Gå til innhold

Begravelse med rastløse unger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Min svigerfar døde i dag. Det blir en begravelse i løpet av neste uke. Jeg har en 3 åring som syns det er veldig vanskelig å sitte stille og være stille. Vi var i dåp for ikke så lenge siden og da måtte vi gå å sette oss i bilen fordi han var så urolig og hadde høyt lydnivå. Jeg lurer litt på om han burde være i barnehagen eller hos noen andre under selve begravelsen og heller hente han når vi skal samles etterpå. Hva hadde dere gjort? Det er jo farfaren hans så får jo litt dårlig samvittighet også

Anonymkode: 90f62...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du holder deg utenfor kirken sammen med 3-åringen også blir dere med begravelsesfølget når de kommer ut av kirken.

Anonymkode: ca7c4...d84

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ham med.

Hadde farfar blitt irritert? Nei? Så ta ham med.

Ta med noen leker, appen Fantorsngen uten lyd eller med headset. Barn merker også lett stemning, og la barnet stille nysgjerrigheten ved å gå opp og en tur rundt kisten før dere setter dere. 

Jeg har vært nærmeste pårørende i begravelse med barn som lo og rømte/løp rundt. Men det var barn som hørte til der. Og det gjorde litt godt også. At det forstyrrer en salme eller dikt betyr like mye/lite i begravelse som i dåp. Kanskje mindre i begravelse, dåp har gjerne en god del helt fremmede til stede også pga vanlig gudstjeneste. 

Anonymkode: 21a20...c69

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du holder deg utenfor kirken sammen med 3-åringen også blir dere med begravelsesfølget når de kommer ut av kirken.

Anonymkode: ca7c4...d84

Jeg skulle gjerne gjort det, men min svigerfar betydde mye for meg også. Samboer trenger meg nok også der.

Anonymkode: 90f62...d9c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har farfar vært syk en stund, og dere har snakket med barnet underveis, så han «skjønner død» på det nivået en 3-åring kan? Hvis ja, kan dere jo også snakke med 3-åringen om begravelse. Da min mor døde for noen år siden var min niese 3, og med i begravelsen. Nå var dette i utgangspunktet ikke en 3-åring som slet med å være stille, med fortsatt en 3-åring.

Dere kan jo forsøke å snakke litt med 3-åringen om begravelse, forklare hva som vil skje, og hvordan man bør sitte, oppføre seg osv. 

Også synes jeg selv, helt ærlig, at hvis du som mor har lyst til å være der, og ønsker og tror at det kan gå «greit nok», så synes jeg dere skal prøve uansett. 

Det er barnets bestefar som er død, det er fullt forståelig at du med barnebarnet ønsker å være tilstede. Så kan dere sitte på kanten av benkeraden, og ha avtalt med din mann at hvis det blir for mye lyder og ståk fra 3-åringen, så tar du ham med deg ut. Eller kanskje du har annen familie eller venn som kan gjøre dette. Jeg tenker ingen i begravelsen vil se stygt på deg eller dere fordi dere ønsker at både du og 3-åringen skal delta i begravelsen, og barnet evnt vil lage noe lyd «innenfor rimelighetens grenser». I så fall kan de ta seg en bolle, dere er nærmeste familie og viktige at er tilstede!

Har vært i flere begravelser hvor barnebarna har lagd litt lyd (dog ikke store mengder). På en litt absurd måte så er det «godt» når det er små barn til stede i begravelser, de er jo selve bekreftelsen på at livet går videre, og at den som begraves fortsatt er med oss på et vis.. Så lenge barnet har en nær relasjon til den som begraves, synes jeg at de kan delta.  (Implisitt, hadde barnet hatt null relasjon til den som begraves, er det noe annet). 

Kondolerer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta ham med.

Hadde farfar blitt irritert? Nei? Så ta ham med.

Ta med noen leker, appen Fantorsngen uten lyd eller med headset. Barn merker også lett stemning, og la barnet stille nysgjerrigheten ved å gå opp og en tur rundt kisten før dere setter dere. 

