Gå til innhold

Når ble det «ulovlig» å korrigere/veilede andres barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var liten var det ikke unormalt at jeg ble snakket til av læreren, naboen og andre voksne men nå virker det som at alt må tas med forelderen og at det ikke er greit å snakke direkte til barnet?! Skal det være sånn? Skal vi få så såre og krenkbare unger at de ikke tåler kritikk. Jeg støtter den litt mer gammeldagse holdningen om et mer kollektivt ansvar til å oppdra vår neste generasjon. Det må gå ann å be et fremmed barn om å ikke sparke i buss-sete, ikke løpe i butikken uten at forelderen blir sint på meg for det, synes forelderen burde bli glad! Fikk nylig kritikk av en forelder at det må tas opp med han og ikke direkte med barna. Tar jeg helt feil? 

Anonymkode: be108...9b3

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er greit hvis korreksjonen er rimelig, og blir gjort på en skikkelig måte. Det fins mange gærninger der ute. 

Eksempel på noe som IKKE er greit:

Jeg var i byen med min venninne, hennes mamma og hennes lillebror. Vi gikk inn på en butikk, og lillebroren, sikkert 7 år, vimset litt etter. Mammaen begynte å snakke med de ansatte, og jeg snur meg for å se om lillebroren ikke kom etter. Jeg var jo bare en unge selv, og ble stående å måpe i sjokk da jeg så en eldre mann riste lillebroren kraftig. Jeg klarte ikke å si noe, bare dyttet i armen til mammen til venninna mi og pekte. Hun strente ut og fikk stoppet det. Forklaringen til gubben var at den lille gutten ikke hadde sett seg for og skumpet borti ham! At hun ikke anmeldte karen, forstår jeg ikke den dag i dag.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et ordtak som er at "it takes a village to raise a child"...

 

Noen mennesker er mer sårbare enn andre, og tar kritikk lettere til seg.

 

Jeg er helt enig i deg I at man må kunne snakke direkte til barnet det gjelder om at det ikke får sparke i buss-sete (har gjort noe lignende selv, og da tok foreldrene det bra), og heller ikke løpe i butikken. 

 

Samtidig er også barn ulike, det er forskjell på hvordan de bør bli "servert" beskjeder kanskje....?

 

Har også mye å si hvordan man sier i fra tenker jeg, uavhengig om man sier det til barnet eller den voksne. Både tonefall og ordvalg.

Anonymkode: 9d169...92f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. (De fleste) foreldrene nå til dags syr så store puter under armene på ungene. 

De går rett i selvforsvar hvis noen korrigerer englebarna deres. 

Trist! Så gjerne fortsett å si i fra dersom du ser barn som ikke oppfører deg. Jeg støtter deg 100 %. Så kanskje foreldrene klarer å reflektere over saken i ettertid, og skjønne at det var for alles beste.

Anonymkode: 72ea8...fce

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ts! Det er mange foreldre om dagen som må skjerpe seg grundig! Barna vokser opp til å bli ufordragelige, egoistiske aspeløv. 

Anonymkode: 950c9...4c1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ifra direkte til barnet dersom det er snakk om brudd på allment aksepterte regler. F eks at det er ikke lov å slå eller ødelegge ting. Jeg setter pris på at andre snakker til barna mine også hvis de gjør slike ting. De har ofte mer respekt for andre/fremmede. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig, men man må si ifra på en ordentlig måte, og ikke være slem og hard mot barnet. 

Om barnet sparker i buss setet foran seg så kan man si «hei, det er ikke lov å sparke i setet foran seg, så stopp med det.» 

i stedet for «slutt din jvla drittunge!» 

Alt med hvordan man sier det mener jeg. Man har mer respekt for fremmede, og man får kanskje mer effekt av det, enn av mamma/pappa sier ifra. Men som sagt, alt med hvordan man sier det.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Svartfugl said:

Jeg synes det er greit hvis korreksjonen er rimelig, og blir gjort på en skikkelig måte. Det fins mange gærninger der ute. 

Eksempel på noe som IKKE er greit:

Jeg var i byen med min venninne, hennes mamma og hennes lillebror. Vi gikk inn på en butikk, og lillebroren, sikkert 7 år, vimset litt etter. Mammaen begynte å snakke med de ansatte, og jeg snur meg for å se om lillebroren ikke kom etter. Jeg var jo bare en unge selv, og ble stående å måpe i sjokk da jeg så en eldre mann riste lillebroren kraftig. Jeg klarte ikke å si noe, bare dyttet i armen til mammen til venninna mi og pekte. Hun strente ut og fikk stoppet det. Forklaringen til gubben var at den lille gutten ikke hadde sett seg for og skumpet borti ham! At hun ikke anmeldte karen, forstår jeg ikke den dag i dag.

Den mannen der ville ha fikk en skikkelig ball juling av meg om dette var mitt barn.  Har null problem at folk korrigere mine barn, men ligge et finger på de skal du må drikke ut av sugerør mange måneder fremover. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som foreldrene til et barn med atferdsvansker som følger et program for hva vi korrigerer og ikke, må jeg si jeg hater når andre blander seg! Du vet ikke hva andre sliter med. Der du ser et ‘uoppdragent barn som ikke kan oppføre seg’ finnes det faktisk en strukturert plan for å endre denne atferden. 

Pass på deg selv.

Anonymkode: ddf3a...e60

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjem veldig ann på kontekst. Eg korrigere andre sine barn dersom det er naudsamt. F.eks her om dagen var det ein liten gutt (ca 4år) som stakk handa ned i godteriboksen på butikken medan mora tok noko ned frå hylla. "når du tar på godteri andre skal spisa kan di få vondt i magen sin". 

Mora vart litt flau, men tok det ganske greitt.

Det er ikkje innafor å ta i andre sine barn uansett kor skånsomt det er gjort.

 

 

Anonymkode: 3f9b5...f04

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Outlander skrev:

Den mannen der ville ha fikk en skikkelig ball juling av meg om dette var mitt barn.  Har null problem at folk korrigere mine barn, men ligge et finger på de skal du må drikke ut av sugerør mange måneder fremover. 

Tja, det var en veldig gammel mann, og da hadde du vel ikke vært et godt eksempel for ditt barn. Og du kunne endt med en dom. Det hadde vært dumt for alle. Men oppførselen til den mannen var HELT KRISE. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, camliiaa skrev:

Jeg er enig, men man må si ifra på en ordentlig måte, og ikke være slem og hard mot barnet. 

Om barnet sparker i buss setet foran seg så kan man si «hei, det er ikke lov å sparke i setet foran seg, så stopp med det.» 

i stedet for «slutt din jvla drittunge!» 

Alt med hvordan man sier det mener jeg. Man har mer respekt for fremmede, og man får kanskje mer effekt av det, enn av mamma/pappa sier ifra. Men som sagt, alt med hvordan man sier det.

 

Selvsagt snakker man til barnet på en vennlig måte, og holder seg langt unna fysisk kontakt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Svartfugl said:

Tja, det var en veldig gammel mann, og da hadde du vel ikke vært et godt eksempel for ditt barn. Og du kunne endt med en dom. Det hadde vært dumt for alle. Men oppførselen til den mannen var HELT KRISE. 

Tja- gammel mann så kanskje ikke ballespark da, men han ville ha fått en god dose med kjefting.  Og beklager, men du har ingenting å si om hva er et godt eksempel for mitt barn.  Et godt eksempel er at de vet mamma tar tak i folk som bruker vold mot de med alt det er verdt.  Så du ville ha kanskje invitert de hjem til deg for en kopp kaffe hvis en voksne satt og ristet barnet ditt i hjel? Særlig. 

Endret av Outlander
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Outlander skrev:

Tja- gammel mann så kanskje ikke ballespark da, men han ville ha fått en god dose med kjefting.  Og beklager, men du har ingenting å si om hva er et godt eksempel for mitt barn.  Et godt eksempel er at de vet mamma tar tak i folk som bruker vold mot de med alt det er verdt.  Så du ville ha kanskje invitert de hjem til deg for en kopp kaffe hvis en voksne satt og ristet barnet ditt i hjel? Særlig. 

Man er ikke et godt eksempel for barna sine dersom man banker løs på andre folk. Vold avler vold. 

Vold er intellektets erkjennelse av nederlag. 

Anonymkode: 984ff...380

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Outlander skrev:

Tja- gammel mann så kanskje ikke ballespark da, men han ville ha fått en god dose med kjefting.  Og beklager, men du har ingenting å si om hva er et godt eksempel for mitt barn.  Et godt eksempel er at de vet mamma tar tak i folk som bruker vold mot de med alt det er verdt.  Så du ville ha kanskje invitert de hjem til deg for en kopp kaffe hvis en voksne satt og ristet barnet ditt i hjel? Særlig. 

Oi, oi, aner jeg en litt sur undertone her? Det var ikke meningen å fornærme/irritere deg.

Og vi vet ganske mye om hva som er gode og dårlige eksempler for barn. For eksempel så vet vi at barn som hører foreldre si mye negativt om andre, ofte vil gjøre dette selv. Vi vet at barn som blir utsatt for vold, har større sjanse for å få psykiske problemer som voksen, og vi vet at det å være vitne til vold (særlig gjentatte ganger) også er skadelig. 

Å bruke vold er ikke lov. Å beskytte sitt barn fra vold er lov. Når faren er over, er det faktisk ikke lov å banke personen sønder og sammen. Og når sa jeg at jeg ville ha invitert noen på kaffe? Jeg ville sagt hva jeg mente, prøvd å få orden på vitner til hendelsen og anmeldt det. Det er en gang slik at vold avler vold, derfor kan man bli et dårlig eksempel om man løser en situasjon med vold (nødvendig selvforsvar er noe annet). Når det er sagt, så er du sikkert en utmerket mamma for ditt barn, har ingen grunner til å tro noe annet - men så vet jeg heller ingenting om deg og ditt barn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er ikke et godt eksempel for barna sine dersom man banker løs på andre folk. Vold avler vold. 

Vold er intellektets erkjennelse av nederlag. 

Anonymkode: 984ff...380

Dette er ikke nødvendigvis riktig. Jeg kjenner til mange tilfeller der vold har avsluttet volden. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

 

1 minutt siden, Svartfugl said:

Oi, oi, aner jeg en litt sur undertone her? Det var ikke meningen å fornærme/irritere deg.

Og vi vet ganske mye om hva som er gode og dårlige eksempler for barn. For eksempel så vet vi at barn som hører foreldre si mye negativt om andre, ofte vil gjøre dette selv. Vi vet at barn som blir utsatt for vold, har større sjanse for å få psykiske problemer som voksen, og vi vet at det å være vitne til vold (særlig gjentatte ganger) også er skadelig. 

Å bruke vold er ikke lov. Å beskytte sitt barn fra vold er lov. Når faren er over, er det faktisk ikke lov å banke personen sønder og sammen. Og når sa jeg at jeg ville ha invitert noen på kaffe? Jeg ville sagt hva jeg mente, prøvd å få orden på vitner til hendelsen og anmeldt det. Det er en gang slik at vold avler vold, derfor kan man bli et dårlig eksempel om man løser en situasjon med vold (nødvendig selvforsvar er noe annet). Når det er sagt, så er du sikkert en utmerket mamma for ditt barn, har ingen grunner til å tro noe annet - men så vet jeg heller ingenting om deg og ditt barn.

Nå er dette bare for dumt.  Hvordan har du gått fra at jeg fillerister noen som utsette mitt barn for vold til at barnet er da utsatt for vold hele barndommen? Tror ikke barnet tar langvarig skade av å bli beskyttet av foreldrene sine men tar nok skade fra den drittsekken som bestemt å tilrettevise barnet med å kraftig riste.  

Er ikke uenig at barn utsatt for vold gjennom barndommen får skade- men hallo, dette er en halt annen tema og har NULL med denne tråden å gjøre.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Dette er ikke nødvendigvis riktig. Jeg kjenner til mange tilfeller der vold har avsluttet volden. 

Det gjør jeg også. Man er fortsatt ikke noe godt eksempel for barna sine. 

Noen dør også av vold. 

Dette blir jo egentlig bare avsporing fra HI, det er vel ikke mange som ville grisebanka noen så de ikke kunne snakke eller til de døde om de snakket hardt til barna sine, men uansett så finnes det andre utveier enn å banke og slå på noen. 

Man har en munn å prate med.

Og jeg syns det er helt greit for alle å snakke til mine barn dersom de oppfører seg som apekatter eller smådjevler ett eller annet sted jeg ikke er i nærheten til å ta dem for meg selv. Verbalt. 

Anonymkode: 984ff...380

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Outlander skrev:

 

 

Nå er dette bare for dumt.  Hvordan har du gått fra at jeg fillerister noen som utsette mitt barn for vold til at barnet er da utsatt for vold hele barndommen? Tror ikke barnet tar langvarig skade av å bli beskyttet av foreldrene sine men tar nok skade fra den drittsekken som bestemt å tilrettevise barnet med å kraftig riste.  

Er ikke uenig at barn utsatt for vold gjennom barndommen får skade- men hallo, dette er en halt annen tema og har NULL med denne tråden å gjøre.  

Å være vitne til voldsbruk er også skadelig. Barn lærer av foreldre, de er store forbilder. Det var poenget mitt. Om du likevel mener det er riktig å benytte vold i en slik situasjon, så får du selvfølgelig mene det av hjertens lyst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare la oss stadfeste; ingen synes fysisk vold eller banning mot barn er greit. Antar TS ikke brukte banneord eller var fysisk med dette barnet hun snakker om, så alle disse eksemplene blir avsporing.

TS; JEG ER HELT ENIG!!

Jeg har sagt ifra strengt til barn som har vært rett og slett frekke her i huset! Barnet ble helt satt ut, nektet å si unnskyld og dro hjem. Jeg har hørt barn si at «jeg nekter å sette foten min inn i det huset igjen»! I en alder av 7 år, om mitt hus, fordi de fikk streng beskjed om noe. Da fikk 7åringen beskjed om at det er greit; du er ikke velkommen før du har sagt unnskyld heller. 

Jeg har hatt lange rolige samtaler med små barn som åpenlyst IKKE er vant med i bli irettesatt. 

Og disse barna kan være ufyselige, rett og slett. 

Endret av veggteppe
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...