fastlege. Å si at de kan henvise til andre leger er for det første ikke et reelt alternativ på mindre steder, for det ande en økt belastning for pasienten og burde jo dessuten ikke ha noe å si for legens samvittighet - ved å sende henvisningen bidrar de fortsatt til at pasienten får innsatt spiral. Jeg luer også litt på hvordan denne legen stiller seg til spiral som behandlingsmetode når prevensjon ikke er intensjonen - jeg er langt fra den eneste som ha blitt anbefalt spiral som behandling mot kraftige blødninger og synes det er skremmende hvis leger skal kunne nekte pasienter relevant behandling på grunnlag av egen samvittighet. Det burde jo være et etisk problem for enhver lege.

Endret av Daria
  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bag skrev:

Det er ikke helt enkelt dette. I Telemark er det en lege som reserverte seg mot spiral av religiøse grunner. Hun fikk sparken. I steden fikk de en mannlig lege med utdanning fra Sveits. Han har aldri lært å sette spiral og aldri noen gang gjort det. Han reserverer seg fordi han ikke har kompetanse. Han har de ikke noe problem med og han får beholde jobben.

Jeg er enig i at det kan virke urettferdig 

jeg er absolutt for at leger kan si pass hvis manglende ferdigheter kan skade pasienten. Jeg som ikke har født ønsker ikke at en uerfaren lege skal sette den inn bare fordi hn er forpliktet til å gjøre det.

Det avgjørende spørsmålet er om han er villig til å skaffe seg kunnskapen som trengs hvis det blir behov for det?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Daria skrev:

Hvis man jobber som fastlege og ikke har kompetanse til å utføre en såpass enkel medisinsk handling som å sette inn en spiral er det kanskje på tide med et oppfriskningskurs...?

Har man som lege samvittighetskvaler med å forsyne pasientene sine med prevensjon bør man ikke jobbe som fastlege. Å si at de kan henvise til andre leger er for det første ikke et reelt alternativ på mindre steder, for det ande en økt belastning for pasienten og burde jo dessuten ikke ha noe å si for legens samvittighet - ved å sende henvisningen bidrar de fortsatt til at pasienten får innsatt spiral. Jeg luer også litt på hvordan denne legen stiller seg til spiral som behandlingsmetode når prevensjon ikke er intensjonen - jeg er langt fra den eneste som ha blitt anbefalt spiral som behandling mot kraftige blødninger og synes det er skremmende hvis leger skal kunne nekte pasienter relevant behandling på grunnlag av egen samvittighet. Det burde jo være et etisk problem for enhver lege.

Jeg bruker også spiral mot kraftige blødninger. Er for tiden ikke i noe forhold heller så det etiske rundt befruktning er ikke en problemstilling nå. 

Ville hun også ha nektet å behandle meg selv om hun hadde fått opplæring i det?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Pipaluk said:

Jeg er enig i at det kan virke urettferdig 

jeg er absolutt for at leger kan si pass hvis manglende ferdigheter kan skade pasienten. Jeg som ikke har født ønsker ikke at en uerfaren lege skal sette den inn bare fordi hn er forpliktet til å gjøre det.

Det avgjørende spørsmålet er om han er villig til å skaffe seg kunnskapen som trengs hvis det blir behov for det?

En fastlege skal i så fall melde pass - til stillingen som fastlege. Dette er noe som inngår i utdannelsen.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Daria said:

Har man som lege samvittighetskvaler med å forsyne pasientene sine med prevensjon bør man ikke jobbe som fastlege. Å si at de kan henvise til ande leger er for det første ikke et reelt alternativ på mindre steder, for det ande en økt belastning for pasienten og burde jo dessuten ikke ha noe å si for legens samvittighet - ved å sende henvisningen bidrar de fortsatt til at pasienten får innsatt spiral. Jeg luer også litt på hvordan denne legen stiller seg til spiral som behandlingsmetode når prevensjon ikke er intensjonen - jeg er langt fra den eneste som ha blitt anbefalt spiral som behandling mot kraftige blødninger og synes det er skremmende hvis leger skal kunne nekte pasienter relevant behandling på grunnlag av egen samvittighet. Det burde jo være et etisk problem for enhver lege.

Nå er det vel ingen som nekter behandling, de bare henviser til kollegaer. I tilfellet i Telemark er det ikke noe problem da andre kollegaer kunne overta både for den religiøse og den Sveitsiske legen. Når det gjelder den sveitsiske legen så har han i utgangspunktet ikke noe i mot å gjøre det. Han har bare aldri lært det og synes det er greit at kvinnelige kollegaer med erfaring gjør det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, T-Rex said:

En fastlege skal i så fall melde pass - til stillingen som fastlege. Dette er noe som inngår i utdannelsen.

Tydeligvis ikke for sveitsiske mannlige leger - selv om de får lisens for å jobbe i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bag said:

Tydeligvis ikke for sveitsiske mannlige leger - selv om de får lisens for å jobbe i Norge.

Da får'em ta voksenopplæring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, T-Rex said:

Da får'em ta voksenopplæring.

Hvorfor det hvis det ikke er noe problem eller behov? Hvis pasientene ved timebestilling forteller hva de ønsker og det ikke er noe problem å finne en villig og kompetent lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ingen skal kunne reservere seg mot det. Har man ikke kompetanse, så får dem gjør som med alt annet dem ikke har kompetanse til, henvis videre. 
Men om man blir henvist videre for såpass enkle ting, så burde det ikke medføre ekstrakostnader for pasienten. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bag said:

Hvorfor det hvis det ikke er noe problem eller behov? Hvis pasientene ved timebestilling forteller hva de ønsker og det ikke er noe problem å finne en villig og kompetent lege?

Hvis det er snakk om et legesenter der en annen lege kan utføre oppgaven, synes jeg det er greit nok. Det er ikke nødvendig å lage problemer utav ingenting. Men det er vel ikke alle steder der dette er en mulighet, og en pasient skal slippe å reise land og strand rundt for å få utført en rutineoppgave.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når kvinner tidligere bestilte time for spiral var det ikke noe problem og ingen som fikk vite at en av de kvinnelige legene ikke vil gjøre det på grunn av religiøse grunner. Det er heller ikke nå et problem og få som vet at den sveitsiske legen aldri har lært det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bag skrev:

Nå er det vel ingen som nekter behandling, de bare henviser til kollegaer. I tilfellet i Telemark er det ikke noe problem da andre kollegaer kunne overta både for den religiøse og den Sveitsiske legen. Når det gjelder den sveitsiske legen så har han i utgangspunktet ikke noe i mot å gjøre det. Han har bare aldri lært det og synes det er greit at kvinnelige kollegaer med erfaring gjør det.

Om det ikke er et stort behov for den hjelpen og de kvinnelige ikke har noe imot å gjøre det, så trenger ikke det å by på så mange problemer så lenge pasienten er fornøyd og ikke må vente ekstra lenge på det.

men om pasienten har dårlig tid fordi hun flytter til Australia veldig snart, så bør sveitseren  utføre det hvis han er kompetent til det

Et annet viktig skille er om den sveitsiske legen kan gjøre en underlivsundersøkelse hvis pasienter mistenker at spiralen har sklidd ut. Jeg leste nettopp om en sak der en kvinne ble gravid med spiral av den årsak. En som reserverer seg vil kanskje ikke ta i kvinner som har et sånt prevensjonsmiddel i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, T-Rex said:

Hvis det er snakk om et legesenter der en annen lege kan utføre oppgaven, synes jeg det er greit nok. Det er ikke nødvendig å lage problemer utav ingenting. Men det er vel ikke alle steder der dette er en mulighet, og en pasient skal slippe å reise land og strand rundt for å få utført en rutineoppgave.

Men nå var ikke det tilfelle i Telemark. Det var aldri noe problem med den religiøse legen. Det har ennå heller ikke vært noe problem at den sveitsiske legen ikke kan det. Pasientene har ikke merket noe til dette. Alikevel ble den religiøse legen oppsagt mens den sveitsiske legen er velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Bag skrev:

Men nå var ikke det tilfelle i Telemark. Det var aldri noe problem med den religiøse legen. Det har ennå heller ikke vært noe problem at den sveitsiske legen ikke kan det. Pasientene har ikke merket noe til dette. Alikevel ble den religiøse legen oppsagt mens den sveitsiske legen er velkommen.

Har den sveitsiske frasagt seg muligheten til å uføre dette til evig tid? Vil han gjøre det og få mer kompetanse hvis det kommer nye retningslinjer som sier at den riktige fastlegen skal ordne det? Før ble dette fikset ved hjelp av felleslister, nå er ikke det lengre lov å praktisere på den måten. 

Selv om det ikke er et problem nå så kan ferieavvikling og pasienter som ikke ønsker å bruke ekstra tid og penger på to legebesøk føre til at det blir nødvendig at han utfører det. 

Det er forskjellen slik jeg ser det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pipaluk said:

Om det ikke er et stort behov for den hjelpen og de kvinnelige ikke har noe imot å gjøre det, så trenger ikke det å by på så mange problemer så lenge pasienten er fornøyd og ikke må vente ekstra lenge på det.

men om pasienten har dårlig tid fordi hun flytter til Australia veldig snart, så bør sveitseren  utføre det hvis han er kompetent til det

Et annet viktig skille er om den sveitsiske legen kan gjøre en underlivsundersøkelse hvis pasienter mistenker at spiralen har sklidd ut. Jeg leste nettopp om en sak der en kvinne ble gravid med spiral av den årsak. En som reserverer seg vil kanskje ikke ta i kvinner som har et sånt prevensjonsmiddel i det hele tatt?

I dette tilfelle var det tydelig at det for politikerne gikk på prinsipper og ikke realiteter. I ingen av tilfellene var det et problem for pasientene. I det ene tilfelle ble det oppsigelse mens den andre var velkommen. At noen ikke ønsket på grunn av religiøse forstilliger var ikke akseptabelt mens at noen ikke ønsker på grunn av manglende kompetanse er greit. Nå har legen vært der i fem år, ikke satt noen spiral noen gang og det har aldri vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke nødvendigvis om religion, det kan være av samvittighetsgrunner. En spiral hindrer ikke egget i å bli befruktet, dermed er hver mens som en potensiell "miniabort". Det er her enkelte leger tar avstand, noe jeg mener en må være i sin fulle rett til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Pipaluk said:

Har den sveitsiske frasagt seg muligheten til å uføre dette til evig tid? Vil han gjøre det og få mer kompetanse hvis det kommer nye retningslinjer som sier at den riktige fastlegen skal ordne det? Før ble dette fikset ved hjelp av felleslister, nå er ikke det lengre lov å praktisere på den måten. 

Selv om det ikke er et problem nå så kan ferieavvikling og pasienter som ikke ønsker å bruke ekstra tid og penger på to legebesøk føre til at det blir nødvendig at han utfører det. 

Det er forskjellen slik jeg ser det

Han har ikke noe moralsk i mot å gjøre det men det er kvinnelige kollegaer som har kompetanse og er tilgjengelige. Samlet anser de det bedre at han heller bruker tiden på det har har spesiell kompetanse på.

Endret av Bag
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...