Gå til innhold

Noen her med ADD?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen her som har fått diagnosen, eller som har erfaring med ADD som vil fortelle litt? Hvordan hverdagen er? Hvordan prosessen har vært?

Takknemlig for all info! Er mye info på nett om AD/HD men mye mindre om ADD.

Takk for svar!🙂

Anonymkode: eeb50...bfb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal straks til utredning, men håper jeg får svare likevel, da jeg ikke helt ser hva annet det kan være. Er også nysgjerrig på selve prosessen, så håper noen svarer på det! 

For min del har jeg ekstremt mye tankekjør. I løpet av et minutt har jeg tenkt på femti forskjellige ting, helt urelatert til det jeg tenkte på først. Det er veldig distraherende, og gjør at jeg raskt mister tråden i det jeg holder på med eller bør konsentrere meg om. Tankekjøret gjør det også til en utfordring å sovne på kvelden, og gjør at jeg så å si aldri er uthvilt. 

En annen ting er den ekstreme tiltaksløsheten jeg er rammet av. Å ta med et fat fra stua til oppvaskmaskinen føles som en gedigen oppgave. Å vaske hender er dritkjedelig og noe jeg må presse meg selv til å gjøre. Å bare ta en p-pille til riktig tid føles som en stor utfordring om jeg må opp på loftet for å hente de. Selv når jeg ligger i senga og p-pillene ligger en meter unna, utsetter jeg det med flere timer. Det høres utrolig dumt ut, men sånn er det faktisk. 

Ting som krever litt utvidet tankekapasitet gidder jeg aldri å prøve meg på engang. Jeg er helt OK intelligent, men ting som planlegging og organisering orker jeg bare ikke. Mister fokus og konsentrasjon og blir sur. Detaljarbeid er utrolig kjedelig, og noe jeg sliter med å komme igjennom, spesielt på jobb. Blir nok oppfattet som litt hissig på jobben min, der jeg banner og skjenner og kaster ting veggimellom. (Jobber på en plass hvor takhøyden for sånt er høy, heldigvis). 

I samtaler tuner jeg ofte helt ut, og klarer ikke å konsentrere meg om hva den andre parten sier. Er ikke ofte jeg gidder å be folk gjenta det de har sagt heller, fordi jeg går utifra at siden jeg tuna ut, så var det de sa kjedelig uansett. 

Orker ikke å skrive mer nå, selv om jeg har masse mer. Vanskelig å komme på alt sammen, hehe. 

Anonymkode: ce779...244

• Liker 5
Skrevet

Hei ! 

Ja, kvinne 31 her. Fikk diagnose rundt 28 år etter utredning på Ullevål. Tar Ritalin hver dag. Hjelper meg mye. Men alt er jo forskjellig fra person til person. 

Anonymkode: fb7fe...499

Skrevet

Bor med en som har det.

Han glemmer å pusse tenner, glemmer å trekke ned i do, vasker aldri noe, gjør aldri noe hjemme uten at jeg må be han flere ganger, han glemmer å ta rene klær, han kan gå ned for å hente mobilen og komme opp igjen uten noe/med en banan, han kjører feil hele tiden, legger seg i feil kjørefelt, kjører på rødt lys, tar feil medisiner, husker ikke når han må klippe håret, glemmer å barbere seg, glemmer å vaske hendene, kan gå fra døren åpen +++

Han soner vekk i samtaler, skifter tema helt ut av det blå, følger ikke med, hører ikke etter, klarer ikke konsentrere seg +++

Anonymkode: a35b8...c53

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar!

Håper på utredning jeg også, eneste problemet er at jeg må ta meg sammmen for å ha ork til å sette i gang prosessen💭

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar!

Håper på utredning jeg også, eneste problemet er at jeg må ta meg sammmen for å ha ork til å sette i gang prosessen💭

I typen sitt tilfelle var han hos fastlege > henvist til psykiater > psykiater 2 eller 3 ganger > begynte på medisin > har hatt telefonkontakt rundt medisinering bare. Tok vel en 2 mnd før det var ute av verden. Anbefaler bare å sette i gang :)

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor med en som har det.

Han glemmer å pusse tenner, glemmer å trekke ned i do, vasker aldri noe, gjør aldri noe hjemme uten at jeg må be han flere ganger, han glemmer å ta rene klær, han kan gå ned for å hente mobilen og komme opp igjen uten noe/med en banan, han kjører feil hele tiden, legger seg i feil kjørefelt, kjører på rødt lys, tar feil medisiner, husker ikke når han må klippe håret, glemmer å barbere seg, glemmer å vaske hendene, kan gå fra døren åpen +++

Han soner vekk i samtaler, skifter tema helt ut av det blå, følger ikke med, hører ikke etter, klarer ikke konsentrere seg +++

Alt dette er nok ikke forårsaket av ADD diagnose, høres ut som at denne fyren er utrolig lite selvstendig og lat i tillegg:P 

Anonymkode: a8c10...f30

• Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt dette er nok ikke forårsaket av ADD diagnose, høres ut som at denne fyren er utrolig lite selvstendig og lat i tillegg:P 

Nja, disse tingene er helt åpenbart noe som kommer som en bigreie av at han mister konsentrasjonen.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja, disse tingene er helt åpenbart noe som kommer som en bigreie av at han mister konsentrasjonen.

I så fall må han være veldig hardt rammet? 

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres faktisk ut som Alzheimers det der.:unsure:

Er selv diag ADD, men den regla der er jo helt der ute.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I så fall må han være veldig hardt rammet? 

Ja, det tenker jeg også. Han har ikke vært ærlig med psykiateren om hvor ille det, for han syns det er flaut - men han er slitsom å bo med. Problemet er jo at f. eks. hvis han tisser og så for eksempel sier han "tenkte du å gå nå?" så går han rett ut i gangen og tar på seg sko og glemmer hva han drev med. Det er jo typisk at de begynner på en ting og fortsetter med en annen og så en tredje osv, og han er sånn i et nøtteskall - men ja, i ekstrem form. Utrolig slitsomt å leve med.

Syns det er ekstra interessant ettersom moren hans tross alt er psykolog, og aldri har reagert til tross for at han har vært slik hele livet. 

Tidvis har jeg vurdert å gå fra han fordi det blir for mye. Tidvis blir jeg også skikkelig redd for at han har tidlig demens eller lignende. Han kan jo f. eks. glemme hvem det var som ringte på for 10 minutter siden (syns det er sært i 2018 når det så sjelden skjer og vi kjenner alle naboene).

2 timer siden, Gent82 skrev:

Høres faktisk ut som Alzheimers det der.:unsure:

Er selv diag ADD, men den regla der er jo helt der ute.

Ja, se over - har vært redd for det mange ganger selv. At det er tidlig demens... Jeg ble kjent med han når han var 16 år da, og nå er han 26 år - så det ville jo isåfall vært EKSTREMT tidlig vel?

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det tenker jeg også. Han har ikke vært ærlig med psykiateren om hvor ille det, for han syns det er flaut - men han er slitsom å bo med. Problemet er jo at f. eks. hvis han tisser og så for eksempel sier han "tenkte du å gå nå?" så går han rett ut i gangen og tar på seg sko og glemmer hva han drev med. Det er jo typisk at de begynner på en ting og fortsetter med en annen og så en tredje osv, og han er sånn i et nøtteskall - men ja, i ekstrem form. Utrolig slitsomt å leve med.

Syns det er ekstra interessant ettersom moren hans tross alt er psykolog, og aldri har reagert til tross for at han har vært slik hele livet. 

Tidvis har jeg vurdert å gå fra han fordi det blir for mye. Tidvis blir jeg også skikkelig redd for at han har tidlig demens eller lignende. Han kan jo f. eks. glemme hvem det var som ringte på for 10 minutter siden (syns det er sært i 2018 når det så sjelden skjer og vi kjenner alle naboene).

Uff, det kan umulig være enkelt, verken for han selv eller deg! Får han hjelp på noen måte? I form av terapi eller medisiner? 

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, se over - har vært redd for det mange ganger selv. At det er tidlig demens... Jeg ble kjent med han når han var 16 år da, og nå er han 26 år - så det ville jo isåfall vært EKSTREMT tidlig vel?

Joda, tvilsomt at det er Alzheimers eller demens. Men det du beskriver er meget drøyt da. Kunne vært smart å scanna huet på han der. 

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, det kan umulig være enkelt, verken for han selv eller deg! Får han hjelp på noen måte? I form av terapi eller medisiner? 

Han begynte på Ritalin, men han ble ekstremt aggresiv og voldelig av det - så han har kuttet det ut nå for å se om han roer seg litt. Skal han gå på det kan vi nok ikke være sammen (farlig for meg).

Og nei, det er ikke så kjekt - jeg er kronisk syk og har mer enn nok med meg selv, så det blir tidvis mye når jeg føler jeg har et spedbarn i huset som aldri eldes eller lærer noe. Vi har vært sammen i 10 år, og det har ikke skjedd bedringer - har korte perioder med bedring, men også med forverring. 

6 minutter siden, Gent82 skrev:

Joda, tvilsomt at det er Alzheimers eller demens. Men det du beskriver er meget drøyt da. Kunne vært smart å scanna huet på han der. 

Han tok MR av hodet i fjor, så tror det skal være ok der inne (utrolig nok, neida - hehehe). :P 

• Liker 1
Skrevet

Ja - og herlighet, selvfølgelig sikkert slitsomt for han også!

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han begynte på Ritalin, men han ble ekstremt aggresiv og voldelig av det - så han har kuttet det ut nå for å se om han roer seg litt. Skal han gå på det kan vi nok ikke være sammen (farlig for meg).

Og nei, det er ikke så kjekt - jeg er kronisk syk og har mer enn nok med meg selv, så det blir tidvis mye når jeg føler jeg har et spedbarn i huset som aldri eldes eller lærer noe. Vi har vært sammen i 10 år, og det har ikke skjedd bedringer - har korte perioder med bedring, men også med forverring. 

Har hørt ritalin er noe skikkelig dritt og at mange reagerer dårlig på det. Har han ikke fått tilbud om noe annet? Får jo helt vondt av dere, håper han finner en løsning på det! 

• Liker 1
Skrevet

Er han veldig deprimert ?

Skrevet

Har ADD. Merke ingenting av det. Tar ikkje medisin men fekk hjelpemiddel på skulen. Slit vell egentlig ikkje me nåke.. er litt vimsete te tider..

Anonymkode: 2c61a...805

Skrevet

Fikk ADD diagnose for ett år siden, 22 år gammel. Går på medisiner ved behov, altså alle dager hvor jeg ikke panlegger ligge i senga å spise mat, haha. Hjelper mest på motivasjon: tar pillen min, venter 1-2 timer, så får jeg plutselig lyst til å sette i gang med oppgaver jeg til vanlig syns er kjedelig, som å rydde etc. Hjelper også veldig på konsentrasjon, leser pensum langt mer effektivt. Men er også mye kjipt med medisinering, må passe veldig på mat og drikke, får veldig fort vondt i hodet av de og blir lett helt "zombie" etter noen timer. Kjenner meg også veldig igjenn i alt nr 2 i tråden her skrev, spesiellt det om p-piller! Er det mulig liksom 🙃

Anonymkode: 17bf6...556

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt ritalin er noe skikkelig dritt og at mange reagerer dårlig på det. Har han ikke fått tilbud om noe annet? Får jo helt vondt av dere, håper han finner en løsning på det! 

Nei, men han har ikke husket å ringe psykiateren og si ifra heller (eller så vil han ikke, for da må han vel fortelle hva han gjort med meg også). Han sa at psykiateren hadde sagt at de andre medisinene var mye det samme, så han er kanskje redd for at det samme skal skje. Jeg vet ikke. Prøver å oppfordre han til å snakke med lege/psykiater og be om mer hjelp, men han gidder/husker/orker ikke. 

1 time siden, Gent82 skrev:

Er han veldig deprimert ?

Min? Nei. Jeg har iallefall forsøkt å snakke med han om det/stressfaktorer etc, og han sier nei - og virker ikke deprimert (han er generelt litt sånn "tiltaksløs" type, alltid vært, men ikke mer nå enn før). Han må nok isåfall ha vært det i de 10 årene vi har vært sammen da, tror jeg. Han har en betydelig mindre stresset situasjon nå enn før, men likevel har f. eks. symptomene vært veldig sterke de siste månedene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...