Jeg har vært nærmeste pårørende i begravelse med barn som lo og rømte/løp rundt. Men det var barn som hørte til der. Og det gjorde litt godt også. At det forstyrrer en salme eller dikt betyr like mye/lite i begravelse som i dåp. Kanskje mindre i begravelse, dåp har gjerne en god del helt fremmede til stede også pga vanlig gudstjeneste. 

Anonymkode: 21a20...c69

Dette var et veldig fint svar egentlig. Svigermor vil gjerne at alle barnebarna skal være med i begravelsen. Svigerfar var litt irritert på bråket til barnebarna på slutten av livet. Det var fordi han var sliten og syk. Tror ikke han ville vært irritert om han var frisk. Og jeg tror han hadde satt pris på at alle barnebarna var tilstede i begravelsen. Jeg tenker bare på at det er andre som sørger som man også må ta hensyn til. Kanskje jeg skal prøve å ta han med. Hvis det blir for mye skrik og skrål så får vi heller gå ut å lufte oss litt.

Anonymkode: 90f62...d9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da faren min døde, tok jeg med barna på 6 og 7 og lot 3-åringen være i barnehage. Hadde litt dårlig samvittighet, men sett i ettertid var det helt riktig valg. Han var en urolig liten fyr, ikke skjønte han helt konseptet med død og begravelse heller og det ville bare blitt kjedelig/uforståelig/skummelt for ham. Jeg hadde mer enn nok med meg selv og de eldre barna om jeg ikke skulle passet på ham i tillegg, og det var mye sorg blant de fremmøtte, siden det var et plutselig dødsfall.

Vi hentet ham etter begravelsen og han var selvfølgelig med på minnesamværet. Men jeg tror virkelig verken han eller vi andre gikk glipp av noe ved å la ham slippe selve begravelsen.

Anonymkode: 88486...ae7

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Høna79 skrev:

Har farfar vært syk en stund, og dere har snakket med barnet underveis, så han «skjønner død» på det nivået en 3-åring kan? Hvis ja, kan dere jo også snakke med 3-åringen om begravelse. Da min mor døde for noen år siden var min niese 3, og med i begravelsen. Nå var dette i utgangspunktet ikke en 3-åring som slet med å være stille, med fortsatt en 3-åring.

Dere kan jo forsøke å snakke litt med 3-åringen om begravelse, forklare hva som vil skje, og hvordan man bør sitte, oppføre seg osv. 

Også synes jeg selv, helt ærlig, at hvis du som mor har lyst til å være der, og ønsker og tror at det kan gå «greit nok», så synes jeg dere skal prøve uansett. 

Det er barnets bestefar som er død, det er fullt forståelig at du med barnebarnet ønsker å være tilstede. Så kan dere sitte på kanten av benkeraden, og ha avtalt med din mann at hvis det blir for mye lyder og ståk fra 3-åringen, så tar du ham med deg ut. Eller kanskje du har annen familie eller venn som kan gjøre dette. Jeg tenker ingen i begravelsen vil se stygt på deg eller dere fordi dere ønsker at både du og 3-åringen skal delta i begravelsen, og barnet evnt vil lage noe lyd «innenfor rimelighetens grenser». I så fall kan de ta seg en bolle, dere er nærmeste familie og viktige at er tilstede!

Har vært i flere begravelser hvor barnebarna har lagd litt lyd (dog ikke store mengder). På en litt absurd måte så er det «godt» når det er små barn til stede i begravelser, de er jo selve bekreftelsen på at livet går videre, og at den som begraves fortsatt er med oss på et vis.. Så lenge barnet har en nær relasjon til den som begraves, synes jeg at de kan delta.  (Implisitt, hadde barnet hatt null relasjon til den som begraves, er det noe annet). 

Kondolerer. 

Takk for langt og fint svar. Alle barnebarna fikk se han død i dag. Minsten trodde at han sov. Men han merket nok at det var noe som ikke stemte når det var så mange som gråt rundt han. Vi har prøvd å forklare han, men han skjønner ikke så mye. Jeg ville egentlig bare ha en bekreftelse fra utenforstående at det er greit å ta han med seg. Takk for det! Vi skal sette oss ytterst i tilfelle vi må ut. Jeg tenker egentlig at det er viktig at barn får ta del i sorgen og det som er fint rundt et dødsfall. For dødsfall er ikke alltid bare trist, det er jo noe som er fint med det også. Spesielt når et menneske har hatt smerter og vært syk lenge, da er det fint at mennesket endelig får fred. Det er også fint at familie og venner samles for å mimre og minnes personen som har gått bort. De som står igjen kommer også nærmere hverandre. Det er viktig at barn får delta i denne prosessen. 

Takk for det 

Anonymkode: 90f62...d9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for langt og fint svar. Alle barnebarna fikk se han død i dag. Minsten trodde at han sov. Men han merket nok at det var noe som ikke stemte når det var så mange som gråt rundt han. Vi har prøvd å forklare han, men han skjønner ikke så mye. Jeg ville egentlig bare ha en bekreftelse fra utenforstående at det er greit å ta han med seg. Takk for det! Vi skal sette oss ytterst i tilfelle vi må ut. Jeg tenker egentlig at det er viktig at barn får ta del i sorgen og det som er fint rundt et dødsfall. For dødsfall er ikke alltid bare trist, det er jo noe som er fint med det også. Spesielt når et menneske har hatt smerter og vært syk lenge, da er det fint at mennesket endelig får fred. Det er også fint at familie og venner samles for å mimre og minnes personen som har gått bort. De som står igjen kommer også nærmere hverandre. Det er viktig at barn får delta i denne prosessen. 

Takk for det 

Anonymkode: 90f62...d9c

Da har han i det minste tatt farvel. Jeg synes ikke du skal ta han med om du tror han kommer til å bråke og bli urolig. I motsetning til andre i tråden som synes det er koselig med barnebråk i begravelser, synes jeg det er respektløst. Det hadde vært noe annet om 3 åringen var et rolig barn.

Anonymkode: 2c690...f86

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for langt og fint svar. Alle barnebarna fikk se han død i dag. Minsten trodde at han sov. Men han merket nok at det var noe som ikke stemte når det var så mange som gråt rundt han. Vi har prøvd å forklare han, men han skjønner ikke så mye. Jeg ville egentlig bare ha en bekreftelse fra utenforstående at det er greit å ta han med seg. Takk for det! Vi skal sette oss ytterst i tilfelle vi må ut. Jeg tenker egentlig at det er viktig at barn får ta del i sorgen og det som er fint rundt et dødsfall. For dødsfall er ikke alltid bare trist, det er jo noe som er fint med det også. Spesielt når et menneske har hatt smerter og vært syk lenge, da er det fint at mennesket endelig får fred. Det er også fint at familie og venner samles for å mimre og minnes personen som har gått bort. De som står igjen kommer også nærmere hverandre. Det er viktig at barn får delta i denne prosessen. 

Takk for det 

Anonymkode: 90f62...d9c

Jeg tror at barn forstår på sitt eget vis, og det er naturlignok i deres egen kontekst, som er helt annerledes enn for oss vokse. På sikt så kommer nok også 3-åringen ti å vokse opp og snakke om bestefar, både med dere og de andre barnebarna (fettere/kusiner/søsken. Da kan det på en «fin og litt rar måte» være bra å kunne snakke også om begravelsen, og at 3-åringen også var der. Selv om han kanskje ikke sånn egentlig vil huske det som voksen, så vil han likevel ha opplevelsen og troen på at han husker, og at han var der sammen med familien. 

Og forøvrig veldig enig med deg i at det er viktig at barn også får delta i prosessen, og minnes sin farfar sammen med familien. Hva dere velger er uansett opp til dere og nærmeste familie. Hvis din mann har søsken, kanskje det er naturlig å ta en prat i forkant også med disse om at dere ønsker å ha med 3-åringen, selv om han kanskje blir litt urolig. Når man prater sammen i forkant får de kanskje også mer forståelse når/hvis han blir urolig.

(Og jeg synes fortsatt at all annen familie enn den aller nærmeste kan ta seg en bolle hvis de ikke tåler barnelyder «innenfor rimelighetens grenser» fra avdødes egne barnebarn). 

Ta vare på hverandre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var et veldig fint svar egentlig. Svigermor vil gjerne at alle barnebarna skal være med i begravelsen. Svigerfar var litt irritert på bråket til barnebarna på slutten av livet. Det var fordi han var sliten og syk. Tror ikke han ville vært irritert om han var frisk. Og jeg tror han hadde satt pris på at alle barnebarna var tilstede i begravelsen. Jeg tenker bare på at det er andre som sørger som man også må ta hensyn til. Kanskje jeg skal prøve å ta han med. Hvis det blir for mye skrik og skrål så får vi heller gå ut å lufte oss litt.

Anonymkode: 90f62...d9c

Jeg synes dere skal lytte til svigermor. Barnebarn mener jeg bør i begravelsen til besteforeldre. Jeg har selv hatt med bråkete barn i begravelser flere ganger. Når de er tre går det som oftest an å holde dem rolig(ere) med diverse bestikkelser. Var i begravelse med ettåring, da gikk jeg ut med ham halvveis. Jeg synes det er viktig at barn er i begravelsene til besteforeldre/oldeforeldre. 

Anonymkode: 07783...a7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dere skal lytte til svigermor. Barnebarn mener jeg bør i begravelsen til besteforeldre. Jeg har selv hatt med bråkete barn i begravelser flere ganger. Når de er tre går det som oftest an å holde dem rolig(ere) med diverse bestikkelser. Var i begravelse med ettåring, da gikk jeg ut med ham halvveis. Jeg synes det er viktig at barn er i begravelsene til besteforeldre/oldeforeldre. 

Anonymkode: 07783...a7f

Hvorfor er det viktig at det barn på 1 år er med i begravelser?

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt han med, men alliert meg med noen, feks din mor, søster eller venninne....

Anonymkode: 9a0d2...be1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo be din mor, en venninne som kjenner barnet eller noe - være med? Så kan de gå ut med 3-åringen hvis han blir veldig urolig, og du kan være igjen i begravelsen og støtte din mann :) 

Anonymkode: 34132...d92

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når barnet kun er tre år, synes jeg ikke at det skal være med. Det hadde vært annerledes om barnet var i skolealder, og vant med å sitte stille en stund. Når barnet er tre år kan dere dra til graven alene en gang, tenne lys der, og ta med blomster (la tre-åringen få velge de ut kanskje ut fra visse typer blomster?). Så kan dere lese bøker om sorg og døden for barnet. Det finnes en del bøker om temaet. Ta gjerne frem bilder av barnet med besteforelderen, og kanskje ramme dem inn for å ha på rommet til poden en stund fremover. Ikke ta det med i selve begravelsen. Det er ikke sikkert barnet kommer til å ha minner fra det senere i livet en gang.

Anonymkode: b3ad1...028

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Daisy

Ville ha hatt barnet i barnehagen, men dersom dere skal ha en sammenkomst etter begravelsen tenker jeg at han kan være med der. En 3 åring får ikke så mye ut av en begravelsesseremoni og det blir et stressmoment for alle dersom han slår seg vrang. Jeg er ikke imot at barn skal bli med, men når man vet hvordan barnet er tenker jeg at man kan ha hensyn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn på 3 år har ingenting å gjøre i en begravelse uansett om det bråker eller ikke, barnet har det bedre av å være i barnehagen eller hos noen andre under selve begravelsen. Tror det er best for dere alle om barnet er i barnehagen, du og samboer kan tenke på dere selv under begravelsen, barnet er i barnehagen også kan dere hente barnet når selve begravelsen er over. 

Anonymkode: 10e89...10b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke rastløse barn har noe i en begravelse å gjøre. Av respekt for de som sørger og steller i stand anledningen.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...