Gå til innhold

Du i perm, hadde du godtatt dette fra mannen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner det koker litt over for meg og trenger å høre hva du hadde syntes om du var i samme situasjon.

Jeg er hjemme i perm med baby på 4mnd, har ett barn på 4år i tillegg. Mannen ukependler og er derfor kun hjemme i helgene. Denne sommeren/høsten har han sagt seg villig til å bruke fritiden sin på snekkerarbeid for sine foreldre. Dvs at all tid med han, har blitt brukt hos foreldrene i sommer. Og det gikk veldig fint i sommer, hvor vi andre kunne ta litt ferie og bare være der.

Nå derimot når hverdagen er i gang og eldste skal i barnehage, et hus skal holdes i orden, innkjøp skal gjøres osv, så kjenner jeg mer på at jeg virkelig er helt alene om alt og synes han burde satt av noen få timer i helgene til å bistå hjemme, eller hva? 

Eksempel fra i helgen: Vi dro direkte til svigers i helgen da han kom hjem fra jobb fredag. Søndagskveld kommer vi hjem, lager kveldsmat og bader barna og få eldste i seng. Babyen er urolig og vil bare ha nærhet og kos. Mannen lager mat mens jeg ammer og etterpå gjør han det klart at han nå vil spise og se film også skal han legge seg, for han er sliten. Alt jeg tenker på er hva jeg håper på å få gjort mens han holder babyen eller babyen sover før jeg må legge meg. Fordi jeg kunne tenkt meg å få gjort noe annet om dagene, enn bare husarbeid. For det tar mye lengre tid nå med en baby som ikke ligger lenge alene.

Jeg kunne tenkt meg å få pakket ut fra helgen, gjøre klar bhg-bagen, brettet tøy som hang til tørk i helgen, ja i det minste alt dette. I tillegg er oppvaskmaskinen ferdig vasket og det må ryddes litt her og der.

Babyen nekter å ligge alene og må bli holdt, men mannen nekter å ta henne. Så jeg går å busser babyen helt til filmen er ferdig. Da sier jeg han må ta henne, slik at jeg i det minste får pakket bhg-bagen. Jeg hører fra soverommet at babyen hyler. Han har tydeligvis bare lagt henne i sengen sin og der gråter hun av full hals. Jeg gir de fem min, vil ikke virke som jeg ikke stoler på han. Men hun hyler så høyt. Når jeg kommer inn, har jeg rett. Rommet er mørkt, han har lagt seg for å sove og hun ligger fortvilt alene i sengen sin.

frustrasjonen min blir bare større og større. I dag mens eldste var i bhg fikk jeg gjort alt det jeg nevnte ovenfor, og tok en powernap etter en slitsom natt med babyen. Trilleturen jeg hadde ønsket ble det ingenting av og hadde ikke tid til noe som helst annet før henting i bhg. Kvelden alene me barna går så fort med alt som skal gjøres, og jeg er helt alene.

Er jeg sutrete som ønsker å få litt hjelp av mannen i helgene? Jeg vasker tross alt klær, vasker hus og handler inn ellers i uken, i tillegg til alt annet. Men jeg føler ikke jeg kan si jeg «koser» meg i permisjon. Ingen tid til kafébesøk, tid med andre i perm/venner, trening eller hva jeg skulle brukt tiden til. Og det er litt trist synes jeg. 

Skjønner at han jobber mye og jobber også i helgene og er sliten. Men når han legger seg før 2130 søndagskveld, kunne jeg tenkt meg en times tid med hjelp om ikke annet.

Anonymkode: e9c23...fbd

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er absolutt ikke sutrete. Jeg blir trist av å lese hvordan du står i det helt alene på den måten. 

Anonymkode: fa6aa...4d1

• Liker 33
Skrevet

Eneste jeg tenker her; hvor er egentlig kommunikasjonen mellom dere?

Du må sette ned foten, være direkte og si hvordan det ser ut, og hvordan det føles for deg!
Og ikke minst, hvorfor har han disse holdningene mot baby nr2? Var det likt med førstefødte også? Er han ikke knyttet til barnet? Får flere spørsmål rundt akkurat dette, men kjære vene dere må kommunisere. Dere høres ikke ut som et bra team slik du beskriver, og det varer ikke lenge i lengden. 

Anonymkode: b5900...835

• Liker 20
Skrevet

Jeg hadde mildt sagt klikket. I helger og kvelder har vi 50/50 fordeling på både foreldrerollen og husholdning.

Kjenner jeg føler meg heldig med valg av mann.

Anonymkode: 7ef0a...b6c

• Liker 21
Skrevet

For å svare på spørsmålet; nei, dette hadde jeg ikke godtatt. 

• Liker 26
Skrevet

Det høres jo ikke ut som han har tenkt å knytte bånd med babyen engang. Når han er borte hele uka er det jo ekstra viktig at han bruker tid med barna både for tilknytningen og for å avlaste deg. Sett foten ned. 

