Gå til innhold

Revefruas Dagbok

Revefrua

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg lagt inn en ordentlig god økt på masteroppgaven 😄 det var veldig ålreit, for juleferien har vært lang, og jeg tenkte mye på oppgaven de siste dagene. 

Mor og far inviterte på middag i dag, med fløtegratinerte poteter, biff og brokkoli. En middag som ikke ville glidd ned da jeg var barn, men nå er det ordentlig kosemat ❤️

Nå blir det sløv lørdagskveld. Viktig med kos og pauser dette halvåret 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag har jeg vært og prøvd brudekjoler med min mor. Det er første gang jeg prøver brudekjole, og det var veldig morsomt og ikke minst en fin opplevelse å dele med mamma. Det finnes så utrolig mange fine kjoler, og nå fikk jeg prøvd ut flere ulike stiler. Vi fant en som var utrolig lekker, og jeg forelsket meg helt i den. Jeg kunne virkelig se den for meg med alle detaljer jeg drømmer om å ha i et bryllup. Det var en veldig gunstig pris på den også. Jeg har egentlig aldri tenkt på hva en brudekjole skulle koste, men har alltid sett for meg at uansett valg ville det komme til å bli stivt. Dette er noe jeg føler at ikke blir noe problem å betale for. Det er jo tross alt bare en gang i livet man gifter seg, så jeg trenger ikke svi av flere månedslønner. Jeg skal tilbake til brudesalongen allerede i mai, sammen med mamma, og få kjolen tilpasset og kjøpe den ❤️ 

Veldig deilig med et så unikt avbrekk fra jobb, master og hverdag. En opplevelse jeg kommer til å huske med min mor ❤️ 

Endret av Revefrua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fri fra jobben, så da blir det arbeid med masteroppgaven. Jeg har endelig kommet i mål med min analyse, så nå blir det tolkninger gjort av elever jeg skal se på. Det blir veldig spennende. Men selv om jeg syns det er utrolig morsomt og spennende det jeg jobber med så er det tidkrevende. Dermed kjenner jeg at jeg fort blir sliten, og kanskje ikke orker like lange økter som jeg planlegger. Jeg får gi meg selv litt slakk, og være fornøyd med at jeg gjør en så god innsats som jeg kan. 

Senere i kveld skal jeg og mamma på spanskkurs. Vi har lenge snakket om at vi begge ønsker å lære oss et nytt språk. Nå tar vi endelig skrittet, og bruker dette året på å få språk-drømmen til å gå i oppfyllelse. Håper vi får det til minst en gang i uka, med mindre det skulle dukke opp noen uforutsette hendelser. Vet at det nok må flere år til før vi blir ordentlig trygge på språket, men det er morsomt at vi er i gang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanskkurset i går gikk over all forventning. Jeg husker så mye mer enn jeg trodde, og forstår allerede flere setninger av den enkle typen enn før. Dette er så morsomt, og jeg er motivert til å jobbe med verb og gloser. Jeg og samboer har vært på Cuba og møtt masse flotte mennesker gjennom moren hans som reiser dit hyppig. Vi håper å reise igjen en dag, og da er drømmen å kunne møte mange av dem igjen, og kunne kommunisere på spansk. De fleste der kan jo ikke engelsk, så språkbarrieren var litt tricky sist vi var der. 

I dag har jeg startet analysen av elevene tolkninger. Det er så utrolig spennende, men jeg oppdager at jeg sliter litt med å skape struktur i analysen min. Dette får jeg huske å ta opp med veileder ved neste møte. Blir spennende å treffe henne igjen, og se hva hun syns om arbeidet jeg har gjort så langt. Tiden går så fort, og jeg gleder meg masse til jeg kan levere denne masteroppgaven, og starte livet i 100% lærerstilling. Jeg er så glad i jobben min, og de fantastiske elevene mine og skulle gjerne hatt flere timer med dem. Enn så lenge får jeg være fornøyd med den 50% stillingen jeg besitter i dag. 

Ellers går tiden svært fort, samboer kommer hjem i morgen og til uka så skal vi få ordnet med de uferdige detaljene på kjøkkenet. Det blir så deilig. For kjøkkenet slik det er nå er absolutt levelig. Jeg er blitt veldig glad i det rommet, men det er noen små detaljer som enda skal på plass, og jeg gleder meg sånn til å se hvordan det blir. Ellers nærmer vi oss snart februar som er den første måneden hvor folsyren skal tas i bruk. Vi tenker som nevnt å begynne prøvingen til våren, nærmere bestemt mai. Jeg er så spent, og gleder meg til et stort og nytt kapittel i livene våre. Jeg koser meg med å lese meg opp på litt ulike områder innenfor temaet graviditet. Det er masse spennende å lære, og mange nyttige tips og råd. En ting jeg vil prøve på er å bli mer aktiv før vi setter i gang prøve tiden. Jeg tok meg en joggetur, og merket at formen var ganske ålreit i forhold til hva jeg hadde sett for meg. Det bidrar til motivasjon for videre arbeid. Jeg leste også at dersom man er i fysisk god form, så vil fødsel bli lettere. Skader jo ikke å gi det en sjanse. Fødsel er forsåvidt ikke noe jeg har lagt så mye tanke i, eller noe jeg frykter. Men tror det er noe som kommer til å oppta meg den dagen det blir relevant for meg å tenke på det. 

Ønsker alle en fin lillelørdag 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En deilig og rolig helg er over. Samboer reiser i morgen, og jeg er klar for en ny uke med spansk, elevfremføringer og karaktersetting. 

I dag har jeg fått jobbet med masteroppgaven, og har laget en plan for hva jeg skal fokusere på frem til neste møte. Så nå avsluttes helgen med en varm dusj, og middagsbesøk hos svigers 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jaggu snart helg igjen, og ukene bare flyr avsted når jeg ser på det store bildet. Mens andre dager syns jeg den snegler seg avgårde. Jeg gleder meg veldig til februar, og til jeg kan begynne på folsyre, og komme i gang med prøvingen. Jeg var nervøs et øyeblikk da menstruasjonen uteble en liten periode, men så dukket den heldigvis opp. Selv om det ikke er lenge til vi begynner, ønsker jeg å begynne slik vi har planlagt. Jeg vet at alt ikke kan planlegges, men det jeg vil forsøke der det er mulig.

Jeg har ikke fått jobbet med masteren slik jeg ønsket denne uken, da jeg venter på to viktige bøker jeg må få kontroll på før jeg fortsetter. Dette kommer jo egentlig av at jeg har jobbet med det jeg skulle denne perioden, men jeg føler at ved å ikke gjøre noe ligger jeg på latsiden. Så den dårlige samvittigheten har herjet noen dager. Så hadde jeg mine foreldre på besøk i dag slik at kjøkkenet fikk startet på prosjekt "siste finish". Da fikk jeg lest opp litt fra masteroppgaven for min mor, og plutselig innså jeg hvor mye jeg egentlig har gjort. Nå trenger jeg virkelig litt tilbakemeldinger for å skape den strukturen jeg savner, og ikke minst en pekepinn på hva som er riktig retning, og ikke minst bøker for å komme meg videre. 

Spansken går bra, og jeg er kjempepositiv til at jeg får lært mye i år. Det er så gøy å endelig være i gang med spansken, siden jeg har tenkt så lenge på at jeg skal lære meg et nytt språk. Jeg føler jeg har fremskritt, og det er ekstra morsomt at mamma også er med på å lære. Vi syns det er morsomt begge to, så håper motivasjonen og gleden over læringen varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bøkene jeg trenger for å jobbe videre med masteroppgaven er enda ikke kommet. Jeg krysser alt jeg har av fingre og tær og håper at de kommer denne uka, men jeg tror ikke jeg skal holde pusten. Alt jeg kan gjøre nå er å lese igjennom oppgaven, og se om det er noe som kan rettes opp eller noe jeg vil legge til. Heldigvis er det ikke lenge til jeg skal sende den til veileder, og dermed er det duket for et møte ikke lenge etter materialet er innsendt heller. Det trenger jeg som tidligere nevnt veldig nå. Kjenner at jeg må roe meg ned så låser meg fast i unødvendig nervøsitet og stressing, og dermed mister all motivasjon og tro på denne oppgaven som jeg hele veien har vært så stolt av. 

Så for å få tankene over på andre ting så har mye av tiden gått til å møte venninner, og lære spanske gloser. Spansken er stadig like spennende, og jeg koser meg med å lære det nye språket. Det er vanskelig å huske alt vi lærer, men jeg merker at det sitter mer og mer for hver gang. Gleder meg så veldig til jeg klarer å bruke språket for å kommunisere med andre mennesker som ikke kan norsk og engelsk. Det blir en enorm selvtillitsboost. 

Senere i dag skal jeg møte en venninne på kafe, så det blir veldig hyggelig og et fint avbrekk fra mitt eget stress. Enn så lenge ligger jeg i sengen, med hunden min og leser over masteroppgaven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en slitsom start på denne uka, da jeg ble helt slått ut av influensa søndag morgen. Lå rett ut hele dagen, og også i dag etter å ha vært en kort tur på jobb var jeg helt ferdig. Jeg er glad jeg sjelden tyr til Paracet og Ibux, for når jeg virkelig trenger det funker det som fy! Det er utrolig deilig, da kan man fungere tilnærmet lik normalen på tross av sykdom. 

I dag kom endelig bøkene til masteroppgaven, og i morgen har jeg veiledningsmøte! Skal bli så deilig å få hjelp til å få masteren under kontroll igjen, for nå er jeg både usikker og tildels demotivert. Håper jeg i morgen kveld kan føle på motivasjon og mestring. Til helgen skal jeg få satt meg ned og få gjennomført noen gode skriveøkter. Samboer skal nemlig på hyttetur, så det passer fint nå som mange dager har forsvunnet i påvente av teoribøker. 

I dag fikk vi kjøkkenskapene vi har ventet på, så nå er de satt opp og det ser mye mer gjennomført ut på kjøkkenet nå. Skal bli fantastisk å få ferdig alle detaljene, slik at helheten blir komplett. Er blitt så glad i kjøkkenet, og gleder meg til det er fullstendig. Nå fikk vi enda mer lagringsplass, så nå skal vi legge en plan for hva som skal hvor. Samboer syns jeg har vært lite praktisk når jeg har valgt plass til enkelte kjøkkenartikler 😂

Etter å ha kikket på eggløsningskalenderen min fant jeg ut at jeg måtte begynne på folsyre i slutten av januar. Så nå har jeg brukt folsyre i snart en uke. Veldig spennende å være i gang 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nå har jeg vært nedenom og hjem etter tilbakemelding på master. Jeg møtte veggen etter å ha fått, hva jeg opplevde som, altfor mange tilbakemeldinger på en gang. Kroppen har reagert med x-antall symptomer som har tilsagt at nå går det rett vest. Jeg har grått i mange dager, sett på masteren og blitt kvalm, mistet matlysten og ikke spist, og rett og slett reagert med avsky bare av å tenke på oppgaven. Jeg har i løpet av kort tid vært i begge ender av skalaen med «jeg presser meg gjennom og fullfører» på en side, og «nå dropper jeg alt og gir meg» på den andre siden. Og det har ikke bare vært en gang hver av disse tankene har meldt seg. Jeg unner ingen å være så frustrert, lei seg og ødelagt og la noe som dette gå på helsa løs.  

Heldigvis har jeg vært så heldig å møte en person som har tilbudt seg å hjelpe meg. En person med kompetanse innenfor akkurat det jeg skriver om. Jeg er så glad for å ha blitt løftet opp igjen, fylt opp med motivasjon og tilbudt en god og grundig oppfølging! En masteroppgave er ikke noe hvert fall jeg kommer meg gjennom, hvis jeg ikke får ha troen på at det kommer til å gå. Det er en ensom ting å skrive en så stor oppgave. Jeg er takknemmelig for de menneskene jeg har rundt meg, som nå hjelper meg å planlegge hverdagen slik at jeg lykkes,  og sørge for at jeg holder meg langt unna veggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Titter innom dagboken igjen, og ser nok en gang fordelen av å ha skrevet over lengre tid. Smellen jeg fikk rundt masteroppgaven kom blant annet pga stress over tid. Jeg er redd for å ha for dårlig tid i enhver situasjon. Spesielt ille blir jo dette når det er snakk om en masteroppgave, som jeg opplever som veldig viktig. Da er det deilig å se tilbake i dagboken, og se hvor mye jeg har fått til tidligere på kort tid. Ikke minst har det vært viktig at jeg har tatt oppgaven ned fra pidestallen jeg satte den på. Det ble så viktig for meg å gjøre det ekstremt bra. Så mye at jeg glemte mine egne meninger, og bare lot meg styre i ulike retninger. Plutselig glemte jeg hvorfor jeg skrev oppgaven, og jeg mistet rett og slett gløden. 

Jeg har en lang vei å gå enda, og det er mye å skrive. Men med en mildere forventning, og en oppgave jeg igjen brenner for ser jeg lyset i tunnelen. Lektor blir jeg uansett, og jeg har lært så utrolig mye. Jeg er glad jeg har gått på denne smellen, for også den blir en utrolig viktig erfaring å ha med seg videre. Gleder meg til å levere, og være stolt av meg selv uansett resultat. Og glemmer jeg det, kan jeg alltids kikke tilbake i dagboken og minne meg selv på dette 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hatt en lang og innholdsrik økt med masteroppgaven. Det er herlig å kjenne at jeg er på rett spor igjen. Spesielt etter å ha vært så nære å gi opp. Nå flyter alt så mye bedre, og jeg har ingen dårlig samvittighet når jeg tar meg pauser. I morgen er det ny runde med skriving fra 8-16, og jeg gleder meg. Med så gode pauser har jeg tid til å høre på lydbok også, som gjør at jeg slapper godt av. Det var noe jeg tenkte at jeg ikke ville ha tid til før til sommeren. Jeg kan ikke skjønne hvordan jeg hadde tenkt til å klare meg dette halvåret, når jeg strippet hverdagen for alt hyggelig og bare skulle fokusere på master. Jeg opplever å skrive bedre enn jeg gjorde før jul, og har brukt masse tid til å roe ned og gjøre helt andre ting enn oppgaven. Tenk at det er det som skal være redningen. Ikke å legge inn flere timer, men å legge inn færre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg kjenner meg så rolig i disse dager, og det er en deilig kontrast sett opp i mot den stressende skriveperioden jeg hadde før og kort tid etter jul. Masteroppgaven går mye mer flytende, jeg koser meg med å skrive og viktigst av alt så er jeg stolt av den igjen. Det skal bli en skikkelig herlig å bli ferdig og levere den. Da har jeg gjort en kjempe innsats uansett hvilken vei det går. Når den er levert, så er det sommerferie. Med en gang den tanken slår meg drømmer jeg meg helt bort til en spahelg jeg har bestilt i Sverige med samboer, til skjønnlitterære bøker, grilling med venner, lange sløve dager på stranden, bading, rekeaften og mye mer... ❤️ 

Men før den tid er det noen måneder som skal få utspille seg. Det skal bli så deilig å kjenne at våren kommer nærmere og nærmere. Den 17.mai har jeg invitert masse gode venner til å spise frokost, og sitte og kose oss helt til middag så griller vi på kvelden. Jeg gleder meg veldig mye til en rolig og hyggelig dag i godt lag med god mat. 17.mai er en av de beste dagene jeg vet om, det er en så herlig stemning. 

Nå skal jeg kose meg med siste helgen i vinterferien som tilbringes på hyttetur ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg møte med personen som har hjulpet meg å få igjen motivasjonen rundt masteroppgaven. Dette er det siste møtet vi har før jeg skal møte veileder, som jeg ikke har snakket med siden før situasjonen med oppgaven bedret seg . Jeg har gjort masse i forbindelse med oppgaven, og det har blitt en ganske annen oppgave på tross av at problemstilling og forskningsspørsmål stadig er de samme. Jeg føler meg veldig positiv til oppgaven, og gleder meg mer og mer til å levere. For nå kjenner jeg meg mye tryggere. Jeg er trygg på at det kommer til å gå bra, og at jeg kommer til å få et ålreit resultat. Kanskje hvis motivasjonen er tilstede, og jeg vet hva som skal til for å heve oppgaven at jeg orker/vil gjøre dette. Det må jeg se når jeg kommer dit. Uansett må jeg huske på at jeg skal være stolt, for uansett hvilken karakter dette blir så er det bedre enn å ha gitt opp hele oppgaven og ikke få graden jeg har jobbet for. 

Endret av Revefrua
Trykkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Etter møtet med veileder har jeg skjønt at det er mye detaljer og pirk som skal inn for å sy sammen oppgaven til en helhet. Jeg bytter på å syns oppgaven er morsom å jobbe med, til å kjenne meg ferdig og klar for å levere. Det er morsomt å se detaljene falle på plass, men jeg skal ikke gå løs på en sånn oppgave med det første igjen. Sommerferien som kommer nå skal bli den mest velfortjente og deilige ferien jeg har hatt. Så blir det endelig masse nye ting å tenke på til høsten igjen. Men først får jeg fokusere på resten av dette halvåret. Gleder meg masse til påskeferie og 17.mai 😁🇳🇴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Merker at lyset i tunnelen av denne masteroppgaven blir sterkere og sterkere! Jeg har skikkelig trua på at det kommer til å gå fint, og det er så deilig! I dag er det litt over 2 mnd til innlevering, og det er nesten ikke til å tro.

Jeg har stresset mye med denne oppgaven, og har merket dette gjennom uren hud og trøtthet. Jeg har vært så lei, og det er så lett at alt blir bare dritt når man stresser og opplever motgang på en front. Da føler plutselig flere fronter etter. Men den siste tiden har huden blitt bedre, jeg har begynt på vitaminer og fått mer energi. Jeg har roet ned arbeidet rundt masteren, og klarer å rekke rundt med alle gjøremål igjen. Det er så viktig for selvfølelsen min. Det jeg skal bli flinkere til nå er å holde meg mer aktiv, og kose meg ute.

Snøen smelter, og været begynner å bli deilig! Nå skal jeg snart begynne å sykle til jobb, og nyte det deilige været som er i anmarsj. Har blitt noen dager på terrassen for å nyte sola. Samboer har vært flink og lagt trefliser ute. Det ble så deilig og varmt å gå der. Tidligere har vi gått rett på betongen. Kjente på sommerfølelsen, og fikk han med på blomsterhandel 🌸 Det ble mye fint! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Da var det blitt april, og fristen for innlevering av master nærmer seg med stormskritt. Det samme gjør heldigvis våren. Jeg syns det er den beste tiden på året, hvor man merker at det blir varmere og følelsen av å glede seg til påskeferie og sommer sniker seg på. Masteren blir lettere å lettere å arbeide med, og på tirsdag skal jeg på møte med veileder. Jeg kan ikke tro at jeg bare for noen måneder siden var klar for å kaste oppgaven, og gi opp alt. Nå skal jeg faktisk få levert, og jeg vet at det kommer til å gå bra! 

Når masteren er levert er det mye hyggelig i vente. Noe jeg gleder meg spesielt til er at vi skal reise til London. Jeg skulle egentlig ingen steder denne sommeren, så da er det hyggelig med en tur til England. Det har nesten blitt en årlig greie, uten at vi egentlig har prøvd på det. Så det har blitt en følelse av sommer å få lov til å tusle i gatene i London, og oppdage nye steder å sitte og spise og drikke, mens man nyter finværet ☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg vært på møte med veileder, og for et flott møte det viste seg å bli. Jeg har fått masse gode tilbakemeldinger og skryt. Alle tilbakemeldingene jeg fikk var konkrete, og veldig enkle å gjøre noe med. Nå er det veldig pirkete, da oppgaven begynner å komme i mål! Jeg gleder meg til å hive meg løs på den i morgen. For nå vet jeg akkurat hva jeg vil skrive, og hva jeg skal rette opp. Nå blir jeg virkelig blendet av lyset i tunellen, og sommerferien kommer nærmere og nærmere. Det er en helt fantastisk følelse, spesielt etter å ha slitt så mye med å skape gode setninger, fin struktur og den berømte røde tråden. 

For en viktig lærdom denne oppgaven har vært! Nå er jeg full av positiv energi og glede :nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg er nærmere og nærmere masterinnleveringen, og med en god følelse i tillegg. Det er så deilig. Jeg er i rute, og kan nyte det fine været som har meldt seg 😍 Dette været gir jo en skikkelig sommerfølelse, og jeg gleder meg til det går an å bade og kose seg skikkelig med fridager. Bare bruke tiden på sløving og kos 💕 skal lese masse i ferien, og bare kose meg med fri. For en deilig tanke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Tiden går og dagboka støver. Det går for det meste i det samme gamle. Masteren har jeg kommet enda lenger på, og den er så godt som i boks snart. Det skulle jo bare mangle nå som innleveringsdatoen står og banker på døra. Det har vært utrolig spennende og rivende frustrerende å skrive denne oppgaven. Jeg er glad jeg omsider når målstreken. Når jeg leser tilbake i dagboken ser jeg mest positivitet, og det har vært så utrolig viktig for å klare å komme meg hit jeg er nå. 

Men i dag blir det pause. I dag skal jeg og samboer gjøre klar til en heidundranes koselig 17.mai feiring, med gode venner 💕 Det skal bli utrolig hyggelig, og vi gleder oss så masse! Det trengs noen slike dager å glede seg til mens man jobber hardt på alle kanter. Da blir man så mye mer motivert. På morningen skal vi stå tidlig tidlig opp og være på Skaugum og se barnetoget i Asker. Det blir en flott opplevelse. Resten av dagen er fylt opp med god mat og godt selskap! Ønsker alle en strålende feiring i morgen! 🇳🇴🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...