Gå til innhold

Hest som gikk til angrep

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakk om positivt syn på livet denne jenta har, det står virkelig respekt av denne kvinnen for ikke å gi opp livet sitt etter et slikt tragisk uhell som dette. Håper virkelig Eirin blir helt frisk igjen og får drive med det ho aller helst vil i livet, kjærligheten til dyr er stor

https://www.nrk.no/trondelag/eirin-sormo-_20_-ble-lam-etter-hesteangrep-_-her-moter-hun-hesten-for-forste-gang-etter-ulykken-1.14179802

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bør en hest som er så aggressiv fordi han kjenner lukten av en annen hest få lov til å være blant mennesker igjen?  Er denne hesten egnet til å være blant mennesker overhodet?  At hun nærmet seg denne hesten igjen kan ikke være noe annet en dumskap!

• Liker 15
Skrevet

Å hadde det vært en hund ville den blitt avlivd på flekken. 

Anonymkode: a2ac5...399

• Liker 11
Skrevet
6 timer siden, Peonjenta skrev:

Bør en hest som er så aggressiv fordi han kjenner lukten av en annen hest få lov til å være blant mennesker igjen?  Er denne hesten egnet til å være blant mennesker overhodet?  At hun nærmet seg denne hesten igjen kan ikke være noe annet en dumskap!

Nå er det slik at hingster er aggressive, dog ikke så aggressiv som Odin. Men de gjorde grep og kastrerte han. Kjempe bra at de tok grep! Tvilsomt at dette vil skje igjen. 

• Liker 4
Skrevet

Hester er dyr. Alle som er i nærheten av dyr, hamster, katt, hund, ku eller hest bør vite at de er uforutsigbare. De handler på instinkt. Vil alltid være en risiko for at dyret opptrer agresivt. Konsekvensen er selvsagt mye større når det er et så stort dyr som her.. 

Anonymkode: a13d5...9dc

• Liker 11
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunden hadde ikke engang måttet bite noen før et avlivningsvedtak kunne ha blitt fattet!

Anonymkode: ae029...c4b

• Liker 5
Skrevet

Jeg har jobbet på diverse oppdrettstaller i flere år, jeg har hatt ansvar for flere hingster av gangen og aldri vasket hendene eller byttet klær mellom handtering av de. De har aldri reagert negativt på at jeg kanskje lukter av annen hingst. Jeg fikk sjokk når jeg leste denne artikkelen, hesten angrep en jente så aggressivt pga sjalusi? Neppe, han kunne nok kjenne hingstelukten av henne og angrep henne pga det. En sånn hest er farlig, det hjelper ofte ikke å kastrere voksne hingster med instinktene i behold, de endrer ikke oppførsel.

Anonymkode: df52b...adf

• Liker 21
Skrevet
51 minutter siden, Brimi skrev:

Nå er det slik at hingster er aggressive, dog ikke så aggressiv som Odin. Men de gjorde grep og kastrerte han. Kjempe bra at de tok grep! Tvilsomt at dette vil skje igjen. 

Hingster som blir kastrert etter en viss alder mister ikke sin oppførsel som hingst helt ut, bare evnen til å reprodusere seg. Resten ligger godt inne i psyken deres. Har sett hingster bli kastrert ved 5-6 års alder og det har ikke endret noe, de oppfører seg fortsatt hingst, så dette kan skje igjen jo. 

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, Brimi skrev:

Det er ikke sånn at en flere år gammel hingst plutselig blir rolig når den blir kastrert. Oppførselen ligger der fremdeles. 

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hingster som blir kastrert etter en viss alder mister ikke sin oppførsel som hingst helt ut, bare evnen til å reprodusere seg. Resten ligger godt inne i psyken deres. Har sett hingster bli kastrert ved 5-6 års alder og det har ikke endret noe, de oppfører seg fortsatt hingst, så dette kan skje igjen jo. 

Har ikke sagt at det ikke kan skje igjen, for det kan det, men det er mindre sjanse for at det skjer nå enn hvis de ikke hadde kastrert han. Dessuten er det ikke bare kastreringen jeg tenkte på. Jeg regner med at de vil sette inn tiltak for at dette ikke skal skje igjen.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sånn at en flere år gammel hingst plutselig blir rolig når den blir kastrert. Oppførselen ligger der fremdeles. 

Nei, har jeg skrevet det? 

Skrevet
2 minutter siden, Brimi skrev:

Da beklager jeg, tolket innlegget ditt som at kastreringen av ham tilsier at det ikke vil skje igjen, jeg tok feil.

Sånn ellers kommer jeg fortsatt ikke over det den hesten gjorde, etter alle tiår erfaring jeg har med forskjellige hesteraser, vil jeg si at denne er farlig og jeg hadde aldri nærmet meg den igjen noensinne med ryggen vendt til. Helst ikke i det hele tatt. Det er forskjell på å bli sparket av en hest eller kastet av, og det som skjedde denne jenten her, hun trenger ikke å «komme tilbake i salen» på denne hesten her. 

• Liker 7
Skrevet

Forstår at de har valgt å ikke avlive hesten før Eirin har kommet seg etter sjokket. Men, jeg ville aldri stolt på denne hesten. Vet om en kastrert hingst som uprovosert gikk løs på mindre dyr og sin egen eier når denne var høygravid. Hesten ble omplassert til en mann. Hvordan det gikk videre vet jeg ikke, men noe var galt i hodet på hesten.  

Anonymkode: 6d781...158

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, Brimi skrev:

Fikk inntrykk av at du mente at kastrering ville fikse problemet emd aggresjon. Men da tolket jeg innlegget ditt feil 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk inntrykk av at du mente at kastrering ville fikse problemet emd aggresjon. Men da tolket jeg innlegget ditt feil 

Jeg ser at innlegget mitt kunne bli tolket feil. Eieren av hesten mente at han hadde for mye testosteron (kanskje eieren har fått sjekket det ut?) og at det dermed ville hjelpe å kastrere. Derfor skrev jeg slik jeg gjorde. Når man går til det steget å kastrere, så regner jeg med at andre tiltak også blir ordnet i og med at kastrering ikke fjerner oppførselen helt. Det burde det ha stått om synes jeg, men det skjer vel naturlig at man tar forhåndsregler når sånt skjer😅 Jeg var på en stall en gang som hadde en "gærn" hest og det var ikke mange som ville håndtere den.  

Skrevet
20 minutter siden, Brimi skrev:

Jeg ser at innlegget mitt kunne bli tolket feil. Eieren av hesten mente at han hadde for mye testosteron (kanskje eieren har fått sjekket det ut?) og at det dermed ville hjelpe å kastrere. Derfor skrev jeg slik jeg gjorde. Når man går til det steget å kastrere, så regner jeg med at andre tiltak også blir ordnet i og med at kastrering ikke fjerner oppførselen helt. Det burde det ha stått om synes jeg, men det skjer vel naturlig at man tar forhåndsregler når sånt skjer😅 Jeg var på en stall en gang som hadde en "gærn" hest og det var ikke mange som ville håndtere den.  

Har selv vært med å håndtert psycho hest. Men der mente de at han var sånn på grunn av oksygenmangel ved fødsel, han hadde aldri vært normal. Eieren drøyet og drøyet før han endelig avlivde hesten, etter at den knakk kjeven på en annen hest 🙄

• Liker 5
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk tjener penger på og lever av løpshester. En hund er bare et kjæledyr.

Anonymkode: d2882...e3a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk tjener penger på og lever av løpshester. En hund er bare et kjæledyr.

Anonymkode: d2882...e3a

Det er jo enda verre. Å holde noe i live bare fordi man skal tjene penger på det, når det kan være en potensiell drapsmaskin. 

Anonymkode: a840e...e1a

• Liker 13
Skrevet

Dyr opererer på instinkt, og det kan veldig ofte innebære en risiko å være rundt dem. Hester er veldig store og når de blir sinte eller redde kan konsekvensene naturlig nok bli fatale. Om hun vet akkurat hva som forårsaket hendelsen kan jeg forstå at hun ikke er livredd hesten etterpå. Om man forstår dyrene blir man rett og slett ikke så redd dem, man lærer og så går man videre. En annen ting er hvis denne hesten rett og slett er pling i bollen, da vil jo det lureste være å avlive. Men på meg virker det som de skjønner hva som utløste adferden og kommer til å gjøre noe for å unngå det i fremtiden.

Det er ikke slik at om en hest angriper eller en hund angriper så er den farlig for all fremtid og må avlives amen. Dessverre har man denne oppfatningen med hunder, og heldigvis har man ikke det med hester (enda).

Anonymkode: ac92a...d5c

• Liker 4
Skrevet

Det er mye bra kjøtt i det dyret.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...