AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #1 Skrevet 20. august 2018 Ja, det vil jeg påstå. Alle hvite, heterofile menn er ikke privilegerte, selv om det ikke passer i noen hvite privilegerte kvinners verdensbilde. Anonymkode: 5402d...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #2 Skrevet 20. august 2018 De fleste i Norge er privilegerte, uavhengig av kjønn eller farge. Anonymkode: 6bfc7...8bc 20
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #3 Skrevet 20. august 2018 *priviligerte Anonymkode: 713d4...caa 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #4 Skrevet 20. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste i Norge er privilegerte, uavhengig av kjønn eller farge. Anonymkode: 6bfc7...8bc Signerer denne. Anonymkode: 63160...316 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #5 Skrevet 20. august 2018 I Europa er mesteparten av rasistisk kriminalitet gjort mot lokal befolking og ikke motsatt. Om det er å bli trakassert, voldtatt eller utsatt for vold. Hva slags person lar gjestene ødelegge huset etter første tegn på herverk. Anonymkode: a62b6...583 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #6 Skrevet 20. august 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: *priviligerte Anonymkode: 713d4...caa Et *priviligium* mener du? Anonymkode: 15458...a93
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #7 Skrevet 20. august 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: *priviligerte Anonymkode: 713d4...caa Det heter faktisk privilegerte. Det heter å "privilegere", ikke å "priviligere", og da blir det "privilegert". Jeg lurte på det selv en gang i tiden, men trådstarter har helt rett. Du kan f.eks. se her. Ellers vil jeg vel si at både hvite kvinner og hvite menn som grupper vel må anses som privilegerte, sånn om man først skal kalle en hel gruppe det, hvis begrepet skal ha noen som helst mening. Men jeg synes det å kalle en gruppe på flere hundre millioner mennesker enten privilegert eller ikke privilegert er ganske bortkastede greier. Det er altfor mange ulike forutsetninger, liv, gleder, traumer, opplevelser og erfaringer innad i en slik gruppe til at det har noen verdi for meg å snakke om hvorvidt man er privilegert eller ei ut fra hudfarge og kjønn. Jeg er født og oppvokst i Norge som barn av en norsk og en ikke-vestlig forelder, og jeg faller garantert i privilegert-kurven selv, mens andre som kan være så "helhvite" som bare det kan ha hatt et betraktelig dårligere utgangspunkt enn meg. I snitt ligger man jo godt an både som hvit mann og hvit kvinne her i verden, men det er heldigvis eller dessverre litt flere faktorer enn det som spiller inn på om jeg vil kalle noen enkeltperson privilegert eller ikke. Anonymkode: e0bd7...c0a 8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #8 Skrevet 21. august 2018 Uten tvil. Hvite kvinner er de mest privilegerte i verden. Anonymkode: b9d8b...b0e 1
Nuith Skrevet 21. august 2018 #9 Skrevet 21. august 2018 At hvite kvinner er mer priviligerte enn andre kvinner er vel ikke akkurat noe å diskutere engang. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #10 Skrevet 22. august 2018 22 timer siden, Nuith skrev: At hvite kvinner er mer priviligerte enn andre kvinner er vel ikke akkurat noe å diskutere engang. I så fall må det være på grunn av den fantastiske hvite mannen ♥️ Anonymkode: 540d2...664
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #11 Skrevet 22. august 2018 Vi er ansett som privilegerte, men det er innvandrerkvinner som får alle muligheter kastet etter seg. Hvite kvinner i Norge må selv oppnå det innvandrerkvinner får gratis. Bolig, førerkort osv. Anonymkode: b6a9d...10f 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #12 Skrevet 22. august 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er ansett som privilegerte, men det er innvandrerkvinner som får alle muligheter kastet etter seg. Hvite kvinner i Norge må selv oppnå det innvandrerkvinner får gratis. Bolig, førerkort osv. Anonymkode: b6a9d...10f De får ikke verken bolig, førerkort eller andre ting. Når de kommer til Norge, og får opphold får de tildelt en bolig, de får leie. Kjenner da mange hvite menn og kvinner som har fått leie bolig av kommunen. Jeg kjenner en del innvandrere, og ingen av de har fått førerkort, de må ta bussen. Anonymkode: e616e...281
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #13 Skrevet 22. august 2018 Vi er da ikke noe mer privilegerte enn hvite menn. Og det er ikke takket være hvite menn vi har blitt like privilegerte , takket være kvinner, som har kjempet i mange år, for rettighetene våres. Selv om jeg føler meg overhodet ikke privilegert med det livet jeg har hatt. Anonymkode: e616e...281 8
ikkerepresentativ Skrevet 22. august 2018 #14 Skrevet 22. august 2018 (endret) Likestilling er bra. Vi kan alle få døtre. For stor skjevhet i samfunnet er ikke OK. Heller ikke i kvinners favør, slik vi ser det i den monokulturen som utdanningssystemet utgjør. Endret 22. august 2018 av ikkerepresentativ
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #15 Skrevet 22. august 2018 Dette er provoserende, men det kan faktisk være rasjonelt. Problemet er at menn også får døtre, faktisk halvparten av de som får barn, menn har søstre, og menn har ikke-homogene interesser. Dvs, det du skisserer er en fordel for de mindre attraktive mennene, mens de som er på vinnerlaget ift seksuell kapital og relasjonell kapital, de har ingen interesse av å undertrykke kvinner i så stor grad som du skisserer. Eksempelvis mannlige leger. De er etterhvert i mindretall, jentene er flinkere til å sitte stille og være lydige, jentene har mer disiplin, de gjør det bedre på skolen, og de gjør det også bedre i arbeidslivet, (med mindre man snakker om svært høye prestasjoner, innovasjon og kreativitet. Hvis du f.eks ser på kjønnet på de som komponerer låtene for de fleste syngedamene, så er det menn som står bak synthesizer-komposisjonene omtrent uten unntak. Dette er ganske illustrerende, for selv om man kan bruke kvinners posisjon i tidligere kulturer for å argumentere for at de ikke hadde adgang til oljefarger, hammer, meisel og piano, så kan føkkings alle komponere hva de vil på PC nå for tida, og de gjør det bare ikke. Susanne Sundfør og Anneli Drecker er noen ytterst sjeldne unntak. Zaha Hadid ble kanskje kjent for noen trekanter, men stort sett er alle arkitekter som har fått til noe bra menn) - så bare tenk deg hvor gull det er å være mannlig lege på et stort sykehus etterhvert, du svømmer jo i damer. Disse damene velger oppover eller horisontalt. De blir desp, fordi de ikke finner noen med høyere status. Det betyr at det er håp om å få yngre damer for enkelte menn i høyere alder. Man må bare ha passe god faglig status. Disse mennene vil jo selvfølgelig ha fordel av bare mer og mer forfordeling av damer. Med yrket mitt, så ønsker jeg SV ved makta overalt, at kravene bare skal øke eksponentielt i skolen til karakterer, tilstedeværelse, lydighet, reproduksjon og smisking, og jeg kan få unge damer som masserer kuken min helt til tennene er pill råtne. (Jeg poster dette som anonymt, eller så blir jeg vel beskyldt for å være deg og svare på egen post). Så helt imot deg. Ja til likestilling. Anonymkode: c1036...157
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #16 Skrevet 22. august 2018 Nå er det vel hvite menn som er de mest privligerte. Men har man ikke klart å sparke seg selv i stumpen opp av sofaen for å gjøre noe ut av sitt liv, så er det greit å gi andre skylden. Gjerne kvinner, noe som jo igjen påviser TS mener menn er bedre, siden man sparker nedover😉 Anonymkode: 93cd8...ac8 3
Stina234 Skrevet 22. august 2018 #17 Skrevet 22. august 2018 Alle som er friske, har en jobb eller i skolegang, bor og lever i trygge omgivelser er privilegerte uansett kjønn eller land de bor i. Dessverre er det altfor mange som ikke har noe av dette.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #18 Skrevet 23. august 2018 14 hours ago, AnonymBruker said: Nå er det vel hvite menn som er de mest privligerte. Men har man ikke klart å sparke seg selv i stumpen opp av sofaen for å gjøre noe ut av sitt liv, så er det greit å gi andre skylden. Gjerne kvinner, noe som jo igjen påviser TS mener menn er bedre, siden man sparker nedover😉 Anonymkode: 93cd8...ac8 Haha, morsomt å høre fra en hvit kvinne at det er hvite menn som er mest priviligerte. Og liker gøy å høre hvor mye dere sutrer om de fæle mennene og sparker nedover på dem fremfor å ta inn over seg realiteten. Anonymkode: b9d8b...b0e 1
Gjest hind Skrevet 23. august 2018 #19 Skrevet 23. august 2018 19 hours ago, AnonymBruker said: Hvite kvinner (og jeg skal trigge deg med vilje ved å generalisere), er generelt sett de mest priviligerte menneskene på kloden. De er likestilt med hvite menn men i motsetning til menn, er dere fritatt for kritikk og kvoteres inn foran menn i mange sammenhenger, selv om en mann i mange tilfeller er bedre kvalifisert. Hvite vestlige kvinner er så priviligert at de aktivt søker å underlegge seg bestialske kulturer ved å sint stemme blodrødt, tråkke på etnisk hvite menn og invitere inn folk fra søppel-land, samt forsvare at de voldtar og sågar dreper andre hvite priviligerte kvinner. Kanskje på tide å innskrenke friheten deres, første tiltak bør bli å frata stemmeretten, deretter forby politiske verv, politisk aktivitet, samt nedleggelse av "kvinneforskning" og "kjønnsforskning", alle disse tingene har ødelagt Sverige og er på vei til å ødelegge Norge og Europa forøvrig. Anonymkode: 96b8f...e0f Er vi unntatt fra kritikk, altså? Ok, jeg skal ta det utsagnet seriøst. Hvem er det som hakkes på i dette og tusenvis av andre innlegg på KG? Hvem er det som kritiseres her non stop 24/7? Hvem er det som mistenkeliggjøres, hånes og trues med tap av rettigheter alle andre mennesker har? Hvem er det som får skylden for alt som går galt i verden? Jo min venn, det er hvite kvinner.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 23. august 2018 #20 Skrevet 23. august 2018 (endret) På verdensbasis er vel alle som bor i Norge/Europa privilegerte, uansett kjønn, alder eller hudfarge. Hvis vi skal se det fra et litt mindre perspektiv tenker jeg at privilegerte mennesker er folk med høy utdanning og/eller høy lønn/maktposisjon, og som eier sin egen bolig. Det er flere menn enn kvinner som har dette på plass, og det er flere hvite enn sorte. Men en hudfarge eller et kjønn alene gjør deg ikke privilegert. En sort kvinne med toppjobb er mer privilegert enn en hvit mann som går på sosialen og ikke har noe sted å bo. Legger til - privilegier handler selvsagt også om helse, kjærlighet osv, men disse tingene er ikke så relevante da de "rammer" uavhengig av hudfarge. Endret 23. august 2018 av Anonymus Notarius
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå