Gå til innhold

Dine holdninger til ammefri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i det offentlige, og alle kollegaer til nå som har startet i jobb før barnets 12 måneder har benyttet seg av ammefri.

Min holdning er at jeg skulle ønske ammefri kunne rettes mot større behov (relatert til barnet og mors helse ifbm fødsel/barseltid) uavhengig av ammingen. 

Jeg fikk ikke til å amme og hadde en utfordrende barseltid med ekstremt lite søvn - i tillegg til vesentlige plager etter graviditet. 

Jeg følte meg ganske «straffet» for å «ikke ha fått det til» ved å måtte være 2 timer lengre på jobb enn kollegaen  som sov fint gjennom natten, hadde god fysisk og psykisk helse og brukte ammefri for å gå tidligere (hun ammet litt, men ikke noe som krevde fri). Jeg opplevde at fordi jeg hadde hatt så store utfordringer som gjorde at blant annet ammingen ikke gikk, så gikk jeg glipp av en rettighet som en slags straff. 

Nå ville jeg jo brukt et annet ord enn straff, men jeg var så langt nede at å ikke få samme rettighet som andre mammaer føltes som noe jeg ikke fortjente fordi jeg ikke klarte noe. Og at jeg da som resultat fikk se barnet mitt 1 time om dagen, fremfor 3 timer som andre. 

Jeg ble riktignok sykemeldt tilslutt, men det tok meg nok 2 ekstra år å lege sårene etter svangerskaps/fødselsdepresjon - og å måtte se på at alle med enklere barseltid ble premiert med 2 timer fri gjorde det ikke mye bedre. Enten burde det kuttes helt, eller så burde kriteriene vært endret til behov (mye mating eller våkentid på natt generelt, større utfordringer med barn som krever at mor har større belastning som gjør fulltidsjobb vanskelig i starten etc). 

Anonymkode: c2247...bdd

Jeg forstår hva du vil frem til, og det er utrolig trist at du fikk en tøff start på mammatilværelsen. Men som andre påpeker er ammefri primært en gode for barnet, og ikke for mor. Hvis man trenger reduserte dager på grunn av våkenetter, utbrenthet, o.l. så er det lege som må vurdere behov for sykmelding, evt at man selv velger å jobbe redusert. Jeg går "frivillig" ned til 60% stilling, selv om vi små snu på hver krone for å få det til. Kroppen klarer rett og slett ikke å være våken halve natten, og samtidig prestere på jobb, selv med ammefri. 

Anonymkode: 82299...24b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Kritt skrev:

Tar jo litt tid å amme om morgenen, og høres jo deilig ut å bevilge seg en halvtime eller time ekstra før avgang jobb, det blir en litt mykere overgang til arbeidslivet etter perm. Men ammefri midt på dagen høres upraktisk ut, og som sagt tror jeg egentlig ikke så mange har behovet.

Amming midt på dagen har i alle fall en funksjon - at barnet får et ammemåltid som barnet ellers ikke ville fått. Det å derimot flekse ammefrien til en time før og etter jobb, er ikke annet enn latskap da barnet kunne fått det samme måltidet om man bare gadd å stå opp en halvtime før. Sistnevnte mener jeg er uthuling av ordningen, og jeg tviler på at det var sånn den egentlig var tiltenkt.

Anonymkode: ac8f0...016

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Amming midt på dagen har i alle fall en funksjon - at barnet får et ammemåltid som barnet ellers ikke ville fått. Det å derimot flekse ammefrien til en time før og etter jobb, er ikke annet enn latskap da barnet kunne fått det samme måltidet om man bare gadd å stå opp en halvtime før. Sistnevnte mener jeg er uthuling av ordningen, og jeg tviler på at det var sånn den egentlig var tiltenkt.

Anonymkode: ac8f0...016

Det er da veldig mange jobber hvor det er vanskelig å få til amming midt på dagen, så det er nok absolutt tiltenkt at man også kan legge ammefri til starten og slutten av arbeidsdagen. 