• Liker 26
Skrevet

Nei du er ikke sutrete! Jeg har en på ca 4 mnd selv og ville aldri godtatt følgere: 

- at helgene blir brukt til å hjelpe svigers når du er alene i hverdage

- at han bruker så lite tid på baby og har så lite kontakt, nekter å holde osv

- at han ignorerer en hylende baby, det er faktisk helt uaktuelt! 

Blir sint som en drage bare av å lese innlegget ditt!

Jeg synes dere bør vurdere å ha vaskehjelp. I tillegg bør han ha en fast greie med barna i helgen (f. eks at han tar baby eller begge barna og du drar ut å trener). 

Anonymkode: 2c98f...b43

• Liker 42
Skrevet

Helt, helt uakseptabelt. Man lar ikke babyen ligge og gråte, og bare sover videre! 

Han burde ha babyen 75% av tida i helga..

Og enig med Ab over her: få vaskehjelp! Du må ta vare på deg selv, så du kan være der for barna.

Anonymkode: a434a...24c

• Liker 17
Skrevet

Jeg lurer virkelig hvorfor dere som har disse mannfolk får flere barn. Han var nok plikt lik med barn #1. Hvorfor har barn #2 da.  Jeg ville ha gått fra han for lengst. 

Anonymkode: 555ed...aff

• Liker 5
Skrevet

Det hadde ikke vært aktuelt

• Liker 8
Skrevet

Du sutrer ikke! 

Synes du er veldig tålmodig og utrolig flink som holder alt gående i uken. Skulle bare mangle om han ikke bidro og lot deg hvile litt i helgen. 

Klem ❤️

• Liker 6
Skrevet

Dersom min mann la vår baby i senga for å hyle alene, mens han la seg til å sove, ville jeg klikka i vinkel. DET gjør man ikke med en så liten baby. 

Du er jo alenemor slik det er nå. 

Fint ig snilt av din mann å hjelpe sine foreldre, men familie kommer først. 

• Liker 17
Skrevet

Merkelig av foreldrene hans å be han om noe slikt nå?! Vil de ikke at han skal få mulighet til å se familien sin?

Anonymkode: 26750...ee2

• Liker 34
Skrevet

Ser det er flere som tviler på samarbeidet deres, og det er ikke så rart. 

For det første må dere bli enig om hvordan dere vil ha det hjemme. Så lenge mannen er mye borte i ukedagene er det utrolig viktig at han stiller opp for dere i helger. Det er ikke bare så du kan få avlastning, men barna trenger også tilknyttning til far. Far kan ikke sette seg selv i arbeid, og være opptatt, og avvise familien sin. Sier seg selv at du kan ikke stille opp for foreldre helg etter helg når man har så småbarn. Han har ansvar for dere først.

Var det greit i en periode i sommer at han hjalp foreldrene, men nå som hverdagen kommer vil du ikke stå i alt alene. Må du si ifra.  Nå må helger gå med til å være sammen med familien. 

En annen ting jeg reagerer på er at det nesten virker som du er usikker på om du kan si ifra. De fleste her er hvert fall ganske klar. Er du så mye borte pga jobb er det viktig å prioritere riktig når du først er hjemme. 

Si ifra til han hvordan du vil ha det hjemme så kan dere sammen komme frem til løsninger. 

Anonymkode: 9d3b5...34c

• Liker 6
Skrevet

Bidrar foreldrene hans med barna mens dere er der da? Eller er de også opptatt med snekring? 

Send mann og barn alene dit i helgen, eventuelt mann og de største barnet. Så har du en kosegelg hjemme

Anonymkode: 3738a...15f

• Liker 3
Skrevet

Jeg drar myyyyeee av lasset mens jeg nå er i perm, selv med to eldre barn. Men det du beskriver, det hadde jeg ikke funnet meg i! Den filmen der hadde han fått sett med hodet på innsiden av tv og skotuppen min i rævva. 

Anonymkode: 0121b...a2a

• Liker 15
Skrevet

Det er mange menn som tror at å og hjemme med en baby bare er lalling og kos. Talk og lov for pappaperm så de får kjenne litt på det. Men kvinner har et behov for å ha kroppen i fred også!

Ikke alltid være parat med pupp eller matlaging...

Ts, du sutrer ikke. Jeg skjønner deg godt. Dere må kommunisere bedre. Sett av tid til en skikkelig prat. 

• Liker 6
Skrevet

Snekkerarbeid hos andre kunne han lett ha hatt mindre av, likevel kan jeg ikke helt skjønne hvor mye du har å gjøre og hva du egentlig klager på. Ser at jeg er kjerringa mot strømmen her, men hverdagen din er vel ikke så mye å klage på? Spesielt om eldste er i barnehagen. Det er begrenset, faktisk, hvor mye husarbeid det er å gjøre med en voksen og to små barn.

Han trenger såvisst ikke å bruke hver eneste helg, hele helgen, borte fra familien, der er jeg enig, men det er nesten noe du må ta opp med han. Hvor lenge skal dette fortsette? 

Anonymkode: 06f2d...399

• Liker 3
Skrevet

Mat kan du bestille på nett. Med mindre du 'jobber' hjemme like mye som mannen din jobber har du ikke noe å klage over. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...