AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #41 Skrevet 27. august 2018 Folk glemmer å tenke på temperament når avler. Anonymkode: b527c...269
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #42 Skrevet 27. august 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Folk glemmer å tenke på temperament når avler. Anonymkode: b527c...269 Ja og tenk på at denne hesten har vært hingst til nå og kanskje bedekket mange hopper... Anonymkode: ac92a...d5c
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #43 Skrevet 27. august 2018 Det er også mye uvettig omgang med hest. Jeg husker en hest der jeg vokste opp som alltid løp ut når man kjørte med den. Likevel skulle de starte denne hesten i løp etter løp. Den endte alltid opp på hovedveien med tom sulky etter seg. Dette var i amatørløp på bygda. Og dette var godt voksne mennesker som "alltid" hadde hatt hest...sukk. Anonymkode: ac92a...d5c
Gjest Sirah Skrevet 27. august 2018 #44 Skrevet 27. august 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er også mye uvettig omgang med hest. Jeg husker en hest der jeg vokste opp som alltid løp ut når man kjørte med den. Likevel skulle de starte denne hesten i løp etter løp. Den endte alltid opp på hovedveien med tom sulky etter seg. Dette var i amatørløp på bygda. Og dette var godt voksne mennesker som "alltid" hadde hatt hest...sukk. Anonymkode: ac92a...d5c Det finner alltid noen sånne 🙄 Forferdelig frustrerende for alle andre rundt 😢
Gjest Dacini Skrevet 27. august 2018 #45 Skrevet 27. august 2018 Jeg syns hesten burde vært avlivet, og jeg syns det er ganske drøyt hvordan dette selges inn som en Penny-historie. "Han ble sjalu", "Han har angrepet før, men han elsket xx, så dette kom som lyn fra klar himmel", "han er kjent for å være aggressiv, men aldri mot xx", "vi skal bli bestevenner igjen". Hesten gikk uprovosert til angrep og den fortsatte å angripe til den ble jaget unna. Det er ikke normal oppførsel, hingst eller ei. Den har angrepet flere ganger, og som andre har påpekt, den virker ikke veldig tilpass i videoen. At dette da selges som en form for solskinnshistorie er for meg helt absurd. All cred til jenta som ser fremover og gleder seg over livet til tross for det som har skjedd, jeg er mektig imponert, men man må kalle en spade for en spade, og dette er en farlig hest. -dacini-
Gjest Sirah Skrevet 27. august 2018 #46 Skrevet 27. august 2018 20 minutter siden, Dacini skrev: Jeg syns hesten burde vært avlivet, og jeg syns det er ganske drøyt hvordan dette selges inn som en Penny-historie. "Han ble sjalu", "Han har angrepet før, men han elsket xx, så dette kom som lyn fra klar himmel", "han er kjent for å være aggressiv, men aldri mot xx", "vi skal bli bestevenner igjen". Hesten gikk uprovosert til angrep og den fortsatte å angripe til den ble jaget unna. Det er ikke normal oppførsel, hingst eller ei. Den har angrepet flere ganger, og som andre har påpekt, den virker ikke veldig tilpass i videoen. At dette da selges som en form for solskinnshistorie er for meg helt absurd. All cred til jenta som ser fremover og gleder seg over livet til tross for det som har skjedd, jeg er mektig imponert, men man må kalle en spade for en spade, og dette er en farlig hest. -dacini- Dette!!!
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #47 Skrevet 27. august 2018 4 hours ago, Dacini said: Jeg syns hesten burde vært avlivet, og jeg syns det er ganske drøyt hvordan dette selges inn som en Penny-historie. "Han ble sjalu", "Han har angrepet før, men han elsket xx, så dette kom som lyn fra klar himmel", "han er kjent for å være aggressiv, men aldri mot xx", "vi skal bli bestevenner igjen". Hesten gikk uprovosert til angrep og den fortsatte å angripe til den ble jaget unna. Det er ikke normal oppførsel, hingst eller ei. Den har angrepet flere ganger, og som andre har påpekt, den virker ikke veldig tilpass i videoen. At dette da selges som en form for solskinnshistorie er for meg helt absurd. All cred til jenta som ser fremover og gleder seg over livet til tross for det som har skjedd, jeg er mektig imponert, men man må kalle en spade for en spade, og dette er en farlig hest. -dacini- Blir skremt av det de sier rett og slett. Anonymkode: ac92a...d5c
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #48 Skrevet 29. august 2018 Sitat Hingsten har tidligere vært litt skarp, men aldri slik som dette, forteller faren. En bragd Han har sin egen teori om det som skjedde. - Jeg tror den må ha vondt i tennene. Siden det skjedde mens den faktisk spiste en gulrot. Noen annen grunn seg jeg ikke, sier faren. Jeg undrer meg på hva som egentlig har blitt gjort i denne saken, annet enn å kastrere dyret. Det har blitt påpekt at hesten ser utilpass ut i videoen, og dersom hesten har tannpine er nok det en mer logisk forklaring på angrepet enn at hesten ble misunnelig fordi den kjente lukten av en annen hest. Har dyret fått tennene sine sjekket, mon tro? Har noe i det hele tatt blitt sjekket? Jeg lurer også på hva de legger i "litt skarp", når de påstår han aldri har vært som dette før. Det er på det rene at det var en aggressiv hest og at han to uker tidligere hadde angrepet sin egen trener. Sitat Vi trodde nemlig at det var de tennene som var årsak til at han av og til ... Betalingsartikkelen kommer ikke jeg inn på, men denne smakebiten tyder på at de en stund har mistenkt at det er tennene som plager ham. På generelt grunnlag - hvordan behandles egentlig løpshester i Norge? Anonymkode: 4905f...c40 1
Gjest Sirah Skrevet 29. august 2018 #49 Skrevet 29. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg undrer meg på hva som egentlig har blitt gjort i denne saken, annet enn å kastrere dyret. Det har blitt påpekt at hesten ser utilpass ut i videoen, og dersom hesten har tannpine er nok det en mer logisk forklaring på angrepet enn at hesten ble misunnelig fordi den kjente lukten av en annen hest. Har dyret fått tennene sine sjekket, mon tro? Har noe i det hele tatt blitt sjekket? Jeg lurer også på hva de legger i "litt skarp", når de påstår han aldri har vært som dette før. Det er på det rene at det var en aggressiv hest og at han to uker tidligere hadde angrepet sin egen trener. Betalingsartikkelen kommer ikke jeg inn på, men denne smakebiten tyder på at de en stund har mistenkt at det er tennene som plager ham. På generelt grunnlag - hvordan behandles egentlig løpshester i Norge? Anonymkode: 4905f...c40 Nå svarer jeg bare på det siste Det andre blir bare spekulering om jeg svarer på, men ja. Hester kan bli fullstendig loco av tannpine. Løpshester blir generelt behandlet veldig bra. De er tett fulgt opp av dyrlege og andre behandlere. En hest som har vondt presterer ikke optimalt på banen og en hest som ikke presterer optimalt tjener ikke penger. Jeg holder ikke selv på med sporten men har mange venner og bekjente som holder på med trav og deres hester blir passet som hauker.
Brimi Skrevet 29. august 2018 #50 Skrevet 29. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg undrer meg på hva som egentlig har blitt gjort i denne saken, annet enn å kastrere dyret. Det har blitt påpekt at hesten ser utilpass ut i videoen, og dersom hesten har tannpine er nok det en mer logisk forklaring på angrepet enn at hesten ble misunnelig fordi den kjente lukten av en annen hest. Har dyret fått tennene sine sjekket, mon tro? Har noe i det hele tatt blitt sjekket? Jeg lurer også på hva de legger i "litt skarp", når de påstår han aldri har vært som dette før. Det er på det rene at det var en aggressiv hest og at han to uker tidligere hadde angrepet sin egen trener. Betalingsartikkelen kommer ikke jeg inn på, men denne smakebiten tyder på at de en stund har mistenkt at det er tennene som plager ham. På generelt grunnlag - hvordan behandles egentlig løpshester i Norge? Anonymkode: 4905f...c40 Det er ikke umulig at han har vondt i tennene. Jeg ser at han ble diska(?) på siste løpet sitt, men hvorfor har de ikke sjekket det opp før hvis de har mistenkt tennene en stund? Virker litt rart å kastrere før man sjekker om hesten har vondt. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #51 Skrevet 29. august 2018 2 timer siden, Sirah skrev: Nå svarer jeg bare på det siste Det andre blir bare spekulering om jeg svarer på, men ja. Hester kan bli fullstendig loco av tannpine. Løpshester blir generelt behandlet veldig bra. De er tett fulgt opp av dyrlege og andre behandlere. En hest som har vondt presterer ikke optimalt på banen og en hest som ikke presterer optimalt tjener ikke penger. Jeg holder ikke selv på med sporten men har mange venner og bekjente som holder på med trav og deres hester blir passet som hauker. Flott at de blir generelt behandlet veldig bra Det er godt å høre, og det er det jeg forventet også. 12 minutter siden, Brimi skrev: Det er ikke umulig at han har vondt i tennene. Jeg ser at han ble diska(?) på siste løpet sitt, men hvorfor har de ikke sjekket det opp før hvis de har mistenkt tennene en stund? Virker litt rart å kastrere før man sjekker om hesten har vondt. Jeg undres mer og mer på hva som egentlig har skjedd her, og håper virkelig det blir tatt tak i dersom det er tennene som har gjort hesten gal. Den ble disket, faktisk? Hesten er om jeg har forstått det riktig en pengemaskin så noe er åpenbart galt. Sitat Vi trodde nemlig at det var de tennene som var årsak til at han av og til ... Sitatet jeg fant kom fra denne artikkelen, jeg kommer dessverre ikke inn på den men dersom noen har abonnement kan de kanskje gi et kjapt resyme? https://avisa-st.alda.no/bestillpluss?1&artRefId=17252986&aviskode=STR&targetUrl=https%3A%2F%2Fwww.avisa-st.no%2F%3Fservice%3DpaywallRedirect%26articleUrl%3Dhttps%3A%2F%2Fwww.avisa-st.no%2Fpluss%2Farticle17252986.ece Anonymkode: 4905f...c40
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #52 Skrevet 29. august 2018 2 hours ago, Sirah said: Nå svarer jeg bare på det siste Det andre blir bare spekulering om jeg svarer på, men ja. Hester kan bli fullstendig loco av tannpine. Løpshester blir generelt behandlet veldig bra. De er tett fulgt opp av dyrlege og andre behandlere. En hest som har vondt presterer ikke optimalt på banen og en hest som ikke presterer optimalt tjener ikke penger. Jeg holder ikke selv på med sporten men har mange venner og bekjente som holder på med trav og deres hester blir passet som hauker. Om alle hestene har en viss form for ubehag så vil jo alle prestere noe dårligere og det vil ikke merkes. Jeg er heller ikke sikkert på at småvondt og ubehag vil påvirke prestasjonen når de blir "jagd opp" sånn som løpshester blir. Ikke alle typer smerter kan ses på blodprøver eller har en skade i bunn. En hest kan ha kroniske smerter som ikke blir oppdaget av dyrlege. En hest kan også mislike hvordan eieren behandler den, styrer den, snakker til den osv. Tipper det finnes hesteeire som hundeeire, noen skal kontrollere og styre hardt, og noen hunder eller hester misliker det mer enn andre og kan bli aggressive. Anonymkode: 19cc8...efd
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #53 Skrevet 29. august 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Om alle hestene har en viss form for ubehag så vil jo alle prestere noe dårligere og det vil ikke merkes. Jeg er heller ikke sikkert på at småvondt og ubehag vil påvirke prestasjonen når de blir "jagd opp" sånn som løpshester blir. Ikke alle typer smerter kan ses på blodprøver eller har en skade i bunn. En hest kan ha kroniske smerter som ikke blir oppdaget av dyrlege. En hest kan også mislike hvordan eieren behandler den, styrer den, snakker til den osv. Tipper det finnes hesteeire som hundeeire, noen skal kontrollere og styre hardt, og noen hunder eller hester misliker det mer enn andre og kan bli aggressive. Anonymkode: 19cc8...efd I tillegg er de utsatt for stress, konkurransehester har mye magesår. Anonymkode: ac92a...d5c
Brimi Skrevet 29. august 2018 #54 Skrevet 29. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Flott at de blir generelt behandlet veldig bra Det er godt å høre, og det er det jeg forventet også. Jeg undres mer og mer på hva som egentlig har skjedd her, og håper virkelig det blir tatt tak i dersom det er tennene som har gjort hesten gal. Den ble disket, faktisk? Hesten er om jeg har forstått det riktig en pengemaskin så noe er åpenbart galt. Sitatet jeg fant kom fra denne artikkelen, jeg kommer dessverre ikke inn på den men dersom noen har abonnement kan de kanskje gi et kjapt resyme? https://avisa-st.alda.no/bestillpluss?1&artRefId=17252986&aviskode=STR&targetUrl=https%3A%2F%2Fwww.avisa-st.no%2F%3Fservice%3DpaywallRedirect%26articleUrl%3Dhttps%3A%2F%2Fwww.avisa-st.no%2Fpluss%2Farticle17252986.ece Anonymkode: 4905f...c40 Ja, ser slik ut. De siste to årene har han tjent ganske bra, dog ligger han på ca. 15000,- per løp. Det er ikke så fryktelig mye når man tar i betraktning hvor mye det koster å holde en konkurransehest. 1
Gjest Sirah Skrevet 29. august 2018 #55 Skrevet 29. august 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Om alle hestene har en viss form for ubehag så vil jo alle prestere noe dårligere og det vil ikke merkes. Jeg er heller ikke sikkert på at småvondt og ubehag vil påvirke prestasjonen når de blir "jagd opp" sånn som løpshester blir. Ikke alle typer smerter kan ses på blodprøver eller har en skade i bunn. En hest kan ha kroniske smerter som ikke blir oppdaget av dyrlege. En hest kan også mislike hvordan eieren behandler den, styrer den, snakker til den osv. Tipper det finnes hesteeire som hundeeire, noen skal kontrollere og styre hardt, og noen hunder eller hester misliker det mer enn andre og kan bli aggressive. Anonymkode: 19cc8...efd Så klart finnes det svarte får innenfor denne sporten som det gjør i alle sporter. Det finnes de som overhodet ikke behandler dyrene sine bra dessverre, men de er i mindretall. Og så klart kan det finnes smerter der som aldri blir oppdaget, på samme måte som det blir på oss mennesker. Ikke alt syntes på bilder eller en blodprøve dessverre... Det betyr jo derimot ikke at de fleste hesteeiere/trenere ikke behandler dyrene sine bra. De aller fleste sjekker hestene sine ved en mistanke om at noe er galt. Min erfaring er at travere blir sjekket i "hue og ræva" ved det minste lille tegn på at noe ikke stemmer. Dessverre finnes det ikke så mange tankelesere der ute, så at det finnes hester som går rundt med smerter som aldri blir oppdaget er nok høyst sannsynlig. Det betyr likevel ikke at eierne lar dem gå rundt sånn med vilje.
Atea Skrevet 29. august 2018 #56 Skrevet 29. august 2018 (endret) 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg undrer meg på hva som egentlig har blitt gjort i denne saken, annet enn å kastrere dyret. Det har blitt påpekt at hesten ser utilpass ut i videoen, og dersom hesten har tannpine er nok det en mer logisk forklaring på angrepet enn at hesten ble misunnelig fordi den kjente lukten av en annen hest. Har dyret fått tennene sine sjekket, mon tro? Har noe i det hele tatt blitt sjekket? Jeg lurer også på hva de legger i "litt skarp", når de påstår han aldri har vært som dette før. Det er på det rene at det var en aggressiv hest og at han to uker tidligere hadde angrepet sin egen trener. Betalingsartikkelen kommer ikke jeg inn på, men denne smakebiten tyder på at de en stund har mistenkt at det er tennene som plager ham. På generelt grunnlag - hvordan behandles egentlig løpshester i Norge? Anonymkode: 4905f...c40 De behandles bra, men ingen stor stall kunne klart seg uten såkalte hestejenter. Det er ingen som vet hvem som har oversett noe hvis det har skjedd noe galt før disse episodene. Hester kan bli nevrotiske, men de angriper som regel bare ment som et luftslott. De kommer bare med skremmeskudd. 7 hours ago, Brimi said: Ja, ser slik ut. De siste to årene har han tjent ganske bra, dog ligger han på ca. 15000,- per løp. Det er ikke så fryktelig mye når man tar i betraktning hvor mye det koster å holde en konkurransehest. Det kan tenkes de tjener bra på avl. Mulig de har mistanke om at noe feiler hesten som gir den smerter og får den til å angripe, og at de vil få det sjekkes før de evt. avliver. Dette er jo et sjokk for alle, ikke minst henne som ble lam. Mht. avl har hesten fått et dårlig rykte nå. Den burde fått dø på tunet for lang og god tjeneste, men vi kjenner ikke til hele historien. En hest som fillerister en jente som blir lam, den hadde ikke fått en sjanse mer hos meg. For hestepasserens del, den unge kvinnen, ville jeg fått avlivet hesten humant og ikke sendt den til slakteriet. De var redde for at hun ville få enda et sjokk. Jeg forstår at de vil vente til hun innser det selv. Hun trodde hesten var full av tillit til henne, og så skjer dette. Nei, jeg vil ikke ta stilling. Tror de har vær varsom-plakaten intakt i stallen nå. Endret 29. august 2018 av Atea
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå