Gå til innhold

Revefruas Dagbok


Revefrua

Anbefalte innlegg

Dette spennende året har fylt seg opp med så mange gjøremål, planer og gleder at jeg trenger et sted å skrible ned mine tanker rundt alt sammen, og klare å lande etterhvert. 

Høsten 2018 har blitt et stort og fremtredende kapittel i livet mitt. Jeg har begynt mitt siste år på lærerstudiet, og setter nå i gang med en mastergrad som skal leveres våren 2019. En grad som gjør at jeg endelig kan titulere meg som lektor, og legge studieårene mine bak meg. Denne høsten har også blitt starten på et renoveringsprosjekt, da jeg og min kjæreste over 4 år i starten av juni kunne juble over vårt første boligkjøp sammen. Midt oppi gleden av dette kjøpet, overrasket han meg med et frieri på toppen av ei fjellknaus, og det ble dobbellykke for oss ❤️ med så mye å gripe fatt i denne høsten, blir det ikke stort fokus på bryllupsfeiring med det første, men litt ideer og ønskedrøm er det alltids tid til. Nå gleder jeg meg til å kunne innta vår snart nyoppussede bolig, og håper dette skjer nå i september. Som nevnt har dette vært et stort prosjekt, da leiligheten ikke har vært pusset opp siden midten av 80-tallet, og planen var opprinnelig ikke å pusse opp så mye som vi har endt opp med. Men vi har vært veldig heldige, og har hatt stor glede av gode venner og familie med vanvittig dugnadsånd og stå-på-vilje til hjelp.

Så her blir det skriblerier om alt som kommer til å oppta min tid fremover, og hva enn fremtiden måtte bringe. 

 

Endret av Revefrua
Layout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiden flyr avgårde i disse travle dager. Det går i jobb med nye elever, oppgaveskriving og oppussing, og jeg koser meg med å få være kreativ på alle områder. Tre soverom og stue står ferdig, og nå er det baderom og kjøkken som får svingt seg. Det er en stor motivasjon å se rommene vi har tegnet opp, ta form utenfor papiret. Så gøy det skal bli å flytte inn møbler og dekorere, så følelsen av at det er sitt eget kommer krypende. Jeg dagdrømmer stadig om når alt står ferdig og vi er flyttet inn, og jeg gleder meg til så mye. Som å sløve på sofaen under et ullteppe, når de sene høstkveldene melder sin ankomst. Og til å endelig kunne invitere venner og familie til middag, på et kjøkken med masse lagringsplass. Og ikke minst gleder jeg meg til å nyte en kopp te på balkongen, hvor vi har en fantastisk fjordutsikt. En liten del av meg gleder seg også veldig til den tiden hvor det er dags for å pynte til jul 🎅🏽

 

Endret av Revefrua
Trykkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nærmer vi oss slutten på arbeidsuka, og fredagsfølelsen har for lengst tatt et godt grep på denne dagen. Det er en helt annen sinnsstemning å være på jobb en fredag, enn ellers i uka. Tålmodigheten strekker seg lenger både hos meg og elevene, og den underliggende følelsen av at det om få øyeblikk er dags for alt annet en fag bidrar til et godt humør. 

For mitt vedkommende byr helgen på kjøkkenoppussing, og jeg gleder meg til å dyppe malerkosten i olivenfargen som skal pryde veggene. Om ikke mange dagene kommer kjæresten hjem også, han jobber nemlig turnus og bor et annet sted når han er på jobb. Så jeg håper det kan bli en gledelig overraskelse for han å se hvor langt vi har kommet i oppussingen, mens han har vært på jobb. Så da blir det en skikkelig stå på helg!

Ønsker alle en god og velfortjent helg! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang dag med oppussing i dag, og veggene på kjøkkenet er ferdig tapetsert og har fått sitt første strøk. Vi har også kommet i gang med flislegging av badet, som skal være gjennomført mørkt. Jeg er spent på å se det ferdige resultatet, og håper vi har gjort noen gode valg av interiør og farger. 

Nå blir det lørdagskveld med Skal vi danse rullende over skjermen. Jeg elsker dette herlige feelgood programmet, som er blitt synonymt med høst for meg og min mor. Spenstige antrekk, godt humør, også så gøy å se hvor flinke noen av dem blir tilslutt 💃🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er høsten offisielt i gang, og for noen herlige dager det har vært temperaturmessig. Det er noe med høsten som gjør at jeg klør etter å være ute hele dagen og gå tur. Været er friskt og godt, og naturen pyntes av vakre høstfarger. Det får vente enn så lenge. Nok en arbeidshelg er unnagjort, og en ny uke står på døra. Denne uka kommer kjæresten hjem, og vi skal handle inn nødvendig materiale slik at vi ikke går tom for arbeidsoppgaver i leiligheten. Det er veldig gøy å pusse opp, men det er mye jobb og lett å gå lei. Så det skal bli godt å få hjem kjæresten, det bidrar til ny giv av motivasjon 💪🏼😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har allerede rukket å bli onsdag, og jeg syns denne uka bare løper avgårde 🏃🏼‍♀️ Kjæresten er endelig hjemme, og alt blir så mye mer effektivt og motiverende når man er to. Nå er badet nesten fullstendig flislagt, og kjøkkenet er ferdig malt. Vi har fått mail om at kjøkkenet fra IKEA er i rute, og vi håper å få satt det opp før han drar tilbake på jobb igjen. Dagen for innflytning føles nærmere og nærmere. Det er deilig å føle at vi snart er i mål 😁

Endret av Revefrua
Trykkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er vi en måned inn i oppussingsprosjektet vårt, men det kjennes ut som vi har holdt på enda lenger. Motivasjonen er at vi kommer nærmere og nærmere 😄 Denne helgen har vi begynt å legge tak på kjøkkenet og i stua. Det blir så flott, og jeg gleder meg mer og mer til å flytte inn. Vi har jobbet med å få fatt i takpanel, og måtte reise til tre forskjellige Montérbutikker, da det viste seg at de opererer med ulike priser fra butikk til butikk. Veldig frustrerende. Vi handlet først hos en butikk, og trodde prisen de ga var feil. Så forklarte de at det var dyrere hos dem enn hos enkelte andre butikker. Så da dro vi til en annen, men de hadde ikke nok panel inne. Så dro vi til en tredje, og ingen av disse butikkene hadde samme pris, for samme panel. Tilslutt fikk vi i hvertfall panelet vi ønsket i riktig mengde, og til ønsket pris 😁

Nå blir det en uke med masterfokus for min del, og kjæresten skal på jobbreise. Så da står leiligheten på vent for et øyeblikk. Skal bli deilig å føle at jeg får koll på masteroppgaven. Det er mange baller i luften for tiden, og det er godt å føle at kontrollen strekker seg over alle områder. Kanskje gir denne oppussingspausen tid til å være mer utendørs også. Er så deilig å se at høsten melder sin ankomst! 🍁 

Ønsker alle en god uke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en mandag forbi, og jeg merker at jeg har begynt å glede meg til dem. Det er en deilig følelse, for jeg har aldri likt mandager. Så dårlig at det gjerne gikk utover søndagene også. Nå har jeg korte dager på jobb hver mandag, hvilket gir mulighet til å komme i mål med andre planer. I dag har jeg lest meg opp på teori for masteroppgaven, og er klar for nytt møte med veileder. Jeg er veldig fornøyd med valget jeg har tatt rundt tema, og tror dette blir en spennende og lærerik oppgave jeg kan trives godt med. Dette har vært viktig for meg, i og med at det er en langvarig oppgave, som kommer til å ta mye plass fremover. 

Denne mandagen fikk jeg også lagt noen klare planer for desember måned. Nå er både familiejulebord, julebord med vennegjengen og julegrøt med venninner skrevet inn i kalenderen. Jeg er veldig glad i julen og alt den bringer med seg, og ikke minst i å arrangere hyggelige samlinger for venner og familie. Derfor ønsket jeg meg et arrangement i den nye leiligheten. Da ble det julegrøt-invitasjon til jentene mine med mandel, premie og det hele 🎅🏽 Jeg har alltid syns det er deilig å ha ting å glede seg til, og som byr på pauser i jobb og studie både i form av planlegging og gjennomføring. Veldig deilig å endelig ha egen leilighet og kunne arrangere som det passer uten å spørre noen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kom jeg meg ut på en lang og frisk tur i duskregn midt i blant alle de vakre høstfargene. Ingenting er bedre når man har sittet lenge inne med jobb, enn å komme seg ut og nyte den flotte naturen vi har i Norge. Hunden ble også glad for en tur ut, men etter noen kilometer ble hun litt treg i beina. Da jeg endelig (for hennes del) snudde for å gå tilbake, tok hun beina fatt og småløp hele veien hjem :link: Hun er lite glad i regn, og trives best inne i høst- og vintermånedene den fisefine frøkna :fnise:

Nå har det blitt lagt strøm både på kjøkken og i stua på leiligheten. Så nå kan vi fortsette å legge tak, og borre hull til spottene. Så deilig å ha elektrikere i familien, som er så greie og ordner strømmen for oss. Og deilig å kjenne at det skjer ting i leiligheten, selv om jeg ikke kan være der. 

Endret av Revefrua
Layout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en travel uke for meg med fokus på master, jobb og leilighet, men motivasjonen har ikke dratt noen steder. Jeg føler at jeg har mye å gjøre, men jeg skal klare å møte det meste som kommer min vei med stor stå på vilje! Kjæresten reiste tilbake på jobb i dag med blandede følelser. Vi har nemlig fått gjort utrolig mye i leiligheten denne helgen, men han skulle nok gjerne vært igjen og jobbet videre med ferdigstilling av kjøkken og bad. Nå er både gulv og tak ferdig på kjøkkenet, og vi har begynt å sette sammen innredningen. Den tidligere digre haugen har minsket i stor grad allerede, hvilket er deilig å se. Badet er ferdig flislagt og fuget ferdig. Jeg begynte smått å sette sammen litt badeinnredning i dag, for jeg er så nysgjerrig på hvordan det kommer til å bli, og klarte ikke å vente  :mynona:

Nå begynner en ny uke, og kvelden har gått med til å forberede undervisning og planlegge ukene etter høstferien. Jeg har alltid likt å ligge foran med oppgaver, hvis ikke blir jeg så stresset at ingenting kommer i mål. Det er nøkkelen min også når jeg sjonglerer master, jobb og oppussing. Noen steder må jeg ligge foran, for å kunne gjøre alt det andre jeg skal/vil. Denne uka hadde jeg møte med veileder, og fikk gode tilbakemeldinger og ideer til oppgaven min. Vi har funnet en spennende framgangsmåte, og jeg gleder meg til å jobbe videre med denne. 

Nå kjenner jeg at kvelden ikke er langt unna. Ønsker alle en fin uke! :blomst:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste dag på arbeidsuka i morgen, det skal bli deilig. Det har vært en tung uke med skriving, og forsøk på å forstå ymse analyseskjemaer forsøkt oversatt fra engelsk til norsk. Elevene hadde sin første innlevering med karakterer forrige uke, og har mast hele uka om karakter :fnise: I dag fikk de det endelig. Godt å ha det i boks. Vi har også begynt med en ny læringsplattform på jobben, så nå jobber jeg med å flytte alle filer. Heldigvis har jeg vært borti den nye læringsplattformen når jeg har vært i praksis. Så det er ikke mye nytt å sette seg inn i, men det er mye som skal flyttes og ordnes.

Badet på leiligheten står ferdig, og det ble ordentlig flott! Nå gjelder det å sette sammen resten av kjøkkenet, og slipe stuegulvet. Så kan møbler, kjøkkenutstyr, interiør, bøker og alt jeg har savnet i mange uker bli satt på plass. Er så spent på hvordan det blir! Gleder meg til å bli ferdig, og nyte mitt nye hjem :nigo:

Endret av Revefrua
trykkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en helg det har vært med masteroppgave og leilighet om hverandre. Jeg har endelig knekt koden på analyseskjemaene, og merker at analysen endelig begynner å bli både interessant og morsom :nori: Endelig begynte jeg også å se slutten på oppussingsprosjektet vårt, men dessverre fikk vi en dårlig opplevelse denne helgen :icon_frown: Det begynte å renne vann fra et av rørene i kjøkkenveggen, og plutselig klarte ikke røret å holde på vannet og den lille sprekken det rant fra brast og ble mye større. Plutselig sprutet det vann utover hele det nylagte kjøkkengulvet, og utover møblementet som var skrudd fast til veggen. I full fart ble det skrudd løst, og heldigvis ble alt reddet. Men gulvet ble helt ødelagt. Litt hell hadde vi dog i alt uhellet, og det er at alt sammen blir dekket av forsikringen vår. Samtidig blir oppussingen vår utsatt i hvert fall i fire uker, da betongen under gulvet må få tørke. Selv om denne situasjonen er kjedelig, vet vi nå at den bare var et tidsspørsmål for det slitne røret i veggen. Dermed er jeg glad det skjedde nå mens vi pusser opp, og ikke for eksempel to uker etter innflytningsdato. Vi får smøre oss med tålmodighet, og vente på at kjøkkenet tørker, og nok en gang kan tas fatt på. I mellomtiden vil vi gjøre oss ferdig med små pirk på andre rom. Krysser fingrene for at tørkeperioden går raskt 🤞

Ønsker alle en fin ny uke! :nordvesta:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har forsikringsselskapet vært innom og tatt en titt på skadene, og vi har fått gode nyheter. Skadene er mye mindre enn fryktet. Gulvet og belegget vi har lagt under gulvet har tatt det meste av skadene. Dermed trenger ikke betongen like lang tørketid som først antatt. Nå rives gulvet vårt allerede i morgen, og hvis vi er riktig heldige kan det være det blir lagt nytt om bare 1-2 uker. Vårt største problem med tørketiden var at den gikk utover datoen for innflytningsfesten vi ønsket å ha sammen med vennene våre. Dette er naturlig nok noe vi hadde ofret uten problemer, for å få leiligheten i orden. Men nå kan det hende at vi slipper å flytte på datoen, og det er jo veldig gledelig! For en fantastisk mandagsnyhet det ble! Nå skal jeg ringe samboer og dele nyheten 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er samboer hjemme igjen, og det blir full rulle med oppussing denne uka. Kjøkkengulvet er revet opp, og veggen er åpnet. Nå skal det blir orden på fukt- og rørkaoset. Mens vi venter på klar signal til å få sette i gang med kjøkkenet for fullt, er det masse småplukk vi kan legge fokuset vårt på. Flere rom skal listes, taket på badet skal lektes, noen steder må det males og en av kjøkkenveggene skal både tapetseres og males. Jeg er så klar for å få alt ferdig, og er veldig motivert for denne uka! :dany:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hvor det går med denne oppussingen :alice: Alle tak er ferdig lagt, alt som skal males og tapetseres er tapetsert og malt. Vi har til og med fått klar signal til å sette opp overskapene på kjøkkenet. Så da er vi i gang der også. I dag fikk vi handlet inn det vi trenger av lister, så da blir det listing på agendaen i morgen. Lyset i enden av tunnelen blir bare mer og mer synlig :laugh:

Endret av Revefrua
Layout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er høstferien over, og disse fridagene har vært til stor nytte i arbeidet med leiligheten. Kjæresten har vært hjemme hele ferien, og vi har jobbet med alt av småplukk. Går og klør i fingrene etter å frigjøre soverommene som blir brukt som oppbevaring til kjøkkenmøblement og verktøy. Nå kommer det folk fra forsikringsselskapet i slutten av denne uken, og tar en avgjørelse på om det er tørt nok til å legge gulv eller ikke. Med en gang det gjøres, så er det pang-oppstart på oppussingen igjen. Jeg krysser alt jeg har av fingre og tær på at de kan både starte og gjøre seg ferdig i hvertfall innen neste uke.

Vi fikk satt inn noen hyller på det ene soverommet, og har laget bibliotek der inne. Det ble utrolig flott, og det gjør meg enda mer klar for å flytte inn. Jeg tror vi kommer til å trives kjempegodt når alt er på plass og det ikke er mer oppussing på en stund. Vi har et bad igjen, men det får vente til masteren min er levert. 

Ønsker alle en flott uke! 😁
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne uka har det vært folk i leiligheten og målt fuktnivået i betongen, og rapporten er klar nå i morgen. Så jeg er nervøs for å høre dommen på om leiligheten får gulv denne uka eller om vi må vente til neste. Gulv blir det nå en gang uansett, men det hadde vært prima for planene våre om det ble denne uka. Håper virkelig at det er tørt, etter tre uker med tørkeperiode. Krysser både fingre og tær for at vi får gode nyheter denne mandagen! 

Denne uken var også nest siste runde med mastersamling, så nå er det bare en igjen som er lagt til november. Det skal bli deilig å bli fullstendig ferdig så alt fokuset kan ligge på skrivingen. Merker at ukene med både jobb og mastersamling blir travle. Jeg kommer alltid i mål, men det er mye mas og kjas. Uken som kommer nå har jeg kun et møte med veileder, etter å ha levert første utkast av masteren. Er spent på hva hun syns, og ikke minst om det duger eller ikke. Ellers blir det tilbake til jobb og en ny uke med undervisning, fremføringer og spennende oppgaver. 

Nå blir det farmen, før jeg gjør meg klar for en ny uke. Ønsker alle en fin ukestart! :) 
 

Endret av Revefrua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det ikke gulv før neste uke... gulvet er bestilt, men kommer ikke før slutten av denne uka. Det har heller ikke vært noen som har målt fukt i leiligheten, det blir ikke gjort før i morgen. Veldig kjedelig å få høre at ting skal ordnes, også gjøres det ikke likevel. Det er også utrolig frustrerende å bare sitte og vente på å få sette i gang. 

Heldigvis er innflytningsfesten vår en Halloweenfest. Så om kjøkkenet ser helt rivd og bomba ut, kan man utnytte det ved å kjøre en spøkelseshusstil 😂

I dag har jeg kjøpt masse nye brukte DVDer og bøker til biblioteket, og mer skal det bli😍 kommer til å bruke så mye tid på det rommet, elsker samlingen vi har der inne av både sakprosa og skjønnlitteratur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært så heldige å ha flaksen med oss. Leiligheten ble erklært tørr på onsdag, og etter litt rot og mye om og men på torsdag ble det lagt gulv på fredag. Dette gjorde at vi fikk med oss en viktig arbeidshelg. Nå er kjøkkenet nesten ferdig, og det mangler kun å sette inn skuffer og hyller i over- og underskap. For en fantastisk følelse å være i gang igjen. 

Jeg har også fått flere gladnyheter denne uka. Møtet med veileder var kjempe nyttig, og til stor hjelp. Jeg er trygg på at oppgaven er på rett vei, og føler at samarbeidet med veileder fungerer godt.  Vi er enige om valgene som tas, og motivasjonen min vokser betraktelig. Det er kjempegøy når noe funker, og tilbakemeldingene er gode! Da står man på videre :nordvesta:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...