Anonymkode: 01015...004

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er da veldig mange jobber hvor det er vanskelig å få til amming midt på dagen, så det er nok absolutt tiltenkt at man også kan legge ammefri til starten og slutten av arbeidsdagen. 

Anonymkode: 01015...004

Enig, det er absolutt en løsning som fungerer best for mange. Spesielt de med litt reisevei. 

Og det har selvfølgelig en hensikt at det er 6-7 timer mellom hver amming enn 8-9 timer. 

Anonymkode: badbf...2fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da veldig mange jobber hvor det er vanskelig å få til amming midt på dagen, så det er nok absolutt tiltenkt at man også kan legge ammefri til starten og slutten av arbeidsdagen. 

Anonymkode: 01015...004

Hvilken hensikt tjener da ammefri? Da er ammefri kun en måte å få mer fritid - med mindre man av sære grunner ikke har mulighet til å stå opp en halvtime før på morgenkvisten for å amme. Jeg ser ingen grunn til at man skal få betalt for å amme hjemme i en tid på døgnet hvor man uansett er hjemme.

Anonymkode: ac8f0...016

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp begynt i jobb etter permisjon. Selv om barnet spiser masse fast føde, ammer jeg fortsatt 2-3 ganger i døgnet (ofte mer når jeg har fri) og burde nok kanskje tatt ut ammefri, siden den ene gangen er på natten. Men jeg jobber som lærer i småskolen, og har ikke samvittighet til å ta fritimer hver dag. Elevene trenger stabilitet og en lærer som er der for dem, ikke daglige vikarer. Og etter undervisning har jeg rett og slett ikke tid til å skulle ta fri, pga planlegging og møter. Jeg har derfor valgt å heller redusere stillingen min litt, slik at jeg er hjemme en dag i uken. Ikke først og fremst på grunn av amming, men for å ta igjen litt søvn, senke skuldrene og bruke tid med familien.

Anonymkode: 3a105...931

Er det så stor forskjell på at elevene har vikar en time per dag enn en hel dag i uken ...   ?

Syntes ikke løsningen din er så heroisk jeg da. Du er jo like mye borte fra elevene, hvilket var hovedargumentet ditt for å ikke ta ammefri....   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har "heldigvis" en jobb som bare ligger og venter på meg til jeg er tilbake. (Dvs noen andre gjør det som er akutt, og resten ligger på vent.)

Det gjorde at arbeidsgiver og kollegaer var kjempefornøyde med at jeg bare var "litt" på jobb fra barna var 7mnd. (Altså full dag minus 2 t ammefri.)

Hadde jeg ikke hatt mulighet for ammefri, hadde jeg ikke kunnet starte å jobbe igjen 7mnd etter fødsel, for da hadde det vært et barn som ikke fikk nok mat i løpet av en dag.

Jeg ammet om morgenen, noe som fort tok en time, og som startet når barnet naturlig våknet, ikke når jeg normalt pleier å gå til jobb. Alternativet, å vekke en 7mnd gammel baby for å rekke amming før jobb, føles feil for meg. Barnet har behov for både mat og søvn. (Og det må innrømmes at det var godt for mor å sove litt lenger også, etter nattamming som ikke far kunne ta.)

Deretter var det grøt og frukt gjennom dagen for baby, mens jeg var på jobb, og så ny amming 6 timer senere, når jeg var hjemme igjen.

JA, jeg tok ut full ammefri til jeg sluttet å amme ved 18mnd alder.

NEI, jeg opplevde ingen negative reaksjoner fra kollegaer.

For både meg og arbeidsgiver var det positivt at jeg var på jobb mesteparten av arbeidsdagen etter en kort permisjon. Ting ble ikke liggende så lenge som de kunne ha blitt. Jeg var igjen tilgjengelig for kollegaer til å hjelpe til. For far og barn var det en fordel å få tid hjemme sammen der far faktisk tok hovedansvaret. For oss som par ga det oss en felles forståelse av hva det faktisk krever å være hjemme med lite barn.

Jeg kan forstå at det er mange andre arbeidsplasser der det er vanskeligere å gjennomføre ammefri. Samtidig så opplever jeg at arbeidsgivere som vil tilpasse, får det til. Også uten at det går ut over andre.
Men det handler om vilje til å tilpasse, både for den som ammer og for arbeidsgiver. Den ammende må forsøke å få til amming på en måte som passer arbeidsgiver best mulig, og arbeidsgiver må finne løsninger som ivaretar barnets behov og som er gjennomførbare for den som ammer.

Og ang. dette med bekreftelse fra lege eller jordmor, så handler dette også om tillit. På arbeidsplasser der det er gjensidig tillit  og åpenhet, er det mindre behov for å gjennomføre dette, enn arbeidsplasser der alt styres av "jeg har krav på, så derfor SKAL jeg ta ut".
Som en kollega av meg i en annen bedrift sa for mange år siden. "Når du tar ut en 3-dagers, så kan du ikke komme på jobb igjen etter 1 dag!" Etter at jeg sjokkerende nok bare var hjemme fra jobb med egenmelding den ene dagen jeg var syk.

 

Anonymkode: b240e...f4f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt håpløs situasjon når mange ammende mødre er mer avhenging av amming enn barnet er når barnet er 1 år.  Ikke si at barne dør hvis ikke de har hatt pupp fra 0830-1600.   Ikke rart det er diskriminering av kvinner mellom 20-40 i arbeidsplassen disse dagene. 

Anonymkode: 3d442...deb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rett til ammefri er enav tingene som ikke bør diskuteres, før norge går vekk fra retningslinjer som sier at mm er best og bør være hovedkilde til næring det dørste leveåret. 

Jeg har et mye bedre forslag jeg da. Gi far sin perm til mor. Far er ikke til noen biologisk nytte for barnet, slik som en ammende mor er. Derav er det ingen grunn til at fedre skal være til vesentlig ulempe for arbeidsgiver i 15 uker, annet enn for fars velbehag. 

Anonymkode: 1d2aa...c88

Enig. Fedrepermisjon er tullete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg venter mitt første barn, og har et stort ønske om å amme. Jeg planlegger å være  tilbake i jobb når barnet er 10-11 måneder. Dersom jeg fortsatt ammer når jeg skal tilbake i jobb, kommer jeg til å benytte med av 2 timer ammefri hver dag frem til ammeslutt blir naturlig. Jeg jobber i offentlig sektor, og har følgende rett på fri med lønn. Enten kommer jeg til å reise hjem midt på dagen, eventuelt starte en time senere og gå en time tidligere. Dette vil jo naturligvis påvirke arbeidshverdagen, og ikke minst kolleger med tanke på at vi jobber i team. 2 timer kortere dager tilsvarer jo ca en 75% stilling (når man jobber 37,5t i uka). Så dette er jo  merkbart for arbeidsplassen, og spesielt med tanke på at den ammende selv velger når tiden skal tas ut.  Jeg tenker at dette uansett er noe jeg ønsker å benytte meg av så sant barnet vil ha brystmelk. Barnet mitt kommer først! Men mulig ikke alle deler denne oppfatning?

Hvilke holdninger kan jeg forventer å møte? Hører svært sjeldent om kvinner som tar ut ammefri, og undres over grunnen? Er det fordi folk ikke ammer, ikke ønsker eller trenger fri, eller fordi man redd for at skal skal bli mislikt av kolleger?

Del gjerne dine erfaringer og holdninger til dette! Ønsker  innspill av både kvinner og menn, både med uten uten barn. 

Anonymkode: 277a7...b9c

(Har ikke lest hele denne tråden) Jeg jobber i offentlig sektor, statlig.  Ja, du har rett til ammefri (hos oss 1 time betalt om dagen, ), men den ammende kan ikke velge selv måten du gjør det på, det organiseres med nærmeste leder. Den ammende kan ikke ta ut tid som det passer selv, det er jo "barnet først" som du skriver, men i denne sammenheng, barnets behov for brystmelk, ikke annen tid med mor. Og er barnet over 9 mnd, må du ha attest fra helsestasjon eller lege på at det er et behov (at du ammer). En mor som fortsatt ammer en toåring på kvelden har ikke det behovet for eksempel, og ville ikke fått det hos oss. Jeg har selv benyttet meg av det i noen måneder, da med kortere arbeidsdag, da barnet var 10 måneder, jeg hadde da lang reisevei og ammet før jeg dro og med en gang jeg kom hjem (pluss kveld og natt , men det er jo ikke relevant). Her er det helt vanlig, men ingen gjør det i veldig lange perioder, og det er også noen som får barnet "levert på døra" på arbeidsplassen, det  er jo helt ok. Har ikke opplevd at jeg selv eller andre har blitt uglesett pga dette, men har heller ikke erfart at det er noen som benytter seg av det uten grunn.

 

Anonymkode: 85306...ddb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva du vil frem til, og det er utrolig trist at du fikk en tøff start på mammatilværelsen. Men som andre påpeker er ammefri primært en gode for barnet, og ikke for mor. Hvis man trenger reduserte dager på grunn av våkenetter, utbrenthet, o.l. så er det lege som må vurdere behov for sykmelding, evt at man selv velger å jobbe redusert. Jeg går "frivillig" ned til 60% stilling, selv om vi små snu på hver krone for å få det til. Kroppen klarer rett og slett ikke å være våken halve natten, og samtidig prestere på jobb, selv med ammefri. 

Anonymkode: 82299...24b

Nja, nesten ingen barn på 8-12 mnd er avhengig av brystmelk gitt av mor.

Ammefri er for å holde ammestatistikken oppe av hensyn til signalene det gir til utviklingsland hvor amming handler om liv og død.

Kvinner kam fint amme før og etter jobb, så akkurat det argumentet betyr jo egentlig bare at ammefri er unødvendig. 

Anonymkode: c2247...bdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva du vil frem til, og det er utrolig trist at du fikk en tøff start på mammatilværelsen. Men som andre påpeker er ammefri primært en gode for barnet, og ikke for mor. Hvis man trenger reduserte dager på grunn av våkenetter, utbrenthet, o.l. så er det lege som må vurdere behov for sykmelding, evt at man selv velger å jobbe redusert. Jeg går "frivillig" ned til 60% stilling, selv om vi små snu på hver krone for å få det til. Kroppen klarer rett og slett ikke å være våken halve natten, og samtidig prestere på jobb, selv med ammefri. 

Anonymkode: 82299...24b

Glemte å legge til at jeg er fullstendig uenig i at kvinner som opplever store helseutfordringer etter fødsel/graviditet skal jobbe redusert.

Man skal sykemeldes av lege.

Men om barnet er mye våken på nettene og må mates ser jeg ikke forskjellen på brystmelk VS mm. Jobben er den samme. 

Anonymkode: c2247...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken hensikt tjener da ammefri? Da er ammefri kun en måte å få mer fritid - med mindre man av sære grunner ikke har mulighet til å stå opp en halvtime før på morgenkvisten for å amme. Jeg ser ingen grunn til at man skal få betalt for å amme hjemme i en tid på døgnet hvor man uansett er hjemme.

Anonymkode: ac8f0...016

Det er ikke alle babyer som kan mates akkurat når vekkerklokka til mor ringer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ammefri er et gode, men for meg som pusler med timeplaner osv. kan det fort bli ganske komplisert med lærere som er borte første time. Det er ikke bare, bare å sette inn en vikar en time om dagen. Men, jeg har alltid klart å løse det (og sukking og stønning har jeg gjort alene på kontoret uten at den ansatte har fått det med seg). Så lenge det er en rettighet forholder jeg meg til det. Men så lenge etter at barnet fyller 1 år synes jeg ikke det er naturlig med ammefri. Hos oss må du da ha erklæring fra legen om at du ammer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Amming midt på dagen har i alle fall en funksjon - at barnet får et ammemåltid som barnet ellers ikke ville fått. Det å derimot flekse ammefrien til en time før og etter jobb, er ikke annet enn latskap da barnet kunne fått det samme måltidet om man bare gadd å stå opp en halvtime før. Sistnevnte mener jeg er uthuling av ordningen, og jeg tviler på at det var sånn den egentlig var tiltenkt.

Anonymkode: ac8f0...016

For min del passet det best å ta ammefri på morgenen å ettermiddagen. Jeg måtte reise 6.30 hver dag å det var da uaktuelt å vekke babyen for å amme så tidlig(Før kl 06)da var han ikke interessert men jeg måtte tømme meg før jeg dro på jobb ellers fikk jeg brystspreng som i begynnelsen førte til tette melkeganger og mye smerter. Med ammefri kunne jeg reise en time senere og da var babyen våken og jeg fikk tømt begge bryst før jeg dro. Hadde jeg kunnet pumpe så hadde jeg gjort det men det fungerte ikke. 

Heldigvis jobber jeg en plass der det er stor forståelse for amming. Har jobbet der i 10 år og tok ammefri med  god samvittighet og sjefens og kollegaers velsignelse. 

Anonymkode: 44fd7...330

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/29/2018 at 4:13 PM, AnonymBruker said:

Jeg venter mitt første barn, og har et stort ønske om å amme. Jeg planlegger å være  tilbake i jobb når barnet er 10-11 måneder. Dersom jeg fortsatt ammer når jeg skal tilbake i jobb, kommer jeg til å benytte med av 2 timer ammefri hver dag frem til ammeslutt blir naturlig. Jeg jobber i offentlig sektor, og har følgende rett på fri med lønn. Enten kommer jeg til å reise hjem midt på dagen, eventuelt starte en time senere og gå en time tidligere. Dette vil jo naturligvis påvirke arbeidshverdagen, og ikke minst kolleger med tanke på at vi jobber i team. 2 timer kortere dager tilsvarer jo ca en 75% stilling (når man jobber 37,5t i uka). Så dette er jo  merkbart for arbeidsplassen, og spesielt med tanke på at den ammende selv velger når tiden skal tas ut.  Jeg tenker at dette uansett er noe jeg ønsker å benytte meg av så sant barnet vil ha brystmelk. Barnet mitt kommer først! Men mulig ikke alle deler denne oppfatning?

Hvilke holdninger kan jeg forventer å møte? Hører svært sjeldent om kvinner som tar ut ammefri, og undres over grunnen? Er det fordi folk ikke ammer, ikke ønsker eller trenger fri, eller fordi man redd for at skal skal bli mislikt av kolleger?

Del gjerne dine erfaringer og holdninger til dette! Ønsker  innspill av både kvinner og menn, både med uten uten barn. 

Anonymkode: 277a7...b9c

Du har ikke krav på to timer fri uansett, bare fordi du ammer. Du har krav på to timer fri dersom du benytter tiden til å amme /pumpe eller til ekstra reisevei for å kunne amme barnet. Det er ikke nødvendigvis meningen at du skal kunne ta en time fri i hver ende av arbeidsdagen din dersom baby ammer i ti minutter før og etter jobb, og du ikke sliter med fallendeproduksjon/tette melkeganger. Litt slingringsmonn, er nok greit., og har man faste vakter er det selvfølgelig noe annet enn om man har fleksitid, og ikke trenger å planlegge for avlastning.

Jeg har selv benyttet ammefri, Da pumpet jeg midt på dagen, og hadde litt kortere dager. Jeg brydde meg lite om hva arbeidsgiver måtte mene fordi jeg hadde så mye melk og var nødt til å tømme brystene om ikke jeg skulle bli syk. Sluttet med ammefri omtrent da mini bar ett år og det gikk helt fint.

Anonymkode: 723a3...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 8/29/2018 at 6:01 PM, AnonymBruker said:

Jeg er glad vi har en arbeidsmiljølov, det er ikke det dett handler om, nå griper du etter halmstrå og dårlig forsøk på hersketeknikk. Det er flere ting i AML som kan diskuteres, bl.a retten til ammefri som vi diskuterer her. Å ikke være enig i den betyr ikke at man er imot hele AML. 

Kom med forslag du o allvitende på hvordan man skal dekke inn mangel på et stk personell fra 07-08 og 14-15? Vedkommende må forresten har rett autorisasjon og være godkjent på flere ulike datasystem.

Anonymkode: 4c775...f6c

Kankskje noen arbeidsoppgaver kan flyttes til andre tider på dagen

Anonymkode: 723a3...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er litt håpløs situasjon når mange ammende mødre er mer avhenging av amming enn barnet er når barnet er 1 år.  Ikke si at barne dør hvis ikke de har hatt pupp fra 0830-1600.   Ikke rart det er diskriminering av kvinner mellom 20-40 i arbeidsplassen disse dagene. 

Anonymkode: 3d442...deb

Nå finnes det ammende mødre som har en mye lengre arbeidsdag enn 8.30-16.00. Jeg for min del har to dager i uka med 12 timers vakter. Til vanlig jobber jeg fra 8-16. Reiser 7.15 og hjemme 16.30. 

Heldigvis er min arbeidsplass godt bemannet så ingen ble påvirket av at jeg tok ammefri de første månedene etter permisjon. 

Anonymkode: 44fd7...330

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er litt håpløs situasjon når mange ammende mødre er mer avhenging av amming enn barnet er når barnet er 1 år.  Ikke si at barne dør hvis ikke de har hatt pupp fra 0830-1600.   Ikke rart det er diskriminering av kvinner mellom 20-40 i arbeidsplassen disse dagene. 

Anonymkode: 3d442...deb

Ikke rart det er diskriminering, sier du og rakker ned på ammende kvinner? 

Ja, enig der, ikke rart det finnes diskriminering med folk med holdninger som dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

(Har ikke lest hele denne tråden) Jeg jobber i offentlig sektor, statlig.  Ja, du har rett til ammefri (hos oss 1 time betalt om dagen, ), men den ammende kan ikke velge selv måten du gjør det på, det organiseres med nærmeste leder. Den ammende kan ikke ta ut tid som det passer selv, det er jo "barnet først" som du skriver, men i denne sammenheng, barnets behov for brystmelk, ikke annen tid med mor. Og er barnet over 9 mnd, må du ha attest fra helsestasjon eller lege på at det er et behov (at du ammer). En mor som fortsatt ammer en toåring på kvelden har ikke det behovet for eksempel, og ville ikke fått det hos oss. Jeg har selv benyttet meg av det i noen måneder, da med kortere arbeidsdag, da barnet var 10 måneder, jeg hadde da lang reisevei og ammet før jeg dro og med en gang jeg kom hjem (pluss kveld og natt , men det er jo ikke relevant). Her er det helt vanlig, men ingen gjør det i veldig lange perioder, og det er også noen som får barnet "levert på døra" på arbeidsplassen, det  er jo helt ok. Har ikke opplevd at jeg selv eller andre har blitt uglesett pga dette, men har heller ikke erfart at det er noen som benytter seg av det uten grunn.

 

Anonymkode: 85306...ddb

Hvorfor må man levere attest fra 9 måneder på en lovfestet rett til barnet er 1 år ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...