Gå til innhold

Når ble det «ulovlig» å korrigere/veilede andres barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ble skjelt ut av svigerinnen min fordi jeg snakket til niesen min på ca 2.5år.. årsaken? Jo, fordi jeg hadde snakket til henne da hun veivet rundt med en sånn hagespade-rake (ikke lekeutgave) og var et hårstrå ifra å treffe meg i ansiktet. Niesen min begynte å hyle og jeg fikk streng beskjed fra mor om at jeg måtte ikke snakke til henne med streng stemme da hun var så sart og dessuten var det bare hun og far som kunne irettesette barna deres!🙄

Anonymkode: 4aefb...883

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireåringen fikk anfall på kjøpesenter nylig og vi var på vei tilbake til bilen, da ble han snakket til av en bestefar som forklarte at det nyttet ikke å krangle mer fordi nå hadde pappa bestemt seg.

Var helt strålende. :)

Anonymkode: 46764...c9a

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til å si fra, barna er små. Ellers vokser de opp til å bli frekke og ufordragelige barn og senere tenåringer. 

Jeg var å handlet på den lokale dagligvarebutikken i ettermiddag. Det var ganske travelt og ved første øyekast ingen ledige parkeringsplasser. Litt borti rekka var det til min overraskelse tilsynelatende to ledige plasser ved siden av hverandre, så jeg kjørte mot dem. Da jeg svingte inn der forstod jeg hvorfor de var ledige. Det stod nemlig en moped parkert på tvers av dem, så forhjulet stod på den ene plassen og bakhjulet på den andre, så begge plassene var opptatt. Av EN moped...😡

I det jeg skulle til å sette bilen i revers kom en tenåringsgutt slentrende. Mopeden var hans. Jeg rullet ned ruta og sa til ham at det var veldig unødvendig av ham å parkere på den måten. For det første har butikken egen moped/MC parkering han burde benyttet og for det andre burde han parkere så han kun opptar en plass om han vil benytte de "vanlige" plassene som er ment for biler.

Han ble griseforbanna og ba meg drite og dra. Jeg hadde ikke noe med hvor/hvordan han parkerte og skulle bare gi faen i å snakke til ham. Han tok på seg hjelmen og startet mopeden. I det han kjørte viste han meg fingeren og smalt hånda i bakdøra. Frekk som f...😡

Anonymkode: 42ef5...527

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer at voksne skal korrigere mine barn hvis de fx er på besøk og ikke oppfører seg riktig. Og jeg gjør det samme selv. Hvis vi har andre barn på besøk, korrigerer jeg de når de gjør noe som ikke er lov eller ikke oppfører seg pent. Har frem til nå bare fått ros for dette av foreldrene heldigvis. De har sagt at det bare er å irettesette barna hvis de ikke oppfører seg. Retter de seg ikke etter det jeg sier, kan de reise hjem. Men jeg har sett en del eksempler på barn som har vært på besøk og oppført seg på en måte som mine barn har sagt de ikke skjønner at de kan gjøre, og i hvertfall ikke på besøk hos andre. Så jeg tror en del foreldre er litt for slepphendte med oppdragelsen, og lar barna slippe unna uten å irettesette dem. Det er synd, de skal jo en dag bli voksne individer som vet å oppføre seg. Så de gjør barna en bjørnetjeneste ved å la de slippe unna, og virkeligheten når barna blir eldre kommer til å bli ett slag i ansiktet, det er jeg sikker på. Ser en del av de tilfellene nå som barns mine er tenåringer. Noen av de tenåringene er helt ufordragelige, og foreldrene virker clueless, og skjønner ikke hvordan den lille prinsen eller prinsessa dems har blitt slik. 

Anonymkode: 74dca...70f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja til å si fra, barna er små. Ellers vokser de opp til å bli frekke og ufordragelige barn og senere tenåringer. 

Jeg var å handlet på den lokale dagligvarebutikken i ettermiddag. Det var ganske travelt og ved første øyekast ingen ledige parkeringsplasser. Litt borti rekka var det til min overraskelse tilsynelatende to ledige plasser ved siden av hverandre, så jeg kjørte mot dem. Da jeg svingte inn der forstod jeg hvorfor de var ledige. Det stod nemlig en moped parkert på tvers av dem, så forhjulet stod på den ene plassen og bakhjulet på den andre, så begge plassene var opptatt. Av EN moped...😡

I det jeg skulle til å sette bilen i revers kom en tenåringsgutt slentrende. Mopeden var hans. Jeg rullet ned ruta og sa til ham at det var veldig unødvendig av ham å parkere på den måten. For det første har butikken egen moped/MC parkering han burde benyttet og for det andre burde han parkere så han kun opptar en plass om han vil benytte de "vanlige" plassene som er ment for biler.

Han ble griseforbanna og ba meg drite og dra. Jeg hadde ikke noe med hvor/hvordan han parkerte og skulle bare gi faen i å snakke til ham. Han tok på seg hjelmen og startet mopeden. I det han kjørte viste han meg fingeren og smalt hånda i bakdøra. Frekk som f...😡

Et typisk eksempel på en som ikke har blitt irettesatt eller snakket til som liten. Sånn blir de da. Ufordragelige, frekke og med null respekt for andre.

Anonymkode: 58338...459

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et typisk eksempel på en som ikke har blitt irettesatt eller snakket til som liten. Sånn blir de da. Ufordragelige, frekke og med null respekt for andre.

Anonymkode: 58338...459

Fullstendig klar over at jeg avsporer her, men det vet du strengt tatt ingenting om. Kan hende den ungen var vant til å ha det strengt hjemme og bli irettesatt støtt og stadig, men allikevel får drittsekkoppførsel ute blant ukjente folk. 

Penser inn på tema igjen: Jeg har to ganger fått kjeft av et par familiemedlemmer (to forskjellige unger, to forskjellige situasjoner) der deres barn har tatt tak i håret på mitt barn og lugget kraftig. Når jeg da har sagt i fra så har mødrene til disse to barna blitt sint på meg fordi jeg sier at det ikke er lov å lugge og trøste mitt barn fordi det faktisk fikk vondt av å bli lugget. 

Og siden trådtittel er "når" det ble ulovlig, så må det ha vært en gang før 1990 ;) 

Anonymkode: 984ff...380

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvorfor i alle dager kaster du ikke både henne og ungene hennes på dør?  Det der hadde vært uaktuelt hjemme hos meg. Her må besøkende oppføre seg som folk, ellers kan de finne seg et annet sted å være. (vi som bor her må selv også oppføre oss som folk)

Anonymkode: 98e25...4b7

Hun og familien hennes har flyttet til hans hjemby, så når de besøkte oss i sommer skulle de være her i flere dager. Jeg svelget mange kameler i begynnelsen av besøket, men da vi gjentatte ganger så dem slå, sparke, klemme barna våre alt for hardt osv og overså at de ble bedt om å slutte så grep jeg inn og sa forsiktig at de måtte slutte og høre etter når våre barn sa det var vondt. 

Det skjedde mye men etter at jeg hadde sagt fra for å beskytte mine så eksploderte søsteren min og sa at jeg tydeligvis hatet barna hennes siden de ikke var perfekte som mine, og så dro de!

Etter dette fortalte hun alle at jeg hadde vært kranglete og sur ovenfor hennes barn hele tida og at det hadde psyket dem ut så de utagerte. Jeg fikk sjokk, men heldigvis hadde jeg vitner på alt og dessuten har barna oppført seg sånn flere ganger i andre sammenhenger. 

Men søsteren min og jeg har ikke snakket sammen på flere uker nå, og det er vondt, men jeg kan ikke ta på meg skylden for dette. 

Anonymkode: 349b1...a1f

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig. Det er viktig at de barna jeg omgås (tantebarn osv) også respekterer meg som voksen, så jeg er ikke redd for å irettesette. Gjør det selvfølgelig på en ordentlig måte.

Anonymkode: 6ab39...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik får det med barna når foreldrene ikke gidder oppdra dem

Anonymkode: 73472...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slik får det med barna når foreldrene ikke gidder oppdra dem

Anonymkode: 73472...dd2

Igjen. Det vet du ikke.

Hvis alle foreldre var så fryktelig flinke til å oppdra barn før, hvis det var sånn at nabokjerringene eller hvem som helst kunne og skulle og irettesatte andres barn før, hvorfor finnes det da uoppdragne voksne? Hvorfor finnes det folk som oppfører seg som drittsekker eller prinsesser eller ufordragelige hvis alt var så mye bedre før? Den gangen alle kunne snakke til unger som oppførte seg dårlig? Den gangen foreldre hadde grep om oppdragelsen og lærere fikk lov til å kreve respekt. Det er ikke alle de det ble "folk" av heller.

Så enkeltepisoder som dette med han unge mannen på moped sier ingenting om oppdragelsen hans. 

Anonymkode: 984ff...380

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slekting av meg har det jeg vil kalle ufordragelige barn. En tidlig morgen hadde de gått inn til naboen, mens far var ute av huset en tur og resten lå å sov. Far i huset hadde kommet inn igjen og sett at barna stod å forsynte seg grovt av godteriskuffen deres. Han hadde da selvfølgelig satt dem på plass. 

Rett etterpå hadde min slekting marsjert bort til naboen og kjeftet på ham. Han hadde ingen rett til å kjefte på hennes barn. Det skal sies at foreldrene selv ikke sier noe til barna heller, så de er jo ikke vant til at folk snakker til dem. 

Anonymkode: 6c44c...ae2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva når adferden faktisk går ut over andre? Skal man stilltiende finne seg i enhver oppførsel fra enhver unge i tilfelle det er et spesialtilfelle?

Uansett hva slags plan og program du følger hjemme kan du ikke si til fremmede at de bare må akseptere at ungen konstant sparker i setet, skriker og bårker, river ned ting fra hyller osv fordi dere har fokus på noe annet denne måneden. Du sier at man ikke vet hva andre sliter med - det gjelder jo også for alle andre du treffer. Kanskje har personen i sete foran ryggproblemer som gjør at ethvert dunk i setet ikke bare er et irritasjonsmoment, men medfører sterke smerter?

Anonymkode: f7798...e14

Vi har som sagt et opplegg vi følger. Om han er til skade for andre griper vi inn, som hvis han skulle sparke noen. Om han for eksempel bruker for høy stemme, ikke sitter stille, ikke følger alle beskjeder, så er det ikke alt vi reagerer på.

Barnet har ekstremt lav selvtillit etter mange år med nesten utelukkende negativ oppmerksomhet fra voksne rundt han. Vi fokuserer på en og en ting og ignorerer resten. Dette gjør vi for å prøve å bygge opp selvtilliten hans, og ved det, få han til å følge flere og flere beskjeder. Irettesettelse fra kjente og ukjente er ikke ønskelig. La oss få oppdra vår sønn, ikke bare gå ut fra at her er et uoppdragne barn som jeg har rett til å stramme opp. 

Anonymkode: ddf3a...e60

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Ikke helt det samme, men var på foreldremøte igår for første gang i skolen. Hittils har jeg bare lest om curlingforeldre, men nå fikk jeg høre de IRL.

Etter at pedagogene hatt presentert seg selv og hva de skal lære, og hvordan. Første spørsmålet var om skolen hadde rutiner for bombetrusler og skyting. Merk: vi bor langt på landet, en liten skole med 1-6 klasse... (skolen hadde rutiner for dette)

Spørsmål nummer to: Spesialpedagog og helsesøster MÅ gjøre seg kjent med hvert eneste barn, i tilfelle de i fremtiden behøver gå til de. Helsesøster treffer jo barna uansett neste år når de skal ha vaksine, og hun SA i presentasjonen av seg selv, at hun ofte var ute blant barna. Flere haket på at spes.ped måtte bli kjent så ikke barna ble traumatisert. Ja det var det uttrykket de brukte...

Jeg satt der og bare, jeesses, stakkars lærere som må forholde seg til sånne foreldre. Og stakkars barn som MÅ bli kjent med en spesialpedagog de kanskje aldri kommer behøve! Snakk om å skremme barn og dumforklare ungene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tranedatter skrev:

Ikke helt det samme, men var på foreldremøte igår for første gang i skolen. Hittils har jeg bare lest om curlingforeldre, men nå fikk jeg høre de IRL.

Etter at pedagogene hatt presentert seg selv og hva de skal lære, og hvordan. Første spørsmålet var om skolen hadde rutiner for bombetrusler og skyting. Merk: vi bor langt på landet, en liten skole med 1-6 klasse... (skolen hadde rutiner for dette)

Spørsmål nummer to: Spesialpedagog og helsesøster MÅ gjøre seg kjent med hvert eneste barn, i tilfelle de i fremtiden behøver gå til de. Helsesøster treffer jo barna uansett neste år når de skal ha vaksine, og hun SA i presentasjonen av seg selv, at hun ofte var ute blant barna. Flere haket på at spes.ped måtte bli kjent så ikke barna ble traumatisert. Ja det var det uttrykket de brukte...

Jeg satt der og bare, jeesses, stakkars lærere som må forholde seg til sånne foreldre. Og stakkars barn som MÅ bli kjent med en spesialpedagog de kanskje aldri kommer behøve! Snakk om å skremme barn og dumforklare ungene!

Herrejeminijesuskristus! Det er ikke sunt på en flekk! 

Anonymkode: 950c9...4c1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest tranedatter
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har som sagt et opplegg vi følger. Om han er til skade for andre griper vi inn, som hvis han skulle sparke noen. Om han for eksempel bruker for høy stemme, ikke sitter stille, ikke følger alle beskjeder, så er det ikke alt vi reagerer på.

Barnet har ekstremt lav selvtillit etter mange år med nesten utelukkende negativ oppmerksomhet fra voksne rundt han. Vi fokuserer på en og en ting og ignorerer resten. Dette gjør vi for å prøve å bygge opp selvtilliten hans, og ved det, få han til å følge flere og flere beskjeder. Irettesettelse fra kjente og ukjente er ikke ønskelig. La oss få oppdra vår sønn, ikke bare gå ut fra at her er et uoppdragne barn som jeg har rett til å stramme opp. 

Men da bruker man jo SE på foreldrene at de har kontroll. Man ser jo lett om det er foreldre som ikke bryr seg og når foreldre avvakter for at situasjonen ikke skal eskalerer. Har en hissigpropp selv som blir enda mer umulig om vi kjefter, beste er å holde oss riolig. Men da bruker jeg, når vi er blant folk, så litt høyt " nå xx, det rekker. Jeg både ser og hører du er sint bla bla bla". Bare så at folk forstår at jeg faktisk ikke heller synes det er ok.

Og så kan man bare si om noen blander seg, at barnet har litt ekstra utfordringer, men vi har kontroll. Takk som spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Søsteren min har to gutter som visstnok er meget spesielle snøfnugg med helt spesielle behov, og derfor står moren bl.a. bare og ser på mens hennes barn sparker og slår mine, hiver alt ut fra skuffer og skap hos oss og er frekke hele tiden.

Anonymkode: 349b1...a1f

Har en svigerinne som også har en sånn helt spesiell snøfnugg gutt. Hun mener det bare er rett og rimelig at hennes snøfnugg sparker kliper og slår mitt barn som er ett år yngre enn han😱 jeg klarer faktisk ikke å forholde meg til verken mor eller barn der, lenger!

Ja til kollektiv oppdragelse, innenfor rimelighetens grenser selvsagt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår at det kan bli utfordrende, også er det ikke alltid lett å se om barnet har særskilte utfordringer... Men hva slags program følger du? Hvis barnet ditt slår et annet barn eller ødelegger andres ting gjør man vel noe? Tar ungen ut av situasjonen? Er en liten prosentandel som følger et eget program så er uheldig for alle andre barn som har behov og nytte for korreksjon om ingen andre tørr å blande seg i tilfelle ... Foreldre som følger et annet type program må jo være på da, og forklare men ikke ta seg nær av eller bli fornærmet om noen blander seg. 

Anonymkode: be108...9b3

Ja, selvsagt tar vi han bort når han skader andre barn, og det skjer dessverre innimellom. Han skal selvsagt ikke få utøve vold mot andre. Det jeg snakker om er for eksempel for et par dager siden en vikar på aks irettesetter han for å ikke sitte stille ved bordet, men vandrer til og fra. Ja, dette er noe vi skal jobbe med, men uke nå. Hvis han skulle fått irettesettelse for all sin dårlige atferd, hadde man ikke gjort annet. Han har hele livet sitt fått kjeft hver dag av voksne. Han har verdens laveste selvbilde og gråter om kvelden fordi han er så ‘slem og dum’. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Outlander skrev:

Den mannen der ville ha fikk en skikkelig ball juling av meg om dette var mitt barn.  Har null problem at folk korrigere mine barn, men ligge et finger på de skal du må drikke ut av sugerør mange måneder fremover. 

Voldsomt kul da. Hadde jo vært deilig på barnet ditt det at mamma satt i fengsel i mange måneder for grov vold. :)

Anonymkode: 94a9a...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...