Aria 22 Skrevet 21. august 2018 #1 Skrevet 21. august 2018 (endret) Sitter her med et kraftig angstanfall å har lyst til å ringe legevakt, kommer selvfølgelig ikke til å gjøre det. Men hva skal jeg gjøre for å roe meg ned? Har det helt jævlig. Endret 21. august 2018 av Aria 22
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #2 Skrevet 21. august 2018 Hei! Jeg sliter selv med panikk angst. Det jeg pleier å gjøre er å prøve å se for meg bølger, så puster jeg etter bølgene☺️ Håper det roer seg snart🤞🏻 Stor klem❤️ Anonymkode: 6c418...f2f 1
Toni94 Skrevet 21. august 2018 #3 Skrevet 21. august 2018 Spoiler Spoiler Du må puste rolig ut og inn i 3 sekunder for hvert pust!! Ta på deg hodetelefoner og ha på høy lyd, søk etter «sovesanger» hør dette helt til du roer deg og tankene! ikke tenk at du er gal, for det er du ikke!! Dette er kun nå og det blir snart bedre!! Husk at tankene er IKKE deg! Håper du får det bedre kjapt! Tenker på deg! 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #4 Skrevet 21. august 2018 Legg deg på gulvet, tell pusten din, inn og ut. Trykk hendene og føttene ned mot gulvet. ❤️ Stor klem til deg. Det går over, du kommer deg i gjennom det. Anonymkode: e3e12...db2 1
Stueloff Skrevet 21. august 2018 #5 Skrevet 21. august 2018 Pust inn i 4 sekunder, hold pusten i 4 sekunder og så pust ut i 4 sekunder. Gjør dette til du roer deg. Det pleier å hjelpe meg. Håper det gir seg snart. 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #6 Skrevet 21. august 2018 Pust i en papirpose, eller hold et håndkle foran ansiktet og pust i det. Forsøk å puste så lite som mulig for å begrense hyperventilering, som gir en hel masse ubehagelige symptomer. Fokuser på at det går heldigvis over og er ikke farlig. Anonymkode: 872fd...64a 1
Aria 22 Skrevet 21. august 2018 Forfatter #7 Skrevet 21. august 2018 Jeg takler det ikke, jeg takler ikke angsten mer, men jeg må bare takle den. Våknet mest sannsynelig av et mareritt som igjen ga meg angstanfall, hjertet mitt føles ut som det skal sprenges. Vet at alt er kun i hodet men angsten er så jævli ekte. Prøver å ligge rett ut å puste men må springe frem og tilbake på do, noe som igjen forsterker angsten da jeg føler jeg mister kontroll over kroppen. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #8 Skrevet 21. august 2018 Det er ok å ringe legevakt om du ønsker det, men de gjør sjelden noe. Noen ganger har jeg fått beroligende, men de fleste ganger ikke. Ellers, her er mine tips: - Ring mental helses hjelpetelefon: 116 123 (det har hjulpet meg flere ganger) - Pust inn sakte, pust ut sakte og fokuser på kun det en stund. - Sett på en podcast og konsentrer deg best mulig om hva som sies. Gjerne en lett og hyggelig en. - Sett på youtube eller noe annet og se på søte dyr, sminkevideoer eller noe annet du liker. - Gå en tur. - Ring en venn, om du har noen du er komfortabel med å ringe nå. Evt. foreldre f. eks. - Prøv å les noe: En artikkel eller noe slik at du ikke trenger å fokusere så lenge om gangen, og gjerne noe som interesserer deg mye. - Sudoku eller matteoppgaver kan hjelpe da det aktiverer den logiske delen av hjernen som ofte "vinner over" den som gir deg angst. - Hold hånden på magen og kjenn at du puster. - Prøv denne oppgaven: 5 ting du ser, 5 ting du hører, 5 ting du lukter, 5 ting du smaker, 5 ting du føler. Fokuser på det du finner: Hvordan ser den egentlig ut? Farge? Er den fin? Hva kan den brukes til? Hva er det for en lyd? Hva kan det være? Er den behagelig i øret? - Hold for det ene neseboret når du puster, og pust inn/ut gjennom nesen. Det skal aktivere det parasympatiske nervesystemet og roe deg ned. - Ta et varmt bad/en varm dusj. - Spis sjokolade eller banan, hvis du ikke er kvalm: Det kan utløse endorfiner som kan virke beroligende og lykkegjørende. - Tenk deg om: Hva er du redd for? Er det sannsynlig at det stemmer/skjer? Hva er det verste som kan skje? Hvor ille er det, egentlig? Kommer tilbake med flere tips om jeg kommer på. Tenker på deg, TS - og skal følge med tråden! ❤️ Anonymkode: 62361...e59 7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #9 Skrevet 21. august 2018 Det er helt ok å måtte på do forresten, jeg er slik selv når jeg har angst. Bare la det komme ut, og ikke tenk at du har mistet kontroll. Jeg prøver å se på det som at kroppen kvitter seg med elendigheten. Ofte blir jeg bedre etterpå. Hold ut ❤️ Anonymkode: 62361...e59
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #10 Skrevet 21. august 2018 7 minutter siden, Aria 22 skrev: Jeg takler det ikke, jeg takler ikke angsten mer, men jeg må bare takle den. Våknet mest sannsynelig av et mareritt som igjen ga meg angstanfall, hjertet mitt føles ut som det skal sprenges. Vet at alt er kun i hodet men angsten er så jævli ekte. Prøver å ligge rett ut å puste men må springe frem og tilbake på do, noe som igjen forsterker angsten da jeg føler jeg mister kontroll over kroppen. Det beste rådet jeg har er å prøve å puste rolig. Vet det er vanskelig når du har anfall, men prøv. Er det kanskje noen som du kan ringe å snakke med? ❤️ Bare for å roe deg ned? Dette klarer du! ❤️ Anonymkode: 6c418...f2f
Aria 22 Skrevet 21. august 2018 Forfatter #11 Skrevet 21. august 2018 Sitter å ser en film nå, angsten er der enda , men hjertet har roet seg så håper resten slipper taket snart. Jeg har ikke skrevet så mye på forum før så tusen takk for masse hjelpende svar. 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #12 Skrevet 21. august 2018 5 minutter siden, Aria 22 skrev: Sitter å ser en film nå, angsten er der enda , men hjertet har roet seg så håper resten slipper taket snart. Jeg har ikke skrevet så mye på forum før så tusen takk for masse hjelpende svar. Så bra. Vi er her Anonymkode: 62361...e59 1
Toni94 Skrevet 21. august 2018 #13 Skrevet 21. august 2018 4 minutter siden, Aria 22 skrev: Sitter å ser en film nå, angsten er der enda , men hjertet har roet seg så håper resten slipper taket snart. Jeg har ikke skrevet så mye på forum før så tusen takk for masse hjelpende svar. Ta på deg hodetelefoner, og hør sovesanger istedenfor, jeg er nesten sikker på at det vil hjelpe! Hjelper alltid meg! 😊 for du «hører» fortsatt dine egne tanker når du ser film og ikke har på hodetelefoner. Musikk er veldig beroligende🙌🏻
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #14 Skrevet 21. august 2018 Akkurat nå, Toni94 skrev: Ta på deg hodetelefoner, og hør sovesanger istedenfor, jeg er nesten sikker på at det vil hjelpe! Hjelper alltid meg! 😊 for du «hører» fortsatt dine egne tanker når du ser film og ikke har på hodetelefoner. Musikk er veldig beroligende🙌🏻 Folk er forskjellige da. For meg funker musikk sjelden - da må det være noe "upbeat" og jeg må være klar for å synge med - men funker ikke hvis "angsten har fanget meg" for mye 😛 Da ville jeg heller sagt podcast, der man må høre etter mer. Men selvfølgelig, hver sin smak Anonymkode: 62361...e59
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #15 Skrevet 22. august 2018 Jeg legger meg alltid på gulvet. Uten tepper eller noe under, for å kjenne det harde og kalde på kroppen som får meg litt tilbake til virkeligheten. Ellers pleier jeg å vaske og rydde. Får beskjed av venninner som kommer på besøk og det er skinnende rent: "så du har hatt angst og vært stressa igjen nå ja.." 😂 Sortere ark i permer, rydde i lekene til ungene, gå igjennom alt i klesskapet og sånne enkle praktiske ting fungerer også veldig bra for meg. Anonymkode: 7c0b8...1c9 2
