AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #21 Skrevet 26. august 2018 Hadde dette vært en dårlig travhest, og ikke en som har tjent masse penger, så hadde den nok blitt avlivd.... Anonymkode: b2278...e3e 8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #22 Skrevet 26. august 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo enda verre. Å holde noe i live bare fordi man skal tjene penger på det, når det kan være en potensiell drapsmaskin. Anonymkode: a840e...e1a Helt forferdelig at folk må tjene penger på å leve ja. Anonymkode: d2882...e3a
Brimi Skrevet 26. august 2018 #23 Skrevet 26. august 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt forferdelig at folk må tjene penger på å leve ja. Anonymkode: d2882...e3a Leve av ja Du vet at Odin har dratt inn ca. 120 000,- per år han har vært med i løp? Det blir lite, eller ingenting, til overs når man regner ut utgiftene for å holde hesten og utgiftene for å være med i løp 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #24 Skrevet 26. august 2018 33 minutter siden, Brimi skrev: Leve av ja Du vet at Odin har dratt inn ca. 120 000,- per år han har vært med i løp? Det blir lite, eller ingenting, til overs når man regner ut utgiftene for å holde hesten og utgiftene for å være med i løp Hest som levebrød er vel sikreste veien til konkurs og vanskeligste veien til suksess 😅 Anonymkode: a2ac5...399 2
Gjest Regn Skrevet 26. august 2018 #25 Skrevet 26. august 2018 Død hest lider ikke! Her burde de tatt den bort!
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #26 Skrevet 26. august 2018 Fra videoklippet ser det ikke ut som en glad og rolig hest. Den virker irritert og virker ikke til å trives. Tenker at enten er det en litt aggressiv hest, eller så liker den ikke behandlingen den har fått. Mange hester får vondt av bitt som gnager i munnen, så er ikke overrasket over at noen kan bli irritable av mennesker. Anonymkode: 19cc8...efd
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #27 Skrevet 27. august 2018 Stikkord her er «gulrøtter» og «skjemme bort». Det å gi godbiter til hester i stallen utenom fortid kan skape aggeresjon og farlige situasjoner. Dette har jeg opplevd selv. På større staller er det ikke lov å dele ut godbiter nettopp pga dette. Anonymkode: d43c8...59f 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #28 Skrevet 27. august 2018 Det dyret trenger ei kule i panna. Anonymkode: 4905f...c40
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #29 Skrevet 27. august 2018 Sitat Rofstad Odin skal ifølge hestens trener, trønderveteranen Bjørn Garberg, nå kastreres. Også han skal ha blitt angrepet av hesten for et par uker siden. Anonymkode: 4905f...c40
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #30 Skrevet 27. august 2018 Sitat - Rofstad Odin gikk til angrep på meg for bare 14 dager siden. Man skal ikke spøke med de hingstene. Av og til bare svartner det. Det var uforsiktighet av oss. Nå blir det kastrering på Rofstad Odin, sa en nedbrutt Garberg til TGN kort etter ulykken. Anonymkode: 4905f...c40
Skiftenøkkel Skrevet 27. august 2018 #31 Skrevet 27. august 2018 Synes det er merkelig at denne hesten ikke ble skutt. Hopper er gjerne verre enn hingster mener nå jeg. så testosteron eller ikke, stol aldri på en hest.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #32 Skrevet 27. august 2018 Sitat Faren er også overrasket over at hesten angrep nettopp Eirin. – Det er jo en aggressiv hest, det visste vi. Jeg trodde den kunne angripe noen andre, men jeg trodde aldri den skulle angripe henne. Men i alle dager. 😨 Sitat Siden kvinnene skulle inn og ta bilder har faren sett bildene fra like før hendelsen, og han er overrasket over hva de viser. – Jeg har sett bildene fra ulykken, hesten spiste og jeg ser ingen tegn til at den var aggressiv. Men på det siste bildet da strammer den muskulaturen og har åpent gap. Det neste som skjedde var angrepet, sier far Sørmo som i likhet med datteren har drevet med hest helt siden barndommen. Anonymkode: 4905f...c40
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #33 Skrevet 27. august 2018 Denne hesten burde helt klart vært avlivet. Anonymkode: 67c07...a48 1
Gjest Sirah Skrevet 27. august 2018 #34 Skrevet 27. august 2018 En hund som biter blir avlivet. En hest derimot kan nesten drepe et menneske og den skal "reddes" for enhver pris. Det er helt sprøtt. Nå tenker jeg ikke bare på denne saken, men på forskjellen mellom hund/hest generelt. Jeg har holdt på mest hest både som hobby, men også profesjonelt hele livet og hadde en av mine hester gjort dette hadde jeg avlivet den. Jeg kunne aldri stolt på at hesten ikke ville gjort noe lignende igjen. Hadde hesten blitt skremt av noe og løpt henne ned hadde saken vært annerledes - denne hesten angrep! Jeg har hatt masse hingster og har aldri vært borte i noe lignende. Har aldri vasket hender mellom hver hingst. Har gått rett fra hopper og over til hingstene osv. Det har aldri vært noe problem. En frisk, sund og fornuftig hest angriper ikke et menneske på denne måten. Dette angrepet har mest sannsynlig ingenting med at hesten var en hingst og gjøre, men at ett eller annet er stein galt med den. Jeg har sett noe lignende et par ganger før (heldigvis langt fra så ille som her) og da har hesten vært i store smerter. En hest viste det seg at hadde hjernesvulst, en hadde et brudd i ryggen ingen viste om og en hadde et stort magesår. Nå kan det så klart hende at denne hesten er frisk som en fisk, men det er forferdelig sjeldent at en hest angriper på denne måten. Hester er som regel snille dyr. Når det er sagt så er det bra at eieren kastrerte. Har vært borte i godt voksne hingster som ble vallak over natta. Har også vært borte i dem som aldri roet seg. Her har i det minste eieren tatt noen grep. Jeg syntes bare det er merkelig at en hund blir skutt uten spørsmål mens en hest skal få sjangse på sjangse. Bare se på finn hvor mange problemhester som skal selges... Ja til mer slakt av hest!
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #35 Skrevet 27. august 2018 Sitat Jeg begynte å dra henne under gjerdet på luftegården, det var først da jeg oppdaget at hun var bevisst. Men jeg skjønte at det handlet om liv da hun ikke kunne bevege kroppen. Da var hesten var på tur tilbake til oss, men jeg klarte å dra Eirin i sikkerhet, Hva i all dager kan få en hest til å oppføre seg sånn? At den faktisk kommer tilbake igjen er jo ganske skremmende. Anonymkode: 4905f...c40
Gjest Sirah Skrevet 27. august 2018 #36 Skrevet 27. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva i all dager kan få en hest til å oppføre seg sånn? At den faktisk kommer tilbake igjen er jo ganske skremmende. Anonymkode: 4905f...c40 En normalt frisk og oppegående hest oppfører seg ikke sånn. Hesten er et fluktdyr og for den er angrep siste utvei dersom alle andre løsninger er utelukket. Nå vet jeg ingenting mer enn deg om denne situasjonen så dette er rein spekulering fra min side, men en hest som uprovosert går til angrep på denne måten er det i de fleste tilfeller noe alvorlig galt med.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #37 Skrevet 27. august 2018 Herregud, etter å ha lest disse klippene fra hva de sier om hesten hadde det nok blitt slakting her også, på meg virker det ikke som det er noe logikk i angrepene i det hele tatt. Enig med Sirah at hester er vennlige vesener og at dette er helt uvanlig. Det kan godt skyldes at noe er feil i hodet på den eller at den er syk. Anonymkode: ac92a...d5c 1
Gjest Sirah Skrevet 27. august 2018 #38 Skrevet 27. august 2018 Husker dere den saken med den traveren som sparket kusken sin ut av sulkyen her for en tid tilbake? Husker ikke navn og alle detaljer, så ta det jeg skriver nå med en liten klype salt. Denne hesten var kjent for å være vanskelig i banen og dette var heller ikke første gangen en kusk ble sparket ut av sulkyen. Kusken skadet seg stygt syntes jeg å huske og eier av hesten bestemte seg for å avlive siden dette langt i fra var første gangen hesten hadde gjort dette. Det ble RAMASKRIK i sosiale medier og folk mente hesten burde få en ny sjanse hos en annen trener/eventuelt et liv som ridehest. Eier ville avlive fordi han/hun ikke ønsket at flere skulle bli skadet av denne hesten som vist nok hadde et vanskelig temperament. En av argumentene for at hesten skulle få leve var at den ikke gikk med slagreim under dette løpet (en reim over rompa som sørger for at hesten ikke får slått bakbeina farlig høyt). Hadde den hatt slagreim ville ikke dette skjedd mente internett. Men helt ærlig, en hest som er kjent for å slå og som må gå med spesielt sikkerhetsutstyr for å ikke sparke kusken sin til helvete, er dette en hest som bør gå løp/bli kjørt? Jeg er IKKE på noen som helst måte i mot slagreim og anser det som et nyttig hjelpemiddel bare slik at det er sagt. Men en hest som slår for å slå er vel neppe en happy athlete? En hest som slår i glede/fordi den blir skremt er noe helt annet. Jeg skjønner heller ikke hvorfor dette var en hest som burde bli gitt bort/solgt som ridehest. De som kjøper ekstravere er ofte veldig unge jenter uten mye kunnskap eller penger (Jeg sier ofte, IKKE alltid). Er dette en hest man ønsker at skal havne i hendene på en 15 år gammel jente som skal ha sin første hest? Har denne jenta kunnskaper og penger nok til å ha en slik hest? Jeg skjønner ikke at man ønsker å gamble med ny eiers liv og helse på denne måten. Hva om jenta bestemmer seg for å kjøre en tur og hesten dreper henne? Skjønner godt at ikke gammel eier ønsker å risikere å måtte leve med dette på samvittigheten. Og ja, ulykker kan skje med ALLE hester! Man kan falle ned trappen og brekke nakken sånn for å sette det på spissen. Men en hest som tidligere har vist disse veldig farlige tendensene er mer truende til å gjøre det igjen. Hadde dette vært en hund som ved flere anledninger hadde hoppet opp og bitt et menneske i armen hadde denne hunden vært død for lenge siden. Nå tror dere sikkert at jeg mener at alle hester som viser avvik skal avlives og det mener jeg IKKE! Jeg syntes det er kjempebra at man ikke avliver over en lav sko. Ofte er en "vanskelig" hest et resultat av kjemimangel mellom hest og eier og hesten kan bli et helt annet individ i nye hender. Jeg syntes bare det er merkelig at alle hester skal reddes, mens en hund er det opplest og vedtatt at skal dø uansett om det er hundens feil eller ikke. Jeg vet om en hund som sto i bånd og ble presset opp i et hjørne av en gjeng gutter. Disse kastet stein og slo på hunden med pinner og tilslutt beit hunden for å forsvare seg. Hunden ble likevel avlivet uten diskusjon...... Det gir overhodet ingen mening.....
Gjest Springfjær Skrevet 27. august 2018 #39 Skrevet 27. august 2018 8 minutter siden, Sirah skrev: Husker dere den saken med den traveren som sparket kusken sin ut av sulkyen her for en tid tilbake? Husker ikke navn og alle detaljer, så ta det jeg skriver nå med en liten klype salt. Denne hesten var kjent for å være vanskelig i banen og dette var heller ikke første gangen en kusk ble sparket ut av sulkyen. Kusken skadet seg stygt syntes jeg å huske og eier av hesten bestemte seg for å avlive siden dette langt i fra var første gangen hesten hadde gjort dette. Det ble RAMASKRIK i sosiale medier og folk mente hesten burde få en ny sjanse hos en annen trener/eventuelt et liv som ridehest. Eier ville avlive fordi han/hun ikke ønsket at flere skulle bli skadet av denne hesten som vist nok hadde et vanskelig temperament. En av argumentene for at hesten skulle få leve var at den ikke gikk med slagreim under dette løpet (en reim over rompa som sørger for at hesten ikke får slått bakbeina farlig høyt). Hadde den hatt slagreim ville ikke dette skjedd mente internett. Men helt ærlig, en hest som er kjent for å slå og som må gå med spesielt sikkerhetsutstyr for å ikke sparke kusken sin til helvete, er dette en hest som bør gå løp/bli kjørt? Jeg er IKKE på noen som helst måte i mot slagreim og anser det som et nyttig hjelpemiddel bare slik at det er sagt. Men en hest som slår for å slå er vel neppe en happy athlete? En hest som slår i glede/fordi den blir skremt er noe helt annet. Jeg skjønner heller ikke hvorfor dette var en hest som burde bli gitt bort/solgt som ridehest. De som kjøper ekstravere er ofte veldig unge jenter uten mye kunnskap eller penger (Jeg sier ofte, IKKE alltid). Er dette en hest man ønsker at skal havne i hendene på en 15 år gammel jente som skal ha sin første hest? Har denne jenta kunnskaper og penger nok til å ha en slik hest? Jeg skjønner ikke at man ønsker å gamble med ny eiers liv og helse på denne måten. Hva om jenta bestemmer seg for å kjøre en tur og hesten dreper henne? Skjønner godt at ikke gammel eier ønsker å risikere å måtte leve med dette på samvittigheten. Og ja, ulykker kan skje med ALLE hester! Man kan falle ned trappen og brekke nakken sånn for å sette det på spissen. Men en hest som tidligere har vist disse veldig farlige tendensene er mer truende til å gjøre det igjen. Hadde dette vært en hund som ved flere anledninger hadde hoppet opp og bitt et menneske i armen hadde denne hunden vært død for lenge siden. Nå tror dere sikkert at jeg mener at alle hester som viser avvik skal avlives og det mener jeg IKKE! Jeg syntes det er kjempebra at man ikke avliver over en lav sko. Ofte er en "vanskelig" hest et resultat av kjemimangel mellom hest og eier og hesten kan bli et helt annet individ i nye hender. Jeg syntes bare det er merkelig at alle hester skal reddes, mens en hund er det opplest og vedtatt at skal dø uansett om det er hundens feil eller ikke. Jeg vet om en hund som sto i bånd og ble presset opp i et hjørne av en gjeng gutter. Disse kastet stein og slo på hunden med pinner og tilslutt beit hunden for å forsvare seg. Hunden ble likevel avlivet uten diskusjon...... Det gir overhodet ingen mening..... Helt enig med deg. Det er helt vilt å se hvor mye enkelte dyr får gjøre uten at de blir avlivet. En diger hest skal få leve om den så sparker etter alle den ser, mens en hund som forsvarer seg selv skal avlives uten annen vurdering. Helt høl i huet.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #40 Skrevet 27. august 2018 Ville avlivet. Synd, men sant. Har også hatt en hest som sparket og bet etter og var ustyrlig og vill under riding men den gjorde bare forsøk på å sparke og bite, og det ble aldri alvor som i denne saken. Sett bort fra det med å ri da, der var den bestemt på å kaste av rytter. Etter hvert ble den trygg og fin å ha med å gjøre. Tok tid og mye tålmodighet, men den ble fin å ri, også av barn eller med handicappede. Min hest hadde mistet tillit til mennesker. Et plutselig angrep som beskrevet tyder på at noe er galt. Jeg har omtrent vokst opp i staller der det var minst to hingster og hopper. Den ene hingsten kom seg løs en gang og angrep den andre, men de angrep aldri mennesker. Selv om vi luktet av den andre hingsten. Det var forferdelig å se hvilken kamp de hadde hatt og begge var dekket av noe blått som skulle virke desinfiserende på sårene. De hadde egne bokser, vet ikke hvordan den ene kom seg ut, mulig sabotasje fra en eller annen som har åpnet opp boksene. Etter det ble den hingsten som var angrepet solgt. Begge var egentlig helt rolige og greie hester, men eier tok ikke sjansen på flere episoder av samme slag. Anonymkode: 6d781...158
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå