Gå til innhold

Dine holdninger til ammefri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg venter mitt første barn, og har et stort ønske om å amme. Jeg planlegger å være  tilbake i jobb når barnet er 10-11 måneder. Dersom jeg fortsatt ammer når jeg skal tilbake i jobb, kommer jeg til å benytte med av 2 timer ammefri hver dag frem til ammeslutt blir naturlig. Jeg jobber i offentlig sektor, og har følgende rett på fri med lønn. Enten kommer jeg til å reise hjem midt på dagen, eventuelt starte en time senere og gå en time tidligere. Dette vil jo naturligvis påvirke arbeidshverdagen, og ikke minst kolleger med tanke på at vi jobber i team. 2 timer kortere dager tilsvarer jo ca en 75% stilling (når man jobber 37,5t i uka). Så dette er jo  merkbart for arbeidsplassen, og spesielt med tanke på at den ammende selv velger når tiden skal tas ut.  Jeg tenker at dette uansett er noe jeg ønsker å benytte meg av så sant barnet vil ha brystmelk. Barnet mitt kommer først! Men mulig ikke alle deler denne oppfatning?

Hvilke holdninger kan jeg forventer å møte? Hører svært sjeldent om kvinner som tar ut ammefri, og undres over grunnen? Er det fordi folk ikke ammer, ikke ønsker eller trenger fri, eller fordi man redd for at skal skal bli mislikt av kolleger?

Del gjerne dine erfaringer og holdninger til dette! Ønsker  innspill av både kvinner og menn, både med uten uten barn. 

Anonymkode: 277a7...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynner man å jobbe mens morsmelken utgjør en stor andel av barnets energiinntak, så synes jeg det er riktig med ammefri. Nå som fedre tar mer permisjon, vil ammefri være løsningen for mange. Men når barnet er feks over 12 mnd, så vi de aller fleste barn drikke og spise mye annet, og amming morgen, ettermiddag og kveld vil være helt fint. Og da trenger man ikke fri.

I staten (og en del andre arbeidsplasser) kan man få ammefri inntil barnet er to år, (mot ett år andre steder) men mange av disse vil kreve legeattest som bekrefter at man ammer mer enn man ville få til ved full arbeidsdag. Det synes jeg er OK. Jeg hadde en kollega med et barn født med et syndrom som bla gjorde at han (barnet) ikke spiste fast føde før han var nesten to år, og da var det supert at hun kunne kombinere jobb og amming.

Anonymkode: 7c391...f9f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt ok at folk tar ut ammefri hvis de faktisk ammer og bruker tiden på det! Men jeg vet at en del tar den ut bare for å få gratis fri, selv om de har sluttet å amme for lenge siden - og da ser jeg på det skulking på linje med å lyve på seg sykdom. 

Men hvis du faktisk ammer barnet ditt og ikke får det til uten fri: helt supert! Amme i vei!

Anonymkode: 78f7f...247

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynner man å jobbe mens morsmelken utgjør en stor andel av barnets energiinntak, så synes jeg det er riktig med ammefri. Nå som fedre tar mer permisjon, vil ammefri være løsningen for mange. Men når barnet er feks over 12 mnd, så vi de aller fleste barn drikke og spise mye annet, og amming morgen, ettermiddag og kveld vil være helt fint. Og da trenger man ikke fri.

I staten (og en del andre arbeidsplasser) kan man få ammefri inntil barnet er to år, (mot ett år andre steder) men mange av disse vil kreve legeattest som bekrefter at man ammer mer enn man ville få til ved full arbeidsdag. Det synes jeg er OK. Jeg hadde en kollega med et barn født med et syndrom som bla gjorde at han (barnet) ikke spiste fast føde før han var nesten to år, og da var det supert at hun kunne kombinere jobb og amming.

Anonymkode: 7c391...f9f

Fra barnet er 9 måneder kan arbeidsplassen be om bekreftelse fra jordmor eller lege på at man ammer. Men det skal ikke fremgå noe mer enn at mor fortsatt ammer. Hvor ofte, hvor mye, spesielle hensyn osv. har ikke arbeidsgiver krav på informasjon om.        -TS 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er helt ok at folk tar ut ammefri hvis de faktisk ammer og bruker tiden på det! Men jeg vet at en del tar den ut bare for å få gratis fri, selv om de har sluttet å amme for lenge siden - og da ser jeg på det skulking på linje med å lyve på seg sykdom. 

Men hvis du faktisk ammer barnet ditt og ikke får det til uten fri: helt supert! Amme i vei!

Anonymkode: 78f7f...247

Helt enig med deg! Ammefri skal gå til amming. Hvis ikke er det misbruk av velferdsgoder. -TS

Anonymkode: 277a7...b9c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt i jobb etter permisjon. Selv om barnet spiser masse fast føde, ammer jeg fortsatt 2-3 ganger i døgnet (ofte mer når jeg har fri) og burde nok kanskje tatt ut ammefri, siden den ene gangen er på natten. Men jeg jobber som lærer i småskolen, og har ikke samvittighet til å ta fritimer hver dag. Elevene trenger stabilitet og en lærer som er der for dem, ikke daglige vikarer. Og etter undervisning har jeg rett og slett ikke tid til å skulle ta fri, pga planlegging og møter. Jeg har derfor valgt å heller redusere stillingen min litt, slik at jeg er hjemme en dag i uken. Ikke først og fremst på grunn av amming, men for å ta igjen litt søvn, senke skuldrene og bruke tid med familien.

Anonymkode: 3a105...931

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe man har rett på og alt det der, men jeg hater hele ammefrien. Jeg har ørten kolleger som skal ta ammefri fordi de "har rett på det", og det går utover oss andre som er igjen  på jobb. Det kan ikke tas inn en ekstra for å jobbe de to timene pattene skal frem, så vi går for lite bemannet to timer om dagen og sliter oss ut. De aller fleste har så store barn når de begynner på jobb at ungen fint tar til seg annen føde, og ammingen kan foregå utenfor arbeidstiden. Jeg forstår så inderlig godt arbeidgivere som ikke vil annsette kvinner der de i tillegg til helvete med tilpassing og tilrettelegging ikke bare under prøverørsforsøk og graviditet, også må miste mange timer om dagen etter permisjonen fordi mor vil amme. Det er jo flere år der arbeidstakeren faktisk ikke er i noraml drift for arbeidstaker. Og så er det på an igjen med avkom to, tre og fire. Jeg liker ikke ammefri, jeg liker ikke folk som benytter ammefri, jeg tviler på at barns helse avhenger av ammefri, og jeg vet at det utnyttes max av folk uten at det går en dåpe melk ut av puppen i de to timene. 

Anonymkode: 4c775...f6c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest PingPongRosadamm
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe man har rett på og alt det der, men jeg hater hele ammefrien. Jeg har ørten kolleger som skal ta ammefri fordi de "har rett på det", og det går utover oss andre som er igjen  på jobb. Det kan ikke tas inn en ekstra for å jobbe de to timene pattene skal frem, så vi går for lite bemannet to timer om dagen og sliter oss ut. De aller fleste har så store barn når de begynner på jobb at ungen fint tar til seg annen føde, og ammingen kan foregå utenfor arbeidstiden. Jeg forstår så inderlig godt arbeidgivere som ikke vil annsette kvinner der de i tillegg til helvete med tilpassing og tilrettelegging ikke bare under prøverørsforsøk og graviditet, også må miste mange timer om dagen etter permisjonen fordi mor vil amme. Det er jo flere år der arbeidstakeren faktisk ikke er i noraml drift for arbeidstaker. Og så er det på an igjen med avkom to, tre og fire. Jeg liker ikke ammefri, jeg liker ikke folk som benytter ammefri, jeg tviler på at barns helse avhenger av ammefri, og jeg vet at det utnyttes max av folk uten at det går en dåpe melk ut av puppen i de to timene. 

Anonymkode: 4c775...f6c

Høres ut som det er kvinner du ikke liker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe man har rett på og alt det der, men jeg hater hele ammefrien. Jeg har ørten kolleger som skal ta ammefri fordi de "har rett på det", og det går utover oss andre som er igjen  på jobb. Det kan ikke tas inn en ekstra for å jobbe de to timene pattene skal frem, så vi går for lite bemannet to timer om dagen og sliter oss ut. De aller fleste har så store barn når de begynner på jobb at ungen fint tar til seg annen føde, og ammingen kan foregå utenfor arbeidstiden. Jeg forstår så inderlig godt arbeidgivere som ikke vil annsette kvinner der de i tillegg til helvete med tilpassing og tilrettelegging ikke bare under prøverørsforsøk og graviditet, også må miste mange timer om dagen etter permisjonen fordi mor vil amme. Det er jo flere år der arbeidstakeren faktisk ikke er i noraml drift for arbeidstaker. Og så er det på an igjen med avkom to, tre og fire. Jeg liker ikke ammefri, jeg liker ikke folk som benytter ammefri, jeg tviler på at barns helse avhenger av ammefri, og jeg vet at det utnyttes max av folk uten at det går en dåpe melk ut av puppen i de to timene. 

Anonymkode: 4c775...f6c

Cry me a river. I Norge er det anbefalt å amme til barnet er 1 år. Det er fantastisk at kollegaene dine ammer barna sine. Kanskje ble du ammet også og har fått god helsegevinst ut av det.

Anonymkode: b760b...6b5

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp begynt i jobb etter permisjon. Selv om barnet spiser masse fast føde, ammer jeg fortsatt 2-3 ganger i døgnet (ofte mer når jeg har fri) og burde nok kanskje tatt ut ammefri, siden den ene gangen er på natten. Men jeg jobber som lærer i småskolen, og har ikke samvittighet til å ta fritimer hver dag. Elevene trenger stabilitet og en lærer som er der for dem, ikke daglige vikarer. Og etter undervisning har jeg rett og slett ikke tid til å skulle ta fri, pga planlegging og møter. Jeg har derfor valgt å heller redusere stillingen min litt, slik at jeg er hjemme en dag i uken. Ikke først og fremst på grunn av amming, men for å ta igjen litt søvn, senke skuldrene og bruke tid med familien.

Anonymkode: 3a105...931

Du kan ikke ta ammefri med begrunnelse at du ammer barnet på natten. Det skal være tid man reelt ammer  

https://ammehjelpen.no/artikkel/54/Ammefri

Anonymkode: 49014...b63

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at man skal bruke ammefri hvis man faktisk har behov for det. Jeg har selv ikke hatt barn, og kan dermed ikke si noe på det fra den synsvinkelen, men min søster som har hatt to unger tok seg ikke fri. Hun tok ut full permisjon, og ammet dem fullt til de var store nok for annet føde. Når faren hadde permisjon tok hun noe av ferien sin samtidig, og ellers så pumpet hun. 

Anonymkode: cfacc...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bør man få ammefri når reglene for permisjon har blitt som de har blitt!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammetid barna var to år, men det var ikke rom for ammefri på jobb til meg. Min erfaring er at man blir uglesett og utsatt for misunnelse fra andre. Flott at man kan ha mulighet for ammefri spesielt når mor må tidlig tilbake i jobb! Synd at kvinner er kvinner verst og ofte skaper stor misnøye når noen blir innvilget ammefri. ( i mitt tilfelle var det : «håper du ikke har tenkt å ta ammefri. Det ødelegger for alle andre.» Jeg til ikke ammefri men byttet isteden jobb. 

Anonymkode: 52140...058

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å være tilbake i jobb når babyen er 7mnd . Kommer absolutt til å ta meg ammefri hvis jeg fremdeles pumper eller ammer.

Jobber også offentlig, på skole, og har krav på 2 timer fri. Forventer ikke å få noe negative kommentarer på at jeg tar ut det. Ledelsen har god tillit til meg, vet at jeg står på steinhardt og jobber mer enn jeg skal. Da forventer jeg at mitt ønske og min rett på ammefri blir respektert. Det skal selvfølgelig ikke gå ut over elevene, timeplanen min må jo da tilpasses slik at det ikke blir noe problem å få tatt ut ammefri i løpet av uka. 

Har en super tillitsvalgt på jobb som jeg vet står hundre prosent bak de rettighetene man har i jobb og kvinners rettigheter generelt. Så jeg forventer full støtte skulle jeg møte motstand. 

 

Det er forøvrig trist å høre at det oppleves som uvanlig at kvinner tar ut ammefri. Trodde det var en selvfølge. Nå som fedre har fått større andel av permisjonen håper jeg flere tar ut ammefri som de har krav på (heller enn ulønnet permisjon). Vi må jo bruke de velferdsordningene vi har.

Anonymkode: badbf...2fb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes at man skal bruke ammefri hvis man faktisk har behov for det. Jeg har selv ikke hatt barn, og kan dermed ikke si noe på det fra den synsvinkelen, men min søster som har hatt to unger tok seg ikke fri. Hun tok ut full permisjon, og ammet dem fullt til de var store nok for annet føde. Når faren hadde permisjon tok hun noe av ferien sin samtidig, og ellers så pumpet hun. 

Anonymkode: cfacc...652

Barnet mitt er jo i utganspunktet stort nok for fast føde når jeg skal tilbake i jobb. Likevel er de offentlige anbefalingene i Norge å amme til barnet er 1 år, og WHO anbefaler amming frem til barnet er 2 år. Ferien skal jeg jeg også ta ut for å forlenge permisjonen. Men problemtillingen oppstår altså fra jeg ikke lenger går hjemme. -TS

Anonymkode: 277a7...b9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Syns det er helt ok at folk tar ut ammefri hvis de faktisk ammer og bruker tiden på det! Men jeg vet at en del tar den ut bare for å få gratis fri, selv om de har sluttet å amme for lenge siden - og da ser jeg på det skulking på linje med å lyve på seg sykdom. 

