Gå til innhold

Hvordan underholde en baby på 2 mnd..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Fjolleri
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar dere❤️  Jeg tror jeg hadde litt forventninger til hvordan babytiden skulle være.. det er jo ikke sånn:/ klokken er ikke 9 en gang og jeg er allerede utslitt og tom for ideer... vi har vært oppe siden 0630! Tatt morgenstell, gitt mat, vært i vippestolen og babygym osv. Nå er vi tilbake til bæringen igjen... hun krever oppmerksomhet hele tiden og det må hele tiden skje noe.. hun vil jo ikke sove en gang 😂 har byttet 3 bodyer allerede fulle av gulp, har gulp i hele håret men har jo ingen mulighet til å dusje så får gå med det da 😅😂

nei uff, absolutt ingen dans på roser det her.. men jeg vet det blir bedre. Hadde ikke byttet ut den fine lille jenta mi for noe i hele verden❤️ Men er det lov av meg å si at jeg syns dagene er ubeskrivelig lange og at jeg er sliten? 😅

ts

Anonymkode: 0b565...9a5

Mitt barn var på samme måte, og jeg opplevde også som @Vera Vinge sier at han ofte egentlig var trøtt.

Utfordringen min var at jeg måtte bruke 1 time med kamp (ja, sint og forbanna baby) for å få til 15-20 minutters søvn innendørs - og jeg ble etterhvert ganske psykisk sliten av å føle på «nederlagene» hele tiden. Nattesøvnen var og veldig oppstykket og dårlig. Bæresele mislikte han, men det fungerte i kanskje 10 minutter av gangen.

Jeg aksepterte at trilleturer var det store og populære, så innimellom alt du allerede gjør gikk jeg tur mange ganger om dagen. 

Det var eneste måte å få søvn på for ham, og i tillegg var det eneste aktivitet han likte i mer enn 10 minutt av ganga. 

Hjemme hadde jeg vippestol/babygym/bæresele som jeg vekslet mellom med lite hell - men det gav litt variasjon for ham iallefall. 

Brukte og badebøtte på de mest slitsomme kveldene hvor jeg mistenkte magevondt.

Sånn var det egentlig hele permisjonen - det var først når han oppdaget sandkassa at noe var gøy over litt lengre tid utover trilling. Han elsket barnehage, noe som gav veldig logisk mening :P

Men, vi trillet mye i bymiljø - så jeg skjønner  jo at du kjeder deg ekstra mye. 

Mitt råd er å ta ting som det kommer, ikke stress over å ha lest råd om at «babyen trenger egentlig ditt og datt og du får det til bare du prøver nok siden det var så enkelt for meg». Babyer er forskjellige, og de er ikke alltid enige i å følge behovene sine (søvn/mat osv). 

Det er ikke alltid så enkelt å lese velmenende råd fra andre med «enklere» babyer (å kunne gjennomføre sysler greit i bæresele/underholde med litt babygym og slippe konstant utilpasshet/gråt er «enkelt» tenker jeg og dermed ikke sammenliknbart) - lett å føle at det må være noe feil med deg eller babyen. Og det er veldig sjeldent tilfelle. 

Om det er mye gulp ville jeg sjekket refluks dog.

 

Endret av Fjolleri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dusj gulp ut av håret. Men ta henne med. Skru opp tempen på badet om det er kjølig, så hun komfortabelt kan være naken og våt. Kle av dere begge og start vannet. La henne ligge nær nok til å se deg og ikke steng dusjen. Prat og syng litt mens du vasker håret raskt. Og løft henne opp og dusj litt på henne mens du holder henne. 

Mine har etter de første par mnd elsket å være nakne og elsket vann. Alltid en suksess. 

Når mine var 2-5 mnd og kjedet seg og jeg ikke visste mine arme råd, så kledde jeg av dem også sprellet vi nakne en stund på badet og ofte badet vi litt. Eller dusjet litt sammen. 

Anonymkode: 996b6...f51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer er nok ganske forskjellige, jeg har også en som sover godt om natten og lite på dagtid. Jeg syns det ble mye enklere da hun etter hvert begynte å bli interessert i hva jeg gjør i huset. Nå nærmer hun seg fire månder, og syns det er topp å ligge/sitte i newborn seat/sjal og "være med på" det jeg gjør. Hun underholder også seg selv i større grad, og kan ligge ganske lenge på babygymmen og pludre. Rundt 2 måneder så jeg for meg at det bare kom til å bli mer og mer slitsomt etter hvert som babyen ble mer våken. Men her har det blitt mer gøy, og det kjennes babyen og jeg gjør mer ting sammen eller hver for oss nå, framfor at jeg underholder hele tiden. Håper det blir slik for deg også etter hvert!

Anonymkode: 175e4...3ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke underholde henne hele tiden, akkurat dette må du slutte å stresse med.  Men, at hun plages av noe, høres ut som det er årsaken for at hun er ikke så fornøyd.  

Ammer du eller mme baby?  Om hun har vært våken i over 3 timer er hun nok langt over tiden for å være overtrøtt, og da er det helt umulig å få dem til å sove. 

Prøv dette-  våkne på morgen - mat, morgenstell, litt oppmerksomhet og etter ca 1.5 time, mat og gå på et lunt soverom og gynge eller amme/flaske og prøve å få henne til å sove igjen.  White noise app på telefonen.  Gjenta dette utover dagen.  

Anonymkode: c30a0...954

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke underholde henne hele tiden, akkurat dette må du slutte å stresse med.  Men, at hun plages av noe, høres ut som det er årsaken for at hun er ikke så fornøyd.  

Ammer du eller mme baby?  Om hun har vært våken i over 3 timer er hun nok langt over tiden for å være overtrøtt, og da er det helt umulig å få dem til å sove. 

Prøv dette-  våkne på morgen - mat, morgenstell, litt oppmerksomhet og etter ca 1.5 time, mat og gå på et lunt soverom og gynge eller amme/flaske og prøve å få henne til å sove igjen.  White noise app på telefonen.  Gjenta dette utover dagen.  

Anonymkode: c30a0...954

Ja men er så vanskelig når hun er så urolig.. må jo “underholde“ henne på en eller annen måte da..:/ 

jeg gir mme, da jeg ikke fikk til ammingen. Hun tåler ikke melk heller så hun får melkefri mme. Vi starter dagen med mat for å så bruke lang tid på morgenstell. Morgenstellet er den fineste tiden vi har sammen føler jeg, for da smiler hun og prater i ett sett🙈 er liksom etter mat og morgenstell at ting skjærer seg... da er ingenting gøy, uansett hva jeg prøver 😳 skal sies at det har blitt LITT bedre etter at vi begynte med litt rutine (sånn som med mat, morgenstell osv).  Skal prøve den white noise appen, kanskje dette roer henne! 

Ts

Anonymkode: 0b565...9a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei lita jente på 2 mnd som alltid må underholdes. Altså,  når vi står opp om morgenen så gruer jeg meg nesten til dagen... fordi hun vil verken sitte i vippestol, ligge på babygymmen, sitte på fanget... hun er veldig nysgjerrig på alt, men må liksom gå rundt i huset HELE tiden for at hun skal være fornøyd. Vi prøver å gå turer, men vi bor så langt borte fra butikker osv, så kan liksom ikke gå i evigheter heller... hun liker godt å gå tur i vogna! Går som regel 2t hver dag.

men hva annet kan jeg finne på? Vi bor så tullete til, er så langt borte fra alt mulig! Skal heldigvis flytte :) men dagene blir så utrolig lange! Noen tips til hva vi kan finne på?? :)

Anonymkode: 0b565...9a5

Ser problemstillingen, for det var det samme her da han var 2-3 måneder. Etter hvert løsnet det da han begynte å leke selv ved 4 måneder. Hold ut!

Anonymkode: 73f9b...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men er så vanskelig når hun er så urolig.. må jo “underholde“ henne på en eller annen måte da..:/ 

jeg gir mme, da jeg ikke fikk til ammingen. Hun tåler ikke melk heller så hun får melkefri mme. Vi starter dagen med mat for å så bruke lang tid på morgenstell. Morgenstellet er den fineste tiden vi har sammen føler jeg, for da smiler hun og prater i ett sett🙈 er liksom etter mat og morgenstell at ting skjærer seg... da er ingenting gøy, uansett hva jeg prøver 😳 skal sies at det har blitt LITT bedre etter at vi begynte med litt rutine (sånn som med mat, morgenstell osv).  Skal prøve den white noise appen, kanskje dette roer henne! 

