AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #21 Skrevet 23. august 2018 8 minutter siden, Overrasket skrev: Nei, basert på den lille informasjonen vil jeg si at alt ser normalt ut. Dersom en vin virkelig er objektivt sett dårlig lukter du det. Det med å smake på en vin for å fatslå om den er drikkendes er egentlig bare snobberi. Dersom vinen lukter vin er det bare å helle i et raust glass og nyte kvelden. 2 minutter siden, Donaldine skrev: En korket vin smaker kjempevondt, også for en som ikke er vinkjenner. ok. Tusen takk. Da prøver jeg i alle fall å gi den til min samboer, så får vi være to til å bedømme Tusen takk for svar alle sammen, hva hadde jeg gjort uten KG🤷♀️ TS Anonymkode: e1138...928 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #22 Skrevet 23. august 2018 Jeg er uenig i at man ikke smaker om en vin har flaskefeil. Det gjør man helt fint. Vi drikker mye vin til maten hos oss, og flaskefeil skjer faktisk ganske ofte. Forrige søndag åpnet vi to ulike flasker som begge hadde feil - heldigvis hadde vi en tredje på lur som passet til maten. Det kan være litt vanskelig å avgjøre når det ikke feks er korket vin med klar mugglukt av korken, men man merker det fint etter noen slurker, i kombinasjon med å lukte på vinen. Vi går alltid tilbake med vin som er dårlig (bor like ved et av Norges største og beste pol), der sjekker de ansatte vinen, og vi får bekreftet at vi hadde rett i at det var feil på flasken. I de fleste tilfellene er det da først og fremst smak vi har avgjort det på. Anonymkode: 0419c...68c
Gjest Overrasket Skrevet 23. august 2018 #23 Skrevet 23. august 2018 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er uenig i at man ikke smaker om en vin har flaskefeil. Det gjør man helt fint. Vi drikker mye vin til maten hos oss, og flaskefeil skjer faktisk ganske ofte. Forrige søndag åpnet vi to ulike flasker som begge hadde feil - heldigvis hadde vi en tredje på lur som passet til maten. Det kan være litt vanskelig å avgjøre når det ikke feks er korket vin med klar mugglukt av korken, men man merker det fint etter noen slurker, i kombinasjon med å lukte på vinen. Vi går alltid tilbake med vin som er dårlig (bor like ved et av Norges største og beste pol), der sjekker de ansatte vinen, og vi får bekreftet at vi hadde rett i at det var feil på flasken. I de fleste tilfellene er det da først og fremst smak vi har avgjort det på. Anonymkode: 0419c...68c Det er klart at selvfølgelig kan smake det også, men det er ikke nødvendig å smake på vinen for å vite om den er ødelagt. Dersom en vin er ødelagt tar man det allerede på lukten. Det er ikke lukten på korken det kommer an på. Også det å lukte på korken er bare bortkastet forfineri. Det lukter som regel bare fuktig kork, og gir ikke mye informasjon. Det som gir all informasjonen man trenger er å lukte på flaskens innhold. Endret 23. august 2018 av Overrasket
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #24 Skrevet 23. august 2018 En siste ting fra meg: Det kan være grader av feil på vin. Noen ganger smaker og lukter den så fælt at det ikke er tvil, men ofte er det nyanser, og noen man ikke nødvendigvis ikke merker om det er en vin man ikke drikker ofte. Men det er uansett ikke helsefarlig å drikke vinen når den har feil. Så om man synes vinen er god, eller ok (og man ikke har andre flasker i hus), så er det bare å kjøre på! Håper dere får en hyggelig middag, TS! Kjenner meg veldig igjen i problemstillingen. Derfor har vi alltid en reserve på lur om vi skal ha en god middag og vil være sikre på at vi får god vin til. Anonymkode: 0419c...68c 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå