Gå til innhold

Brystreduksjon


Heidi30

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! 

Til å starte med kan jeg skrive at jeg er klar over at det finnes andre tråder om emnet, men de er alle gamle og jeg tenkte derfor det kunne være nyttig å starte en ny.

Jeg skal ta en brystreduksjon om noen uker og lurer i den forbindelse på om det er noen der ute som sitter på erfaringer og noen tips og triks? Noe dere skulle ønske dere visste før dere ble operert? Setter pris på svar.  :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Først og fremst vil jeg si at min brystreduksjon endret livet mitt 100% til det bedre! Det er det beste jeg har gjort for meg selv, og angrer ikke et sekund 😄 

Jeg skulle ønske jeg visste mer om prosessen etter operasjon i nærmere detalj. Da den opprinnelige teipen skulle av operasjonssårene for å byttes, var ikke alt helt leget. Det var et sjokk å se den ene brystvorten gape litt da jeg dro av teipen, så da hastet jeg selvfølgelig til legevakt, det så jo ut som at brystvorten skulle falle av 😩 fikk beskjed om at sprikende sår var ganske vanlig, og at det bare var å teipe igjen og la det fortsette prosessen sin! Det kan være greit å huske på.

Om du har råd til det, ville jeg tatt de første nødvendige hårvaskene hos en frisør! Det gjorde jeg, og fikk spart meg for mye hodebry og vondt. Du kan jo ikke løfte armene over hodet ditt eller få vann på teipen på en stund. Få frisøren til å flette håret ditt også, da slipper du å tenke på stell 👍🏼 

Jeg vet ikke hvor du opererer, men hos Aleris fikk jeg med meg en sports-bh da jeg dro. Endte med å kjøpe enda en maken via nettet, det var fint å ha to stykker! 

Hadde en del vondt de første tre-fire ukene, men det ble gradvis bedre etter uke tre. Var begrenset til å sove på ryggen i to måneder. Da jeg endelig kunne begynne å sove uten bh, gjorde det enda vondt og ligge på siden 😛 tok alt litt som det kom i forhold til bh-bruk.

Masse lykke til med operasjon! Bare si i fra om du har flere spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, tusen takk for svar og gode tips! Det med frisøren hadde ikke slått meg engang, men det er jo et helt supert tips! :)

Jeg opererer på LHL-sykehuset ved Gardermoen og får heldigvis sove over. Jeg har selvfølgelig en del spørsmål; f.eks - hvor lenge var du sykemeldt? Hva opererte du fra og til? Har du følelse i brystvortene? Jeg er veldig nervøs, men jeg har tenkt på dette i ti år og har endelig landet. Gleder meg til å kunne gå i det jeg vil..kjøpe klær etter hva jeg syns er fint og ikke bare etter hva som kler meg. Tenk å gå i utringning uten å føle seg vulgær - åh, gleder meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den tiden hadde jeg en fleksibel jobbsituasjon som gjorde at jeg kunne ta ekstra fri - fikk forøvrig 3 uker sykemelding. Hadde noen dager ekstra hjemme fra jobb. 

Jeg opererte på Aleris, og fikk det dekket. Fjernet 500 gram fra hver pupp. Fikk målt meg for en ny BH denne våren og jeg ligger på en 75E nå. Er ikke 100% sikker på hva den var før 😛

Har gradvis fått tilbake følelse under puppen og på sidene, der jeg var helt nummen i lang tid. Ikke fått følelse i brystvortene enda, men de responderer på berøring og temperatur. Krysser fingrene for at det kommer følelse etterhvert 👍🏼

Jeg sier det som det er: gled deg! Jeg kan gå i løse t-skjorter uten at de ser ut som telt, gå med utringede klær uten å føle at andre tror jeg prøver å vise meg frem. Og ikke minst: gå uten bh uten masse heng!! Åpen rygg, off shoulder-plagg, pene bh-er. Bikini uten masse støtte. Ja, jeg kunne snakket i evigheter om alle fordelene. Hurra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg selv i å smile når jeg leser det du skriver! :) Så deilig at du er så fornøyd - har inntrykk av at det er en operasjon som de fleste bare angrer på at de ikke gjorde før, så det gjør meg litt roligere. SIste spørsmål; hvordan var puppene den første tiden etter operasjonen? Veldig struttende? Hvor lang tid tok det før du syns de var fine, eller var de fine med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er ingenting annet enn fornøyd, og du har garantert ingenting å grue deg til. 

De var hovne i lang tid etter operasjon. Og selvfølgelig ekstremt hovne i starten. Måtte gå tilbake i bildearkivet for å se (jeg dokumenterte arr, hevelse og utseende, haha) og de var fortsatt litt hovne to måneder etter operasjon. Men etter måned tre var de normale. 

Jeg var mye frem og tilbake de første månedene om jeg var fornøyd eller ikke 😂 det var en stor overgang, og man har jo alltids en formening om hvordan man ønsker de skal se ut etter operasjon. Nå er jeg bare lykkelig og formen er veldig fin. Arrene ser veldig Bra ut. Under soling har jeg alltid dekket de til/hatt på bikinioverdel. 

Bare å spørre i vei, jeg svarer gladelig på alt du lurer på 💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg tror jeg bare må forberede meg på at puppene jeg kommer ut fra operasjonssalen ikke ser ut som de jeg har tre måneder etterpå (forhåpentligvis tidligere.) 

Det jeg også lurer på er dette med teip. Har du noe anbefaling? Har lest et sted at silikonteip er bedre enn vanlig. Noen tips der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stemmer det. De var veldig struttende i starten, så det var definitivt en overgang da de la seg som de skulle. Føler jeg enda har en «hengepuppmentalitet», men det er en prosess jeg må gjennom tror jeg 😛 

Jeg teipet med «vanlig» operasjonsteip de første fire-ish månedene. Etter oppfølgingskonsultasjon hos kirurgen ble jeg anbefalt silikonteip over arrene. Arrene mine er ganske fine, med noen klumpete områder rundt areolaene. Nå bruker jeg  silikonteip kun på de områdene :) husker ikke hva den teipen het, men den er blå iallfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mye man skal forberede seg på! Jeg kjøper nok begge tapene, så har jeg det i hus. Sist spørsmål som jeg kommer på, gjorde du operasjonen som gir ankersnitt, eller den der arret kun er rundt brystvorten og streken ned? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke TS, men håper du kan svare meg på et spørsmål likevel, Ponnijenta (eller andre): Hvor lang tid etter operasjonen tok det før du/dere ikke følte dere helt "handicappet"?  Jeg tenker mest på hvor lang tid det tok før man kan dusje, drive med enkelt husarbeid, gå tur etc?  Er man avhengig av å ha andre til stede hjemme i starten? (er gift med en mann som reiser mye i jobben og på kort varsel også).

Anonymkode: ca691...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS, men håper du kan svare meg på et spørsmål likevel, Ponnijenta (eller andre): Hvor lang tid etter operasjonen tok det før du/dere ikke følte dere helt "handicappet"?  Jeg tenker mest på hvor lang tid det tok før man kan dusje, drive med enkelt husarbeid, gå tur etc?  Er man avhengig av å ha andre til stede hjemme i starten? (er gift med en mann som reiser mye i jobben og på kort varsel også).

Anonymkode: ca691...26d

Jeg fikk beskjed av kirurgen min at jeg måtte holde meg unna og løfte armene over skulderhøyde de første fire ukene. Det samme med løft; ikke mer enn et par kilo i hver arm, men helst så lite løfting som mulig. Holdt meg ganske mye i ro de tre første ukene i ren frykt for å ødelegge noe, haha.

Jeg følte meg totalt handikappet den første uken. De første dagene greide jeg ikke reise meg fra sengen uten hjelp. Har forstått at det varierer hvor hjelpesløs man blir, men man må uansett unngå anstrengelser av noe slag de første dagene (inkludert å dytte seg opp fra sengen). Mot slutten av uke 1 kom jeg meg fint rundt selv og kunne kle på meg selv. Hadde alltid noen hjemme i den første perioden. 

Dusjing gjorde jeg helt fint selv etter to uker, før det vasket jeg meg med klut og våtservietter. Dette var fordi jeg måtte vente med å få teipen våt, i tillegg til at det gjorde veldig vondt å bevege armene oppover.  

Igjen, vanskelig å si akkurat hvordan det vil bli for deg, men jeg hadde ikke greid å støvsuge eller gjøre litt tyngre oppgaver i hjemmet de første to ukene. Husk også at bevegeligheten din er begrenset, og at visse aspekter av lett husarbeid også blir vanskelig (rydde ting opp i skap, henge opp tøy). 

Kjørte forresten ikke bil før 6 dager post operasjon. Vondt med bilbelte, og vondt å styre ratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Heidi30 skrev:

Hehe, mye man skal forberede seg på! Jeg kjøper nok begge tapene, så har jeg det i hus. Sist spørsmål som jeg kommer på, gjorde du operasjonen som gir ankersnitt, eller den der arret kun er rundt brystvorten og streken ned? 

Høres smart ut! 

Jeg har fikk utført løft og reduksjon, og da får man ankerformen med arr under puppen, opp mot brystvorte og rundt brystvorten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har fått utført brystreduksjon; Fikk dere det gjennom fastlegen eller betalte dere for det selv?
Jeg var inne hos konsultasjon hos fastlegen i dag, og fikk henvisning til kirurg.
Det jeg lurer på er om konsultasjonen hos kirurg er like lang ventetid på som den faktiske operasjonen (hvis jeg får det da)?
Jeg er så utrolig spent, og vil bare vite hvor lang tid jeg trenger å måtte vente på endelig svar! :)
Bra det ble laga en ny tråd her, for synes det er lite med informasjon fra pasienter på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plutselig kom jeg på et spørsmål til; hvordan gikk det å tørke seg etter dobesøk? Jeg får besøk av mamma i den første uken, og håper inderlig jeg ikke må få hjelp av henne til akkurat det.. 

 

Og jo, er det noe bandasje du bruker, eller er det kun støtte-bh med teip etter operasjonen?

 

@bettypaige Jeg betaler for det selv da jeg fikk avslag hos kirurg.. hun sa jeg var i grenseland, men at om det er offentlig, så må de ta 400 gram fra hvert bryst og det ville vært for mye for meg. Du kommer hvert øyeblikk til å få brev fra der du er henvist med time om når. Jeg fikk først time hos kirurg på Bærum sykehus, men det var i januar 2019, så sjekket jeg frittsykehusvalg.no og byttet til et sted med kortere ventetid :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Denne vil jeg følge! Var selv på konsultasjon i før noen uker siden og fikk klarsignal på å gjøre det offentlig. Allerede da ventet siden februar på den konsultasjonen og må vente enda 6 til 9 mnd på selve operasjonen, men det gjør meg egentlig ingenting. Jeg har vurdert dette siden jeg var 16 år (er 28 nå), så jeg klarer å vente litt til;) 

Kirurgen mente jeg var i grenseland mtp de 400 gr, men pga totalen og særlig det at jeg sliter mye med vond og stiv nakke til tross for at jeg trener mye styrke, så fikk jeg det også igjennom.

Gruer meg veldig til selve operasjonen og tiden rett etter, men gleder meg stort til å kunne kjøpe vanlige bh og bikini og å ikke se vulgær ut ved den minste utringning!

Anonymkode: 8e9ed...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så ikke denne igjen før nå! Skal prøve å svare så godt jeg kan til alle!

@Heidi30 jeg hadde bandasje de første to dagene, og de skulle av dag to. Jeg trengte ikke hjelp til dobesøk, bare å komme meg opp av sengen. Sikkert litt TMI, men jeg ble forstoppet etter operasjon og måtte derfor ikke ta stilling til noe mer enn nummer en på toalettet. 

Hmm, en ordentlig undertøysbutikk burde ha disse. Jeg fikk en bh på operasjonsdagen av Aleris, og den heter Triaction og er fra Triumph. Denne fant jeg også på Zalando og bestilte en til så jeg kunne bytte på. Veldig lurt å ha to! Finn en butikk som fører Triumph og sjekk der. Veldig fornøyd med den.

@bettypaige jeg fikk det dekket! Konsultasjon tok ikke lang tid å få, samme med operasjon. Jeg valgte å utsette operasjonen til høsten det året jeg fikk tilbudet (ifjor), for å «få fine pupper» til neste sommer. 

Til anonym bruker: bare gled deg! Som jeg har skrevet tidligere i tråden, så kommer du aldri til å angre.

Og et tips jeg kom på i farten nå:

Før operasjonen er det lurt å planlegge hvor du skal sove de første dagene. Man skal ikke sove på ryggen på en stund, og jeg syntes det var direkte vondt å ligge på ryggen den første uken. Jeg lagde en ammepute i sengen før jeg dro; plasserte puter og dyner slik at jeg kunne ligge oppreist og med armlener. Greit å ha dette klart før operasjonsdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ponnijenta Takk for svar, atter en gang! :) Veldig flott med gode og seriøse svar fra noen som har vært gjennom det man skal. 

Du skriver at man ikke skal sove på ryggen på en stund, men er dette en skriveleif eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Jeg har kjøpt en stor hotellpute slik at jeg får sovet "oppreist" i starten. Skal operere på onsdag og nervene begynner å melde seg kan du trygt si. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Heidi30 man skal helst sove med brystet hevet for å forhindre komplikasjoner og ting som kan legge press på sårene. Når du ligger rett på ryggen danner det en strekk som ikke er ideell før sårene har fått Gro litt. Det er også en fordel for å forhindre for mye hevelse. Generelt  delvis oppreist i en lenestol-posisjon. Stablet som sagt puter for å lage en slags stress-less-løsning i sengen. Først for å holde overkroppen hevet, men det å ligge rett ned la press på puppene. Vanskelig å beskrive. Jeg vil si at en enkelt stor hotellpute ikke er nok støtte. 

Fikk anbefalt å lage en «ammepute» av en venninne som hadde samme operasjon. Du burde uansett ordne det til slik at du kan ligge med hodet og resten av overkroppen høyt med «armlener» sånn at armene dine kan ligge i en komfortabel posisjon langs kroppen. Alt du kan gjøre for å la sårene være mest mulig i fred. 

Masse lykke til på onsdag, dette blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Jeg får bygge en borg rundt meg, og håpe på at det avlaster nok. Takk igjen for alle gode tips og råd. Nå er det snart i ilde, tvi tvi! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...