Ts

Anonymkode: 0b565...9a5

Hva mener du med at ingenting er «gøy» da? Hvordan reagerer hun? 

Mange babyer trenger å sove igjen bare 1 time etter at de har våknet, så høres ut som ungen din er klar for dagens første dupp om det «skjærer seg» etter mat og morgenstell. Det er først de siste ukene at vår på snart 9 måneder ikke behøver første lur kun 1 time etter at han har våknet om morgenen. Så jeg vil tro at din er temmelig klar for å sove igjen, når du tenker at dagen har startet. 

Endret av Mnjah
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Fjolleri said:

Mitt barn var på samme måte, og jeg opplevde også som @Vera Vinge sier at han ofte egentlig var trøtt.

Utfordringen min var at jeg måtte bruke 1 time med kamp (ja, sint og forbanna baby) for å få til 15-20 minutters søvn innendørs - og jeg ble etterhvert ganske psykisk sliten av å føle på «nederlagene» hele tiden. Nattesøvnen var og veldig oppstykket og dårlig. Bæresele mislikte han, men det fungerte i kanskje 10 minutter av gangen.

Jeg aksepterte at trilleturer var det store og populære, så innimellom alt du allerede gjør gikk jeg tur mange ganger om dagen. 

Det var eneste måte å få søvn på for ham, og i tillegg var det eneste aktivitet han likte i mer enn 10 minutt av ganga. 

Hjemme hadde jeg vippestol/babygym/bæresele som jeg vekslet mellom med lite hell - men det gav litt variasjon for ham iallefall. 

Brukte og badebøtte på de mest slitsomme kveldene hvor jeg mistenkte magevondt.

Sånn var det egentlig hele permisjonen - det var først når han oppdaget sandkassa at noe var gøy over litt lengre tid utover trilling. Han elsket barnehage, noe som gav veldig logisk mening :P

Men, vi trillet mye i bymiljø - så jeg skjønner  jo at du kjeder deg ekstra mye. 

Mitt råd er å ta ting som det kommer, ikke stress over å ha lest råd om at «babyen trenger egentlig ditt og datt og du får det til bare du prøver nok siden det var så enkelt for meg». Babyer er forskjellige, og de er ikke alltid enige i å følge behovene sine (søvn/mat osv). 

Det er ikke alltid så enkelt å lese velmenende råd fra andre med «enklere» babyer (å kunne gjennomføre sysler greit i bæresele/underholde med litt babygym og slippe konstant utilpasshet/gråt er «enkelt» tenker jeg og dermed ikke sammenliknbart) - lett å føle at det må være noe feil med deg eller babyen. Og det er veldig sjeldent tilfelle. 

Om det er mye gulp ville jeg sjekket refluks dog.

 

Nå følte jeg at jeg leste om min førstefødte! Heeeelt lik opplevelse! Han hadde sinnsykt kolikk i tre mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar dere❤️  Jeg tror jeg hadde litt forventninger til hvordan babytiden skulle være.. det er jo ikke sånn:/ klokken er ikke 9 en gang og jeg er allerede utslitt og tom for ideer... vi har vært oppe siden 0630! Tatt morgenstell, gitt mat, vært i vippestolen og babygym osv. Nå er vi tilbake til bæringen igjen... hun krever oppmerksomhet hele tiden og det må hele tiden skje noe.. hun vil jo ikke sove en gang 😂 har byttet 3 bodyer allerede fulle av gulp, har gulp i hele håret men har jo ingen mulighet til å dusje så får gå med det da 😅😂

nei uff, absolutt ingen dans på roser det her.. men jeg vet det blir bedre. Hadde ikke byttet ut den fine lille jenta mi for noe i hele verden❤️ Men er det lov av meg å si at jeg syns dagene er ubeskrivelig lange og at jeg er sliten? 😅

ts

Anonymkode: 0b565...9a5

Øøøh! Babyen din vil sove jo! Hun er overtrøtt! Babyer rundt 2 måneder er i snitt våkne 1 time før det er soving igjen! Hun er i alle fall overtrøtt om du driver og styrer med frokost, morgenstell, babygym, vippestol osv. Se etter små tegn; blanke øyne, nyser, hikker, gnir seg i øynene, kaver ekstra mye, sutrer litt.

Anonymkode: 73f9b...82a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øøøh! Babyen din vil sove jo! Hun er overtrøtt! Babyer rundt 2 måneder er i snitt våkne 1 time før det er soving igjen! Hun er i alle fall overtrøtt om du driver og styrer med frokost, morgenstell, babygym, vippestol osv. Se etter små tegn; blanke øyne, nyser, hikker, gnir seg i øynene, kaver ekstra mye, sutrer litt.

Anonymkode: 73f9b...82a

Jeg er jo ikke dum, jeg vet at hun er overtrøtt. Du må lese hva jeg skriver.. jeg prøver alt for å få hun til å sove.. jeg har prøvd det meste men ingenting fungerer. 

I innlegget mitt så lurte jeg på hvordan jeg kan «underholde» henne i tiden hvor hun ikke er trøtt. Altså etter mat og morgenstell, for da er hun hvertfall ikke trøtt. Men hun kaver på likevel.. etter 1 time med kaving så blir hun jo trøtt igjen, og jeg står der og aner ikke hva jeg skal prøve som faktisk fungerer... eneste jeg vet funker er å gå tur. Jeg går flere timer for dagen for å faktisk få hun til å sove litt:/ men i lengden blir det veldig tungt å gå i timesvis hver dag...

ts

Anonymkode: 0b565...9a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mnjah skrev:

Hva mener du med at ingenting er «gøy» da? Hvordan reagerer hun? 

Mange babyer trenger å sove igjen bare 1 time etter at de har våknet, så høres ut som ungen din er klar for dagens første dupp om det «skjærer seg» etter mat og morgenstell. Det er først de siste ukene at vår på snart 9 måneder ikke behøver første lur kun 1 time etter at han har våknet om morgenen. Så jeg vil tro at din er temmelig klar for å sove igjen, når du tenker at dagen har startet. 

Hun bare sutrer og vil liksom ikke ”gjøre” noe.. blir så teit formulert her inne ser jeg 🙈 ser jo ut som jeg har sirkeltrening med hun på forskjellige stasjoner, først vippestol så babygym 😂 er ikke sånn det er altså. Her er dagen vår:

står opp ca 0630 - spiser og ferdig med dette ca 20 min etterpå- morgenstell som varer i 15 min ca- så prøver jeg da å kanskje sette henne litt i vippestolen, hun begynner så å gråte etter 2min.. - tar hun opp og prøver kanskje å legge meg ned med henne i babygymmen, her begynner hun også å gråte med en gang- så tar vi henne opp igjen og prøve å bysse henne til søvn, men det vil hun ikke... - klokken er nå kanskje blitt 0730 og hun begynner å bli trøtt men vi får henne ikke til å sove..- hun sovner endelig etter uendelig med forsøk rundt klokken 0930😰 

ts

Anonymkode: 0b565...9a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det ble så teit formulert 🙈 mener ikke at jeg skal underholde henne med tusen ting selv om hun er trøtt. Hun pleier vanligvis og bli trøtt igjen 1time eller halvannen etter hun har våknet. Er liksom den tiden hun er urolig, for ja hun spiser mat og får morgenstell men det tar jo bare 30-40 min.. 

ts

Anonymkode: 0b565...9a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun bare sutrer og vil liksom ikke ”gjøre” noe.. blir så teit formulert her inne ser jeg 🙈 ser jo ut som jeg har sirkeltrening med hun på forskjellige stasjoner, først vippestol så babygym 😂 er ikke sånn det er altså. Her er dagen vår:

står opp ca 0630 - spiser og ferdig med dette ca 20 min etterpå- morgenstell som varer i 15 min ca- så prøver jeg da å kanskje sette henne litt i vippestolen, hun begynner så å gråte etter 2min.. - tar hun opp og prøver kanskje å legge meg ned med henne i babygymmen, her begynner hun også å gråte med en gang- så tar vi henne opp igjen og prøve å bysse henne til søvn, men det vil hun ikke... - klokken er nå kanskje blitt 0730 og hun begynner å bli trøtt men vi får henne ikke til å sove..- hun sovner endelig etter uendelig med forsøk rundt klokken 0930😰 

ts

Anonymkode: 0b565...9a5

Da kan det faktisk hende at hun trenger å sove så fort som etter 45 minutter. 2 måneder gamle babyer er i snitt våken 1 time, men når de våkner etter en lengre lur tar det gjerne mye kortere tid. Feks er han var han 8 måneder gammel våken maks 2,5 time i strekk, men som sagt trenger han første lur for dagen etter kun 1 time. 

Kan godt være at det er noe annet altså, men høres veldig ut som overtrøtthet. Kjenner det igjen fra min stakkar som jeg aldri skjønte hvorfor gråt, men var overtrøtt skjønner jeg jo nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun bare sutrer og vil liksom ikke ”gjøre” noe.. blir så teit formulert her inne ser jeg 🙈 ser jo ut som jeg har sirkeltrening med hun på forskjellige stasjoner, først vippestol så babygym 😂 er ikke sånn det er altså. Her er dagen vår:

står opp ca 0630 - spiser og ferdig med dette ca 20 min etterpå- morgenstell som varer i 15 min ca- så prøver jeg da å kanskje sette henne litt i vippestolen, hun begynner så å gråte etter 2min.. - tar hun opp og prøver kanskje å legge meg ned med henne i babygymmen, her begynner hun også å gråte med en gang- så tar vi henne opp igjen og prøve å bysse henne til søvn, men det vil hun ikke... - klokken er nå kanskje blitt 0730 og hun begynner å bli trøtt men vi får henne ikke til å sove..- hun sovner endelig etter uendelig med forsøk rundt klokken 0930😰 

ts

Anonymkode: 0b565...9a5

Synes dere starter dagen veldig tidlig! Hva med å gi pupp i sengen, droppe morgenstell og forsøke videre søvn? Hvis hun ikke har bæsjet eller er gjennomvåt så trengs ikke bleieskift så tidlig. Så kanskje dere får sove to-tre timer til, og kan ta morgenstell nærmere klokken 10? Det gjorde vi, babyen var kun sulten, men fortsatt trøtt så tidlig som halv sju.

Anonymkode: 4a318...0c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

❤️ 

Kjenner meg veldig igjen! 4 minutt i babygym, 4 minutt i vippestol, hva gjør vi da.. hmm.. kanskje vi skal prøve å synge litt?? 

De første mnd av permisjonen var ganske kaotisk. Her sov hun maks 2 timer i slengen på natta og 20-40 minutter i slengen på dagtid (hadde opp til 5 lurer på dagtid). Ellers? Gråt og sutring :( tydelig det var for lite søvn. 

I vogna kunne hun sove og sove og sove. Så jeg gikk og gikk og gikk, hver dag. Hørte på lydbok og fikk en form for «egentid» :) det reddet psyken min, tror jeg. Hehe.

Viste seg at hun hadde låsninger (var hos manuellterapeut 3 ganger, første gang da hun var rundt 8 uker). Og refluks (utredet og fikk medisin da hun var 9 mnd). De første ukene var egentlig helt OK bortsett fra at hun sov lite sammenhengende og at jeg måtte kjempe så mye for å få henne til å sove (trille eller bære i bæresele. Å sove til pupp funket ikke, da kom bare all melka opp igjen, stakkar.)

tar bebisen smokk? Det gjorde ikke min, men det kan kanskje hjelpe?

ellers: gjør det som må til for å overleve her og nå. Ikke tenk at du skaper dårlige vaner etc. I dag har jeg en 2-åring som har vokst av seg refluksen, som sovner helt av seg selv i egen seng og sover natta gjennom.

føler du det kan være noe som plager barnet? Prøv å finne ut av det. Kanskje helsesøster er et fint sted å starte? Hvis du møter motstand der, prøv fastlegen. Be om å bli henvist til barnelege. 

Ellers: hold ut! Det blir bedre! Og det er ikke lenge til det blir bedre :) jeg syntes alt (bortsett fra refluks) ble bedre etter 6 mnd. Da kunne hun i større grad kommunisere, spise mat, underholde seg selv, satte pris på bøker og å se på dyr og leke med flere leker. Da blir den underholdnings-delen mye lettere :) 

Anonymkode: 7fbd2...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle kommentarer så nøye så beklager om jeg gjentar noe, MEN

både vippestol og babygym er veldig tidlig for en baby på bare 2 mnd og det er mest sannsynlig derfor babyen din ikke «aksepterer» dette enda. Jeg prøvde selv med min og det ble ikke akseptert overhode før tidligst 2,5 mnd og da ble han så overstimulert at vi hadde et helvete ved leggetid. Nå ved 3 mnd går det bedre, men har bare en leke i gymmen. Babyen min rb visst «tidlig ute». Man kan ikke forvente at de elsker babygym før nærmere 4 mnd. 

Jeg var heldig for min baby var 2 mnd midt i ferien og vi hadde masse besøk + var sammen med besteforeldre som med glede holdt mini masse. Du kan ikke forvente at en baby på 2 mnd kan «leke på egenhånd» og du trenger heller ikke å underholde babyen. Har du forsøkt å bare la babyen ligge i armene dine eller i babynest å bare titte seg rundt? En baby på 2 mnd kjeder seg ikke. 

Babyen kan også bli overstimulert nettopp fordi du «underholder» hele tiden med bruk av leker h*n ikke er klar for. Vår helsesøster snakker også mye om hvor krevende det er for en liten baby å «snakke/kommunisere» med mennesker også. De blir mer slitne av dette enn av å «leke».

Forsøk også å legge babyen før h*n blir trøtt. Som andre skriver orker de om regel maks en time våkentid om gangen. Jeg begynte å legge ned mini etter en klokketime og plutselig sovnet han sååå mye lettere på dagtid (og han en en grusom dagsover som aldri sover over 30 min på dagen). White noise fungerer bra her så det anbefaler jeg å teste ut. For oss fungerer det å sove i vogn som rugges over dørstokk, gulpeklut tett til fjeset/over øynene og White noise. Vi må jobbe for lurene, men dette gjør det mye lettere. Om mini skal sove mer enn en halvtime må jeg jobbe for det med rugging osv etter ca en halvtime. Noen ganger klarer jeg å få «vippet» mini til en lenger lur. 

Er babyen født til termin? Anbefaler Wonder Weeks appen som flere nevner, gir så mye nyttig informasjon som gjør alle vanskelige perioder LITT lettere å takle. 

Kan babyen være plaget? Refluks? Låsninger? 

Hva var dine forventinger til babytiden? Jeg opplever litt at du tenker at baby skal leke selv, men mulig jeg misforstår. 

Og selv om det suger å høre: Det blir bedre!

Anonymkode: 44d36...85d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun bare sutrer og vil liksom ikke ”gjøre” noe.. blir så teit formulert her inne ser jeg 🙈 ser jo ut som jeg har sirkeltrening med hun på forskjellige stasjoner, først vippestol så babygym 😂 er ikke sånn det er altså. Her er dagen vår:

står opp ca 0630 - spiser og ferdig med dette ca 20 min etterpå- morgenstell som varer i 15 min ca- så prøver jeg da å kanskje sette henne litt i vippestolen, hun begynner så å gråte etter 2min.. - tar hun opp og prøver kanskje å legge meg ned med henne i babygymmen, her begynner hun også å gråte med en gang- så tar vi henne opp igjen og prøve å bysse henne til søvn, men det vil hun ikke... - klokken er nå kanskje blitt 0730 og hun begynner å bli trøtt men vi får henne ikke til å sove..- hun sovner endelig etter uendelig med forsøk rundt klokken 0930😰 

ts

Anonymkode: 0b565...9a5

Har dere det mørkt på rommet? Hvordan sover babyen på natten? MÅ dere stå opp så tidlig? 

Anonymkode: 44d36...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun bare sutrer og vil liksom ikke ”gjøre” noe.. blir så teit formulert her inne ser jeg 🙈 ser jo ut som jeg har sirkeltrening med hun på forskjellige stasjoner, først vippestol så babygym 😂 er ikke sånn det er altså. Her er dagen vår:

står opp ca 0630 - spiser og ferdig med dette ca 20 min etterpå- morgenstell som varer i 15 min ca- så prøver jeg da å kanskje sette henne litt i vippestolen, hun begynner så å gråte etter 2min.. - tar hun opp og prøver kanskje å legge meg ned med henne i babygymmen, her begynner hun også å gråte med en gang- så tar vi henne opp igjen og prøve å bysse henne til søvn, men det vil hun ikke... - klokken er nå kanskje blitt 0730 og hun begynner å bli trøtt men vi får henne ikke til å sove..- hun sovner endelig etter uendelig med forsøk rundt klokken 0930😰 

ts

Anonymkode: 0b565...9a5

Hvis hun får mat halv sju og gulper mye så kanskje hun er sulten igjen lenge før klokka er halv ti? 

Hva med å gi litt melk igjen før dere kaver med soving, og så kan du kanskje sove sammen med henne på morgenen? At hun sover i senga sammen med deg? 

Anonymkode: 02e77...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere starter dagen veldig tidlig! Hva med å gi pupp i sengen, droppe morgenstell og forsøke videre søvn? Hvis hun ikke har bæsjet eller er gjennomvåt så trengs ikke bleieskift så tidlig. Så kanskje dere får sove to-tre timer til, og kan ta morgenstell nærmere klokken 10? Det gjorde vi, babyen var kun sulten, men fortsatt trøtt så tidlig som halv sju.

Anonymkode: 4a318...0c6

Tusen takk for godt svar! Dette har jeg ikke tenkt på en gang.  

Og gjett hva! Mini våknet som vanlig klokken 0545. Jeg ga henne flaske på soverommet og prøvde å få henne til å sove igjen. Klokken 0630 sovnet hun igjen!!😁😁 dette hadde jeg aldri trodd 😳 nå føler jeg meg ganske dårlig siden jeg ikke har prøvd dette før.. 

Ts

Anonymkode: 0b565...9a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

❤️

Kjenner meg veldig igjen! 4 minutt i babygym, 4 minutt i vippestol, hva gjør vi da.. hmm.. kanskje vi skal prøve å synge litt?? 

De første mnd av permisjonen var ganske kaotisk. Her sov hun maks 2 timer i slengen på natta og 20-40 minutter i slengen på dagtid (hadde opp til 5 lurer på dagtid). Ellers? Gråt og sutring :( tydelig det var for lite søvn. 

I vogna kunne hun sove og sove og sove. Så jeg gikk og gikk og gikk, hver dag. Hørte på lydbok og fikk en form for «egentid» :) det reddet psyken min, tror jeg. Hehe.

Viste seg at hun hadde låsninger (var hos manuellterapeut 3 ganger, første gang da hun var rundt 8 uker). Og refluks (utredet og fikk medisin da hun var 9 mnd). De første ukene var egentlig helt OK bortsett fra at hun sov lite sammenhengende og at jeg måtte kjempe så mye for å få henne til å sove (trille eller bære i bæresele. Å sove til pupp funket ikke, da kom bare all melka opp igjen, stakkar.)

tar bebisen smokk? Det gjorde ikke min, men det kan kanskje hjelpe?

ellers: gjør det som må til for å overleve her og nå. Ikke tenk at du skaper dårlige vaner etc. I dag har jeg en 2-åring som har vokst av seg refluksen, som sovner helt av seg selv i egen seng og sover natta gjennom.

føler du det kan være noe som plager barnet? Prøv å finne ut av det. Kanskje helsesøster er et fint sted å starte? Hvis du møter motstand der, prøv fastlegen. Be om å bli henvist til barnelege. 

Ellers: hold ut! Det blir bedre! Og det er ikke lenge til det blir bedre :) jeg syntes alt (bortsett fra refluks) ble bedre etter 6 mnd. Da kunne hun i større grad kommunisere, spise mat, underholde seg selv, satte pris på bøker og å se på dyr og leke med flere leker. Da blir den underholdnings-delen mye lettere :) 

Anonymkode: 7fbd2...c73

Tusen takk for et kjempe fint svar❤️ Det varmer virkelig! Mini tar smokk og til tider så hjelper det! Jeg tenker også at det blir bedre 😁 skal også høre med legen ang eventuelle låsninger 👍🏼😊

ts

Anonymkode: 0b565...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...