Men hvis du faktisk ammer barnet ditt og ikke får det til uten fri: helt supert! Amme i vei!

Anonymkode: 78f7f...247

Ammefri gjelder ikke kun fri til den faktiske tide amming ta, men også fri til pumping og fri til reisetiden det tar å komme til barnet. 

 https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/har-arbeidstaker-rett-til-permisjon-med-lonn-for-a-amme-i-arbeidstiden/

Anonymkode: badbf...2fb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt er jo i utganspunktet stort nok for fast føde når jeg skal tilbake i jobb. Likevel er de offentlige anbefalingene i Norge å amme til barnet er 1 år, og WHO anbefaler amming frem til barnet er 2 år. Ferien skal jeg jeg også ta ut for å forlenge permisjonen. Men problemtillingen oppstår altså fra jeg ikke lenger går hjemme. -TS

Anonymkode: 277a7...b9c

Det kommer jo litt an på, et barn over 12 mnd dier ikke nødvendigvis så ofte lenger. Ammet min eldste til han var 15 mnd, men den siste tiden var det svært dalende interesse for puppen. Han var mer glad i annen mat :) Så med han hadde det ikke vært nødvendig å ta ut ammefri etter han var 12 mnd i alle fall, da jeg kun ammet noen ganger i døgnet. 

Anonymkode: 01015...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobber som sykepleier på sengepost på sykehus og jeg ville ikke hatt samvittighet til å ta ut ammefri, det hadde bare blitt mer stress enn noe annet. Da ville jo mine kollegaer få mer å gjøre og jeg måtte overlate pasientene mine til mine kollegaer som har mer enn nok å gjøre om de ikke skal måtte ta over mine pasienter også. I løpet av de 8 årene jeg har jobbet på sykehus, er det bare ei som tok ammefri, da kom mannen med babyen til jobben og hun ammet i ca 20 minutter, det fungerte greit. Men å skulle komme senere og gå tidligere på en jobb som jeg har kan jeg se for meg at blir vanskelig. Så når jeg må tilbake på jobb etter 8 måneder, så må ammingen ta slutt. 

Anonymkode: 43a02...5d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ammefri gjelder ikke kun fri til den faktiske tide amming ta, men også fri til pumping og fri til reisetiden det tar å komme til barnet. 

 https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/har-arbeidstaker-rett-til-permisjon-med-lonn-for-a-amme-i-arbeidstiden/

Anonymkode: badbf...2fb

Det stemmer, men tror poenget til Anonymbruker var at noen faktisk misbruker det for å sove litt lenger på morgenen, komme raskere hjem for å lage  middag osv. Da snakker man om misbruk av tiden. 

Anonymkode: 277a7...b9c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ammefri gjelder ikke kun fri til den faktiske tide amming ta, men også fri til pumping og fri til reisetiden det tar å komme til barnet. 

 https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/har-arbeidstaker-rett-til-permisjon-med-lonn-for-a-amme-i-arbeidstiden/

Anonymkode: badbf...2fb

Naturligvis, du mistet hele poenget med innlegget mitt. Som jeg skrev, vet jeg om en del mødre som overhodet ikke ammer - og ikke har gjort det på lenge som likevel tar ut ammefri. Det var jo det jeg skrev. Ammefri er helt greit når man faktisk ammer, hvis man bare tar ut gratis fri på gøy, så skulker man. Bestevenninnen min kuttet ut ammingen når barnet var 6 mnd, men tok likevel ut ammefri så lenge hun kunne fordi ''hun hadde jo rett på fri''. Her mener jeg at hun ikke hadde rett på fri, men faktisk skulket og løy til jobben. Skjønner du?

Anonymkode: 78f7f...247

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som sykepleier på sengepost på sykehus og jeg ville ikke hatt samvittighet til å ta ut ammefri, det hadde bare blitt mer stress enn noe annet. Da ville jo mine kollegaer få mer å gjøre og jeg måtte overlate pasientene mine til mine kollegaer som har mer enn nok å gjøre om de ikke skal måtte ta over mine pasienter også. I løpet av de 8 årene jeg har jobbet på sykehus, er det bare ei som tok ammefri, da kom mannen med babyen til jobben og hun ammet i ca 20 minutter, det fungerte greit. Men å skulle komme senere og gå tidligere på en jobb som jeg har kan jeg se for meg at blir vanskelig. Så når jeg må tilbake på jobb etter 8 måneder, så må ammingen ta slutt. 

Anonymkode: 43a02...5d7

Du kan jo fortsatt amme da, om du har lyst :) før og etter jobb. 

Anonymkode: 01015...004

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...