Aria 22 Skrevet 22. august 2018 Forfatter #16 Skrevet 22. august 2018 Nå har angsten sluppet taket, men er frynsete enda, men det kan være forde jeg ikke har sovet så mye. Takker igjen for masse gode tips😊 Skal bruke mye av de neste gang😊 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #17 Skrevet 22. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg legger meg alltid på gulvet. Uten tepper eller noe under, for å kjenne det harde og kalde på kroppen som får meg litt tilbake til virkeligheten. Ellers pleier jeg å vaske og rydde. Får beskjed av venninner som kommer på besøk og det er skinnende rent: "så du har hatt angst og vært stressa igjen nå ja.." 😂 Sortere ark i permer, rydde i lekene til ungene, gå igjennom alt i klesskapet og sånne enkle praktiske ting fungerer også veldig bra for meg. Anonymkode: 7c0b8...1c9 Enig ang. vaske/rydde! Det gjør jeg også. Spesielt bra funker det hvis jeg klarer å sette i gang før angsten herjer som verst. Så her er det optimale systemer i alle skuffer og gullende rent mesteparten av tiden. 7 timer siden, Aria 22 skrev: Nå har angsten sluppet taket, men er frynsete enda, men det kan være forde jeg ikke har sovet så mye. Takker igjen for masse gode tips😊 Skal bruke mye av de neste gang😊 Så bra den slapp taket. Satser på du slipper en neste gang, men du har iallefall noen tips her å bruke. Får du hjelp av psykolog? Anonymkode: 62361...e59
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #18 Skrevet 22. august 2018 Hei TS. Håper du føler deg bedre. Masse gode tips som har kommet her i tråden. Jeg hadde en periode i vår da jeg slet med skikkelige panikkanfall. (Pga masse som hadde skjedd, innleggelse osv osv. ) Det var så ille at legen måtte skrive ut kraftig beroligende. Vil ikke skrive hvilket det var, for det er vel ikke helt lov. Men hvis du fortsetter å få disse panikkanfallene, vil jeg råde deg til å ta kontakt med fastlegen, og se hva hun/han kan gjøre eller anbefale deg. Fikk i hvert fall kjempemye hjelp da jeg slet med det. Leger i dag er veldig oppdatert og kunnskapsrik om panikkanfall. Ønsker deg lykke til videre Klem Anonymkode: ff1e7...c94
Aria 22 Skrevet 22. august 2018 Forfatter #19 Skrevet 22. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Enig ang. vaske/rydde! Det gjør jeg også. Spesielt bra funker det hvis jeg klarer å sette i gang før angsten herjer som verst. Så her er det optimale systemer i alle skuffer og gullende rent mesteparten av tiden. Så bra den slapp taket. Satser på du slipper en neste gang, men du har iallefall noen tips her å bruke. Får du hjelp av psykolog? Anonymkode: 62361...e59 Dette er noe jeg har slitt med siden jeg var tenåring, går til psykolog men er der bare hver 4/5 uke. Har gått til psykolog siden i vår så føler ikke det hjelper noe enda. Han mener jeg har ptsd etter vold å omsorgssvikt fra barndommen( er ikke en diagnose jeg har fått enda). Jeg har faktisk ikke skjønt at disse anfallene har vært angst før jeg fortalte det til legen for to år siden,(turte ikke å si noe til noen for jeg trodde jeg var gal) men ingen har fortalt meg hva jeg skal gjøre når det stormer som verst.
Aria 22 Skrevet 22. august 2018 Forfatter #20 Skrevet 22. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei TS. Håper du føler deg bedre. Masse gode tips som har kommet her i tråden. Jeg hadde en periode i vår da jeg slet med skikkelige panikkanfall. (Pga masse som hadde skjedd, innleggelse osv osv. ) Det var så ille at legen måtte skrive ut kraftig beroligende. Vil ikke skrive hvilket det var, for det er vel ikke helt lov. Men hvis du fortsetter å få disse panikkanfallene, vil jeg råde deg til å ta kontakt med fastlegen, og se hva hun/han kan gjøre eller anbefale deg. Fikk i hvert fall kjempemye hjelp da jeg slet med det. Leger i dag er veldig oppdatert og kunnskapsrik om panikkanfall. Ønsker deg lykke til videre Klem Anonymkode: ff1e7...c94 Takk for svar, får hjelp av psykolog men er ikke kommet så langt enda i behandlingen. Har vurdert å spørre om medesiner, så får ta det opp neste gang jeg skal dit😊
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå