Gå til innhold

Begravelse med rastløse unger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 23.8.2018 den 20.17, AnonymBruker skrev:

Hei. Min svigerfar døde i dag. Det blir en begravelse i løpet av neste uke. Jeg har en 3 åring som syns det er veldig vanskelig å sitte stille og være stille. Vi var i dåp for ikke så lenge siden og da måtte vi gå å sette oss i bilen fordi han var så urolig og hadde høyt lydnivå. Jeg lurer litt på om han burde være i barnehagen eller hos noen andre under selve begravelsen og heller hente han når vi skal samles etterpå. Hva hadde dere gjort? Det er jo farfaren hans så får jo litt dårlig samvittighet også

Anonymkode: 90f62...d9c

Hadde ikke tatt med han i begravelse, det forstår vel du også?

Anonymkode: d2e2f...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikkje mykje i ein besteforelder sitt liv som er viktigare enn barnebarn. Dei er livet og håpet som er att etter dei gamle som forlet oss. Ser mange tenkjer veldig ulikt, men for meg hadde det vore nærmast utenkeleg å ikkje ta med eitt barnebarn i gravferd. Ikkje berre for barnet sin del, like mykje for min eigen del. 

Ein 3-åring forstår nok ikkje stort av det som blir sagt frå talerstolen, men ei gravferd er då så mykje meir enn det! Det er stemning, blomster, symbol, lyder og lukter. Det er erfaringa av å sjå at vaksne óg kan gråte.  Det er erfaringa av å sjå folk trøyste kvarandre og vise omsorg. Det er kjensla av å vera del av ein familie som står saman i sorga. Det er vissa om at «eg var viktig for bestefar». Sjølv om barnet er uroleg er ikkje det det same som at barnet ikkje tar inn inntrykk. (Om han konkret vil hugse gravferda er for meg ganske uvesentleg. ) 

Nettopp det at barnet ikkje forstår alt syns eg nesten gjer det viktigare å ta det med i kyrkja. Barnet vil jo vite at de skal i begravelse, og vil lage seg sine bilete om kva som skjer der. 

Hadde det vore meg hadde eg brukt mykje tid på førehand til å fortelja om korleis det er i ei gravferd. (Masse blomster, folk er triste og gråter, presten snakker om bestefar, bestefar ligg i kista - men nå skal ingen opne kista å sjå oppi, osv. Osv. ) (Vis bilder om du har). 

Eg ville under begravelsen prøvd å halda han mest mogleg roleg, men om (når) han laga lyd tenkt at denne gravferda er fyrst og fremst for oss næraste - og der er han inkludert- og då får dei andre berre tåle at det blir litt uro. (I gravferder synes eg sjølv det er mange gonger meir øydeleggjande med vaksne som tar ein samtale om dagens sladder i benkeradene, enn det er med eitt uroleg barnebarn).

Fint om de har høve til å få nokon til ta litt bilete frå gravferda: Bilete av blomster og kiste før seremonien byrjer, og eitt bilete eller to frå gravplassen, og av at barnet legg på blomst/tegning på kista. Det kan vera fint å sjå på og snakka om seinare.

Uansett kva de vel, håper eg de, trass i alt det triste, opplev at gravferda blir eit fint farvel med far/svigerfar/farfar. ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode meninger her inne! Nå skal jeg si min.
Jeg synes at barn bør delta i begravelser, dersom det er familie eller nære venner. Men siden det er snakk om en urolig 3-åring som kan ødelegge for andre i en sår situasjon, synes jeg at han bør være i barnehagen. Dere skal si farvel med en dere var glad i og et lite barn kan ødelegge dette hvis han/hun lager mye lyd eller ikke sitter stille. Det handler om å vise respekt for alle pårørende. For din egen familie vil jeg også tro at det er best å ikke ta han med. Jeg har vært i begravelser med 2-åringer som kranglet og de saboterte hele begravelsen. Det gjorde så vondt, og det var den eneste sjansen vi hadde til å si farvel. De som hadde 2-åringene med var flaue etterpå.

Også best for 3-åringen. La han gå i barnehagen den dagen, så slipper han å ødelegge. Hadde han enten vært eldre eller roligere kunne han ha vært med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en 3 åring vil ha det bedre i barnehagen enn i en begravelse. Det er veldig vanskelig for små barn å sitte i ro så lenge. Samtidig er det vanskelig for de å forstå hva som skjer, hvorfor er alle de voksne så lei seg? Jobber selv i barnehage og det er flere som velger å heller ha barnet i barnehagen enn i begravelse om de har mulighet for det. Men det er vel ikke en fastit på hva som er riktig å galt her

Men dette er en avgjørelse du må ta selv. Hva synes du selv er riktig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respektløst ovenfor de andre at en drittunge skal drive å styre rundt.

Anonymkode: e1740...0f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Begravelsen er overstått. Minstemann var med. Han fikk med seg begynnelse og slutt av begravelsen. Den midterste delen var han ute å gikk tur med min mor. Når det var salmer og sang satt han rolig å hørte på. Angrer ikke på at jeg tok han med. Resten av familien og venner syns også det var fint å ha han der. Han skapte litt moro og røre oppi alt det triste sa dem. Han er ikke en drittunge selv om han er urolig. Du som slang ut den kommentaren kan gå å ta deg en bolle. Takk for svar til alle dere som har svart på en ordentlig måte! Setter pris på det.

Anonymkode: 90f62...d9c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.8.2018 den 22.47, AnonymBruker skrev:

Ts her. Begravelsen er overstått. Minstemann var med. Han fikk med seg begynnelse og slutt av begravelsen. Den midterste delen var han ute å gikk tur med min mor. Når det var salmer og sang satt han rolig å hørte på. Angrer ikke på at jeg tok han med. Resten av familien og venner syns også det var fint å ha han der. Han skapte litt moro og røre oppi alt det triste sa dem. Han er ikke en drittunge selv om han er urolig. Du som slang ut den kommentaren kan gå å ta deg en bolle. Takk for svar til alle dere som har svart på en ordentlig måte! Setter pris på det.

Anonymkode: 90f62...d9c

Takk for oppdatering. Så fint å høyra at de fann ein løsning som blei god for alle ❤️

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎31‎.‎08‎.‎2018 den 22.47, AnonymBruker skrev:

Ts her. Begravelsen er overstått. Minstemann var med. Han fikk med seg begynnelse og slutt av begravelsen. Den midterste delen var han ute å gikk tur med min mor. Når det var salmer og sang satt han rolig å hørte på. Angrer ikke på at jeg tok han med. Resten av familien og venner syns også det var fint å ha han der. Han skapte litt moro og røre oppi alt det triste sa dem. Han er ikke en drittunge selv om han er urolig. Du som slang ut den kommentaren kan gå å ta deg en bolle. Takk for svar til alle dere som har svart på en ordentlig måte! Setter pris på det.

Anonymkode: 90f62...d9c

Jeg tok meg en bolle. Syns fortsatt han høres ut som en drittunge!

Anonymkode: b0e57...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok meg en bolle. Syns fortsatt han høres ut som en drittunge!

Anonymkode: b0e57...44a

Da gir jeg deg en bolle til. Eller ti. ;) 

TS så «fint» at dere fant en mellomløsning som passet for dere («fint» er vel ikke riktig ord, men du skjønner forhåpentligvis hva jeg mener likevel). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2018 den 20.39, AnonymBruker skrev:

Ta ham med.

Hadde farfar blitt irritert? Nei? Så ta ham med.

Ta med noen leker, appen Fantorsngen uten lyd eller med headset. Barn merker også lett stemning, og la barnet stille nysgjerrigheten ved å gå opp og en tur rundt kisten før dere setter dere. 

Jeg har vært nærmeste pårørende i begravelse med barn som lo og rømte/løp rundt. Men det var barn som hørte til der. Og det gjorde litt godt også. At det forstyrrer en salme eller dikt betyr like mye/lite i begravelse som i dåp. Kanskje mindre i begravelse, dåp har gjerne en god del helt fremmede til stede også pga vanlig gudstjeneste. 

Anonymkode: 21a20...c69

En tar da ikke med leker i en begravelse. Har en ikke barnevakt den lille stunden, får en holde seg utenfor kirken med barnet

Anonymkode: 8d375...be7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2018 den 22.47, AnonymBruker skrev:

Ts her. Begravelsen er overstått. Minstemann var med. Han fikk med seg begynnelse og slutt av begravelsen. Den midterste delen var han ute å gikk tur med min mor. Når det var salmer og sang satt han rolig å hørte på. Angrer ikke på at jeg tok han med. Resten av familien og venner syns også det var fint å ha han der. Han skapte litt moro og røre oppi alt det triste sa dem. Han er ikke en drittunge selv om han er urolig. Du som slang ut den kommentaren kan gå å ta deg en bolle. Takk for svar til alle dere som har svart på en ordentlig måte! Setter pris på det.

Anonymkode: 90f62...d9c

Når du ikke klarte å holde han rolig, er han en dr....unge. En skaper ikke latter og bråker i en begravelse. Så små barn har ingenting i en begravelse å gjøre.

Anonymkode: 8d375...be7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2018 den 22.47, AnonymBruker skrev:

Ts her. Begravelsen er overstått. Minstemann var med. Han fikk med seg begynnelse og slutt av begravelsen. Den midterste delen var han ute å gikk tur med min mor. Når det var salmer og sang satt han rolig å hørte på. Angrer ikke på at jeg tok han med. Resten av familien og venner syns også det var fint å ha han der. Han skapte litt moro og røre oppi alt det triste sa dem. Han er ikke en drittunge selv om han er urolig. Du som slang ut den kommentaren kan gå å ta deg en bolle. Takk for svar til alle dere som har svart på en ordentlig måte! Setter pris på det.

Anonymkode: 90f62...d9c

Så bra at du kunne alliere deg med din mor. Det hørtes ut som en fin løsning. Kondolerer så masse til dere 🌺

Anonymkode: 59de5...dfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2018 den 22.47, AnonymBruker skrev:

Ts her. Begravelsen er overstått. Minstemann var med. Han fikk med seg begynnelse og slutt av begravelsen. Den midterste delen var han ute å gikk tur med min mor. Når det var salmer og sang satt han rolig å hørte på. Angrer ikke på at jeg tok han med. Resten av familien og venner syns også det var fint å ha han der. Han skapte litt moro og røre oppi alt det triste sa dem. Han er ikke en drittunge selv om han er urolig. Du som slang ut den kommentaren kan gå å ta deg en bolle. Takk for svar til alle dere som har svart på en ordentlig måte! Setter pris på det.

Anonymkode: 90f62...d9c

Så bra dere fant en løsning for dere! ☺️ 

Må ellers bare si at jeg føler meg som et passe dårlig menneske, siden jeg overhodet ikke hadde synes det var fint med «litt moro og røre oppi alt det triste». Jeg hører nemlig ofte folk sier det om barn i begravelser, men det gjelder absolutt ikke for meg. Folk er nok veldig forskjellige der. Selv hadde jeg nok taklet «moro» veldig dårlig i en begravelse for mine nærmeste. Hadde nok ikke gjort noe nummer ut av det, men jeg tror faktisk det hadde gjort kjempevondt inni meg. 

Men folk er som sagt forskjellige der. De nærmeste til den avdøde får ha enerett på den avgjørelsen. De kjenner jo hverandre ☺️

Anonymkode: 8469f...d1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...